sobota 20. decembra 2025

Neprekrúcajte históriu: Džihád je džihád


Dr. Walid Phares

Mnohí intelektuáli a politici v moslimskom svete sa často pokúšajú rozširovať význam historických pojmov a manipulovať s nimi, aby sa vyrovnali so súčasnou politickou situáciou, alebo aby si vylepšili svoje politické programy. Mier a džihád v islame sú dva z najpopulárnejších pojmov, ktoré politickí spisovatelia dvadsiateho storočia predefinovali. V článku zverejnenom v Palestine Times (augustové vydanie) s názvom „Kresťanské vnímanie islamu, boj za dialóg a mier“, sa autor snaží západných čitateľov uistiť, že islamisti nepropagujú žiadne militantné pojmy. Avšak pri snahe dosiahnuť svoj legitímny politický cieľ, ktorým je vykresliť džihád v lepšom svetle, sa autor dostáva do pasce skresľovania histórie a podkopávania stáročí implementácie zo strany generácií moslimských vodcov a aktivistov.

Je pravda, že „Korán a príklad proroka islamu vyzývajú moslimov, aby sa usilovali o mier všetkými dostupnými prostriedkami,“ ale mier, ktorý majú veriaci dosiahnuť, je politicko-vojenský, teda pod vlajkou islamu. Nieže by sa raní moslimovia líšili od iných náboženských hnutí, vrátane kresťanov počas križiackych výprav, ale nie je spravodlivé nanovo interpretovať to, čo prorok požadoval od svojich nasledovníkov, vo svetle toho, čo chcú dosiahnuť moslimskí politici dvadsiateho storočia. Treba rešpektovať vôľu Mohameda a nesnažiť sa preformulovať slová, ktoré formovali históriu regiónu po dobu 13 storočí.

V tom istom duchu nie je pravda tvrdenie, že „samotný pojem 'islam' pochádza z koreňového slova, ktorého základným významom je mier“, keď opak je pravdou. V skutočnosti výrazy „salám“ alebo dokonca „silm“ (ktoré, mimochodom, majú odlišné politické významy) pochádza zo slovesného koreňa sallama, čo znamená „odovzdať“ alebo presnejšie „vzdal sa“. Mier, alebo salám, znamená stav odovzdania sa. Al-islam teda technicky znamená odovzdanie sa Alláhovi, čo autor presne opisuje ako „odovzdanie sa bohu“.

Autor má tiež pravdu, keď píše, že „v zmysle Koránu mier neznamená len neprítomnosť vojny, ale aj pozitívny stav bezpečnosti, v ktorom človek nie je vystavený úzkosti ani strachu.“ Neuvádza však, že tento stav bezpečnosti je možný len v dar al-islam, čiže všade tam, kde prevláda islam. To znamená, že úplný mier a bezpečnosť budú vládnuť na dobytom území. Otázkou však ostáva, prečo je to územie vôbec dobyté.

Autor píše, že „džihád sa často prekladá ako svätá vojna, čo však nie je charakteristika, ktorá by úplne alebo hlboko odrážala podstatu tohto pojmu.“ Vysvetľuje, že „slovo džihád pochádza zo slovesného podstatného mena arabského slovesa džahada, čo znamená usilovať sa, snažiť sa alebo bojovať.“ V skutočnosti, hoci je pravda, že jazykový koreň slova džihád pochádza zo slova džihd (úsilie) alebo slovesa džihád (neustále úsilie), diskusia sa netýka jazykového významu, ale politického významu. Napríklad, nikto by neskúmal pojem križiacka výprava z prísne jazykového hľadiska, keďže súvisí so slovom kríž; inak by význam križiackej výpravy bol „konať v mene kríža“, čo nebola realita tohto hnutia a nie je to ani význam, ktorý sa mu dodnes pripisuje v anglickom jazyku.

Autor napísal, že „v náboženskom kontexte to môže znamenať boj proti vlastným zlým sklonom alebo za morálne pozdvihnutie spoločnosti, alebo za šírenie islamu. Islam sa môže šíriť mierumilovne prostredníctvom džihádu pera, v súlade so súrou 16:125 v Koráne.“ To je pravda, ale opäť to nie je dôvod, prečo sa o džiháde diskutuje. Potom autor konečne pripúšťa ďalší význam džihádu, keď píše, „ale použitie sily je taktiež možné, a to prostredníctvom džihádu meča v súlade so súrou 2:193 v Koráne.“ To je v skutočnosti podstata dnešnej diskusie. Skutočnosť, že mnoho veršov chváli džihád ako osobný, morálny boj, nie je predmetom skúmania, tým je skôr ten jediný verš a existuje mnoho ďalších, ktoré spájajú džihád s násilím; to si zaslúži pozornosť analýzy. (Pozn. prekl. – koránový verš 16:125 v podstate vyzýva moslimov na to, aby šírili islam argumentáciou a presviedčaním, čo viac zodpovedá významu islamského výrazu dawa než džihád, hoci niekto by mohol tvrdiť, že aj dawa je formou džihádu.)

Autor sa následne pokúša osobne interpretovať tento pojem, keď píše: „Ja to chápem tak, že pojem džihád sa výstižnejšie prekladá ako 'svätý mier'.“ Aj tu opäť prevláda etnocentrizmus. Ak sa džihád vníma ako svätý mier, mali by sme sa pozrieť aj na to, ako ho vnímajú tí, ktorí sú adresátmi svätej vojny. Pokiaľ ide o pôvodný pojem mieru, nástroj džihádu má dve stránky. Pre tých, ktorí ho uplatňujú, môže byť tým, čím veria, že je. Pre tých, ktorí mu čelia, je tým, čím je, teda násilným uskutočňovaním cudzej ideológie a politického programu.

Autor ďalej rozlišuje medzi väčším džihádom a menším džihádom, keď píše: „Medzi zbožnými moslimami a mystikmi sa kladie dôraz na duchovný a morálny džihád. Tento džihád sa v porovnaní  s menším džihádom, ktorý je populárnejším pojmom džihádu a znamená 'svätú vojnu', nazýva väčším džihádom, ako sa uvádza v nasledujúcej tradícii (hadíse) proroka Mohameda: 'Keď sa prorok vrátil z jednej zo svojich výprav, povedal: 'Teraz sme sa vrátili z menšieho džihádu'.“ Tradícia dodáva, že spoločníci sa opýtali: „Čo je väčší džihád?“ a prorok odpovedal: „Boj proti vlastným zlým sklonom.“ Toto je hlbší a osobnejší aspekt džihádu, ktorý podľa svojej etymológie predstavuje vnútorný boj za „svätý mier“, na rozdiel od vonkajšieho fyzického boja za „svätú vojnu“. Aby človek dosiahol skutočný mier, musí najprv podstúpiť skutočný boj, ktorý začína vo vnútri. Autor však zas a znova zabúda na úroveň analýzy a vynecháva ju, aby mohol porovnať uskutočnenie v rôznych oblastiach. Inými slovami, pre nemoslimov nie je dôležitý filozofický poriadok džihádu v rámci moslimskej komunity, ale uskutočňovanie džihádu voči nemoslimom. Ak takzvaný menší džihád znamená vojnu proti neveriacim, potom je menší džihád pre nemoslimov dôležitejší ako takzvaný väčší džihád, ktorý ovplyvňuje iba osobný život moslimov. Zhrnuté, prečo by nemoslimovia z historického hľadiska prisudzovali akýkoľvek význam osobnému džihádu jednotlivých moslimov, ak to, čo má na nich vplyv, je džihád (menší či väčší), ktorý ovplyvňuje ich životy a budúcnosť ich komunity?

(Pozn. prekl. – rozdelenie džihádu na „menší“ a „väčší“ sa zakladá na vymyslenom hadíse. Problematika väčšieho a menšieho džihádu je rozoberaná na blogu tu, tutu, prehľad použitia slová džihád v Koráne je tu.)

Autor dodáva, že „akákoľvek iniciatíva smerom k mieru, ktorú podnikne nepriateľ, musí byť prijatá a treba na ňu zareagovať v dobrej viere a s dobrou vôľou.“ Neuvádza však, prečo vlastne nepriateľ existuje. Z historického hľadiska bol džihád útočným hnutím, ktoré presunulo arabských moslimov z Arabského polostrova do Španielska a Indie. Tvrdiť, že milosť je charakteristickou črtou mudžahedínov (džihádistických militantov) je zaujímavý detail, ale otázkou je, aký je dôvod džihádu? Toto je debata, ktorú by mali v súčasnosti viesť všetci moslimovia a pravdepodobne aj nemoslimovia.

Zaujíma nás milosť, o ktorej hovoria zástancovia džihádu a skutočnou výzvou pre nich je vysvetliť moslimom aj nemoslimom, prečo bol džihád na počiatku tohto hnutia. Autor dochádza k záveru, že „islam a kresťanstvo učia morálnej statočnosti a prikazujú každému členovi, aby konal spravodlivo. Džihád alebo 'svätú vojnu' treba za súčasných okolností chápať v rámci tohto prikázania.“ Inými slovami, autor nám hovorí, že svätá vojna môže prebiehať s cieľom uplatňovať spravodlivosť. Žiaľ, neustále chýba odpoveď na otázku, o čiu spravodlivosť ide? Kto o tom rozhoduje?

Na záver uznávame dôvody, prečo sa zástancovia džihádu v súčasnosti cítia kvôli tomuto pojmu nepríjemne. Rovnováha síl (zatiaľ) nie je v prospech mudžahedínov. Ale história je história a džihád je džihád a nikto nemôže zmeniť dedičstvo 13 storočí. Človek nemôže a nesmie prekrúcať históriu ako prostriedok na dosiahnutie politických cieľov. Tí, ktorí v 7. storočí vymysleli džihád, mali na mysli konkrétne účely a sú autormi tohto pojmu a ako takí by mali byť intelektuálne rešpektovaní. Ak niektorí z ich dedičov chcú zmeniť význam toho, čo bolo vtedy normálne, mali by to povedať a konať podľa toho. V kresťanskom svete súčasní kresťania zakázali križiacke výpravy; neprepisovali históriu, aby sa legitimizovali. Tí, ktorí veria, že džihád – svätá vojna, je dnes hriechom, musia mať odvahu zbaviť ho legitimity a taktiež ho zakázať.

PS: Zverejnené v novinách „Palestine Times“ v auguste 1997.


Prevzaté z http://www.wlo-usa.org/Opinion/Phares/Jihad.htm

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára