Mýtus:
"Náš prorok (pokoj s ním) a jeho stúpenci si v rukách polyteistov vytrpeli mnoho mučenia a mnohí boli zabití."
Pravda:
Je pravda, že niektorých moslimov v Mekke prenasledovali, ale súčasní rozprávači, ktorí zúfalo túžia ospravedlniť následnú moslimskú agresiu, rozsah tohto prenasledovania značne zveličujú. Je dôležité poznamenať, že Mohamed sám bol zdrojom nepriateľstva voči raným moslimom, a predsa ho pred osobnými následkami ochraňoval jeho mocný strýko Abú Tálib. Mohamedov životopisec zaznamenal mnoho prípadov, v ktorých vodcovia Mekky zaprisahali Mohameda (či už priamo alebo prostredníctvom jeho strýka), aby sa prestal posmievať náboženstvu ich predkov:
Abú Sufján, s rôznymi inými dôležitými osobami, šiel za Abú Tálibom a povedal: "Vieš, že existujú problémy medzi nami a tvojím synovcom, tak ho zavolaj a dohodnime sa, že nás nechá na pokoji a my necháme na pokoji jeho; nech má svoje náboženstvo a my budeme mať naše." (Ibn Ishák/Hišám, 278)
Mohamed sa cítil bezpečne pri odmietaní ich ponuky na mier, pretože nemusel byť zodpovedný za ťažkosti, ktoré spôsoboval. Toto nepochybne znásobilo frustráciu miestnych vodcov, z ktorých niektorí si potom vyliali zlosť na ostatných moslimov, nad ktorými mali moc. Boli to v prvom rade otroci a členovia rodín z nižšej triedy.
Súčasní apologéti radi opakujú apokryfný príbeh týkajúci sa mučeníctva starej ženy menom Umm Summaja. Bola jednou z prvých konvertitiek na islam a otrokyňou Abú Džahla, protivníka Mohameda. Podľa súčasnej verzie príbehu Umm Summaju zabila kopija, ktorú do nej vrazil Abú Džahl. Nanešťastie, existujú len nedostatočné dôkazy, ktoré by to potvrdzovali (nenachádza sa to v dôveryhodných výpovediach a aj Ibn Kathir priznáva, že autenticita "chýba", zv. 1, s. 331).
Pravdepodobnejšie je, že Umm Summaja zomrela kvôli stresu, keď bola vystavená horúčave Mekky:
Banú Machzum (kmeň z Mekky - pozn. prekl.) chodil von s Ammar bin Jásirom a s jeho otcom a matkou, ktorí boli moslimami, počas dennej horúčavy a vystavovali ich horúčave Mekky. Keď apoštol prechádzal okolo nich, povedal, podľa toho, čo som počul, "Trpezlivosť, ó, rodina Jásira! Miestom vášho stretnutia bude raj." Zabili jeho matku, lebo odmietla opustiť islam. (Ibn Ishák/Hišám, 206)
Toto je jediné zaznamenané úmrtie moslima, ktorého v Mekke prenasledovali. Nepodporuje ho ani Bucharí ani Sahíh Muslim, hoci Ibn Sa'd odkazuje na túto udalosť, ktorá sa zrejme zakladá na správe Ibn Isháka/Hišáma. Nie je jasné, prečo nejestvuje väčší dôraz a viac podrobností o úmrtí Umm Summaji, ak bola naozaj prebodnutá. (Čo je zaujímavé, existuje viac dôkazov potvrdzujúcich smrť Mohamedovej vlastnej dcéry kvôli stresu z prenasledovania moslimami po smrti svojho otca.)
Okrem tejto nezvyčajnej udalosti, ktorá sa odohrala po tom, ako moslimovia začali s fyzickou agresiou voči Abú Džahlovi a polyteistom, neexistuje nič, čo by dokazovalo pravdivosť divokých príbehov smrtiaceho týrania, ktoré dnešní islamofili radi hovoria.
Je kritické poznamenať, že napriek podrobnému zoznamu obvinení voči Mekkčanom, ktoré sú hojne a nadmerne roztrúsené po celom Koráne, ten ani raz nehovorí, že nejakí moslimovia boli skutočne zabití svojimi protivníkmi počas trinásťročného obdobia pred ich vysťahovaním. Namiesto toho je najhorší zo zločinov podrobne opísaný v súre 2:217:
"avšak odvracať od cesty Božej, neveriť v Neho a v Mešitu posvätnú a vyháňať obyvateľov jej z nej je ešte ťažší hriech pred Bohom"
Alláh obviňuje Mekkčanov z toho, že vysťahovali Mohameda z Mekky (jediné zaznamenané vysťahovanie) a jemu a niekoľkým iným moslimom odopreli možnosť navštíviť Kaabu počas púte.
Nejestvuje zmienka o smrti spôsobenej raným moslimom. Namiesto toho sa ich ten istý verš pokúša presvedčiť, že sú oprávnení zabíjať Mekkčanov len preto, že s nimi nechcú mať nič do činenia. Verš pokračuje a hovorí:
"zvádzať od viery je horšie než zabíjať."
V tom čase Mohamed naliehal na svojich ľudí, aby útočili na obchodné karavány z Mekky, čo zahŕňalo zabíjanie jazdcov a kradnutie tovaru. Toto sa pre moslimov v Medine stalo prvoradým zdrojom príjmu a Mohamed sa stal bohatým mužom vďaka privlastňovaniu si pätiny všetkého lupu zozbieraného pre neho (na Alláhov rozkaz, samozrejme).
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára