Kázanie
a prenasledovanie v Mekke
Hidžra: Útek
z Mekky do Mediny
Dedičstvo islamského
imperializmu
Časová os Mohamedovho
života
570 – narodenie v Mekke
576 – po smrti matky sa stal sirotou
595 – oženil sa s Chadídžou, staršou bohatou vdovou
610 – vo veku 40 rokov ohlásil prvé zjavenie
619 – zomrel jeho strýko a ochranca
622 – emigroval z Mekky do Mediny (hidžra)
623 – nariadil nájazdy na mekkské karavány
624 – bitka pri Badr (víťazstvo)
624 – vyhnal z Mediny židovský kmeň Kajnuka
624 – prikázal zavraždiť Abú Afaka
624 – prikázal zabiť Asmu bint Marwan
624 – prikázal zabiť Ka'ba bin al-Ašrafa
625 – bitka pri Uhud (porážka)
625 – vyhnal židovský kmeň Nadír
627 – Priekopová bitka (víťazstvo)
627 – masaker Židov z kmeňa Kurajza
628 – podpis dohody z Hudajbíje v Mekke
628 – zničenie a podrobenie Židov z Chajbaru
629 – nariadil prvý nájazd na kresťanské územie v Mute
(porážka)
630 – prekvapivé dobytie Mekky (spolu s ostatnými
kmeňmi)
631 – viedol druhý nájazd na kresťanské územie v Tabúku
(žiadna bitka)
632 – smrť
„Mohamed je narcista, (zneužívateľ,) masový vrah, terorista,
mizogýn, chlipník, vodca sekty, šialenec, násilník, mučiteľ, úkladný vrah
a drancovník.“
Tento citát pochádza od bývalého moslima, Alího Sínú, ktorý
ponúka 50 000 dolárov komukoľvek, kto na základe islamských textov dokáže,
že tieto obvinenia sú nepravdivé.
Odmenu si zatiaľ nikto neprevzal.
Úvod
Čo keby muž, ktorého poznáte, začal hovoriť ľuďom, že ku
nemu a len ku nemu bežne prehovára boh – a že „zjavenia“, čo vraj
dostáva, sú prevažne o ňom a jeho relatívnom význame pre všetkých ostatných
ľudí? Povedzme, napríklad, že tento samozvaný prorok tvrdí, že ho boh vyhlásil
za „príklad prekrásny“ pre ľudstvo (Korán 33:21) a že ostatní mu preto musia
poskytnúť zvláštne výsady, neochvejnú poslušnosť (Korán 4:80), bohatstvo
a svetské túžby, vrátane všetkých otrokov a žien, ktoré by dokázali ukojiť
jeho sexuálnu túžbu.
Také osoby sa z času na čas ešte stále objavujú. Tým
dynamickejším sa podarí vytvoriť skupinky stúpencov takých dojatých sebaistotou
svojho vodcu, že mu ochotne ponúkajú na „vydaj“ vlastné deti a sú
pripravení za neho zabiť.
Keby jeho stúpenci úspešne zabili a zmocnili sa majetku
každého, kto by si dovolil nesúhlasiť s ním, skutočne by to potvrdilo posolstvo
ktoréhokoľvek takéhoto vodcu sekty? Čo keby postupne rozšírili svoju moc a členskú
základňu takým spôsobom, že by napokon boli uznaní za veľké svetové náboženstvo?
Boli by potom tvrdenia vodcu sekty o sebe pravdivé? Naozaj by to zmenilo skutočnosť,
že to, čomu veria, v konečnom dôsledku pochádza z predstavivosti narcistu?
V roku 610 arabský obchodník s charizmatickou osobnosťou
pritiahol malú sektu dôverčivých fanatikov svojimi tvrdeniami, že je prorokom. Hoci
jeho „zjavenia“ odkazovali len na seba navzájom a príležitostne si
protirečili, úspešne sa mu darilo manipulovať so svojimi nasledovníkmi vďaka
sľubom nebeskej odmeny a hrozby božského hnevu. Boh, ktorého počul iba on,
im povedal, aby pre neho klamali a kradli, aby mu dali svoje deti pre
sexuálne potešenie a napokon, aby hrozným spôsobom vraždili jeho kritikov...
Ku štúdiu Mohameda sa dá pristupovať dvoma spôsobmi. Jedným je
úcta. Druhým je skepticizmus. Mysliaci ľudia si vyberú druhú možnosť. Nie sú
ovplyvnení počtom moslimských veriacich v dnešnom svete, ani silou ich
presvedčenia, lebo tie sú pri určovaní pravdy bezvýznamné. Mysliacich ľudí
zaujímajú fakty.
Fakty uvedené v tomto článku o živote Mohameda
a pôvode islamu plne podporujú práce raných moslimských životopiscov,
z ktorých vychádzajú všetci neskorší učenci. Odkazy sa zvyčajne nachádzajú
v sekundárnych citovaných článok, ak nie sú uvedené priamo.
Pôvod
Aby sme pochopili islam, musíme pochopiť kruté podmienky, v akých
sa zrodil. Arabský polostrov bol v čase Mohamedovho narodenia vyprahnutou a pustou
oblasťou so spaľujúcim slnkom a neznesiteľnou horúčavou cez deň a mrazivým chladom v noci. Rástlo tam málo rastlín a kočovní obyvatelia žili medzi
rozoklanými skalami a presúvajúcimi sa piesočnými dunami.
Kým Európa a veľká časť Stredného východu prechádzali
z Rímskej do Byzantskej ríše, s cestami, zavlažovacími kanálmi,
akvaduktmi a kultúrou zahrňujúcou filozofickú diskusiu a divadlo, Arabi
žili krátky a krutý život v bojujúcich kmeňoch, ktoré im okrem ich
krutej existencie veľa neponúkali.
Tým sa čiastočne vysvetľuje vrodený odpor islamu voči hudbe
a umeniu, čo niektorí extrémisti, ako Taliban, berú úplne doslovne. Islam
nepobáda ku získavaniu poznania mimo islamu. Je to, ako povedala Oriana
Fallaci, „náboženstvo, čo nevyprodukovalo nič iné než náboženstvo.“
Nehostinné podnebie chránilo polostrov pred podrobením a kultúrnymi
vplyvmi. Žiadna cudzia armáda nemala pocit, že sa jej oplatí oberať púštnych bojovníkov
o kozy a ťavy, preto bola oblasť relatívne izolovaná, až na určité
obchodné trasy. Renesancia poznania, ktorú zažíval zvyšok sveta od čias gréckeho
obrodenia, sa Arábii z väčšej časti vyhla, keďže tam ľudia venovali energiu
každodennému prežitiu zoči-voči neľútostnému prostrediu a ostatným kmeňom.
U týchto ľudí morálku diktovala nevyhnutnosť a povinnosti
nepresahovali vlastný kmeň. Toto je kritický základ pre vznik islamského
postoja voči ľuďom mimo islamu, vrátane morálneho princípu, že etiku
akéhokoľvek činu určuje len to, či je alebo nie je v prospech moslimov.
V Arábii existovali pohanské náboženské tradície, najmä
v obchodných centrách ako Mohamedovo rodisko Mekka. Niektoré z týchto
miest mali kaaby – kockové stavby, ktoré počas posvätných mesiacov priťahovali
pútnikov. Kaaba v Mekke bola domovom rôznych modiel, vrátane čierneho
meteoritu, čo tam stojí doteraz.
Mohamedov kmeň, Kurajšovci, uctieval okrem čiernej skaly aj
mesačného boha menom Alláh. Uznávali aj iných bohov. Mesto Mekka bolo
v skutočnosti známe svojou náboženskou toleranciou, kde sa ľudia všetkých
vierovyznaní mohli zísť a modliť v Kaabe. (To sa zmení potom, ako Mohamed
získa dostatočnú moc na to, aby silou nastolil svoju vládu.)
Islam vznikol z týchto primitívnych pohanských tradícií a zo
základných teologických prvkov kresťanstva a judaizmu, ako ich chápal
Mohamed (často mylne;
jeho nepresný výklad kresťanstva, napríklad, sa často prisudzuje dávnej skúsenosti
s okrajovými sektami v palestínskej oblasti vtedy známej ako Sýria).
Raný život
v Mekke
Mohamed sa narodil okolo roku 570 ovdovenej matke, ktorá
zomrela len o šesť rokov neskôr. Vyrástol v chudobe a bez
rodičov na okraji spoločnosti, ovládanou kmeňovými náčelníkmi
a obchodujúcimi kupcami. Pracoval pre svojho strýka Abú Táliba ako pastier
tiav. Hoci jeho strýko mal v spoločenstve určitú povesť, Mohamed sa
nevypracoval nad svoje nízke postavenie až do 25 rokov, kedy sa spoznal a oženil
s bohatou vdovou Chadídžou, ktorá bola o 15 rokov staršia.
Obchodné podnikanie jeho ženy nielen živilo Mohamedovo
prirodzené nadanie na presviedčanie, ale úspešnému obchodníkovi tiež poskytlo príležitosť
cestovať a získavať vedomosti, ku akým miestna populácia nemala taký ľahký
prístup. Neskôr to využil vo svoj prospech, keď príbehy, na ktoré natrafil,
zapracoval do svojich „zjavení“ od Alláha, konkrétne, príbehy zo starších
náboženstiev, judaizmu a kresťanstva.
Keď Mohamed získal pohodlný životný štýl a voľný čas, aké
človeku poskytuje bohatstvo, príležitostne sa niekam zatúlal, aby mohol meditovať
a rozjímať. Vo veku 40 rokov dosť pravdepodobne zažíval prejavy krízy
stredného veku, vrátane túžby po osobnom úspechu a naplnení.
Jedného dňa svojej žene povedal, že ho v sne navštívil
anjel Gabriel. Tým začala séria „zjavení“ trvajúcich takmer do jeho smrti
o 23 rokov neskôr. Korán je zbierkou
slov, ktoré Mohamed prisudzoval Alláhovi. Hadísy
sú zbierkou príbehov o živote a skutkoch Mohameda. Síra je jeho zaznamenaný životopis. Sunna je Mohamedov životný štýl, základ
islamského práva (šaría).
Vďaka vplyvu a podpore svojej ženy sa Mohamed prehlásil
za proroka v línii Abraháma a Ježiša a začal sa pokúšať
o obrátenie ľudí vo svojom okolí na nové náboženstvo. Tým, ktorí mu
verili, vyrozprával Korán a povedal im, že je to slovo Alláhovo (no počul ho
iba on, samozrejme).
Mohamedov Korán neobsahuje ani jedinú originálnu morálnu
hodnotu. Ku svetovým náboženstvám prispel len jednou novou myšlienkou: Mohamed
je Alláhov prorok. Vlastne, Mohamedov „Alláh“ pôsobil dojmom, že je podivne zaujatý
tým, aby moslimovia vedeli, že majú poslúchnuť každú Mohamedovu svetskú túžbu, keďže
tento príkaz sa v Koráne opakuje najmenej dvadsať krát.
Na začiatku sa Mohamed snažil zo všetkých síl, aby pre svoje
učenie našiel kompromis s prevládajúcimi náboženstvami starších členov spoločenstva,
ako napríklad spojenie všetkých 300 ich modiel pod menom „Alláh“. Jeho zlúčenie
židovsko-kresťanskej teológie a pohanskej tradície sa časom skomplikovalo.
„Zjavenia od Alláha“ opakovane potvrdzovali jeho postavenie. Hoci si biblické príbehy
nepamätal presne, každý bol nápadne upravený tak, aby zahrňoval častú tému:
„Verte v posla (Mohameda), inak budete znášať následky.“
Kázanie
a prenasledovanie v Mekke
Podľa raných moslimských historikov Mekkčanom nevadilo, že Mohamed vyznáva svoje
náboženstvo, ani sa necítili ohrození jeho propagáciou. To sa zmenilo až potom,
ako samozvaný prorok začal útočiť na ich náboženstvo, vrátane zvykov
a predkov ľudí (Ibn Ishák/Hišám 167). To stačilo na vyvolanie rozhorčenia vplyvných
vodcov Mekky, ktorí sa následne posmievali jeho skromnému pôvodu v porovnaní
s jeho domýšľavými tvrdeniami. (Pozri tiež MÝTUS:
Mohamed bol v Mekke prenasledovaný pre kázanie islamu)
V tom čase však Mekka stále bola pozoruhodne tolerantnou
spoločnosťou. Mohamed smel útočiť na miestne zvyky trinásť rokov, hoci
ekonomika mesta bola závislá od každoročnej púte za účasti pohanov, ktorých náboženstvá
horlivo znevažoval.
Mohamed bol zo začiatku úspešný len medzi priateľmi
a rodinou. Po trinástich rokoch sa pouličný kazateľ mohol pochváliť len
asi stovkou odhodlaných nasledovníkov, ktorí si hovorili moslimovia. Ak
nerátame jeho ženu, prvým konvertitom bol jeho mladý bratranec Alí (jeho
neskorší švagor a štvrtý kalif islamu). Ďalším z prvých konvertitov
bol Abú Bakr, bohatý obchodník, ktorého peniazom a dôverčivému
prijatiu Mohameda možno vďačiť za prežitie tejto neskúsenej sekty. (Mohamed sa
neskôr „ožení“ s Abú Bakrovou 6-ročnou dcérou).
Vzťahy s Mekkčanmi sa zvlášť zhoršili až po epizóde
známej ako „Satanské verše“, kedy Mohamed súhlasil s tým, že okrem Alláha
uzná aj miestne bohyne. To Mekkčanov potešilo a preto štedro rozšírili svoje prijatie. Ale Mohamed zakrátko zmenil názor, keď v neho začali
strácať vieru vlastní ľudia. Tvrdil, že prostredníctvom neho hovoril Satan a uznanie
mekkských bohýň odvolal (Tabarí 1192, Korán 22:52 a 53:19-26).
Miestni zintenzívnili svoje posmešky voči moslimom
a niektorým z nich mimoriadne skomplikovali život. Hoci moslimovia
v súčasnosti používajú na opis tohto utrpenia slovo „prenasledovanie“ (v
niektorých prípadoch oprávnene), je dôležité podotknúť, že prví
a najspoľahlivejší životopisci (Ibn Ishák a al-Tabarí) zaznamenali smrť
len jedného moslima počas tohto obdobia, staršej ženy, ktorá zomrela kvôli
stresu.
Táto skutočnosť je pre súčasných apologétov zdrojom rozpakov,
lebo neradi priznávajú, že moslimovia boli prví, kto v Mekke začal
s násilím (pozri MÝTUS: Pohania boli prví, kto prelial krv v ich konflikte s moslimami v Mekke) a že
Mohamed bol prvý, kto sa vtedy a aj neskôr uchýlil k bojovnosti, hoci to bolo
absolútne zbytočné.
Aby si s touto nepríjemnou pravdou poradili, súcitné príbehy
o prvých rokoch v Mekke zvyčajne zveličujú boj moslimov tvrdeniami, že ich
„neustále mučili“. Môžu tiež obsahovať apokryfné záznamy, ktoré NIE SÚ
podporené najstaršími a najspoľahlivejšími historikmi (pozri MÝTUS: Raní moslimovia boli v Mekke prenasledovaní a mnohí boli zabití).
Súčasní vyprávači príbehov a filmoví tvorcovia (ako
tvorcovia filmu Posolstvo
z roku 1976) sú dokonca známi vymýšľaním fiktívnych obetí vrážd, buď
preto, aby zdramatizovali vlastný príbeh, alebo aby ospravedlnili následné „vraždy
z pomsty“. Jediný moslim, ktorého život bol skutočne v ohrození, bol
Mohamed – po 13 rokoch zosmiešňovania miestneho náboženstva. (Pozri tiež MÝTUS: Mohamed bol v Mekke mučený svojimi protivníkmi).
Hidžra: Útek
z Mekky do Mediny
Po smrti svojho strýka Abú Táliba v roku 619 zostal
Mohamed bez ochrancu pred vodcami Mekky, ktorí s ním postupne strácali trpezlivosť.
Skutočným štváčom v tejto situácii je celkom zjavne sám Mohamed, ako
poznamenávajú aj moslimskí historici. Zvážte tento záznam o tom, čo sa stalo
na smrteľnej posteli Abú Táliba, keď ho Mekkčania prosili o poslednú šancu
na mier s jeho synovcom:
(Mohamedov hlavný nepriateľ) Abú Sufján, spolu s niekoľkými ďalšími
významnými osobnosťami, šiel za Abú Tálibom a povedal: „Vieš
o problémoch, ktoré existujú medzi nami a tvojím synovcom, preto ho zavolaj,
aby sme sa s ním dohodli, že on nechá na pokoji nás a my necháme na
pokoji jeho; nech má svoje náboženstvo
a my budeme mať svoje.“ (Ibn Ishák 278)
Mohamed túto ponuku na mierumilovné spolunažívanie odmietol.
Jeho nové náboženstvo malo vládnuť nad ostatnými, nemalo si byť s nimi
rovné. Medzitým sa moslimovia začali voči ľuďom vo svojom okolí správať násilne.
Keď Mohamed hľadal politických spojencov, uzavrel vojnovú dohodu proti Mekkčanom
s obyvateľmi Mediny, ďalšieho arabského mesta ďaleko na sever (Ibn Ishák
299-301). To bola pre Mekkčanov posledná kvapka a napokon sa rozhodli
Mohameda chytiť a zabiť. (Pozri tiež MÝTUS: Mohamed a jeho stúpenci boli nútení utiecť z Mekky kvôli prenasledovaniu)
Hoci to podľa západných kritérií môže znieť kruto, treba
poukázať na kontrast medzi reakciou Mekkčanov a Mohameda, keď neskôr reagoval na
údajnú zradu v Medine zo strany ľudí, ktorí nikomu neublížili:
Mekkčania obmedzili svoju smrtiacu agresiu na samotného
Mohameda. To je celkom jasné z epizódy, kde Mohamed ušiel z domu
a využil svojho švagra Alího, aby oklamal svojich možných úkladných vrahov
presvedčených o tom, že ho chytili (Ibn Ishák 326). Alímu ani jeho žene
nebolo ublížené a obidvaja následne zostali v meste niekoľko dní, aby
dokončili presťahovanie Mohamedovho rodinného podnikania do Mediny.
Porovnajte si to s epizódou s Banú Kurajza, kedy Mohamed vyvraždil celý kmeň ľudí kvôli tomu, že ich vodca prešiel
ku druhej strane v konflikte, ktorého sa žiaden z nich ani nezúčastnil.
Mohamed utiekol z Mekky do Mediny v roku 622, čo
je začiatok islamského kalendára.
Medina a vznik
džihádu
Kvôli urážke z odmietnutia vlastným mestom a kmeňom
sa Mohamedovo posolstvo stalo intolerantnejším a neľútostnejším – najmä potom,
keď získal moc. Táto zmena sa odráža aj v najsvätejšej knihe islamu.
Neskoršie časti Koránu pridávajú násilie a pozemskú porážku spôsobenú
moslimami ku strastiam večného zatratenia, ktoré skoršie časti knihy sľúbili
tým, ktorí nebudú veriť v Mohameda ako proroka.
V Medine bolo relatívne mierumilovné náboženstvo, ktoré
si vypožičalo množstvo vecí z judaizmu a kresťanstva, nahradené militantnou
a totalitnou formou politického islamu, ktorej dnes hovoríme islamizmus. Počas
týchto posledných desiatich rokov Mohamedovho života boli neveriaci buď vyháňaní
alebo zotročovaní, pod hrozbou smrti museli konvertovať a keď to osobný prospech
dovoľoval, boli zhromažďovaní a masakrovaní.
Aby financoval svoje úsilie o nadvládu, Mohamed svojich
stúpencov najprv nahovoril na prepadávanie mekkských karaván počas posvätných
mesiacov, kedy by to obete najmenej očakávali. Urobil to napriek tomu, že Mekkčania
ho v Medine neobťažovali (pozri MÝTUS: Mekkčania napadli moslimov v Medine).
Mohamed svojim ľuďom poskytoval príhodné „zjavenia od Alláha“,
vďaka ktorým mohli vraždiť nevinných vodičov karaván a kradnúť ich majetok
(Ibn Ishák/Hišám 426). Ľudia v jeho okolí postupne začali túžiť po veciach,
čo mohli získať v boji, vrátane materiálnych výhod a zajatých žien
a detí. (Pozri tiež MÝTUS: Mohamed prepadával karavány, aby získal späť ukradnutý majetok)
Často sa stávalo, že ľudí zajatých v boji priviedli
pred samozvaného proroka, kde prosili o život a tvrdili, napríklad,
že k moslimom by sa tak nikdy nesprávali. Z tradícií sa dozvedáme, že
Mohamed týmito prosbami väčšinou nebol dojatý: prikázal ich zabiť, často
hrozným spôsobom. V jednom prípade prikázal zabiť muža, ktorému povedal, že
o jeho osirotenú dcéru sa postará „peklo“ (Ibn Ishák/Hišám 459). (Pozri
tiež MÝTUS: Mohamed nikdy nezabíjal zajatcov)
Prepady karaván predchádzali prvej veľkej bitke
s účasťou moslimskej armády, bitke pri Badr. Bolo to miesto, kam Mekkčania
vyslali vlastnú armádu, aby chránila ich karavány pred nájazdmi moslimov. Hoci
súčasní apologéti radi tvrdia, že Mohamed útočil na ostatných len
v sebaobrane, v Mohamedových časoch to tak zjavne nebolo.
V skutočnosti musel svojich zdržanlivých bojovníkov presviedčať sľubmi o raji
a uisteniami, že ich náboženstvo je dôležitejšie než životy ostatných. (Pozri
tiež MÝTUS: Mohamed bojoval v bitke pri Badr v sebaobrane)
Upevňovanie moci
Mohamedova porážka Mekkčanov pri Badr mu dodala odvahu, aby
začal rozdeľovať a podrobovať si tri miestne židovské kmene v Medine.
Ich chybou bolo to, že súhlasili s prítomnosťou moslimov v meste, no
odmietli Mohamedovo tvrdenie, že je z línie židovských prorokov. Jeho
príbehy z Tóry si jednoducho protirečili s ich vlastnými. (Biblické
príbehy v podaní Mohameda zneli skôr ako útržkovité rozprávky s rovnakým
ponaučením – verte v jeho osobné tvrdenie, že je prorokom... inak vás postihne
zlý osud.)
Osud týchto troch kmeňov, Banú Kajnuka, Banú Nadír
a Banú Kurajza, nám poskytuje sondu do islamského zmýšľania s jeho
vrodeným dvojakým metrom vo vzťahu k neveriacim.
Aby sa pokúsil získať ich priazeň, Mohamed najprv krátku
dobu kázal, že kresťania a Židia môžu dosiahnuť spásu skrz svoje náboženstvo.
Dokonca zmenil smer modlitby svojich stúpencov z Mekky k Jeruzalemu, čím
si v kritickom čase získal toleranciu svojich hostiteľov, hoci tajne pracoval
na tom, aby získal moc kradnúť a vyháňať. Tieto prvotné ústupky
a učenie však Mohamed neskôr odvolal (Ibn Ishák/Hišám 382), keďže Židia
napokon odmietli jeho náboženstvo. Ojedinelé rané tolerantné verše v Koráne
sú zrušené neskoršími veršami, ako je 9:29.
Znalosť Tóry prirodzene ohrozovala dôveryhodnosť vodcu
moslimov, keďže vyvracala jeho tvrdenia, že je prorokom božím. Židia tiež
videli cez biblické príbehy, ktoré si povyberal zo zdrojov z druhej ruky a vedeli,
že si protirečia s uznávaným zjavením. Alláh príhodne zakročil, aby
Mohamedovi povedal, že Židia zámerne sfalšovali vlastné texty, aby skryli presne
tie dôkazy jeho tvrdení, ktoré sa tam vraj nachádzali. (Moslimovia do dnešného
dňa neboli schopní vydať výtlačok „pravej“ Tóry alebo evanjelií, na ktoré ich
Korán naráža.)
Hoci Židov také triky nepresvedčili, arabskí polyteisti
hromadne prestúpili na islam, čo Mohamedovi zanedlho umožnilo oznámiť svoj zámer
presadiť islam silou:
Kým sme boli v mešite, prišiel prorok a povedal,
„Poďme za Židmi.“ Šli sme až do Bajt ul-Midras. Povedal im, „Ak prijmete islam, budete v bezpečí.
Mali by ste vedieť, že zem patrí Alláhovi a jeho apoštolovi a chcem vás z tejto krajiny vyhnať.
Takže, ak niekto z vás vlastní nejaký majetok, môže ho predať, inak by ste
mali vedieť, že zem patrí Alláhovi a jeho apoštolovi.“ (Sahíh Bucharí 53:392)
Židia z Mediny boli prvými vo veľmi dlhej línii
nešťastných ľudí, ktorí dostali ponuku konvertovať na islam pod očividným nátlakom.
Nútené konverzie sú teda veľmi významnou moslimskou tradíciou už od čias
Mohameda (pozri MÝTUS: Mohamed nikdy neschvaľoval náboženské konverzie pod nátlakom).
Keďže sa rozhodli ponechať si svoje náboženstvo, Mohamed
hľadal dôvody, aby mohol proti Židom z Mediny viesť vojnu. Podľa
niektorých záznamov bol kmeň Kajnuka
vyhnaný zo svojich domovov a krajiny preto, že jeden z nich obťažoval
moslimku. Hoci ešte predtým toho previnilca zabil moslim, toho moslima tiež
zabil člen kmeňa Kajnuka v odplate za vraždu.
Po obľahnutí celej komunity a porážke kmeňa chcel
Mohamed zabiť každého muža, ale jeho spoločník ho od toho odhovoril – za čo ho Alláh
neskôr „pokarhal“. Kajnuka boli nútení ísť do vyhnanstva a moslimovia sa
zmocnili ich majetku a pozemkov, čím si ich privlastnili. Mohamed si osobne
vyhradil pätinu neprávom nadobudnutého zisku pre seba (toto pravidlo si našlo
cestu aj do Koránu).
Táto epizóda vštiepila do náboženstiev princíp skupinovej
identity, kedy je každý člen náboženstva alebo sociálnej jednotky mimo islamu rovnako
vinný ako všetci jeho rovesníci, ktorí urazia alebo zrania moslima – a preto
si rovnako zaslúži trest (Mohamedove tresty zvyčajne neboli primerané zločinom).
Členov druhého kmeňa, Banú Nadír, Mohamed obvinil z vražedného sprisahania proti svojej osobe. Na tejto
epizóde je zaujímavé, že sa odohrala potom, ako moslimovia na Mohamedov rozkaz zabili
niekoľkých popredných Židov, vrátane vodcu Banú Nadír (Ka'b bin al-Ašraf).
(Pozri tiež MÝTUS: Mohamed by nikdy neschválil vraždu)
Prorok islamu tvrdil, že sa mu vo sne zjavil anjel
a povedal mu, že sa stane terčom odplaty. Na základe toho obľahol komunitu
Banú Nadír. Keď ich donútil vzdať sa, ich bývalí hostia vyhnali týchto
pôvodných obyvateľov Mediny zo svojich domovov a krajiny. Všetkých však sklamalo,
že si Mohamed vymyslel aj zjavenie od Alláha (Korán 59:7), čo mu umožnilo zhabať
všetok majetok Nadíru pre seba (Ibn Ishák 654).
V kritickom príklade, ako islam schvaľuje klamanie, bola
preživšia skupina Banú Nadír (pod vedením Usajra ibn Zaríma) neskôr oklamaná, aby
opustila svoju pevnosť pod zámienkou mierových rokovaní. Skupina moslimov
vyslaná Mohamedom za účelom „sprevádzania“ týchto ľudí svoje obete ľahko zavraždila,
len čo sa stali zraniteľnými kvôli svojej nemiestnej dôvere (Ibn Ishák 981).
(Pozri tiež MÝTUS: Mohamed nikdy neschvaľoval nečestnosť)
Masaker kmeňa Kurajza
Kým Banú Kurajza postihol ich osud, Mohamed už bol vďaka
svojej porážke ostatných dvoch kmeňov a svojim nájazdom na karavány bohatý
a mocný.
Židia z Banú Kurajza ochutnali Mohamedov hnev potom, ako
sa ich vodca polovičato pridal na stranu mekkskej armády počas obliehania
Mediny (Priekopová bitka). Dovtedy Mohamed už vyhostil ostatných Židov
a vyhlásil, že mu patrí všetka pôda v Medine, takže pôvodná ústava
mesta už neplatí. Napriek tomu je dôležité spomenúť, že kmeň Kurajza nikdy
nenapadol, ani nezranil jediného moslima.
Hoci sa Kurajza mierumilovne vzdali moslimom, Mohamed
rozhodol, že každý muž z kmeňa bude popravený, spolu s každým
chlapcom, ktorý dosiahol počiatočné štádiá puberty (vo veku 12 až 14 rokov).
Prikázal, aby bola za mestom vykopaná jama a aby mu obete priniesli v niekoľkých
skupinách. Každý človek si musel kľaknúť na kolená, odsekli mu hlavu
a odhodili ju do priekopy spolu s telom.
Mohamedov kmeň zabil po ich kapitulácii 700 až 900 mužov a chlapcov z Banú Kurajza (Ibn Kathir, zv. 3, s. 170).
Preživšie deti týchto mužov sa stali otrokmi moslimov a ich
vdovy sa stali sexuálnymi otrokyňami (niektoré predali za kone). Patrilo medzi
ne aj židovské dievča Rajhana, ktorá sa stala jednou z Mohamedových
osobných konkubín ešte v tú noc, kedy jej muž prišiel o hlavu.
Do určitej miery boli ženy rovnakým majetkom ako čokoľvek
iné, čo získali v boji a ich únoscovia s nimi mohli naložiť, ako
sa im zachcelo. Ale moslimovia ich považovali za užitočné aj iným spôsobom. Jednou
z metód, ktorej islam vďačí za svoje šírenie počas stáročí, boli
reprodukčné schopnosti zajatkýň. Okrem štyroch žien mohol mať muž neobmedzený
počet sexuálnych otrokýň s jediným pravidlom, že každé splodené dieťa bude
automaticky moslim.
Mohamed prikázal, aby mu bola vyhradená pätina zajatých žien.
Mnohé sa stali súčasťou jeho osobnej stajne sexuálnych otrokýň, ktoré si
vydržiaval dodatočne ku svojim jedenástim manželkám. Ostatné rozdelil ako darčeky
pre ostatných. (Pozri MÝTUS: Mohamed bol abolicionista, ktorý kupoval otrokom slobodu).
Pri jednej príležitosti po bitke Mohamed vydal pokyny,
ako by mali byť ženy po zajatí znásilnené a svojim mužom povedal, aby si
nerobili starosti s prerušovanou súložou, lebo „Alláh zapísal, koho
stvorí.“ (Pozri MÝTUS: Mohamed by nikdy neschválil znásilnenie)
Po bitke pri Hunajne v neskoršom období života sa
Mohamedovi muži zdráhali znásilniť zajatkyne pred ich manželmi (ktorí boli
zjavne stále nažive, aby sa na ten hnus pozerali), ale Alláh prišiel na pomoc s užitočným
„zjavením“, ktoré im to smilstvo dovolilo. (Toto je pôvod súry 4:24, ako tvrdí hadís
Abú Dawud 2150)
Pôvod islamského
imperializmu
Z Mediny viedol Mohamed teroristickú výpravu (ktorej otvorene
prisudzoval svoj úspech).
Jeho banda lúpežníkov zahájila nájazdy proti nešťastným komunitám, ktoré moslimovia
napádali, rabovali, vraždili a znásilňovali. Kmene susediace s moslimami
začali prestupovať na islam, aby sa zachránili, keďže zámienka pre výboje sa stávala
čoraz banálnejšou, až takmer zanikla.
Mohamed svojim nasledovníkom povedal, že moslimovia by mali
vládnuť nad ostatnými národmi. Džihád (a šírenie islamu) poháňalo šovinistické
učenie (Pozri MÝTUS: Mohamed bojoval len v sebaobrane).
Kruté podrobenie ľudí z Chajbaru, mierumilovnej farmárskej
komunity, ktorá proti moslimom nebojovala, je nápadným príkladom. Mohamed ku nim
potajomky pochodoval, prekvapivo ich napadol a ľahko porazil. Mnohých
mužov nechal zabiť len za to, že bránili svoje mesto. Ženy a deti zotročil
a preživších mužov nechal pracovať ako nevoľníkov na poli, pričom museli moslimom
pravidelne platiť podiel svojej úrody, aby ich nenapadli znova.
Mohamed mal podozrenie, že pokladník mesta niečo tají, preto
nechal svojich ľudí toho úbohého chlapíka barbarsky mučiť tak, že mu na hrudi
založili oheň, aby im prezradil, kde sa nachádza ukrytý poklad. (Pozri MÝTUS: Mohamed neschvaľoval mučenie)
Potom mu prorok islamu nechal odseknúť hlavu a „oženil“ sa
s jeho vdovou ešte v ten istý deň (najprv musela prejsť rukami jedného
z jeho zástupcov). Vzhľadom k tomu, že Mohamed zabil aj jej otca, nie
je prehnané povedať, že skutočná láska mala s týmto „manželstvom“ veľmi málo
čo do činenia.
Násilie a smilstvo sa sotva zdôvodňovali:
Alláhov posol zavolal Alího (a povedal): „Pokračuj a neobzeraj
sa, kým ti Alláh nedá víťazstvo,“ a Alí šiel o kúsok ďalej, zastavil
sa, neobzeral sa a potom nahlas povedal: „Alláhov posol, z akého dôvodu by som mal bojovať proti ľuďom?“ Na to mu (prorok) povedal: „Bojuj s nimi, kým
nedosvedčia, že niet iného boha okrem Alláha a Mohamed je jeho posol...“
(Sahíh Muslim 5917)
Život hedonizmu
a narcizmu
Mohamedov osobný život sa stal portrétom hedonizmu a výstrednosti,
ospravedlňovaný častými „zjaveniami“ od čoraz svojvoľnejšieho a náladovejšieho
boha. V súlade so životom vodcu sekty požadoval od svojich nasledovníkov prísnu
poslušnosť, kvôli čomu im hovoril, že ak poslúchajú jeho, poslúchajú
i boha (Korán 4:80, 59:7; Sahíh Bucharí 89:251).
Mohamed používal kruhové zdôvodňovanie, kedy predpoklad aj
záver záviseli od seba navzájom: A je pravda, lebo B je pravda; B je
pravda, lebo A je pravda. Táto jednoduchá a zjavná chyba však,
prekvapivo, pretrváva medzi veriacimi do dnešných dní:
1) Mohamed je posol Alláhov, lebo to tvrdí Korán.
2) Korán pochádza od Alláha, lebo to tvrdí posol.
V neskorších rokoch svojho života Mohamed nehanebne využíval
svoj vplyv na osobný zisk, vrátane sexu, majetku a moci. Alláhov súhlas so
sledovaním týchto svetských ambícií je zvečnený v Koráne (najmä v súrach 33 a 66).
Ten istý muž, ktorý v skoršom období svojej kariéry
zdôvodňoval tvrdenia o svojom statuse proroka tým, že od ostatných „odmenu
žiadnu nežiada“, zmenil názor a začal požadovať pätinu alebo viac
z toho, čo vydrancovali od podrobených kmeňov (Korán 36:21). Podľa jeho
životopiscov v dôsledku toho, že žil z tohto enormného, neprávom nadobudnutého
podielu, stučnel.
(Pozri MÝTUS: Mohamed bol statočný bojovník, ktorý veril v Alláhovu ochranu)
V priebehu dvanástich rokov
sa oženil s jedenástimi ženami a mal prístup ku celému radu
sexuálnych otrokýň (pozri MÝTUS: Mohamed sa oženil s mnohými ženami, lebo to pre ne bola služba). Keď chcel
ženu, aj keď to bola manželka iného muža, jeho vlastná nevesta alebo len
6-ročné dieťa (pozri MÝTUS: Mohamed odsudzoval sex s deťmi), Mohamed si svoju telesnú túžbu a neodvratné
naplnenie manželstva pohlavným stykom dokázal zdôvodniť tak, že sa odvolal na
Alláhovu zjavenú vôľu po jeho sexuálnom živote – čo sa následne naveky zachovalo
v Koráne, aby sa to budúce generácie, ktorých sa to nijako netýkalo, verne učili
naspamäť.
Príkladom toho je prvý verš súry
66: Vyrozprával ho Mohamed svojim ženám krátko potom, ako na neho dve z nich
tlačili, aby nenavštívil svoju obľúbenú sexuálnu otrokyňu:
Prorok, prečo v snahe uspokojiť
svoje ženy zakazuješ to, čo Boh ti dovolil? Veď Boh je odpúšťajúci, milosrdný.
(Korán 66:1)
Alláha (podľa svojej hlásnej trúby,
Mohameda) rozčúlilo, že si jeho prorok odopiera popoludňajšie potešenie s konkubínou,
ktorú mu sám udelil. (Moslimskí veriaci sa iste musia cítiť trápne, keďže
Alláhovi zjavne záležalo viacej na Mohamedovom osobnom sexuálnom živote než na
tolerancii či všeobecnej láske, ktoré sa v Koráne hľadajú oveľa ťažšie.)
Keď si Mohamed vyžadoval prísnu
poslušnosť voči každému svojmu rozkazu, používal večný raj a zatratenie:
„Alláhov apoštol povedal, 'Ktokoľvek ma poslúcha, vstúpi do raja
a ktokoľvek ma neposlúcha, nevstúpi doňho.'“ (Sahíh Bucharí 92:384)
Islam sa úplne sústredil na svojho
zakladateľa. Zo všetkých prorokov musia noví konvertiti potvrdiť legitimitu len
Mohameda. Moslimský vodca sa dokonca delí o šahádu (sľub viery)
s Alláhom: „Niet iného boha okrem Alláha a Mohamed je jeho prorokom.“
Každý moslim sa dodnes musí päť krát denne klaňať smerom k Mohamedovmu rodisku (hoci
moslimovia na západnej pologuli sa v skutočnosti modlia smerom do vesmíru.
Islamský „prorok“ nevedel, že zem je guľatá... a zdá sa, že ani Alláh).
Prorok islamu bol tiež mimoriadne
poverčivým človekom, lebo moslimom zanechal kopu bizarných pravidiel, ktoré
majú dodržiavať, vrátane smeru, akým sa majú vyprázdňovať a koľko kameňov
majú následne použiť na umytie zadku (ľubovoľný nepárny počet, ak vás to zaujíma; pozri MÝTUS: Mohamed skoncoval s primitívnou poverčivosťou a vierou v mágiu). Nedokonalá
hygiena mu spôsobila nepríjemnú infekciu od vší.
Keď sa Mohamedovi nechcelo čakať,
kým Alláh zakročí v jeho mene, nechal popraviť svojich osobných kritikov,
vrátane básnikov.
Jedným z nich bola matka piatich detí, ktorú prebodol na smrť Mohamedov
vyslanec potom, ako jej z hrude odsunul dojča (pozri MÝTUS: Mohamed nikdy nezabil ženu). Ostatných nevinných ľudí zabili len preto, že
vyznávali iné náboženstvo. Niekedy z tohto dôvodu zabili aj deti (pozri MÝTUS: Mohamed by nikdy neublížil dieťaťu).
Nápadné dvojaké metre vznikli v islame
už počas života jeho proroka. Patria sem príkazy popravovať odpadlíkov (tých,
ktorí chcú opustiť islam) a vyhnať ľudí s iným vierovyznaním
z ich domovov.
Staršia žena menom Umm Kirfa sa dostala
do konfliktu s Mohamedom len za to, že sa bránila, keď jej kmeň napadli
moslimskí nájazdníci. Mohamedov adoptívny syn priviazal nohy tejto ženy ku dvom
ťavám a tie potom hnal opačným smerom, kým jej telo neroztrhli na dve časti.
Zabil aj jej dvoch synov – vraj hrozným spôsobom – a z jej dcéry si
urobil sexuálnu otrokyňu. (Pozri MÝTUS: Mohamed nikdy nezabil starších ľudí)
Dnešní veriaci zdedili toto dedičstvo
sebazničenia a pohŕdania voči ľuďom mimo islamskej viery. Môžu, no nemusia
súhlasiť s teroristickými útokmi proti nemoslimom, ale väčšina z nich
je takmer jednotná v presvedčení, že obete nemajú právo vrátiť úder, ani
len v sebaobrane.
Korán rozlišuje medzi moslimami a ostatnými, pričom veriacich vychvaľuje do nebies, zatiaľ čo ľudí mimo islamu odsudzuje tým
najodpornejším spôsobom. Islam je skutočná šovinistická ideológia.
Dobytie Mekky
Hoci arabské a židovské kmene
nachádzajúce sa bližšie k Medine boli zlikvidované a pohltené po vojenskom
víťazstve a nútenom prestupe na islam, mesto Mekka sa pokúšalo ďalej žiť svojím
životom.
V roku 628, šesť rokov po
svojom úteku, mohli Mohamedovi stúpenci opäť vstúpiť do mesta na základe
dohody, podľa ktorej nebude používať svoj titul „prorok Alláhov“. Bol to dočasný
trik, ktorý mu umožnil získať v meste politickú základňu pomocou tých
istých aktivít „piatej kolóny“, aké dodnes používajú organizácie ako Rada pre
americko-islamské vzťahy (CAIR), ktoré využívajú jazyk náboženskej tolerancie svojho
hostiteľa na utajenie postrannej agendy zahrňujúcej systematickú diskrimináciu
nemoslimov.
Mnoho Mohamedových nasledovníkov bolo
sklamaných z toho, že Mohamed urobil Mekkčanom ústupky a nechápali, že to
perfektne zapadá do jeho konečnej agendy nadvlády. Počas tohto obdobia viedol
výpravu proti Chajbaru, aby ukojil túžbu po krvi, ženách a koristi.
Technicky bol Mohamed prvý, kto
porušil dohodu s Mekkčanmi, keď porušil časť zakazujúcu prijímať do svojho
tábora členov ostatných kmeňov. Jeho ľudia organizovali smrtiace nájazdy na mekkské
karavány (pozri MÝTUS: Mekkčania boli prví, kto porušil ich dohodu s Mohamedom). Hoci nemal voči
dohode žiadne osobné záväzky, prorok islamu od ostatných strán vyžadoval presné
dodržiavanie zákona, najmä potom, ako nadobudol moc, s ktorou mohol
dobýjať v ohromnej presile.
Zámienka, na základe ktorej
Mohamed napokon napochodoval so svojimi armádami do Mekky, sa naskytla vtedy,
keď kmeň spriaznený s Mekkčanmi podnikol nájazd na kmeň spriaznený s Medinčanmi.
Hoci skutočný muž mieru by dbal na skutočnosť, že jeho nepriateľ nechce vojnu
a použil by nenásilné prostriedky na vyriešenie napätej situácie, kedy by zároveň rešpektoval zvrchovanosť, Mohamed chcel len moc a odplatu. (Pozri tiež MÝTUS: Mohamed si vždy zvolil mier namiesto vojny)
Za menej než desaťročie sa Mohamed
vyvinul z človeka, ktorý sa snažil predať seba samého ako židovsko-kresťanského
proroka usilujúceho sa získať stúpencov, na arabského vojenského vodcu usilujúceho
sa získať poddaných, otrokov a úplnú nadvládu. Raný Korán (z Mekky) hovorí
neveriacim, aby „nasledovali príklad“ Mohameda, inak budú trpieť v pekle. Neskorší
Korán (z Mediny) hovorí neveriacim, aby „poslúchali“ Mohameda, inak zomrú.
Po kapitulácii Mekky Mohamed zabil
tých, ktorí ho predtým urážali (pozri tiež MÝTUS: Mohamed bol odpúšťajúci človek). Jedným z odsúdených ľudí bol jeho
bývalý pisár zapisujúci zjavenia, ktoré podľa
Mohameda pochádzali od Alláha. Pisár predtým odporúčal zmeny
v znení (kvôli zlej gramatike a nepresvedčivému jazyku „Alláha“)
a Mohamed s tým súhlasil. Kvôli tomu sa pisár stal odpadlíkom, lebo
veril, že skutočné zjavenie by malo byť nemenné.
Hoci pisár unikol smrti vďaka tomu,
že pod hrozbou meča „prestúpil na islam“, ostatní nemali také šťastie. Jedným
z nich bola otrokyňa popravená na Mohamedov rozkaz za to, že o ňom
napísala posmešné piesne.
V ďalšom kroku, čo sa stal vzorom pre budúce moslimské vojenské výboje, museli Mekkčania odmietajúci prestúpiť na islam prijať treťotriedne postavenie. Nie je prekvapením, že keď sa Mohamed vrátil s mečom v ruke, takmer celé mesto – ktoré predtým odmietlo jeho posolstvo – okamžite „prestúpilo“ na islam. Patril medzi nich aj jeho protivník, Abú Sufján, ktorého rovno prinútili podriadiť sa a dosvedčiť, „že niet iného boha okrem Alláha a že Mohamed je apoštol Alláhov, inak prídeš o hlavu.“
Ľudia odmietajúci prestúpiť na
islam boli o niekoľko mesiacov vyhnaní z mesta – čo opäť zdôraznilo duálnu
etiku islamu. Keď Mohameda predtým vyhnali z Mekky, opísal to ako „prenasledovanie“,
čím ospravedlnil „zavraždenie“ ľudí, ktorí mu bránili vykonať púť hadždž. No
keď získal moc, okamžite vyhnal z Mekky každého, kto neprestúpil na islam a kto
mu bránil vykonať hadždž (pozri MÝTUS: Mekka sa po príchode islamu stala tolerantnejším mestom)
Do dnešných dní majú ľudia iného
vierovyznania zakázané čo i len vstúpiť do Mekky, mesta, kde Mohamed mohol
slobodne kázať niečo, čo bolo v rozpore s etablovaným náboženstvom.
Islam je omnoho menej tolerantný než primitívne arabské náboženstvá, čo
nahradil. Človeka kážuceho pôvodný arabský polyteizmus by v uliciach
dnešnej Mekky rýchlo popravili.
Džihád a džizja
Veľavravné je, že jedny z najnásilnejších veršov
v Koráne boli zoslané potom, ako Mohamed nadobudol moc, hoci moslimov
nikto skutočne neohrozoval. Deviata súra Koránu vyzýva moslimov ku džihádu
a nadvláde nad ostatnými náboženstvami:
„Bojujte proti tým, ktorí neveria v Boha ani v Deň posledný
a nezakazujú to, čo zakázal Boh a Jeho posol a ktorí neuctievajú náboženstvo
pravdy, z tých, ktorým sa dostalo Písma, pokiaľ nedajú poplatok priamo vlastnou
rukou, pociťujúc pokoru.“ (9:29)
Verš nasledujúci po ňom menovite preklína kresťanov a Židov
a hovorí, „nech Boh proti nim bojuje“ (ako v iných častiach Koránu,
ani tu nie je jasné, či hovorí Alláh alebo Mohamed).
Pred svojou smrťou Mohamed prikázal 30 000 svojim mužom, aby pochodovali do kresťanských krajín (v tom čase súčasť Byzantskej ríše). Apologéti tvrdia, že sa proti nim zhromaždila armáda, ale o ničom takom neexistujú absolútne žiadne dôkazy. Namiesto toho si Mohamed podmanil miestnych ľudí a vynucoval si od nich platenie „ochranných“ peňazí – neskôr známych ako džizja (daň, ktorú platia nemoslimovia moslimom). (Pozri MÝTUS: Mohamed bol napadnutý byzantskou armádou: Výprava na Tabúk a verš 9:29)
Ďalšia epizóda z tohto obdobia ponúkajúca náhľad do
dedičstva Mohameda je nútený prestup al-Harít, jedného z posledných arabských
kmeňov odolávajúcich moslimskej hegemónii. Mohamed dal ich náčelníkovi tri dni
na prijatie islamu, no potom za nimi vyslal armádu, aby ich zničila (Ibn
Ishák/Hišám 959). Neprekvapuje, že celý kmeň okamžite prijal náboženstvo mieru!
Väčšina arabských kmeňov pochopila Mohamedovu túžbu po moci a
múdro mu prisľúbili svoju politickú vernosť bez boja. To pre ústrednú skupinu
jeho prívržencov predstavovalo problém, lebo si zvykli žiť z toho, čo
ukradli nemoslimom počas nájazdov a boja.
Keďže bolo proti pravidlám útočiť na iných moslimov, Mohamed
začal od svojich nových „konvertitov“ požadovať príspevok, čo sa ukázalo byť menej
výnosné než džizja – nehovoriac o tom, že to vyvolalo vnútorné rozhorčenie a konflikt (pozri MÝTUS: Mohamed by nikdy neposkytol útočisko vojnovému zločincovi).
Chajbar, vzdialené židovské mesto, čo sa zmenilo na poľnohospodársky nájomnícky štát v mene svojich moslimských pánov, sa pre rastúcu islamskú ríšu, závislú od vydierania zdôvodneným náboženskou nadradenosťou, stalo uprednostňovaným ekonomickým modelom.
Roky predtým, ako napadol kresťanské a perzské územia,
napísal Mohamed ich správcom a povedal im, „prijmite islam a budete v
bezpečí“. Nezdôvodňoval to žiadnym útlakom či oslobodením. Jedinou hrozbou pre
týchto ľudí boli moslimské armády. Len o šesť rokov neskôr bolo 4000 roľníkov
na území dnešnej Palestíny zavraždených
kvôli obrane svojich domovov (Dejiny Palestíny, 634-1099, Moshe Gil).
V tom čase bolo bohatstvo ostatných národov otvoreným zdrojom
závisti Mohamedových nasledovníkov, čo im sľúbil napraviť. Následná vojenská
expanzia, ktorú uviedol do pohybu, mohla byť schválená Alláhom a poháňaná náboženským
fanatizmom, ale základné motívy peňazí, sexu, otrokov a moci neboli
o nič menej svetské než u hociktorého iného dobyvateľa tých čias.
Dedičstvo islamského
imperializmu
Mohamed zomrel na horúčku v roku 632 vo veku 63 rokov, kedy
sa jeho násilné náboženstvo rozprestieralo už na väčšine územia Arábie. Jeho
metóda donucovania ostatných konvertovať na islam pod nátlakom mala niekoľko
negatívnych následkov, počnúc občianskymi vojnami bezprostredne po jeho smrti. Mnohé
kmene chceli opustiť islam a museli byť v ríši udržané za pomoci hrozného
násilia (vojny označované slovom ridda).
Abú Sufján, vodca Mekky, ktorý bol doslova nútený „prijať“
islam pod ostrím meča, sa v skutočnosti smial naposledy. Šikovne zapracoval
svoju rodinu do línie následníkov a jeho syn, Muávija, sa stal dedičom Mohamedovej
ríše na úkor „prorokovej“ vlastnej rodiny. Abú Sufján sa takmer dožil toho, ako
jeho syn a vnuk vyvraždili Mohamedových vnukov a prevzali moc nad islamskou
ríšou.
Mohamed po sebe nezanechal jasného následníka, čo malo za
následok hlbokú schizmu, ktorá sa rýchlo zvrhla na násilie a pretrváva do
dnešných dní ako sunnitsko-šiitsky konflikt. Jeho rodina sa rozpadla a behom
prvých niekoľkých rokov doslova začala viesť proti sebe vojnu. Tisíce moslimov
zahynuli v boji proti sebe počas bitky medzi Mohamedovou obľúbenou ženou,
Aišou, a jeho adoptívnym synom, Alím.
Neveriacim sa nedarilo o nič lepšie. Na základe
Mohamedovho učenia a príkladu považovali jeho nasledovníci svetský život
za neustály fyzický boj medzi domom mieru (dar al-salám) a domom vojny
(dar al-harb). Moslimovia dostali pokyn vyzvať svojich nepriateľov, aby buď
prijali islam, platili džizju (ochranné peniaze) alebo zomreli.
Behom nasledujúcich štrnástich storočí bude krvavé dedičstvo
tohto mimoriadne efektívneho človeka neustálou výzvou pre ľudí žijúcich na hraniciach
politickej moci islamu. Násilie, ktorým moslimské armády zasiahnu národy v severnej
Afrike, na Strednom východe, v Európe a Ázii, až po Indický
subkontinent, je poctou zakladateľovi, ktorý praktizoval a propagoval
podrobovanie, znásilňovanie, vraždenie a nútené prestupy na islam.
Povedané Mohamedovými slovami: „Bolo mi prikázané bojovať
proti ľuďom, kým nepovedia: 'Nikto nemá právo byť uctievaný okrem Alláha.' Ak
to povedia a budú sa modliť ako my, budú dodržovať náš smer modlitby
a porážať zvieratá tak ako my, ich krv a majetok budú pre nás
posvätné a nebudeme sa do nich starať...“ (Sahíh Bucharí 8:387).
Nie je to základ len pre dnešné teroristické výpravy proti neveriacim
na Západe (a tiež hinduistom a budhistom), ale aj všeobecná ľahostajnosť
moslimov po celom svete voči násiliu, čím toto násilie umožňujú.
Ako povedal indonézsky duchovný Abú Bakar Bašír,
„Ak chce mať Západ mier, musí prijať islamskú vládu.“
Prevzaté z https://thereligionofpeace.com/pages/muhammad/life-of-muhammad.aspx
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára