
Tim Dieppe
Šéf oddelenia verejnej politiky Tim Dieppe
pokračuje vo svojom seriáli o antisemitizme v islame, pričom sa venuje dôkazom
v hadísoch a Síre.
V prvej
časti môjho seriálu som sa venoval dôkazom antisemitizmu v Koráne a jeho významu
v denných modlitbách.
Tieto
myšlienky však neobsahuje len samotný Korán. Potvrdzujú ich aj hadísy (islamské
správy a výroky prisudzované Mohamedovi) a Síra (islamské životopisy Mohameda).
ANTISEMITIZMUS V HADÍSOCH
Apokalyptický hadís: zabi Židov
Najslávnejší
antisemitský hadís je takzvaný apokalyptický hadís o zabíjaní Židov.
„Alláhov posol povedal, 'Hodina súdu nenastane,
kým nebudete bojovať so Židmi a kameň, za ktorým sa bude skrývať Žid,
povie, Ó moslim! Skrýva sa za mnou Žid, tak ho zabi.'“ (Sahíh
Bucharí 4:52:177; pozri tiež Sahíh Bucharí 4:52:176; Sahíh Muslim 41:6985)(1)
Tento
hadís bol citovaný v článku sedem zakladajúcej charty Hamasu. (2) Dve
poznámky pod čiarou vysvetlili:
16. Narážka na Súdny deň. Táto tradícia
(hadís), ktorá sa pripisuje prorokovi, je často citovaná v islamskej
literatúre, starej i novodobej. Egyptskí vojaci, ktorí v októbri 1973 zaútočili
na Bar-Levovu líniu, boli vybavení „brožúrkami vedenia“, ktoré okrem iného
obsahovali aj tento istý citát.
17. Bucharí a Muslim sú autori dvoch
najautoritatívnejších a najrozšírenejších zbierok hadísov (prorokových
tradícií).
Prieskum
z roku 2011 ukázal, že 73% Palestínčanov s týmto hadísom súhlasí. (3)
Veľký muftí Jeruzalema, muftí Muhammad Husajn, vyjadril v roku 2012 svoj
súhlas s týmto hadísom. (4)
Nezdravte sa Židom ani kresťanom
Nezdravte sa Židom a kresťanom skôr, ako sa
oni pozdravia vám a keď niektorého z nich stretnete na ceste, donúťte
ho ísť do jej najužšej časti. (Sahíh Muslim 39:16, pozri tiež Sunan Abú Dawud
41:5186)(5)
Preklínanie Židov a kresťanov
Na svojej smrteľnej posteli si Alláhov posol
položil na tvár plachtu a keď mu bolo horúco, sňal si ju z tváre. Keď
bol v tom stave (ukladania a odstraňovania plachty), povedal: „Nech
Alláh prekľaje Židov a kresťanov za to, že stavajú svätyne na hroboch svojich prorokov.“ (Tým) chcel (moslimov)
varovať pred tým, čo urobili (t. j. Židia a kresťania). (Sahíh Bucharí
4:56:660)(6)
Židia a kresťania
sú tu preklínaní za budovanie svätýň na hroboch svojich prorokov. Je zaujímavé poznamenať,
že Mohamedov hrob je teraz mešita!
Hriechy Židov a kresťanov
Žiaden moslim nezomrie, ale Alláh dosadí na jeho
miesto v pekelnom ohni Žida alebo kresťana. (Sahíh
Muslim 37:6666)(7)
V deň zmŕtvychvstania medzi moslimov prídu
ľudia s hriechmi ťažkými ako hora a Alláh im odpustí a na ich miesto
dosadí Židov a kresťanov. (Sahíh Muslim 37:6668)(8)
Židov mučia vo svojich hroboch
Alláhov posol vyšiel po západe slnka, počul
nejaký zvuk a povedal: Sú to Židia, ktorých mučia vo svojich hroboch. (Sahíh
Muslim 40:6861)(9)
Antikrist v sprievode 70 000 Židov
Posol Alláhov povedal, „Dadždžála (antikrista)
bude nasledovať sedemdesiat tisíc Židov z Isfahánu a budú oblečení v rúchach
zo zeleného saténu.“ (Rijád al-Salihin 1812)(10)
Židia zmutovali na potkany
Skupina z Baní Israíl sa stratila.
Neviem, čo sa s ňou stalo, ale myslím si (že prešla procesom premeny) a nadobudla
podobu potkanov. Či nevidíte, že keď pred nich dajú ťavie mlieko, nevypijú
ho, a keď pred nich dajú kozie mlieko, vypijú ho?“ (Sahíh Muslim
42:7135)(11)
Mäso hnije kvôli Židom
Prorok povedal, „Nebyť Izraelitov, mäso by sa nerozkladalo
a nebyť Evy, manželky by nikdy nezradili svojich manželov.“ (Sahíh Bucharí
4:55:547)(12)
Dve náboženstvá nezostanú spolu
Vyženiem Židov a kresťanov
z Arabského polostrova a nenechám tu nikoho iného ako moslima. (Sahíh Muslim
19:4366)(13)
Určite vyženiem Židov a kresťanov
z Arábie a nechám v nej len moslimov. (Sunan Abú Dawud, hadís 3024)(14)
Toto je
nábožensko-etnická čistka.
Vyhnanie Židov (v roku 641 n. l.)
Umar vyhnal Židov a kresťanov
z Hidžázu. Keď Alláhov posol dobyl Chajbar, chcel z neho vyhnať Židov, pretože jeho pôda sa stala
majetkom Alláha, jeho apoštola a moslimov. Alláhov posol mal v úmysle Židov vyhnať, ale oni ho požiadali, aby
im dovolil zostať pod podmienkou, že budú pracovať a dostanú polovicu
ovocia. Alláhov posol im povedal, „Dovolíme vám zostať pod touto podmienkou
tak dlho, ako si budeme priať.“ A tak tam žili (t. j. Židia) naďalej, až kým ich Umar nedonútil odísť smerom
k Taíme a Arihe. (Sahíh Bucharí 3:39:531)(15)
Druhý
kalif Umar splnil Mohamedovo želanie a v roku 641 n. l. konečne vyhnal
Židov z Arábie.
Neubližujte Židom?
V mojej
debate s Reza Aslanom on citoval hadís, v ktorom sa podľa neho
uvádza, že: „Mohamed povedal: 'Každý, kto sa správa násilne voči Židom alebo
kresťanom, ma bude mať na konci dní za žalobcu.'“ Neskôr v debate citoval
tento hadís takto: „Každý, kto ublíži Židovi, ma bude mať na konci času za
svojho žalobcu.“ O hadíse takéhoto znenia som predtým nepočul, a tak som ho
v debate nespochybnil. V skutočnosti sa takýto hadís nenachádza
v žiadnej z autoritatívnych zbierok hadísov. To hovorí za všetko, pokiaľ
ide o podporu môjho tvrdenia, že islam je antisemitský.
Existuje
sporný hadís, v ktorom sa uvádza: „Ktokoľvek ublíži dhimmímu, budem mu nepriateľom
v súdny deň.“ To je možno to, čo Reza nepresne citoval. V akademickom
článku sa tvrdí, že tento hadís by sa mal považovať za autentický, ale v závere
sa pripúšťa, že: „nemá viacero reťazcov tradovania, ktoré by ho potvrdzovali,
nebol zaznamenaný v žiadnej zo sahíh prác a nebol odovzdaný
prostredníctvom žiadneho z najváženejších isnádov.“ (16) V každom
prípade, Židia (a kresťania), ktorí prijali postavenie dhimmí, získali ochranné
postavenie výmenou za platenie džizje, dane z podrobenia,
a zaobchádzanie ako s druhoradými občanmi. Takže aj keby tento hadís bol
autentický, nepodporuje Rezov argument. Neuvádza sa v ňom, že by sa nemalo
ubližovať žiadnym Židom. Uvádza sa v ňom len to, že by sa nemalo ubližovať
tým Židom (a kresťanom), ktorí prijali postavenie dhimmí.
Antisemitizmus v Síre
Síra sú
životopisy Mohameda, z ktorých najznámejší je Život Mohameda od Ibn
Isháka, redigovaný Ibn Hišámom. (17) Mohamed je v Koráne prezentovaný ako
príklad hodný nasledovania (K 33:21, 68:4). Zbožní moslimovia sa budú snažiť
nasledovať Mohamedov príklad mnohými spôsobmi.
Najznámejším
antisemitským incidentom v Síre je vyhladenie židovského kmeňa Kurajza po
Priekopovej bitke. Pred týmto incidentom Mohamed preklial Židov ako „bratov
opíc“:
„Vy bratia opíc, či vás Boh zneuctil a priviedol
na vás svoju pomstu?“ (18)
Tu je
príbeh vyvraždenia židovského kmeňa:
„Potom sa
vzdali a apoštol ich uväznil v Medine vo štvrti d. al-Haríthy, ženy
z B. al-Nadždžar. Potom apoštol vyšiel na medinský trh (ktorý je aj dnes
jej trhom) a vykopal na ňom priekopy. Potom po nich poslal a do tých
priekop im odsekával hlavy, keď mu ich vo várkach privádzali. Medzi nimi bol aj
nepriateľ Alláha, Hujajj b. Achtab a Ka'b b. Asad, ich náčelník. Spolu ich bolo
600 alebo 700, hoci niektorí uvádzajú až 800 alebo 900. Keď ich vo várkach privádzali
ku apoštolovi, opýtali sa Ka'ba, čo si myslí, že im urobia. Odpovedal, 'Čo to
nikdy nepochopíte? Nevidíte, že vyvolávač sa nikdy nezastaví a tí, ktorých odvedú,
sa nevracajú? Pri Alláhovi, je to smrť!' Takto to pokračovalo, až kým s nimi
apoštol neskoncoval.“ (19)
Takže
Mohamed nariadil vyhladenie viac než 600 židovských mužov, ktorí sa mu vzdali
bez boja. V hadíse sa uvádza:
„Bol som medzi zajatcami z Banú Kurajza. Prezreli
nás (Spoločníci) a tých, ktorým začalo rásť ochlpenie (ohanbia), zabili
a tých, ktorým nezačalo rásť, nezabili. Ja som bol medzi tými, ktorým ochlpenie
nenarástlo.“ (Sunan Abú Dawud, hadís 4404)(20)
Ochlpenie
ohanbia bolo teda pre židovských mužov rozsudkom smrti.
Vyhrážky Židom, aby prestúpili na islam
Pred
vyhladením kmeňa Banú Kurajza sa Mohamed vyhrážal židovskému kmeňu Banú
Kajnuka:
„Ó, Židia, dávajte si pozor, aby na vás boh
nepriviedol pomstu, ktorú zoslal na Kurajšovcov a staňte sa moslimami.
Viete, že ja som prorok, ktorý bol zoslaný – nájdete to vo svojich posvätných
knihách a v božej zmluve s vami.“ (21)
Terorizovaní Židia
Mohamedove
útoky terorizovali Židov.
„Náš útok na nepriateľov boha vrhol hrôzu
medzi Židov a v Medine nebolo Žida, ktorý by sa nebál o svoj život.“ (22)
Zabite každého Žida
Mohamed
prikázal svojim stúpencom, aby „zabili každého Žida, ktorý sa
dostane do vašej moci.“
„Apoštol povedal, 'Zabite každého Žida, ktorý
sa dostane do vašej moci.' Na to Muhajjisa b. Mas'úd skočil na Ibn Sunajnu,
židovského obchodníka, s ktorým mal spoločenské a obchodné vzťahy, a zabil
ho. Huwajjisa v tom čase nebol moslimom, hoci bol jeho starším bratom. Keď
ho Muhajjisa zabil, Huwajjisa ho začal biť so slovami, 'Ty nepriateľ boží,
zabil si ho, keď veľká časť sadla na tvojom bruchu pochádza z jeho bohatstva?'
Muhajjisa mu odpovedal, 'Keby mi ten, kto mi prikázal zabiť ho, prikázal zabiť
ťa, odsekol by som ti hlavu.' Povedal, že toto bol začiatok Huwajjisovho
prijatia islamu. Ten mu odpovedal, 'Pri bohu, keby ti Mohamed prikázal zabiť
ma, zabil by si ma?' On povedal, 'Áno, pri bohu, keby mi prikázal odseknúť ti
hlavu, urobil by som to.' Zvolal, 'Pri bohu, náboženstvo, ktoré ťa môže
priviesť k tomuto, je obdivuhodné!' a stal sa moslimom.“ (23)
Nezostanú dve náboženstvá
Na
smrteľnej posteli Mohamed údajne povedal: „Na Arabskom polostrove spolu
nezostanú dve náboženstvá.“ (24) Žiaľ, niektorí jeho nasledovníci sa pokúsili toto
želanie nábožensko-etnickej čistky splniť.
Antisemitizmus v islame
Tento
článok sa zaoberá antisemitizmom v islamských tradíciách. Prvú časť tohto
seriálu si môžete prečítať tu:
https://islamoklast.blogspot.com/2024/10/antisemitizmus-v-islame-cast-prva-koran.html
V ďalšej
časti tohto seriálu budem analyzovať texty v Koráne, ktoré sa zdajú byť
„filosemitské“ (čiže priaznivé voči Židom).
Poznámky
(1)
https://quranx.com/hadith/Bukhari/USC-MSA/Volume-4/Book-52/Hadith-177/; https://quranx.com/hadith/Bukhari/USC-MSA/Volume-4/Book-52/Hadith-176/;
https://quranx.com/hadith/Muslim/USC-MSA/Book-41/Hadith-6985/
(2)
https://irp.fas.org/world/para/docs/880818.htm
(4)
https://palwatch.org/page/3447
(5)
https://quranx.com/hadith/Muslim/In-Book/Book-39/Hadith-16/; https://quranx.com/hadith/AbuDawud/USC-MSA/Book-41/Hadith-5186/
(6)
https://quranx.com/hadith/Bukhari/DarusSalam/Hadith-3453/
(7)
https://quranx.com/hadith/Muslim/USC-MSA/Book-37/Hadith-6666/
(8)
https://quranx.com/hadith/Muslim/USC-MSA/Book-37/Hadith-6668/
(9)
https://quranx.com/hadith/Muslim/USC-MSA/Book-40/Hadith-6861/
(10)
https://sunnah.com/riyadussalihin:1812
(11)
https://quranx.com/hadith/Muslim/USC-MSA/Book-42/Hadith-7135/
(12)
https://quranx.com/hadith/Bukhari/USC-MSA/Volume-4/Book-55/Hadith-547/
(13)
https://quranx.com/hadith/Muslim/USC-MSA/Book-19/Hadith-4366/
(14)
https://quranx.com/hadith/AbuDawud/Hasan/Hadith-3024/
(15)
https://quranx.com/hadith/Bukhari/USC-MSA/Volume-3/Book-39/Hadith-531/
(16) Ahmed
El-Wakil, „Ktokoľvek ublíži dhimmímu, budem mu v súdny deň nepriateľom“: Skúmanie
autentickej prorockej tradície a jej pôvod zo zmlúv,“ Religions 10, číslo
9 (2019). https://www.mdpi.com/2077-1444/10/9/516
(17) A.M.I.
Hišám et. al., The life of Muhammad: a translation of Isḥaq’s Sírat rasúl Alláh
(preložil A. Guillaume; Oxford: Oxford University Press, 1967), ďalej len Life
of Muhammad.
(18)
Life
of Muhammad, 461.
(19)
Life
of Muhammad, 464.
(20)
https://quranx.com/hadith/AbuDawud/DarusSalam/Hadith-4404/
(21)
Life
of Muhammad, 363.
(22)
Life
of Muhammad, 368.
(23)
Life
of Muhammad, 369.
(24)
Life
of Muhammad, 525.
Prevzaté z https://christianconcern.com/resource/antisemitism-in-islam-part-two-traditions/
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára