utorok 2. mája 2017

MÝTUS: Jeruzalem je islamu svätý, lebo tam cestoval Mohamed


Mýtus:

"Náš prorok (pokoj s ním) bol požehnaný väčšinou zázrakov, keď cestoval počas noci telom a dušou do veľkej mešity v Jeruzaleme."


Pravda:

Moslimské spojenie s Jeruzalemom je extrémne chabé v porovnaní s judaizmom a kresťanstvom. V skutočnosti nárok na to mesto existuje zväčša kvôli tomu, že ho západné náboženstvo považuje za posvätné. Od čias Mohameda až po súčasnosť bol islam vždy náboženstvom v štýle "toto je aj moje", ktoré sa skúša chváliť cudzím perím.

Oficiálny dôvod, prečo si moslimovia nárokujú Jeruzalem - okrem toho, že do neho napochodovali s armádou len dva roky po Mohamedovej smrti - je, že ho ich prorok raz navštívil...

Nanešťastie, toto sa udialo v sne - nie v skutočnom živote. Jednoducho neexistujú dôkazy, že Mohamedovo fyzické telo niekedy išlo na takýto výlet, ako si prajú tí, ktorí dnes požadujú úplnú kontrolu Jeruzalema.

Určite existuje hojné množstvo dôkazov o Mohamedovom tvrdení, že mal sen o ceste na to miesto. Vymyslel si to v čase, keď sa pokúšal presvedčiť pochybujúcich okolo seba, že patrí do línie židovských prorokov. Jeho príbeh o tom, ako viedol ostatných prorokov (Abrahám, Mojžiš a Ježiš) pri modlení v mešite v Jeruzaleme, bol teda vysoko príhodný (v skutočnosti tam nikdy žiadna mešita neexistovala).

Aiša, Mohamedova obľúbená manželka, neskôr trvala na tom, že to nebola fyzická cesta (Ibn Ishák/Hišám, 265) a v islame vždy existoval spor ohľadom toho, či sa tým myslela fyzická alebo "duchovná" návšteva.

V tom čase sa Mekkčania posmievali Mohamedovi kvôli jeho tvrdeniu, že jednej noci navštívil Jeruzalem, keďže cesta tam a späť trvala jeden mesiac. V skutočnosti, "mnoho moslimov sa vzdalo svojej viery" keď to počuli, tvrdí jeho životopisec (Ibn Ishák/Hišám, 265). Ale keby Mekkčania vedeli, aký veľký vesmír v skutočnosti je, nechali by si najväčší výsmech pre Mohamedovo tvrdenie, že v tom istom sne navštívil brány neba - a nie je isté, či by mu v tej chvíli niekto veril.

Pozorovateľný vesmír je široký 93 miliárd svetelných rokov, čo znamená, že i pri ceste rýchlosťou svetla trvá 93 miliárd rokov dostať sa z jednej strany na druhú. V knihe "Leaving Islam" od Ibn Warraqa mladý prispievateľ poukazuje na to, že keby Mohamed opustil (neexistujúcu) mešitu v Jeruzaleme pred 1400 rokmi, cestujúc touto mimoriadnou rýchlosťou cez chladnú prázdnotu vesmíru, stále by sa skúšal dostať z našej galaxie (s. 347). V tomto bode sa moslimovia (ktorí tvrdia, že ich náboženstvo je "najvedeckejším" z náboženstiev) uchyľujú k myšlienke, že Mohamed navštívil Jeruzalem "v duchu"... nech už to znamená čokoľvek.

Aby dokázal svoje tvrdenie, nervózny Mohamed poskytol všeobecný opis mesta "zhora" Abú Bakrovi, ktorý "potvrdil", že je pravdivý. Mohamed sa nemusel strachovať o svojho najvernejšieho apoštola, keďže Abú Bakr už sľúbil svoju vernosť čomukoľvek, čo jeho prorok musel povedať: "Ak to hovorí, potom je to pravda." (Ibn Ishák/Hišám, 265)

Naivita Abú Bakra bola legendárna. Nielen, že vydal svoju vlastnú 6-ročnú dcéru na "sobáš" na Mohamedovu žiadosť, ale jeho prorok ho v jednom okamihu donútil veriť v rozprávajúce kravy:

Alláhov apoštol raz vyslovoval rannú modlitbu, po ktorej sa obrátil čelom k ľuďom a povedal, "Keď muž hnal kravu, nečakane po nej prešiel a zbil ju. Krava povedala, 'Neboli sme stvorené na toto, ale boli sme stvorené na menej namáhavú prácu.' Na to ľudia prekvapivo povedali, 'Velebený buď Alláh! Krava rozpráva!' Prorok povedal, 'Verím tomu a Abú Bakr a Umar tiež, veria tomu, hoci ani jeden z nich tam nebol.'" (Bucharí 56:677)

Je očividné, že tí, ktorí veria Mohamedovmu tvrdeniu o ceste do Jeruzalema či už telom alebo duchom, sa spoliehajú skôr na slepú vieru než zdravý rozum. Je o ňom tiež známe, že používal závoj spánku, aby o sebe prehlasoval ďalšie veľkolepé veci, keď raz trval na tom, že "keď som spal, priniesli mi kľúče k pokladom sveta a dostal som ich do ruky." (Bucharí 52:220).

Hoci možno nikdy pred svojím "snom" necestoval do Jeruzalema, je celkom pravdepodobné, že Mohamed počul opisy mesta od obchodníkov, ktorí tam boli, zvlášť preto, lebo bol známy vyhľadávaním rozprávačov príbehov na svojich obchodných cestách.

Neexistuje jednoducho nijaký presvedčivý dôvod veriť, že Mohamedov sen bol niečím iným než snom.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára