Ibn Kammuna
Úvod
Je faktom, že Mohamed čelil v Mekke prenasledovaniu. Dosvedčujú
to incidenty zaznamenané v knihách o islamskej histórii. Moslimovia na
základe tohto naratívu tvrdia, že ku Mohamedovi a jeho stúpencom sa správali
kruto, kvôli čomu museli „utiecť“ do Mediny. Prorok mal šťastie, že sa mu to
podarilo.
Takýto naratív o krutom prenasledovaní Mohameda a jeho
spoločenstva v Mekke však vo svetle faktov uvedených v islamských historických
dokumentoch neobstojí.
Islamská literatúra k tomu uvádza mnoho faktov. Mohamed
v skutočnosti opustil Mekku do značnej miery na základe vlastného načasovania
a z vlastnej vôle. Treba si pamätať, že Mohamed vyslal 7-8 rokov predtým
skupinu svojich učeníkov do Etiópie, aby preskúmali možnosť presťahovať sa tam.
Tri roky pred svojou hidžrou (vysťahovaním) do Mediny tiež išiel do Taífu, kde
sa snažil nájsť nový domov. V Taífe ľudí požiadal, aby zanechali svoje
náboženstvo v prospech islamu a tiež sa v nich pokúsil vzbudiť
nenávisť voči Mekkčanom. Pre ľudí v Taífe boli obidva návrhy neprijateľné.
Zjavne sa im nepáčil jeho postoj voči vlastným príbuzným. Po desiatich dňoch ho
z Taífu vyhodili.
Vráťme sa ale
k otázke: Prenasledovali Mohameda v Mekke?
Nuž, určite sa vyskytli nepriateľské incidenty. Ale tie
musíme dôkladne analyzovať, aby sme určili, či boli na vine Mekkčania alebo
Mohamed a jeho nasledovníci. To je spravodlivé!
Aby sme analyzovali pravdu, budeme sa musieť spoliehať
výlučne na moslimské zdroje. Takže akýkoľvek záver, ku ktorému z tejto
analýzy dospejeme, bude predpojatý v prospech moslimského tábora. Napriek
tomuto promoslimskému zaujatiu si počkajme na to, ku akým záverom dospejeme po preskúmaní
príčin nepriateľských incidentov Mekkčanov voči Mohamedovi, ako sú uvedené v islamských
zdrojoch. Budem používať citáty a príbehy zo Síry od Ibn Hišáma („Prorokov životopis“ od Ibn Hišáma, do angličtiny preložil Mohammad Mahdi Al-Sharif,
Dar al-kotob Al-Ilmiyah, Libanon 2006).
O incidente, kedy Mekkčania prenasledovali Mohameda, sa
v Síre píše:
...raz, keď sa Sa'd Ibn Abú Wakkás s mnohými poslovými
spoločníkmi modlili v zástupe, ich uvidelo niekoľko mužov z kmeňa
Kurajšovcov. Urážali ich a posmievali sa im, až kým ich nepodráždili
natoľko, že sa pobili. Sa'd jedného z nich udrel ťavou čeľusťou a zranil ho.
To bolo prvé krvipreliatie v islame. Lenže neveriaci začali urážať Mohameda
(Alláhovo požehnanie a mier s ním) až potom, ako si on začal hanebne pripomínať
a zosmiešňovať ich bohov, hoci nikdy mu nedovolili šíriť jeho nové
náboženstvo. Všetci Kurajšovci sa s ním hádali, posmievali sa jeho
náboženstvu a urážali jeho spoločníkov... (strana 46).
(Pozn. prekl. – vo vydaní knihy z roku 2013 znie
príslušná pasáž nasledovne, str. 127:
Keď bol Sa'd Ibn Abú Wakkás, spolu so skupinou moslimov, v horskom
priesmyku, niekoľko polyteistov ich uvidelo modliť sa. Neschvaľovali ich
správanie, kritizovali to, čo robili a hádka medzi nimi viedla k boju.
V ten deň Sa'd Ibn Abú Wakkás (nech je s ním Alláh spokojný) udrel
polyteistu ťavou čeľusťou a zranil mu hlavu. To bola skutočne prvá krv
preliata v islame... Keď posol Alláhov (mier s ním) začal otvorene vysvetľovať
to, čo mu bolo zoslané, ako mu prikázal Alláh
Všemohúci, jeho ľudia ho ani neopustili, ani naňho nereagovali agresívne. Ale
keď on zhanobil ich bohov, odsúdili to, lebo to považovali za mimoriadne
odporné a prejavili voči nemu odpor a nevraživosť, okrem tých,
ktorých Alláh Všemohúci ochránil pomocou islamu, ktorý pred ľuďmi skrývali a bolo
ich len veľmi málo.)
Analýza
Tento incident jasne hovorí, že niektorí Kurajšovci si
robili žarty z moslimských modlitieb. Jasne tiež hovorí, že Kurajšovci
neboli prví, kto začal s urážaním; naopak, bol to Mohamed, kto začal prvý
s urážaním bohov Mekkčanov. Mekkčania sa s ním hádali a posmievali
sa jeho náboženstvu až potom – oko za oko.
Kto ako prvý inicioval fyzické násilie kvôli náboženskej hádke
a posmeškom v Mekke? Očividne s tým začal moslim – Sa'd Ibn Abú Wakkás
– proti pohanovi z kmeňa Kurajšovcov, pričom ten mu úder nikdy nevrátil.
Takže posmešky kvôli náboženstvu, rovnako ako násilie a krviprelievanie
v Mekke, inicioval Mohamed a jeho nasledovníci. Čo sa násilia a krviprelievania
týka, Kurajšovci im to nikdy nevrátili.
Aby som to zhrnul, bol to Mohamed, ktorý prvý hrubo urazil
náboženstvo a bohov Kurajšovcov. Posmešky voči Mohamedovmu náboženstvu zo
strany Kurajšovcov boli len prirodzenou reakciou.
Mohamedov strýko Abú Tálib mal v Mekke vysoké
postavenie. Konal ako Mohamedov ochranca. Keď však Mohamed aj naďalej urážal
bohov Kurajšovcov, Abú Tálib neurobil nič, aby mu v tom zabránil. Preto šli
za Abú Tálibom mnohí mekkskí urodzení ľudia a požiadali ho, aby svojmu
synovcovi Mohamedovi dohovoril, aby neurážal ich bohov. Abú Tálib, nemoslim,
bol mužom spravodlivého úsudku a sľúbil, že sa s Mohamedom
porozpráva.
Mohamed jeho žiadosť, aby neurážal bohov Kurajšovcov, pravdepodobne
ignoroval, keďže v tom pokračoval. V dôsledku toho narastala nevraživosť medzi moslimským táborom a Kurajšovcami.
Kurajšovci, ktorí nemohli zniesť Mohamedove pokračujúce urážky voči svojim
bohom, išli za Abú Tálibom po druhý krát. Vo svojom varovaní pred Mohamedovými stupňujúcimi
sa urážkami voči ich bohom, pred jeho spochybňovaním ich zvykov a hanobením ich
predkov, boli tentoraz presvedčivejší. Chceli, aby Abú Tálib skoncoval
s Mohamedovým arogantným správaním a vyjadrovaním. Abú Tálib im
sľúbil, že sa so svojím synovcom znovu porozpráva. Mohamed si jeho emočnú
výzvu, aby neurážal mekkských bohov a tradície, odmietol vypočuť.
Keď Mohamed neprestal urážať bohov Kurajšovcov, Abú Tálib
predvídal, že by Mohamedovi mohli ublížiť. Aby zabránil akejkoľvek možnej nepriateľskej
akcii Kurajšovcov proti svojmu synovcovi, požiadal niektorých príbuzných kmeňa Kurajšovcov
(Banú Hášim a Banú Muttalíb), aby spolu s ním Mohameda chránili. Všetci
reagovali pozitívne, až na jedného muža, ktorého moslimovia prezývajú Abú
Lahab. Šli do kaaby s Abú Tálibom, kde sa vyhrážal, že zabije všetkých
Mekkčanov do jedného, pokiaľ sa Mohamedovi niečo stane.
Abú Lahab bol Mohamedov najbližší strýko. Mal dôstojné meno,
„Abd Al-Uzzá.“ Slovo „uzzá“ označuje v arabčine vysoké postavenie. Moslimovia
ale zmenili mená niektorých slušných ľudí na niečo hrozné len preto, že
nesúhlasili s posolstvom islamu.
Keď Abú Tálib – Mohamedov neochvejný ochranca, hoci to bol
pohan – v roku 619 zomrel, Abd Al-Uzzá prevzal úlohu vedenia rodiny Abd
Al-Muttalíba, vrátane úlohy Mohamedovho ochrancu. Neskôr počul, že Mohamed odsúdil
všetkých svojich mŕtvych pohanských predkov k večnému pekelnému ohňu. Keď
sa Abd Al-Uzzá na to Mohameda opýtal, ten mu to potvrdil. To ho rozzúrilo a prestal
ho ochraňovať. Napriek tomu Mohamed žil v Mekke ešte ďalšie 2-3 roky, kým
sa v júni 622 nepresťahoval do Mediny.
Mohamed bol veľmi pomstychtivý muž a nikdy nezabudol na
nikoho, kto proti nemu niečo podnikol, nech už to bolo z akéhokoľvek dôvodu.
Moslimovia ho v tomto nasledujú. Mohamed zmenil meno tohto veľkého muža na
„otec plameňa“, čím naznačil, že skončí v pekle. Ďalší veľký a múdry
muž z Mekky, ktorého meno Mohamed zmenil urážlivým spôsobom, bol Abul
Hakam. Bol to čestný, múdry muž a ľudia ho radi nazývali Abul Hakam, čo
znamená „otec múdrosti“. Ale keďže bol najmúdrejším človekom, a preto aj silným
kritikom Mohamedovho náboženského posolstva a myšlienok, Mohamed mu dal
meno Abú Džahl, čo znamená „otec nevedomosti“. Moslimovia ho dodnes poznajú len
pod týmto hanlivým menom.
Záver
Na rozdiel od moslimského presvedčenia a propagandy, najdôveryhodnejšie
islamské historické dokumenty dokazujú, že to bol Mohamed, kto začal urážať
bohov a náboženstvo Kurajšovských pohanov v Mekke, čo ich podnietilo
k tomu, aby sa posmievali a kritizovali Mohameda a jeho islam, ako
sa aj dalo očakávať. Boli to Mohamedovi stúpenci, kto prví prelial krv
v reakcii na kritiku Kurajšovcov a ich posmešky z islamu.
A nie sú žiadne dôkazy, že Kurajšovci sa voči Mohamedovi a jeho nasledovníkom
dopustili násilia, ani len v odvete.
Prečítajte si tiež:
MÝTUS: Mohamed bol v Mekke prenasledovaný pre kázanie islamu
MÝTUS: Raní moslimovia boli v Mekke prenasledovaní a mnohí boli zabití
MÝTUS: Pohania boli prví, kto prelial krv v ich konflikte s moslimami v Mekke
MÝTUS: Mohamed a jeho stúpenci boli nútení utiecť z Mekky kvôli prenasledovaniu
Prevzaté z https://www.faithfreedom.org/was-muhammad-persecuted-in-mecca/
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára