štvrtok 20. februára 2025

Antisemitizmus v islame. Časť piata – je to stále problém?


Tim Dieppe

Šéf oddelenia verejnej politiky Tim Dieppe uzatvára svoj seriál o antisemitizme v islame hodnotením stavu antisemitizmu v modernom islame. Prečítajte si prvú, druhú, tretiu a štvrtú časť.

Ako som ukázal v predchádzajúcich častiach tohto seriálu, v zdrojových dokumentoch islamu a v celej jeho histórii je možné nájsť mnoho príkladov antisemitizmu.

Ale je to vecou minulosti? Posunul sa islam ďalej?

Ak by to tak bolo, museli by poprieť vlastné autoritatívne texty.

To však zďaleka nie je pravda. Existuje mnoho príkladov významných islamských učencov, ktorí prejavovali svoj antisemitizmus a ospravedlňovali ho na základe Koránu. Tu som vybral niekoľko veľmi vplyvných islamských učencov dvadsiateho a dvadsiateho prvého storočia.

Muhammad Sajjíd Tantáví (zomrel v r. 2010)

Tantáví bol v roku 1986 vymenovaný za veľkého muftího Egypta a v roku 1996 za veľkého imáma mešity Al-Azhar až do svojej smrti v roku 2010. Reza Aslan vo svojej knihe Niet iného boha okrem jedného opisuje mešitu a univerzitu Al-Azhar ako „najbližšiu vec, ktorú má moslimský svet k Vatikánu.“ (1) Veľký imám mešity Al-Azhar je teda pravdepodobne najbližšou vecou v moslimskom svete k pápežovi! Tantávího príklady som citoval nižšie vo svojom záverečnom vystúpení v diskusii s Rezom. Slúžia na ilustráciu toho, aký rozšírený a zakorenený je antisemitizmus a ako sa ospravedlňuje Koránom.

„(Korán) opisuje Židov s ich osobitnými degeneratívnymi vlastnosťami, t. j. zabíjanie božích prorokov, prekrúcanie jeho slov tým, že ich umiestnia na nesprávne miesta, ľahkovážne požívanie bohatstva ľudí, odmietanie dištancovať sa od zla, ktoré páchajú a iné škaredé vlastnosti spôsobené ich... hlboko zakorenenou chlipnosťou... Dobrí sa stanú moslimami; zlí nie.“ (2)

„Slová všemohúceho (Alláha) (K 5:82), 'A veru zistíš, že ľudia, ktorí sú najväčšími nepriateľmi veriacich, sú Židia...' je výrok, ktorý neustále slúži na posilnenie iných veršov, ktoré mu predchádzali, veršov, ktoré dokumentovali mnoho podlé vlastnosti, pokrivené a ľstivé spôsoby Židov. Všemohúci potvrdil – prostredníctvom jazykových prostriedkov – obsah posolstva obsiahnutého vo výroku a adresátom je prorok (Mohamed) a môže ním byť aj ktokoľvek, kto je oprávnený kázať, aby varoval, že ich stav (Židov) nie je pre nikoho tajomstvom. Ich nepriateľstvo pramení zo závisti, zloby, tvrdohlavosti a pýchy. Akonáhle tieto neresti premôžu dušu, nebude schopná nájsť cestu k spravodlivej ceste a pravému náboženstvu (islamu)... Prvým predmetom jeho (Alláhových) slov 'A veru zistíš' je 'najväčšími nepriateľmi'. Druhým predmetom sú 'Židia'. Al-Alusi 52 tvrdí, že sa tu zrejme myslia Židia vo všeobecnosti. Teda tí, ktorí boli v prítomnosti apoštola (Mohameda) zo Židov z Mediny a ďalší. Tento názor podporuje apoštol, ktorý povedal 'Kedykoľvek je Žid sám s moslimom, bude sa ho (Žid) snažiť zabiť (moslima)'... Hovorilo sa, že jednou z doktrín Židov je škodiť tým, ktorí s nimi nesúhlasia v náboženských otázkach, a to akýmikoľvek prostriedkami. Spomínanie Židov pred tými, ktorí pridružujú k Alláhovi, je vyhlásením, že sú nepriateľmi a ďaleko prevyšujú druhú skupinu v ich nepriateľstve (voči moslimom).“ (3)

„Židia vždy zostanú zlomyseľnými popieračmi... Mali by upustiť od svojho negatívneho popierania... niektorí Židia to s popieraním nepriateľstva prehnali, takže jemné presviedčanie s nimi nič nezmôže, preto na nich použite silu a zaobchádzajte s nimi spôsobom, ktorý považujete za účinný, aby ste ich zbavili zla. Môžete zájsť až tak ďaleko, že im zakážete ich náboženstvo, ich osoby, ich majetok a ich dediny.“ (4)

Ahmad al-Tajíb (narodený v r. 1946)

Ahmad al-Tajíb je Tantávího nástupcom vo funkcii veľkého imáma mešity Al-Azhar. V rozhovore v roku 2013 povedal:

„Verš v Koráne vysvetľuje vzťahy moslimov so Židmi a polyteistami. Druhá časť verša opisuje vzťahy moslimov s kresťanmi a tretia časť verša vysvetľuje, prečo sú kresťania k moslimom najbližší a najpriateľskejší.

Je to historický pohľad, ktorý sa dodnes nezmenil. Pozrite sa, ako trpíme kvôli globálnemu sionizmu a judaizmu, zatiaľ čo naše mierové spolužitie s kresťanmi obstálo v skúške histórie. Od vzniku islamu pred 1400 rokmi trpíme kvôli židovskému a sionistickému zasahovaniu do moslimských záležitostí. Toto je pre moslimov príčinou veľkého utrpenia.

V Koráne sa píše a história to dokázala: 'A veru zistíš, že ľudia, ktorí sú najväčšími nepriateľmi veriacich, sú Židia, a tí, ktorí k bohu pridružujú.' (K 5:82) Toto je prvá časť. Druhá časť znie: 'a zistíš, že ľudia, ktorí sú najväčšími priateľmi veriacich, sú tí, ktorí hovoria, 'Sme kresťania!''. Tretia časť vysvetľuje, prečo sú kresťania 'najväčšími priateľmi veriacich', zatiaľ čo Židia a polyteisti sú presným opakom.“ (5)

Šejch Atijja Sakr (zomrel v r. 2006)

Šejch Atijja Sakr bol bývalý predseda výboru pre fatwy v Al-Azhar. V roku 2004 v internetovom rozhovore načrtol dvadsať zlých vlastností Židov, ako sú opísané v Koráne. (6) Patria medzi ne: vymýšľanie si vecí, načúvanie lžiam, zatajovanie pravdy, pokrytectvo, radosť z toho, keď iných postihne nešťastie, arogancia, hrubosť a vulgárnosť, nemilosrdnosť, zbabelosť a lakomstvo.

Šejch Jusúf Al-Karadáví (zomrel v r. 2022)

Šejch Jusúf Al-Karadáví bol prezidentom Európskej rady pre fatwu a výskum a bol vymenovaný za správcu Oxfordského centra pre islamské štúdie. Počas kázne v roku 2009 povedal:

„Ó, Alláh, vezmi si svojich nepriateľov, nepriateľov islamu. Ó, Alláh, vezmi si Židov, zradných agresorov. Ó, Alláh, vezmi si túto zhýralú, ľstivú, arogantnú skupinu ľudí. Ó, Alláh, rozšírili v krajine veľa tyranie a skazenosti. Vylej na nich svoj hnev, ó, náš bože. Číhaj na nich. Ó, Alláh, ty si vyhladil ľud Tamúdu rukou tyrana a ľud kmeňa Aad prudkou, ľadovou víchricou. Ó, Alláh, ty si vyhladil ľud Tamúdu rukou tyrana a ľud kmeňa Aad prudkou, ľadovou víchricou a ty si zničil faraóna a jeho vojakov – ó, Alláh, vezmi si túto utláčateľskú, tyranskú skupinu ľudí. Ó, Alláh, vezmi si túto utláčateľskú, židovskú, sionistickú skupinu ľudí. Ó, Alláh, neušetri ani jedného z nich. Ó, Alláh, spočítaj ich počty a zabi ich do posledného.“ (7)

V roku 2017 na Twitteri napísal:

„Korán nevenuje toľko priestoru Peržanom a Rimanom ako Židom, ktorých zločiny a skazené skutky odhaľuje. Sú to tí najväčší klamári, keď hovoria, najväčší darebáci, keď sa hádajú a najzradnejší ľudia, keď uzatvárajú zmluvy.“ (8)

V arabčine povedal:

„Židia sú najhoršími nepriateľmi ummy (moslimského spoločenstva – pozn. prekl.)! Ich nepriateľstvo voči islamu a moslimom bolo, je a zostane dovtedy, kým moslimovia a Židia zostanú na tejto zemi. Táto otázka, v ktorej tí, ktorí majú všeobecné pochopenie toho, čo bolo, čo je a čo bolo, rozhodli, ako hovorí Alláh (A veru zistíš, že ľudia, ktorí sú najväčšími nepriateľmi veriacich, sú Židia; K 5:82)). Takže nepriateľstvo voči Židom je pokračujúcou a trvalou vierou moslimov a svedectvom svätého Koránu. Je to jedna z ustálených axióm v mysli a vo svedomí každého moslima, ktorý verí v túto knihu, a jeho vieru v túto axiómu nemôže nič na svete prelomiť ani ňou otriasť.“ (9)

V rozhovore v roku 2009 povedal:

„V priebehu histórie Alláh uvalil na (Židov) ľudí, ktorí ich potrestali za ich skazenosť. Posledný trest vykonal Hitler. Prostredníctvom všetkého, čo im urobil – hoci oni túto záležitosť zveličovali – sa mu podarilo dať ich na miesto. Bol to pre nich boží trest. Ak Alláh dá, nabudúce to bude z rúk veriacich.“ (10)

Muhammad Tu'ma Al-Kuda

Muhammad Tu'ma Al-Kuda je bývalý jordánsky poslanec. V októbri 2019 v jordánskej televízii povedal:

„Dnes sa niektorí moslimovia správajú ako Židia, čo sa týka ich morálnych hodnôt, správania a konania. Prorok Mohamed nás pred týmito ľuďmi varoval. V Koráne sa píše: 'A veru zistíš, že ľudia, ktorí sú najväčšími nepriateľmi veriacich, sú Židia, a tí, ktorí k bohu pridružujú.' (K 5:82) Každý moslim by si mal tento verš prečítať. Každý moslim by sa ho mal naučiť naspamäť a vryť si ho do mysle a srdca... (Naše) nepriateľstvo voči Židom sa nikdy neskončí. Bude trvať dovtedy, kým nepríde antikrist a Židia nebudú vyhladení vo veľkej bitke, ktorá sa odohrá v Levante, v našej vlastnej krajine, proti Židom. Nepriateľstvo medzi nami a Židmi nikdy neprestane, pretože je ideologické.. Režimy sveta môžu so Židmi podpisovať dohody a mierové zmluvy, ale ľudia Židov preklínajú vždy, keď v Koráne recitujú kapitolu Al-Fátiha (t. j. K 1:7).“ (11)

Salama Al-Bluví

Salama Al-Bluví je jordánsky poslanec. V roku 2021 v parlamente povedal:

„To, čo sa stalo a deje v okupovanej Palestíne, predstavuje vojnový zločin zločineckých sionistov, synov opíc a prasiat, Alláhove kliatby a kliatby proroka Mohameda na nich. Musia okamžite zastaviť svoje brutálne útoky. Náš konflikt so Židmi má historickú, náboženskú povahu. Židia nedodržiavajú žiadnu dohodu, zmluvu ani pakt.“ (12)

Ahmed Abú Al-Ghajt

Ahmed Abú Al-Ghajt je generálnym tajomníkom Ligy arabských štátov. V rozhovore z apríla 2024 povedal: „Židia už nemajú žiadne svedomie – spálili ho počas holokaustu; Izrael nemá právo na sebaobranu, rovnako ako ho nemali nacisti počas Druhej svetovej vojne.“ (13)

Tárik Al-Suvajdán

Kuvajtský islamský učenec a vodca Moslimského bratstva Tárik Al-Suvajdán diskutoval v epizóde podcastu Al-Minassa z 15. novembra 2023 o útoku na Izrael zo 7. októbra 2023. (14) Povedal, že všetci Izraelčania sú vojaci, že sú to zločinci a zaslúžia si byť zabití a vyhnaní za drancovanie krajiny. Al-Suvajdán dodal, že izraelské ženy treba zajať, pretože sú to vojačky a nie sú nevinné, s výnimkou postihnutých žien. Dodal, že Židia ovplyvňujú vlády vo svete prostredníctvom kontroly médií a peňazí vo svete. Al-Suvajdán navrhol, aby si ľudia prečítali jeho knihu Židia – ilustrovaná encyklopédia, v ktorej tvrdí, že 80% médií na svete vlastnia Židia priamo a zvyšok nepriamo.

Muhammad Husajn Tabataba'i (zomrel v r. 1981)

Iránsky učenec Muhammad Tabataba'i vo svojom komentáre k veršu Koránu 5:82 povedal:

„Nepriateľstvo Židov a polyteistov voči božiemu náboženstvu (islamu) a ich trvalá arogancia a bigotnosť pokračovali presne rovnakým spôsobom aj po prorokovi... Tieto nezmenené vlastnosti oboch skupín potvrdzujú to, čo naznačila Mocná kniha (Korán).“ (15)

Šejch Abd Al-Rahmán Al-Sudajs

Šejch Abd Al-Rahmán Al-Sudajs kázal v mešite Al-Haram – najdôležitejšej mešite v Mekke – v roku 2002:

„Prečítajte si históriu a pochopíte, že Židia včerajška sú zlými otcami Židov dneška, ktorí sú zlými potomkami, neveriacimi, prekrúcačmi slov (iných), uctievateľmi teľaťa, vrahmi prorokov, popieračmi proroctiev... spodinou ľudskej rasy, 'ktorú Alláh preklial a premenil na opice a prasce...' To sú Židia, nepretržitá kontinuita klamstva, tvrdohlavosti, zhýralosti, zla a skazenosti...“ (16)

Šejch Muhammad Sálih Al-Munadždžid

Šejch Muhammad Sálih Al-Munadždžid je zakladateľom populárnej webstránky pre fatwy, IslamQA. (17) V roku 2002 počas kázne v Al-Damáme povedal:

„Židia sú poškvrnené stvorenia a satanská spodina. Židia sú pomocníkmi Satana. Židia sú spolu s neveriacimi a ostatnými polyteistami príčinou nešťastia ľudskej rasy. Satan ich vedie do pekla a k nešťastnému osudu. Židia sú našimi nepriateľmi a nenávisť voči nim je v našich srdciach. Džihád proti nim je naším uctievaním.“ (18)

Anwar as-Sádát (zomrel v r. 1981)

Keď bol Anwar as-Sádát tretím prezidentom Egypta, v prejave v roku 1972 povedal:

„Je to národ klamárov a zradcov, spriadačov sprisahaní, národ zrodený pre zradné činy... vrátia sa a budú, ako sa o nich píše v Koráne, 'odsúdení na poníženie a utrpenie.'“ (19)

V tomto kontexte výraz „vrátia sa“ znamená návrat k postaveniu dhimmí.

Sajjid Qutb (zomrel v r. 1966)

Sajjid Qutb, vplyvný egyptský islamský učenec a vedúci člen Moslimského bratstva, napísal v roku 1950 knihu s názvom Náš boj proti Židom. Píše sa v nej:

„V Koráne sa veľa písalo o jeho Židoch a objasňoval ich zlú psychológiu. Nie je obyčajnou náhodou, že Korán to dopodrobna vysvetľuje. Lebo neexistuje žiadna iná skupina, ktorej história odhaľuje taký druh nemilosrdného, (morálneho) vyhýbania sa a nevďačnosti za božie vedenie ako táto... Všade, kde Židia boli, sa dopúšťali bezprecedentných ohavností. Od takýchto tvorov, ktorí zabíjajú, masakrujú a hanobia prorokov, možno očakávať len prelievanie ľudskej krvi a akékoľvek špinavé prostriedky, ktoré podporia ich machinácie a zlobu.“ (20)

Abd As-Sattar As-Sajjid

Profesor Abd As-Sattar As-Sajjid bol muftím Tursosu v Sýrii, keď v prejave v roku 1976 povedal:

„Máme to šťastie, že máme k dispozícii dokument, ktorý nám hovorí pravdu o Židoch a odhaľuje ich povahu, život a vrodený jed, ktorý nesú, rovnako ako liek na tento jed. Tento dokument je zastúpený vo svätom Koráne, ktorý poskytuje skutočný opis Židov a predstavuje mikroskop, cez ktorý vidíme škodcov a jedy, ktoré sídlia v ich mysliach a srdciach.“ (21)

Muhammad Azzá Darvaza (zomrel v r. 1984)

Palestínsky politik, historik a pedagóg Muhammad Azzá Darvaza v prejave v roku 1976 povedal:

„Je mimoriadne udivujúce vidieť, že dnešní Židia sú presne typickým obrazom tých, ktorí sa spomínajú vo svätom Koráne a majú rovnaké zlé mravy a vlastnosti ako ich predkovia, hoci ich prostredie, okolie a postavenie sú odlišné od tých, v ktorých žili ich predkovia. Tieto zlé mravy a vlastnosti Židov potvrdzujú výrok Koránu o ich hlboko zakorenenom inštinkte, ktorý zdedili od svojich otcov.“ (22)

Saláh 'Abd al-Fattáh al-Chálidí (zomrel v r. 2022)

Moslimský učenec a akademický prednášateľ Saláh 'Abd al-Fattáh al-Chálidí v knihe vydanej v roku 1994 napísal:

„Židia majú úžasné vlastnosti. V každom Židovi sa nachádza komplex etických nemravností a skazeností správania, ktorý je taký ohromujúci, že je otázne, či ho možno nájsť u nejakého iného národa. Tieto vlastnosti sa natrvalo zakorenili v ich charaktere, čo sa nikdy nevyskytlo u žiadneho iného národa. Tieto nemravnosti, skazenosti, zlomyseľnosti, nedostatky, choroby a hendikepy majú svoju osobitnú škvrnu, výrazné náznaky a hlboké zakorenenie (sic) v ohromujúco komplexnej osobnosti Židov. Tieto nedostatky dosiahli svoj najväčší vývoj a potom prenikli do samotného srdca a duše každého Žida do takej miery, že ovplyvňujú každý aspekt Židovej duše.“ (23)

V dokumentárnom programe Dispatches televízie Channel 4 s názvom Undercover Mosque, ktorý bol odvysielaný v roku 2007, sa našli DVD predávané v prominentných mešitách v Spojenom kráľovstve, na ktorých je vidieť, ako šejch Abdul al-Fajsal napodobňuje zvuk prasaťa, keď hovorí o Židoch (podľa Koránu 5:60) a predpovedá masové vyhladzovanie Židov v „súdny deň“. (24)

Tieto príklady sú dostatočným dôkazom toho, že islamskí učenci dodnes hojne vyjadrujú antisemitizmus, ktorý často vychádza z islamských textov. A čo v priebehu 1400-ročnej histórie islamu?

Prieskumy medzi moslimami v Spojenom kráľovstve

Nie je prekvapením, že súčasné prieskumy ukazujú, že antisemitské postoje sú medzi moslimami rozšírenejšie než medzi ostatným obyvateľstvom.

Prieskum ADL (Liga proti ohováraniu – pozn. prekl.) z roku 2019 ukázal, že 11% obyvateľov Spojeného kráľovstva prechováva antisemitské postoje. Medzi moslimami to však bolo 54% (25).

Celosvetový prieskum ADL z roku 2023 ukázal, že antisemitské postoje prechováva 26% svetovej populácie, ale medzi moslimami je to 49% (26), zatiaľ čo medzi kresťanmi je to 24%. Zaujímavé je, že v prieskume z roku 2023 nebol uvedený výskyt antisemitizmu medzi moslimami v Spojenom kráľovstve.

Prieskum ICM z roku 2015 ukázal, že 35% britských moslimov verí, že Židia majú v Británii priveľkú moc. (27)

Prieskum Policy Exchange z roku 2016 ukázal, že britskí moslimovia častejšie veria, že útoky z 11. septembra vykonali Židia, než že ich vykonala Al-Kájda. (28)

Prieskum J.L. Partners v roku 2024 ukázal, že takmer polovica britských moslimov (46%) si myslí, že Židia majú príliš veľkú moc nad vládnou politikou Spojeného kráľovstva, v porovnaní so 16% u zvyšku populácie. (29) V prípade moslimských mužov sa tento podiel zvýšil na 53%. Podobné to bolo aj v prípade vplyvu na zahraničnú politiku USA. Štyria z desiatich moslimov si myslia, že Židia majú príliš veľkú moc nad finančným systémom a mediálnym priemyslom Spojeného kráľovstva.

Zvýšený výskyt antisemitských postojov medzi moslimami, na rozdiel od zvyšku obyvateľstva, by sa dal očakávať, ak sú islamské texty antisemitské.

A čo biblia?

Reza Aslan tvrdil, že ak je islam podľa svojich textov antisemitský, potom je antisemitská aj biblia. Jediný verš, ktorý citoval na podporu tohto tvrdenia, je ten, kde dav počas súdu s Ježišom povedal: „Jeho krv na nás a na naše deti!“ (Matúš 27:25).

V diskusii som vysvetlil, že tento verš nie je antisemitský, pretože sa vôbec nevzťahuje na Židov, ale píše sa v ňom len, „A všetok ľud odpovedal:...“. Preto tento verš len zaznamenáva historickú skutočnosť, že dav pred Pilátom povedal, „Jeho krv na nás a na naše deti!“

Keďže tento verš nenaznačuje, že dav sa takto vyjadril preto, že to boli Židia, alebo že to kategoricky povedali všetci Židia, nemôžeme ho považovať za antisemitský.

Tvrdilo sa, že antisemitské texty Koránu, ktoré som citoval predtým, by sa taktiež dali ľahko zasadiť do podobného kontextu. To však nie je možné, lebo tie texty sa výslovne zmieňujú o Židoch ako o Židoch a často majú otvorený koniec, kde sa píše „až do dňa zmŕtvychvstania“ alebo „navždy“.

Všeobecnejšie povedané, je ťažké tvrdiť, že biblia je antisemitská, keďže samotný Ježiš bol Žid, bibliu napísali takmer výlučne alebo výlučne Židia a je predovšetkým o Židoch. Ježiš povedal: „Ja som poslaný iba k ovciam strateným z domu Izraela.“ (Matúš 15:24) a vysmievali sa mu a zabili ho ako „židovského kráľa“ (Matúš 27:37).

Biblia jasne vysvetľuje, že boh „z jedného urobil celé ľudské pokolenie“ (Skutky 17:26) a tvrdí, že „Už niet Žida ani Gréka“ (Galaťanom 3:28). Evanjelium „je Božou mocou na spásu každému, kto verí, najprv Židovi, potom Grékovi“ (Rimanom 1:16).

Apoštol Pavol bol židovský farizej (Filipanom 3:5), ktorý povedal, „Radšej by som bol ja zavrhnutý od Krista namiesto svojich bratov, mojich príbuzných podľa tela. Oni sú Izraeliti, majú adoptívne synovstvo, slávu, zmluvy, zákonodarstvo, bohoslužbu prisľúbenia.“ (Rimanom 9:3-4) To je výnimočné vyhlásenie: Pavol bol ochotný vzdať sa svojej spásy kvôli Židom.

Napísal tiež, „Bratia, z celého srdca túžim a Boha za nich prosím, aby boli (Izraeliti) spasení“ (Rimanom 10:1). A ďalej: „Pýtam sa teda: Vari Boh odvrhol svoj ľud? Určite nie.“ (Rimanom 11:1).

Jeden text v Novom zákone, ktorý je niekedy citovaný ako antisemitský, pochádza z Pavlovho listu Solúnčanom:

„Veď vy, bratia, napodobňujete Božie cirkvi, čo sú v Judei v Kristovi Ježišovi, lebo aj vy ste od svojich súkmeňovcov vytrpeli to isté, čo oni od Židov. Oni zabili Pána Ježiša aj prorokov a nás prenasledovali. Bohu sa nepáčia, všetkým ľuďom odporujú a nám bránia kázať pohanom, aby boli spasení; a tak stále napĺňajú mieru svojich hriechov. Ale už sa im až na pokraj priblížil Boží hnev.“ (1. Solúnčanom 2:14-16).

Na prvý pohľad sa môže zdať antisemitský, čo by však bolo veľmi prekvapujúce vzhľadom na vyššie uvedené Pavlove výroky o jeho láske ku Židom.

Hlbšia analýza ukazuje, že vôbec nie je antisemitský. Pavol píše Solúnčanom, že trpia prenasledovaním „od svojich súkmeňovcov“ – teda je to prenasledovanie v rámci rasy. Cirkvi v Judei, ktoré boli predovšetkým židovskými cirkvami, trpeli od Židov podobným prenasledovaním – opäť ide o prenasledovanie v rámci rasy.

Pozornosť sa tu nezameriava na Židov všeobecne, len preto, že sú Židia, ale na tých Židov, ktorí bránia šíreniu evanjelia – najmä bránia cirkvi v kázaní pohanom. Tí, ktorí bránia evanjeliu, vtedy aj teraz, by mali byť skutočne varovaní pred božím hnevom, bez ohľadu na to, z akého etnika pochádzajú.

Pavol hovorí, že títo Židia „zabili Pána Ježiša aj prorokov“. Má na mysli týchto Židov, ktorí sú proti božiemu dielu vo svete.

Na inom mieste v Skutkoch apoštolov biblia obviňuje všetkých zúčastnených ľudí, vrátane Herodesa, Poncia Piláta, pohanov a ľudu Izraela z toho, že prispeli k Ježišovej smrti (Skutky 2:36; 3:13-17; 4:27-28; 7:52; 13:27-28).

Ďalší text, o ktorom sa občas tvrdí, že je antisemitský, je Ježišov výrok: „Vaším otcom je diabol a vy chcete plniť túžby svojho otca.“ (Ján 8:44) Z kontextu je zrejmé, že to hovoril konkrétne Židom, ktorí ho chceli zabiť. (Ján 8:37, 40), a nie že by to Ježiš povedal o Židoch ako celku.

Na rozdiel od toho, čo tvrdil Reza, biblia obsahuje mnoho filosemitských textov a žiadne antisemitské. O biblii preto nemožno povedať, že je antisemitská, ani ju nemožno použiť na ospravedlnenie antisemitizmu.

Ako sme videli z vyššie citovaných textov, je to v ostrom rozpore s Koránom.

Záver

V Koráne je mnoho textov, ktoré sú otvorene antisemitské, rovnako ako množstvo hadísov. Ďalší jasný antisemitizmus sa nachádza v Síre a údajné filosemitské islamské texty pri skúmaní neobstoja.

Medzi islamskými učencami a v celej islamskej histórii existujú jednoznačné dôkazy o antisemitizme. Prieskumy taktiež poukazujú na vyšší výskyt antisemitských postojov medzi moslimami, než sa zistilo medzi ostatným obyvateľstvom.

Preto môžeme s istotou konštatovať, že islam, ako je definovaný svojimi textami, je antisemitský.

Tento záver má jasné dôsledky pre povahu islamu ako náboženstva a ako zdroj antisemitských postojov v krajinách na celom svete. Je tiež veľmi dôležitý aj v súčasnom arabsko-izraelskom konflikte.

Islamský antisemitizmus vznikol ešte pred založením štátu Izrael. Siaha k Mohamedovi a Koránu a jasne ho učia islamské texty, vrátane tých, ktoré sa citujú pri denných modlitbách.

Preto nie je prehnané povedať, že antisemitizmus je neoddeliteľnou súčasťou islamu a je súčasťou islamskej doktríny, ako ju definujú islamské texty.

Poznámky

(1) Reza Aslan, No god but God: The Origins and Evolution of Islam (Random House Children’s Books, 2012), 137

(2) Tantawi’s Al-Azhar University PhD Thesis, cited in: Andrew G. Bostom, The Legacy of Islamic Antisemitism: From Sacred Texts to Solemn History (Prometheus Books, 2020), 394

(3) Tantawi comment on Q5:82 cited in: Bostom, The Legacy of Islamic Antisemitism: From Sacred Texts to Solemn History, ix

(4) Tantawi’s Al-Azhar University PhD Thesis (English translation, Jews in the Koran and Traditions; dokončené v roku 1966, zverejnené v roku 1968) Citované v: Bostom, The Legacy of Islamic Antisemitism: From Sacred Texts to Solemn History, 394

(5) https://www.memri.org/tv/sheik-al-azhar-ahmad-al-tayeb-justifies-antisemitism-basis-koran

(6) https://www.memri.org/reports/former-al-azhar-fatwa-committee-head-sets-out-jews-20-bad-traits-described-quran

(7) https://www.memri.org/reports/sheikh-yousef-al-qaradhawi-al-jazeera-incites-against-jews-arab-regimes-and-us-calls-muslims

(8) https://www.memri.org/reports/sheikh-yousuf-al-qaradawi-calls-resistance-jihad-and-martyrdom-following-trumps-recognition#_ednref15

(9) Sam Solomon and E Al Maqdisi, Al-Yahud (Pilcrow Press, 2010), 36-37 http://www.khayma.com/internetclinic/yahodman.htm

(10) https://www.memri.org/tv/sheik-yousuf-al-qaradhawi-allah-imposed-hitler-upon-jews-punish-them-allah-willing-next-time-will

(11) https://www.memri.org/tv/former-jordanian-mp-tumah-qudah-jews-enemies-islam-terrorism-muslims-acting-like

(12) https://www.memri.org/tv/jordan-parliament-session-discuss-israel-hamas-fighting-annul-agreements-salute-rockets-target-zionists-cowards-wear-diapers-apes-pigs

(13) https://www.memri.org/tv/sec-gen-arab-league-ahmed-aboul-gheit-jews-no-conscience-holocaust-palestine-resistance-not-terrorism

(14) https://www.memri.org/reports/kuwaiti-islamic-scholar-and-muslim-brotherhood-leader-tareq-al-suwaidan-discusses-october-7

(15) Muhammad Husayn Tabataba’i, Tafsir al-Mizan, Vol 11, Trans. Said Akhtar Rizvi (Tawheed Institute Australia, 2023), 95 https://almizan.org/vol/11/1-251

(16) https://www.jewishvirtuallibrary.org/muslim-clerics-jews-are-the-descendants-of-apes-pigs-and-other-animals Citované v: Bostom, The Legacy of Islamic Antisemitism: From Sacred Texts to Solemn History, 11

(17) https://islamqa.info/en

(18) https://www.memri.org/reports/friday-sermons-saudi-mosques-review-and-analysis

(19) D.F. Green, Arab Theologians on Jews and Israel: Extracts from the Proceedings of the Fourth Conference of the Academy of Islamic Research (Editions de l’Avenir, 1976), 90-91

(20) Qutb, Sayyid, Our Struggle with the Jews. Cited in: Bostom, The Legacy of Islamic Antisemitism: From Sacred Texts to Solemn History, 357. Citované z: Nettler, Ronald L. Past trials and present tribulations : a Muslim fundamentalist’s view of the Jews, (Oxford 1978)

(21) Green, Arab Theologians on Jews and Israel: Extracts from the Proceedings of the Fourth Conference of the Academy of Islamic Research, 41

(22) Green, Arab Theologians on Jews and Israel: Extracts from the Proceedings of the Fourth Conference of the Academy of Islamic Research, 33

(23) Sallah Abd al-Fattah al-Khalidi, Qur’anic Truths regarding the Palestinian Issue (Muslim Palestine Publications, 1994). Citované v: Bostom, The Legacy of Islamic Antisemitism: From Sacred Texts to Solemn History, 431

(24) https://www.jpost.com/international/tv-documentary-exposes-extremism-in-uk-mosques#google_vignette

(25) https://global100.adl.org/country/united-kingdom/2019

(26) https://global100.adl.org/map/

(27) https://pollingreport.uk/articles/icm-poll-of-british-muslims-2

(28) https://policyexchange.org.uk/publication/unsettled-belonging-a-survey-of-britains-muslim-communities/

(29) https://henryjacksonsociety.org/wp-content/uploads/2024/04/HJS-Deck-200324-Final.pdf


Prevzaté z https://christianconcern.com/comment/antisemitism-in-islam-part-5-the-modern-day-picture-and-conclusion/

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára