
Tim Dieppe
V tomto seriáli šéf oddelenia verejnej politiky Tim
Dieppe odhaľuje antisemitizmus, ktorý sa vyskytuje v autoritatívnom islamskom
učení. V prvej časti sa Tim venuje antisemitským veršom z Koránu.
V máji 2024 ma pozvali do diskusie s Reza Aslanom
na tému „Je islam antisemitský?“ (1)
Prekvapilo ma, že ma o to požiadali, keďže Reza je
profesorom na Kalifornskej univerzite v Riverside a napísal dve knihy,
ktoré sa dostali na zoznam bestsellerov New York Times. Po otázke, či som naozaj
tá správna osoba, a po modlitbe a diskusii s ostatnými som s diskusiou
súhlasil. Organizátori zjavne videli môj predchádzajúci článok Je islam
antisemitský? (2) a zaujala ich moja znalosť textov.
V tomto seriáli ukážem, že islam, tak ako je definovaný
vo svojich textoch, je antisemitský. Pozrieme sa na antisemitizmus
v Koráne, v hadísoch, v Síre (čiže životopisoch Mohameda), medzi
islamskými učencami a v islamskej histórii. Preskúmame tiež niektoré
texty, ktoré sú citované ako príklady zjavne filosemitských (teda prožidovských)
textov v islame. Myslím si, že po zvážení všetkých týchto dôkazov budete presvedčení,
že islam je skutočne antisemitský.
Definícia
antisemitizmu
Pred diskusiou som požiadal, aby sme súhlasili s definíciou
„antisemitizmu“ podľa ADL (Liga proti ohováraniu – židovská lobistická skupina
v USA – pozn. prekl.). Nechcel som sa s Rezom hádať o tom, čo je
a čo nie je antisemitizmus. Reza súhlasil s definíciou ADL, ktorá je jasná
a nesporná. Táto definícia hovorí, že antisemitizmus je:
„Presvedčenie alebo
správanie nepriateľské voči Židom len preto, že sú Židia. Môže mať podobu
náboženského učenia, ktoré napríklad hlása menejcennosť Židov, alebo
politických snáh o ich izoláciu, útlak či inú ujmu. Môže zahrňovať aj predsudky
alebo stereotypné názory na Židov.“ (3)
Ako som objasnil v mojom úvodnom vystúpení, otázka znie,
či je islam antisemitský. Nejde o moslimov a o to, či sú
antisemiti. Ide o islam a islam je definovaný svojimi textami. Týmito
textami sú: Korán, hadísy a Síra (Mohamedove životopisy).
Antisemitizmus
v Koráne
V Koráne je v skutočnosti mnoho textov, ktoré sú jasne
antisemitské. Stojí za to citovať ich, aby ste sami videli, aké sú
antisemitské. Ku každému veršu ponúkam veľmi stručný komentár. Tieto verše sú
citované v koránovom poradí pre ľahšiu orientáciu.
K 2:61
A hľa, povedali ste: „Mojžiš,
nedokážeme znášať stále potravu jedinú. Popros Pána svojho za nás, aby pre nás
dal vyrásť z toho, čo plodí zem, zelenine, uhorkám, cesnaku, šošovici a cibuli!“
I povedal Mojžiš: „Prajete si vymeniť to, čo lepšie je, za omnoho horšie? Zostúpte
do Egypta, tam budete mať to, čo si žiadate!“ A postihol ich nedostatok a bieda a pocítili hnev Boží,
a to preto, že v znamenie Božie neverili a že prorokov nespravodlivo zabíjali.
A tiež za to, že boli neposlušní a vzdorovití.
Slávny a veľmi uznávaný stredoveký komentátor Ibn Kathir
komentoval tento verš a naznačil, že tento trest nedostatku pre Židov „nikdy
neprestane.“ (4)
K 2:65
Dozaista poznali ste tých
medzi sebou, ktorí sobotu znesvätili a ktorým sme povedali: „Buďte opicami opovrhnutými!“
Toto je jeden z troch veršov v Koráne, kde Mohamed
preklína Židov ako opice alebo prasce (pozri tiež K 5:60 a 7:166).
Mnoho moslimských komentátorov to berie doslovne a tvrdia, že Židia sa
fyzicky zmenili na opice a prasce. (5)
K 2:96
Vskutku potom zistíš,
že sú to ľudia, ktorí najviac túžia po
živote, ba viac než modloslužobníci; niektorý z nich by si prial, aby život jeho trval tisíc rokov.
Avšak ani keby tak dlho živý bol, neodvrátilo by to od neho trest – veď Boh
jasne vie, čo robia!
Charakterizuje Židov ako ľudí, ktorí najviac túžia.
K 4:47
Vy, ktorým bolo dané Písmo,
verte v to, čo sme vám zoslali ako potvrdenie toho, čo už máte, skôr než zmažeme tváre a obrátime ich nazad alebo
ich prekľajeme, ako sme už prekliali
ľud znesväcujúci sobotu. A rozkaz Boží bol už vykonaný!
Ďalšia kliatba na Židov.
K 4:51-52
Čo si nevidel, že tí, ktorým
dostalo sa časti Písma, veria v Džibta a Tághúta a hovoria o tých, ktorí neuverili:
„Títo sú správnejšie vedení než tí, ktorí uverili.“ To sú tí, ktorých Boh preklial; pre toho potom, koho Boh preklial, nenájdeš
pomocníka žiadneho.
Zase ďalšia kliatba na Židov.
K 5:13
Pretože však porušili svoju
zmluvu, prekliali sme ich a
zatvrdili sme srdcia ich, takže premiestňujú
slová z ich miest a zabudli na časť toho, čo im bolo pripomenuté. A
stále sa budeš dozvedať, ako zrádzajú – až na niekoľko málo z nich. Odpusť im a
prepáč, lebo Boh veru miluje tých, ktorí dobro konajú.
Ďalšia kliatba Židov a obvinenie z prekrúcania svojich
posvätných textov.
K 5:42
Načúvajú lžiam a pohlcujú to, čo neprávom získali. Ak prídu k tebe, potom medzi nimi buď rozsúď,
alebo sa od nich odvráť! Ak sa odvrátiš od nich, nemôžu ti nijako uškodiť, ale ak
budeš súdiť, súď medzi nimi spravodlivo, lebo Boh veru miluje spravodlivých.
Charakterizuje Židov ako ľudí, ktorí načúvajú lžiam a pohlcujú
to, čo neprávom získali.
K 5:51
Vy, ktorí veríte! Neberte si Židov a kresťanov ako
priateľov, lebo oni sú si priateľmi jedni druhým. Ktokoľvek z vás sa s nimi
priatelí, ten stane sa jedným z nich a Boh veru nepovedie ľud nespravodlivý.
Jasný príkaz v Koráne nepovažovať Židov a kresťanov
za priateľov.
K 5:60
Povedz: "Mám vám
oznámiť niečo horšie než odplatu, ktorá je u Boha? Tí, ktorých Boh preklial a
na ktorých sa rozhneval a z ktorých
učinil opice a prasce, a tí, ktorí uctievajú Tághúta – tí sú v najhoršom
postavení a najďalej zblúdili z cesty
rovnej."
Opäť prekliatie Židov.
K 5:64
A hovoria Židia: „Božia
ruka je spútaná okovami!“ Nech sú ich ruky spútané okovami a nech sú prekliati za
to, čo hovoria! Nie, obe Jeho ruky sú roztvorené a On uštedruje, ako chce. To, čo ti bolo zoslané od
Pána tvojho, v mnohých z nich len rozmnožuje vzdorovitosť a neverectvo. A uvrhli sme medzi nich nepriateľstvo a nenávisť
až do dňa zmŕtvychvstania. A kedykoľvek zažnú oheň vojny, Boh ho uhasí;
a usilujú sa šíriť po zemi pohoršenie,
avšak Boh nemiluje tých, ktorí pohoršenie
šíria.
Židia tu hovoria, že „Božia (Alláhova) ruka je spútaná okovami“,
čo sa vzťahuje na to, že boh je viazaný svojím charakterom, napríklad tým, že
nesmie klamať. Moslimovia naopak hovoria, že Alláh je úplne slobodný a nie
je viazaný žiadnymi zákonmi. (6)
Všimnite si, že nepriateľstvo a nenávisť trvá „až do dňa
zmŕtvychvstania.“ To znamená, že trvá dodnes.
Trest za „pohoršenie“ je vo verši 5:33 – ukrižovanie,
odseknutie rúk a nôh alebo vyhnanie z krajiny. Spojenie týchto dvoch veršov
poskytuje ospravedlnenie pre zabíjanie Židov.
K 5:82
A veru zistíš, že
ľudia, ktorí sú najväčšími nepriateľmi
veriacich, sú Židia, a tí, ktorí k Bohu pridružujú; a zistíš, že ľudia, ktorí sú najväčšími priateľmi
veriacich, sú tí, ktorí hovoria: „Sme kresťania!“ A je to preto, že sú medzi
nimi kňazi a mnísi a že nie sú pýchou naplnení.
Všimnite si budúci čas „zistíš“, ktorý naznačuje, že ide o niečo,
čo sa stane.
K 7:166-167
A keď sa
povyšovali nad to, čo im bolo prikázané, povedali sme im: „Buďte opicami odpornými!“ A prehlásil vtedy Pán tvoj, že proti nim
vyšle tých, ktorí utlačovať ich budú mukami najhoršími až do dňa zmŕtvychvstania. A Pán tvoj je veru rýchly v trestaní a veru
On je i odpúšťajúci, milosrdný.
Opäť si všimnite, že Židia budú sužovaní „až do dňa zmŕtvychvstania“,
čo znamená, že to trvá dodnes. Všimnite si tiež, že toto trápenie vykonávajú
ľudia, takže tento verš ospravedlňuje trápenie Židov najhorším utrpením.
K 9:29
Bojujte proti tým,
ktorí neveria v Boha a v Deň posledný a nezakazujú to, čo zakázal Boh a Jeho
posol a ktorí neuctievajú náboženstvo pravdy, z tých, ktorým sa dostalo Písma,
pokiaľ nedajú poplatok priamo vlastnou rukou, pociťujúc pokoru.
„Tí, ktorým sa dostalo Písma“ sú Židia a kresťania.
Moslimovia sa učia, že by mali bojovať proti Židom a kresťanom, kým
nezaplatia daň zvanú džizja – daň z podrobenia pre nemoslimov pod islamskou nadvládou.
Mali by byť „pokorení“ alebo v iných prekladoch „podrobení“. Židia
a kresťania majú teda tri možnosti, keď žijú pod islamskou vládou: prestup
na islam, byť zabití alebo prijať postavenie dhimmí, platiť daň džizju a stratiť
zákonné práva.
K 17:4
A stanovili sme v Písme
o deťoch Izraela toto: „Po dvakrát naplníte
zem pohoršením a vyniknete veľkým povznesením.“
Spomeňte si na trest za pohoršenie z verša 5:33 – ukrižovanie,
odseknutie rúk a nôh alebo vyhnanie z krajiny. Opäť, v spojení
s veršom 5:33 to ospravedlňuje zabíjanie Židov.
K 60:4
Veď máte teraz príklad
prekrásny v Abrahámovi a v tých, ktorí boli s ním, keď hovorili ľudu
svojmu: „My nemáme zodpovednosť za vás a za to, čo miesto Boha ctíte; my sa vás
zriekame a prepuklo medzi nami a vami
nepriateľstvo a nenávisť až naveky, pokiaľ neuveríte v Boha jediného!“
Výnimkou sú slová Abrahámovho otcovi jeho: „Budú zaiste prosiť za teba o
odpustenie, hoci nevládnu pre teba žiadnou mocou u Boha. Pane náš, na Teba sa spoliehame
a k Tebe sa kajúcne obraciame a u Teba je cieľ konečný.
Abrahámovo nabádanie k nenávisti voči tým, ktorý neveria
v Alláha, je „príklad prekrásny“, zatiaľ čo jeho prosba o odpustenie nie
je dobrým príkladom. Všimnite si, že toto „nepriateľstvo a nenávisť“ má trvať
„naveky“ – trvá teda dodnes.
K 62:6
Povedz: „Vy, ktorí vyznávate
židovstvo! Ak sa domnievate, že ste Bohu bližší než ostatní ľudia, potom si prajte smrť, ak ste pravdovravní!“
Židia by sa mali „priať smrť“.
V diskusii s Reza Aslanom som necitoval všetky
tieto texty, Reza sa však nepokúšal tvrdiť, že texty, ktoré som citoval, nie sú
antisemitské. Antisemitizmus v týchto textoch je jasný.
Antisemitizmus
v denných modlitbách
Okrem toho, verš 1:7 sa moslimovia modlia 17-krát denne ako
súčasť salátu – čiže denných modlitieb päť krát denne, ktoré zbožní moslimovia
dodržiavajú. Rozhodol som sa necitovať v diskusii verš 1:7, lebo zo samotného
textu antisemitizmus nie je zrejmý. Dôkazy z hadísov a od neskorších
vykladačov, že sa vzťahuje na Židov, sú presvedčivé. Tu je uvedené, čo sa v ňom
píše:
K 1:6-7
Veď nás cestou
priamou, cestou tých, ktorých zahrnul si milosťou Svojou, nie tých, na ktorých si rozhnevaný, ani tých, ktorí v blude sú.
Moslimskí vykladači sa prakticky zhodujú na tom, že „tí, na
ktorých si rozhnevaný“, sú Židia a „tí, ktorí v blude sú“, sú kresťania. (7)
Po prvé, existuje hadís, ktorý to výslovne uvádza:
Alláhov posol povedal,
„Povedzte amen keď imám povie 'Ghairi l-maghdubi 'alaihim wala d-dállín' (nie
cestou tých, na ktorých si rozhnevaní (ako napríklad Židia), ani tých, ktorí
v blude sú (ako napríklad kresťania)); všetky minulé hriechy človeka,
ktorý povie (amen) vtedy, keď aj anjeli, budú odpustené“.
– Sahíh Bucharí 1:12:749 (8)
Tým je táto otázka vyriešená, pokiaľ ide o mnohých
moslimov, pretože Bucharího hadísy sa považujú za autentické a autoritatívne.
Tu je ďalší hadís:
„Že prorok povedal: 'Židia sú tí, na ktorých sa Alláh hnevá
a kresťania sú v blude.'“
– Tirmidhí 5:44:2954 (9)
Ibn Abbás (zomrel 687), „otec výkladu Koránu“
a spoločník Mohamedov, povedal:
„'Nie tých, na ktorých
si zoslal svoj hnev': iné než náboženstvo Židov, na ktorých si rozhnevaný a ktorých
si opustil... 'Nie tých, ktorí v blude sú': ani náboženstvo kresťanov, ktorí
zblúdili od islamu.'“ (10)
Mukatil Ibn Sulajman (zomrel 767) to komentoval:
„'Nie tých, na ktorých si zoslal svoj hnev': to znamená
náboženstvo iné než židovské, na ktoré sa Alláh rozhneval. Stali sa z nich
opice a prasce. 'Ani tých, ktorí zblúdili.' Alláh hovorí: 'A nie
náboženstvo polyteistov,' to znamená kresťanov.“ (11)
Tafsír (komentár) Al-Kurtubího (zomrel 1273) uvádza:
„Väčšina hovorí, že 'tí,
na ktorých sa hnevá', sú Židia a 'nesprávne vedení' sú kresťania. Vysvetlil to
prorok, nech ho Alláh žehná a dá mu pokoj, v hadíse Adího ibn Hátima (12) a v príbehu o tom, ako sa stal
moslimom, ktorý tradoval Abú Dawud a At-Tirmidhí vo svojej zbierke (hadísov). Toto
vysvetlenie potvrdzuje aj Všemohúci (t. j. inde v Koráne), ktorý o Židoch
hovorí, 'Pocítili hnev boží' (Korán 2:61, 3:112) a On (Alláh) hovorí, 'nech
boh sa na nich rozhnevá' (Korán 48:6).“ O kresťanoch hovorí, že „zblúdili
už pred vami a dali zblúdiť mnohým iným – a tí veru zblúdili z cesty
rovnej.' (Korán 5:77). (13)
Klasický tafsír Ibn Kathira (zomrel 1373) uvádza:
„Tieto dve cesty sú
cestami kresťanov a Židov a veriaci by sa mal mať na pozore, aby sa im vyhol...
Židia prestali praktizovať náboženstvo, zatiaľ čo kresťania stratili pravé
poznanie. Preto na Židov zostúpil 'hnev', zatiaľ čo na kresťanov sa viac hodí
opis 'zvedení z cesty'.“ (14)
Tafsír aj-Džalalajna (Tafsír dvoch Džalalov) dokončený
v roku 1505 uvádza:
„Nie cestou tých, na ktorých
si rozhnevaný, teda Židov, a ani cestou tých, ktorí zblúdili z cesty,
teda kresťanov.“ (15)
Moderná encyklopédia Koránu vysvetľuje:
„Preto sa v každodenných
predpísaných modlitbách používa veta: 'Veď nás cestou priamou, cestou tých,
ktorých zahrnul si milosťou Svojou, nie
tých, na ktorých si rozhnevaný, ani tých, ktorí v blude sú (al-Fatiha,
Korán 1:5-7). Verše spomínajú dve skupiny ľudí, ale nehovoria presne, kto to je.
Prorok (Mohamed) vykladal (v
kánonickom hadíse vyššie), tých, na ktorých
si rozhnevaný, ako Židov a tých, ktorí zblúdili, ako kresťanov.
Židia, ako nám bolo
povedané (v Koráne aj v hadísoch), zabili mnoho svojich prorokov (Korán
2:91, 4:155) a svojím charakterom a materialistickými sklonmi (Korán
2:96) značne prispeli k morálnej skazenosti, spoločenskému prevratu a pohoršeniu
vo svete (Korán 5:33, 5:64)... Ľahko sa nechali zviesť (9:30) a privodili
si Alláhov hnev aj chudobu (Korán 2:61, 3:112).
Čo sa týka kresťanov...
časom podľahli vplyvu tých, ktorí sa už odklonili od zvolenej cesty. V čase,
keď bolo kresťanstvo prijaté za oficiálne náboženstvo Rímskej ríše, mnohí
kresťania už dávno zišli z cesty a boli zbavení svojho pôvodného písma...
Výkladom vety 'nie tých, na ktorých si
rozhnevaný, ani tých, ktorí zblúdili' ich prorok identifikoval a objasnil,
akým spôsobom, akými presvedčeniami a skutkami si človek privoláva boží hnev.
Je to varovanie pre moslimov, aby nenasledovali kroky Židov a kresťanov.“ (16)
Šejk Jusúf Al-Karadáví bol prezidentom Európskej rady pre
fatwu a výskum a bol vymenovaný za správcu Oxfordského centra pre islamské
štúdie. V roku 2019 uviedol:
„Druhým typom sú tí,
ktorí vyvolali (Alláhov) hnev. Sú to tí, ktorí spoznali pravdu a napriek
tomu sa nevydali jej cestou, ba dokonca sa jej tvrdohlavo vzopreli a boli
nepriateľskí voči prorokovi (Mohamedovi) po tom, ako sa im priama cesta vyjasnila.
(Robili to) kvôli tomu, že sa spoliehali na faloš, lásku k tomuto svetu,
že nasledovali pudy, slepý fanatizmus, aroganciu alebo žiarlivosť... a preto
si zaslúžia Alláhov hnev. Sú to Židia,
pre ktorých je vysvetlenie uvedené v súre Al-Maida (5:60, kde sa píše): „Tí,
ktorých Boh preklial a na ktorých sa rozhneval a z ktorých učinil opice a prasce, a tí, ktorí uctievajú Tághúta
– tí sú v najhoršom postavení a najďalej zblúdili z cesty rovnej.“
„V tejto veci šejk
Al-Islam ibn Tajmíjja (zomrel 1328) zostavil svoju cennú knihu, Nevyhnutnosť priamej
cesty na rozdiel od ľudí pekla. Priama cesta je (pre moslimov) samostatnou
cestou; nie je to cesta Židov, ktorí vyvolali Alláhov hnev, ani kresťanov,
ktorí zblúdili, a ani tých, ktorí spoznali pravdu, ale nešli jej cestou...
Toto je samostatná cesta, cesta pravdy, cesta Alláha, cesta veriacich.“ (17)
Počas kázne v mešite v New Haven v Connecticute
v novembri 2023 imám povedal, že moslimovia recitujú prvú kapitolu Koránu
17-krát každý deň, aby si pripomenuli Alláhov hnev voči Židom. (18)
Počas kázne vo Fort Lauderdale na Floride v apríli 2024
imám povedal: „(Podľa Koránu), kto sú tí,
na ktorých sa Alláh naštval alebo rozhneval? Židia. A po nich? 'Nesprávne
vedení', a to sú kto? Kresťania. Lebo ich vždy nasledujú. Nechoďte príliš ďaleko,
práve tu, v krajine, kde žijeme, sa pozrite, čo robia sionistickí kresťania.“
(19)
Názor, že tento text sa vzťahuje na Židov, je teda rozšírený
a pretrváva dodnes. Mnoho moslimov verí, že keď recitujú svoje denné
modlitby, pripomínajú si tým pretrvávajúci Alláhov hnev voči Židom.
V ďalšom článku seriálu Tim preskúma antisemitizmus v hadísoch.
Poznámky
(1) Pozri tu: https://opentodebate.org/debate/is-islam-antisemitic/
Diskusiu si tiež môžete pozrieť na YouTube tu: https://www.youtube.com/watch?v=FbNVpJAUlf0
a je dostupná aj na hlavných podcastových platformách pod názvom Open to
Debate.
(2) https://christianconcern.com/resource/is-islam-antisemitic/
Napísané v roku 2021.
(3) https://www.adl.org/antisemitism
(4) http://m.qtafsir.com/Surah-Al-Baqara/Covering-the-Jews-in-Humiliati---
(5) https://www.imra.org.il/story.php?id=14285
(6) Pozri diskusiu v: Spencer, Robert (2022), The Critical
Qur’an: Explained from Key Islamic Commentaries and Contemporary Historical
Research (Bombardier Books), s. 90.
(7) Pre diskusiu a ďalšie zdroje pozri tento článok: https://andrewbostom.org/2019/05/qaradawis-ramadan-koran-homily-curse-jews-and-christians-17-times-daily/
(8) https://quranx.com/hadith/Bukhari/USC-MSA/Volume-1/Book-12/Hadith-749/
(9) https://sunnah.com/urn/639380
(10) Renard ed. Windows on the House of Islam: Muslim
Sources on Spirituality and Religious Life (ed.: University of California
Press, 1998), 33.
(11) Renard ed. Windows on the House of Islam: Muslim
Sources on Spirituality and Religious Life (ed.), 30.
(12) Toto je Tirmidhího hadís citovaný vyššie: https://sunnah.com/urn/639380
(13) Tafsír al-Qurṭubí
Vol , Juz’ 1: Al-Fátiḥah & Súrat al-Baqarah 1-141, preložila Aisha Bewley
(Diwan Press), 53-54. https://ia803201.us.archive.org/10/items/tafsir-al-qurtubi-4.-Volumes/Tafseer%20Al-Qurtubi/Tafsir%20al-Qurtubi%20Vol.%201.pdf
(14) http://m.qtafsir.com/Surah-Al-Fatiha/The-Faithful-ask-for-and-abide---
(16) Leaman, Oliver, ed. (2006), The Qur’an: An Encyclopedia
(Taylor & Francis): 613-614. https://archive.org/details/thequrananencyclopediaed.byoliverleaman_201909/page/n641/mode/2up?q=%22as+the+Jews%22
(18) https://www.memri.org/tv/friday-sermon-new-haven-ct-bow-islam-jews-anger-allah-kill-prophets
Prevzaté z https://christianconcern.com/resource/antisemitism-in-islam-part-one-the-quran/
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára