
Hugh Fitzgerald
Majú ľudia na Západe negatívny názor na islam kvôli
„islamofóbnej“ kampani? To je predpoklad starého článku, ktorý je stále relevantný
a ktorý sme patrične prehodnotili: „Posadnutosť islamom oslepuje Západ pred skutočnými
problémami“ od Omera Taspinara pre Asia Times z 13. marca 2019:
„Výsledkom bolo posilnenie tendencie Západu pozerať sa na
Blízky východ cez prizmu náboženstva. Od premeny Turecka za vlády Recepa Tayyipa
Erdogana až po takzvaný sunnitsko-šiitsky sektársky konflikt sa pozornosť vždy sústreďuje
na islam na úkor takmer všetkých ostatných ekonomických a politických faktorov
konfliktu. A verdikt, ktorý to prináša, je zlovestný: islam nie je
zlučiteľný s demokraciou, sekularizmom, modernosťou a mnohými ďalšími
pokrokovými výdobytkami. Islam je tiež vnímaný ako autokratické, intolerantné,
násilné a bojovné náboženstvo.“
Ale všetko, čo sa deje na moslimskom Blízkom východe, súvisí
s islamom. Erdoganova premena Turecka sa zameriava na zrušenie kemalistických
reforiem, ktoré pomohli sekularizovať veľkú časť tureckého mestského obyvateľstva;
Erdogan robí, čo môže, aby krajinu opäť islamizoval. V rokoch 2006 až 2009
Erdogan postavil 9000 nových mešít. Koľko ich ešte postavil za jeden a pol
desaťročia? Postavil tiež viac než 4000 škôl imáma Hatipa, ktoré boli pôvodne založené
na vzdelávanie mladých mužov, aby sa stali imámmi a kazateľmi, ale teraz sa
v nich vyučujú chlapci i dievčatá, pričom ich učebné osnovy majú
výrazne, no nie výlučne náboženský charakter. Prečo by sa diskusia o Turecku
nemala zameriavať na náboženstvo, keď sa naň zamerali samotní Turci? Pokiaľ ide
o „takzvaný sunnitsko-šiitsky konflikt,“ naznačuje Taspinar, že v skutočnosti
neexistuje (ale je len „takzvaný...“)? Niekoľko stoviek miliónov moslimov
v desiatkach krajín si zrejme myslí niečo iné.
Taspinar si myslí, že „posadnutosť“ Západu islamom môže
viesť k veľmi nesprávnym záverom: že islam je považovaný za „autokratické,
intolerantné, násilné a bojovné náboženstvo.“ Čo mohlo niekomu vnuknúť takúto
myšlienku? Mohlo by k takémuto názoru viesť zlé zaobchádzanie
s nemoslimami, ktorí podľa šaríe musia buď konvertovať na islam, alebo zomrieť,
alebo sa podriadiť ťaživým podmienkam uvalenými na „tolerovaných“ nemoslimov známych
ako dhimmí? Mohlo by intolerantné náboženstvo naznačovať 1400 rokov histórie až
po súčasnosť, pretože nemoslimovia – Židia, kresťania, zoroasterci, hinduisti,
budhisti – boli moslimami násilne prenasledovaní a desiatky miliónov ich bolo
zabitých? Mohol by byť islam vnímaný ako „násilný“ kvôli svojej dlhej histórii dobývania
mnohých krajín a násilného podrobovania ich obyvateľov? Alebo by toto
vnímanie mohlo byť vyvolané aj násilím vnútri islamu, ktoré postavilo sunnitov proti
šiitom, saláfistov proti moslimom hlavného prúdu, deobandistov a barelvistov, ortodoxných
moslimov a ahmadíjov? Možno islam považovať za „bojovné“ náboženstvo kvôli
všetkým veršom v Koráne, ktoré prikazujú džihád – najmä prostredníctvom vojny
– a všetkým vojnám, do ktorých sa moslimovia zapojili, aby šírili svoju vieru?
Nejde ani tak o „posadnutosť Západu islamom“, aj keď je určite
zaslúžená – Západ venuje príliš málo pozornosti islamskej histórii aj islamskej
doktríne – ako skôr o posadnutosť moslimov neveriacim Západom.
V krajinách nepriateľských neveriacich sa teraz moslimovia môžu usadiť vo veľkom
počte. Ale len málokedy sa integrujú, pretože Korán ich učí, aby týchto neveriacich
považovali za „najhoršie zo všetkých stvorení“ a poučuje ich, aby si nebrali
kresťanov a Židov ako priateľov, „lebo oni sú si priateľmi jedni druhým.“ Ako
má Západ presvedčiť moslimov, aby ignorovali tieto koránové verše a integrovali
sa do hostiteľskej spoločnosti? A moslimovia na Západe si nemôžu nepriznať,
že napriek tomu, že ho obývajú „najhoršie zo všetkých stvorení“, sa zdá, že vyspelý
Západ prekvitá. Pre veriacich je šialené porovnávať tento úspech s moslimským
svetom, ktorý politicky, ekonomicky a sociálne stagnuje. Vo viac ako
polovici moslimských krajín politicky vládnu monarchovia, despotovia a generáli.
Z ekonomického hľadiska sú jediným významným zdrojom bohatstva islamského
sveta príjmy z predaja ropy, teda bohatstvo, ktoré nie je výsledkom pracovitosti
alebo podnikateľského talentu, ale len geologickej náhody. V sociálnej oblasti
zlé zaobchádzanie so ženami a menšinami naďalej brzdí v mnohých
moslimských krajinách viac než polovicu obyvateľstva. Tento pocit neúspechu moslimov
rozčuľuje, keďže Korán hovorí, že sú „najlepším z národov.“
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára