štvrtok 20. novembra 2025

Islam a teror – pár myšlienok po 11. septembri


Danusha V. Goska, PhD

(článok bol napísaný v reakcii na teroristické útoky z 11. septembra 2001, preto niektoré jeho tvrdenia už nie sú aktuálne, ale jeho hlavné argumenty zostávajú platné –  pozn. prekl.)

V roku 1994 natočil Steven Emerson film Džihád v Amerike, dokument varujúci Američanov pred moslimskými teroristickými skupinami, ktoré infiltrovali ich krajinu. Moslimské skupiny protestovali a trvali na tom, že neexistujú žiadne dôkazy o existencii takejto siete a že samotné vysielanie programu podnecuje zločiny z nenávisti voči moslimom. V reakcii na nátlak moslimskej skupiny CAIR (Rada pre americko-islamské vzťahy – pozn. prekl.) dostal Emerson neoficiálny zákaz vystupovať v National Public Radio. Emerson teraz čelí vyhrážkam smrti.

Mocná medzinárodná moslimská teroristická sieť Al-Kájda vyhlásila vojnu všetkým mužom, ženám a deťom v Amerike. Vzhľadom na túto hrozbu musia naše obranné mechanizmy a mechanizmy našich milovaných zahŕňať presné informácie. Politická korektnosť skreslila diskusiu o tejto kríze. Mark Juergensmeyer, riaditeľ programu globálnych a medzinárodných štúdií na kalifornskej univerzite v Santa Barbare, ktorý presadzoval politicky korektnú dogmu absolútneho kultúrneho relativizmu, bol jedným z mnohých, ktorí tvrdili, že „Usáma bin Ládin je pre islam tým, čím je Timothy McVeigh pre kresťanstvo.“ (1) Táto analógia je z viacerých dôvodov detinsky absurdná. McVeigh nekonal ako kresťan v mene nejakej kresťanskej veci; konal takmer sám a jeho vlastné prostredie ho okamžite zatklo, odsúdilo a popravilo. Usáma bin Ládin je stále na slobode, má obrovské množstvo stúpencov a koná ako neskrývaný moslim, ktorý sleduje špecificky islamské ciele. Hlásajúc dogmu „najprv obviň Ameriku“, hviezdny intelektuáli Noam Chomsky, Susan Sontag a Edward Said sa ponáhľali obviniť Ameriku ako hlavnú príčinu útokov z 11. septembra. Niektorí, v nádeji, že zbavia islam viny, tvrdili, že terorizmus je pre moslimov atraktívny, pretože moslimovia sú chudobní a utláčaní a že Amerika je príčinou ich chudoby a útlaku. Všetky tri dogmy politicky korektného prejavu: absolútny kultúrny relativizmus, „najprv obviň Ameriku“ alebo „obviňuj chudobu“, sú v súvislosti s útokmi z 11. septembra intelektuálne neobhájiteľné.

Chudobní a utláčaní ľudia, napríklad prevažne protestantskí černosi v Amerike, katolíci a Židia v komunistickom Poľsku, prevažne hinduistickí Indovia a tibetskí budhisti, vytvorili epochálne, nábožensky inšpirované, mierové hnutia za zmenu.

- Gándhího Satjagraha bola inšpirovaná hinduisticko-budhistickou predstavou „ahimsa“. Toto hnutie zvrhlo britskú koloniálnu nadvládu.

- jedným z najcharizmatickejších vodcov amerického hnutia za občianskej práva bol Martin Luther King, kresťanský duchovný; v životopise ocenenom Pulitzerovou cenou, America in the King Years (Amerika v rokoch Kinga), Taylor Branch dokázal, že židovsko-kresťanská tradícia bola kľúčová v hnutí za občianske práva. Mýtus o oslobodení otrokov v Egypte poskytol inšpiráciu a ospravedlnenie; duchovné piesne ako „This Little Light of Mine“ od Fannie Lou Hamerovej poskytli hudobný sprievod hnutia.

- Solidarita, založená katolíkmi a Židmi a podporovaná pápežom, pomohla ukončiť sovietske impérium.

- tibetskí budhisti trpeli kvôli kultúrne a biologicky genocídnej politike Číny. Neodpovedali žiadnymi významnými násilnými reakciami; skôr odpovedali vzájomnou pomocou a zvýšenou kultúrnou a duchovnou činnosťou, a to tak medzi sebou, ako aj vo vzťahu k nebudhistom. Za každý kláštor, ktorý Číňania zničili, Tibeťania nič nevyhodili do vzduchu; ale naopak, postavili nové, nádherné kláštory v ich domoch vo vyhnanstve v Indii a Amerike. Laureát Nobelovej ceny mieru Dalajláma je medzinárodnou ikonou mierových snáh o zmenu.

Napokon, mnohí moslimovia, medzi nimi aj Usáma bin Ládin, patria k najbohatším a najprivilegovanejším osobám na svete. Hoci je jedným z päťdesiatich dvoch súrodencov, bin Ládin zdedil zhruba tristo miliónov dolárov. Jeho únoscovia boli vzdelaní muži, ktorí žili pohodlne na Západe a pred spáchaním masovej vraždy si užívali drahé luxusy, ako boli erotické tance a prostitúcia.

Islam je iný, a to nie preto, že jeho vyznávači sú chudobní alebo utláčaní. Zakladateľ islamu Mohamed, na rozdiel od Abraháma, Ježiša alebo Budhu, bol bojovník, ktorý poslúchal vlastný príkaz z posvätného textu, aby násilím obracal ostatných na svoju vieru. Hinduizmus nemá patriarchálneho zakladateľa. Jeho najobľúbenejším božstvom je dnes, spomedzi bohatého panteónu vzorov, Šiva, boh meditácie, užívania konope a vzájomne uspokojujúceho milovania.

Politicky korektné ikony ako napríklad Noam Chomsky vo svojom prejave na MIT (Massachusettský technologický ústav – pozn. prekl.) 18. októbra 2001 tvrdili, že Európu nikdy nenapadli neeurópania a že Európa nikdy nerobila nič iné, než napádala neeurópanov. Tento revizionistický obraz mierumilovných moslimov jednostranne utláčaných násilnými Európanmi slúži na podporu predstavy Západu ako nebezpečenstva pre zvyšok sveta, ktorý je jednotne mierumilovný a nevinný, a na podporu Chomského tvrdenia, že za teroristickými útokmi z 11. septembra musia v konečnom dôsledku stáť Spojené štáty.

Chomského revizionizmus je mylný. Islam sa do južnej a východnej Európy rozšíril prostredníctvom vojen. Ničivé moslimské sväté vojny spustošili obyvateľstvo východnej a južnej Európy a brzdili ich pokrok až do porážky Turcov pri Viedni v roku 1683. Osmanská ríša sa nevzdala svojej moci nad juhovýchodnou Európou až do začiatku dvadsiateho storočia. „Jajže, bože, strach veliký“ znie úvodná strofa jednej slovanskej básne, „Turčín Poničan“, ktorá pripomína mnohých Európanov, ktorí zahynuli rukami moslimských dobyvateľov. Slovo „Slovan“ bolo začlenené do arabčiny ako „sakaliba“ s významom „eunuch“. Je to preto, lebo európski Slovania tak dlho poskytovali moslimskému svetu otrokov, vrátane sexuálnych otrokýň. Kresťanskí a animistickí Afričania boli a dodnes sú podobne zotročovaní a vykorisťovaní moslimami. Kresťanskí Arméni boli terčom prvej notoricky známej genocídy dvadsiateho storočia, ktorú spáchali moslimskí Turci. Skrátka, obraz mierumilovných, nevinných moslimov trpiacich pod útlakom kresťanov, poprípade Európanov, pri bližšom skúmaní neobstojí. Áno, moslimovia tiež trpeli pod útlakom. Útlak, ktorí Arabi zažili, však počas väčšiny uplynulých päťsto rokov na nich páchali ich moslimskí bratia vo viere, od Osmanov až po masových vrahov ako Saddám Husajn v Iraku a Háfiz al-Asad v Sýrii. (Ďalším príkladom útoku neeurópanov na Európu je invázia Mongolov pod vedením Džingischána – pozn. prekl.)

Šírenie islamu násilím kontrastuje so šírením iných náboženstiev. Kresťanstvo sa počas prvých troch storočí šírilo rýchlo. Počas väčšiny tohto obdobia bolo zakázané a jeho stúpenci boli vystavení najkrutejším formám štátneho teroru, vrátane, napríklad, verejného mučenia. Najväčšie šírenie kresťanstva nebolo a naďalej nie je vďaka meču, ale slovu. Ašóka, indický kráľ, sa po svojom obrátení na budhizmus zriekol svojej veľmi úspešnej kariéry bojovníka a šíril budhizmus mierumilovným kázaním a učením. Podľa archeológov ako Israel Finkelstein sú príbehy zo Starého zákona o násilnom dobývaní mýty, nie história. (2) Judaizmus počas väčšiny svojej histórie aktívne nehľadal konvertitov, ani ich nezískaval násilím. Počas jedného krátkeho, významného obdobia judaizmu, keď sa získavali konvertiti, počas obdobia Druhého chrámu, sa konvertiti získavali kázaním, nie násilím. Bez ohľadu na to, akí chudobní alebo utláčaní boli jeho stúpenci, žiadne náboženstvo okrem islamu nikdy nevytvorilo životaschopnú medzinárodnú teroristickú sieť, ktorej deklarovaným cieľom by bolo ovládnutie sveta.

Nemožno poprieť, že členovia iných náboženstiev, od Torquemadu po Tima McVeigha, spáchali zverstvá. Takisto väčšina moslimov rozhodne nie sú džihádisti. Medzi McVeighom a bin Ládinom je dôležitý rozdiel, ktorý politicky korektný prejav nesmie zakrývať. Príkaz používať násilie na šírenie viery je základom moslimských posvätných textov a žiadna islamská reformácia tento príkaz doteraz nezrušila. Ježiš radil svojim nasledovníkom, aby dali cisárovi, čo je cisárovo; oznámil, že jeho kráľovstvo nie je z tohto sveta; bol zástancom odluky cirkvi a štátu. Jeho slová neboli lacné; obetoval svoj život štátu a odmietol ponuku svojich stúpencov na násilný boj. Peter, Pavol a mučeníci do dnešných dní nasledujú Ježišov príklad; tento príklad inšpiroval ľudí a hnutia, od kvakerov po Martina Luthera Kinga; inšpiroval aj zbožného hinduistu Mahátmu Gándhího. Existovali a existujú pacifistickí moslimovia, ako napríklad paštúnsky politický aktivista z dvadsiateho storočia Abdul Ghaffár Chán. Moslimský svet s viac než miliardou veriacich a 1400-ročnou históriou však doteraz nevytvoril významné, samostatné mierové hnutie.

Po útoku z 11. septembra sa Američania pýtali, „Prečo nás tak nenávidia?“ Ľavičiari ako Noam Chomsky tvrdili, že nás nenávidia preto, lebo Amerika urobila zlé veci. Samozrejme, že Amerika urobila zlé veci. Ale len naivný človek, ktorý nepozná mechanizmus nenávisti, by mohol uveriť, že nenávisť je logická, že postihuje len tých, ktorí si ju zaslúžia. Pripisovať utrpenie Ameriky po 11. septembri hriechom Ameriky je rovnako logické, intelektuálne odvážne a užitočné ako prisudzovať čierny mor stredovekej Európy hriechu a nie morovému bacilu.

Vedecké štúdie o nenávisti odhaľujú, že prekvitá za určitých podmienok. Nenávisť si vyžaduje pestovaný pocit výlučného a bezúhonného statusu obete na strane toho, kto nenávidí, a niekoho iného, chápaného ako úplne odlišného, komu možno pripísať zodpovednosť za tento status. Nenávisť sa zrieka sebakritiky. Nenávisť trvá na tom, že má pravdu, bez akýchkoľvek pochybností. Islam, ako ho dnes všeobecne chápeme, poskytuje dokonalú Petriho misku na rast a šírenie nenávisti. Toto chápanie islamu nie je jediným dostupným chápaním islamu. Opäť, mnohí moslimovia sú skutočnými vzormi cnosti. Ale je našou povinnosťou preskúmať toto populárne, silné a nebezpečné chápanie islamu.

Časť pôvodnej príťažlivosti islamu spočívala v tom, že bol protijedom na nejednoznačnosť, ktorá bola v kresťanstve až príliš prítomná. Kresťanstvo predstavovalo pre svojich veriacich paradoxy, napríklad to, že ich boh bola trojica v jednom. Monofyziti, teda veriaci v jedno telo, nemohli tento paradox akceptovať. Kresťanský boh hovoril v nejednoznačných podobenstvách a nie v čierno-bielych istotách. Judaizmus nebol z absolutistického hľadiska o nič lepší; diskusia bola medzi Židmi dlho cenenou cnosťou. Židovské osobnosti zašli až tak ďaleko, že diskutovali s bohom, ako je známe v prípade Abraháma, ktorý diskutoval s bohom o osude Sodomy. Abrahám tu zdramatizoval to, čo sa neskôr začalo nazývať tikkun olam, židovská zodpovednosť za vytvorenie lepšieho sveta s bohom. V Novom zákone sa táto tradícia zachovala. Aj ženy nízkeho postavenia – cudzinky, prostitútky a žena s neustálym krvácaním, a teda rituálne nečistá – môžu diskutovať ako rovné s Ježišom a vyhrať takéto diskusie v rámci spoluvytvárania lepšieho sveta s bohom (pozri napr. Ján 2:3-11; Matúš 15:21-28; Matúš 9:20-22).

Aj židovsko-kresťanské písomné dedičstvo si vyžaduje výklad. Bibliu napísalo v priebehu dvoch tisíc rokov štyridsať rôznych autorov v troch rôznych jazykoch. Obsahuje približne osemsto tisíc slov. Folklorista Alan Dundes z univerzity v Berkeley preukázal, že každá jej dôležitá pasáž, od príbehu o stvorení až po ukrižovanie Ježiša, vrátane ústredných modlitieb, ako je Otčenáš a Šema, sa vyskytuje najmenej v dvoch verziách. Zdanlivo protirečivý obsah biblie vyžaduje, aby sa jej stúpenci zhromažďovali a diskutovali o jej obsahu; biblia tak vytvára spoločenstvo a angažovanosť. Korán napísal jeden človek v jednom jazyku; obsahuje približne osemdesiat tisíc slov. Moslimovia tvrdia, že Korán je Koránom len v arabčine a nie v preklade do iného jazyka. Moslimovia sú hrdí na to, že vlastnia posvätný text, ktorý na rozdiel od biblie je tak jednoznačne, nespochybniteľne pravdivý, že prevyšuje aj jednoduchý preklad do iného jazyka. (Poznámka prekladateľa – v Koráne je v skutočnosti množstvo slov cudzieho pôvodu, ako to zdokumentoval vedec Arthur Jeffery vo svojej knihe The Foreign Vocabulary of the Quran [Cudzia slovná zásoba Koránu], nehovoriac o tom, že samotný Korán bol zrejme napísaný v sýrskej aramejčine a nie v arabčine, ako konštatuje ďalší vedec, Christoph Luxenberg, vo svojej knihe The Syro-Aramaic Reading Of The Koran [Sýrsko-aramejské čítanie Koránu])

Ako poukázal marocký básnik Tahar ben Jalloun (3), Alláh v Koráne odsúdil poéziu a všetko, čo s ňou súvisí: nejednoznačnosť a spochybňovanie (26:224). Islam rozdelil svet na dve absolútna, na čiernu a bielu. Samotný islam je dar al-islam, teda dom podriadenia. Mimo neho je územie neveriacich, dar al-harb, dom vojny, kde sa v mene šírenia islamu dajú ospravedlniť zverstvá. Tridsiateho prvého augusta 2001, dvanásť dní pred útokmi z 11. septembra, kuvajtské noviny Al Watan použili Korán a činy samotného Mohameda na podporu vraždenia nemoslimských žien a detí, ktoré nie sú bojovníkmi, počas džihádu.

Rozdelenie sveta na čierne a biele absolútno sa prenáša aj do vnútorného života zbožného moslima. Mullovia citujú koránové verše (napríklad 49:15), aby dokázali, že aj chvíľková pochybnosť môže moslima odsúdiť naveky do pekla. Tí, ktorí prestúpia z islamu na iné náboženstvo, si podľa šaríe, teda islamského práva, zaslúžia trest smrti. Neexistuje odluka cirkvi od štátu. Moslimovia sú povinní bojovať, kým štát nedobyjú a nezískajú pre islam.

Vedci tvrdia, že nenávisť si vyžaduje „iného“, „ich“, definovaných ako úplne odlišných od „nás“. Prinajmenšom od čias Simone de Beauvoira niektorí vedci identifikovali ženy ako prvotný alebo prototypný „iný“ ľudský druh. Žiaden systém viery, od ateistického komunizmu po zoroastrizmus, sa nikdy nevyhol a ani sa nikdy nebude môcť vyhnúť mizogýnii a jej plodu, homofóbii. Je to preto, lebo pôvod mizogýnie je v biológii, nie kultúre; preto obľúbená hra kultúrnych relativistov, ktorí si vyberajú izolované mizogýnne učenie alebo praktiky z histórie alebo posvätných textov akéhokoľvek systému viery, nedokazuje nič. Myšlienky sa dokazujú skôr vtedy, keď zhromaždíme oslobodzujúce verše, vzory, systémy, organizácie alebo úspechy, ktoré môže vytvoriť akákoľvek kultúra. Židovsko-kresťanské, hinduistické a budhistické náboženstvo poskytuje rozsiahle a komplexné posvätné texty a tradície, ktoré ženy, homosexuáli a ich spojenci citujú, aby si vybudovali dôstojný a úspešný život. Starý zákon je medzi starovekými posvätnými textami výnimočný svojím bohatstvom menovaných, individualistických hrdiniek z mäsa a kostí. Sára, Judita, Ester, Lia, Rachab, Tamar, Rút, Rebeka a Debora boli staré ženy, ktoré mali najlepšie roky za sebou, prostitútky, etnické cudzinky, vyhnankyne bez práv, škaredé ženy, krásne kráľovné, mocné sudkyne, ktoré nielen vzdorovali mužom a vyhrávali nad nimi, ale občas vzdorovali aj bohu. Aj kresťanstvo bolo formované „sebavedomými božími dcérami“, ako dokazuje vedkyňa Anne Jensen vo svojej knihe s týmto názvom. (4) Prorokyňa Anna bola pri narodení Ježiša; Mária Magdaléna financovala Ježišovo pôsobenie a bola prvou, ktorá oznámila dobrú zvesť jeho učeníkom. Aj v stredoveku sa žena, Terézia z Ávily, dostala na vzácnu pozíciu „učiteľky cirkvi“.

Islam je však opäť absolútne čierno-biely, pokiaľ ide o nižšie postavenie žien (pozri http://www.homa.org/speech.html). Podľa vedkyne Fatny Sabbah je odlišovanie žien základom islamu. Podľa vedkyne Leily Ahmed bolo približne osemdesiat percent koránových nariadení venovaných regulovaniu vzťahov a správaniu žien. (5) Prečo? „...absolútne posilnenie postavenia mužov vo vzťahu ku ženám... a oslabenie postavenia žien a tým úplná transformácia mravov (súdobej arabskej) spoločnosti... bolo jedným z hlavných Mohamedových cieľov... (z toho vyplýva,) že islamskí duchovní a ideológovia sa zhodujú na tom, že podriadenie žien je neoddeliteľnou súčasťou islamu.“ (6)

V hadísoch je Mohamed citovaný, ako hovorí, že ženy sú menej inteligentné než muži a hriešnejšie; preto je v pekle viac žien ako mužov. Ženy sú nepriateľ, pretože škodia mužom (2:54, 1:28, 7:33; hadísy s týmito indexami sa mi nepodarilo nájsť – pozn. prekl.). Podradné postavenie žien je zakódované do islamského práva a v celom islamskom štáte; napríklad na súde má svedectvo dvoch žien rovnakú váhu ako svedectvo jedného muža. Nižšie postavenie žien v islame nie je v rozpore so žiadnym posvätným textom, ani históriou plne funkčných moslimských žien.

Spôsob, akým sú moslimovia vychovávaní k nazeraniu na ženy, vedie k nenávisti, nenávisti, ktorá môže byť namierená proti akémukoľvek „inému“. Islam učí, že za akúkoľvek nepríjemnú túžbu, ktorú muži môžu pociťovať, sú zodpovedné v prvom rade ženy, nie muži. Moslimskí muži tak nie sú nabádaní, aby sa najprv pozreli do seba a zmenili vlastné myšlienky a správanie, aby ovládli svoje nepohodlie; skôr sú nabádaní, aby za svoje nepohodlie vinili iných, ženy. Táto iná, žena, sa musí takmer úplne vymazať, a to nielen zakrývaním závojmi, ale aj početnými obmedzeniami slobody, ktoré islam ukladá ženám, aby muži boli oslobodení od akýchkoľvek nepríjemných pocitov. Takéto trvanie na tom, že vlastné nepríjemné pocity nie sú v prvom rade vlastnou zodpovednosťou, ale vinou zlej inej osoby, sa môže rovnako ľahko obrátiť proti Západu ako proti ženám.

Západ už dávno prijal, že základnou ľudskou potrebou je potreba slobody a dôstojnosti. Aby islam fungoval tak, ako to požaduje jeho posvätný text, potreba slobody a dôstojnosti polovice ľudskej rasy musí byť násilne potláčaná. Ako tvrdí Sabbah, na tento účel sa používa teror. Napríklad násilné, bolestivé a terorizujúce zoškriabanie klitorisu je ústrednou udalosťou v živote mnohých moslimských dievčat, ako to opisuje Nawaal el Sadawi vo svojej knihe z roku 1980 s názvom The Hidden Face of Eve (Skrytá tvár Evy). Ženy, ktoré sú len podozrivé z toho, že mali vzťah s mužom, aj keď boli znásilnené, sú vystavené vražde zo strany svojich mužských príbuzných v súlade s tradíciou nazývanou „vraždy zo cti“. Nielen v arabských moslimských krajinách je osud žien ťažký. V moslimskom Bangladéši sú napríklad bežné útoky kyselinou (jeden zdroj, www.womensenews.org, uvádza, že bangladéšska polícia v roku 2001 zaznamenala takmer jeden útok denne). Ak žena nahnevá muža, môže jej niekto vrhnúť do tváre kyselinu.

Je ťažké nedospieť k záveru, že islamský útlak pochybností a odlišností, islamské trvanie na prepojení cirkvi a štátu, prepojenie vytvorené a udržiavané násilím, islamský dôraz na mužskú česť získanú vojenskými výbojmi a hlboké odlišovanie žien v islame sa spojili a vytvorili prototypný islamský politický systém dneška: systém útlaku. V moslimskom svete existuje len málo stabilných demokracií, ak vôbec nejaké. Politická moc sa uplatňuje utláčateľsky. Tlač v mnohých moslimských krajinách sa oddáva paranoidným fantáziám o Židoch a Američanoch; pravidelne dochádza ku popieraniu holokaustu; útoky z 11. septembra sú pripisované izraelským agentom alebo CIA. Zároveň je podľa irackého disidenta Kanana Makiju akákoľvek sebakritika tabu. Neustále sa kladie dôraz na všetko, čo Američania alebo Židia robia zle; ak nerobia nič zlé, vymýšľajú sa fantastické konšpiračné teórie a šíria sa ako pravdivé. Napríklad Al Ahram, egyptský polooficiálny denník, nedávno uverejnil ako pravdivé falošné tvrdenia, že USA otrávili potraviny zhadzované Afgancom. (7) Podľa Makiju sa opäť nekritizujú masoví vrahovia ako Saddám Husajn, ktorý zabil stovky tisíc moslimov. (Pozri napríklad Makijovu knihu z roku 1993 s názvom Cruelty and Silence: War, Tyranny, Uprising and the Arab World [Krutosť a mlčanie: Vojna, tyrania, povstanie a arabský svet])

Islam zdôrazňuje rovnosť a jednomyseľnosť medzi svojimi stúpencami. Samozrejme, akákoľvek takáto rovnosť alebo jednomyseľnosť je iluzórna. Napríklad Egypťania často pohŕdajú beduínmi. Irán a Irak viedli dlhotrvajúcu vojnu. Taliban zavraždil desať iránskych diplomatov. Arabi bojujúci v Afganistane doslova pľuli na Afgancov, ktorých stretli. Pocit rovnosti a jednomyseľnosti, ktorý islam vyžaduje, musí byť umelo vytvorený. Vzhľadom na to, že moslimom je zakázaná sebakritika a sebareflexia, moslimskí vodcovia hľadajú vonkajšie cesty, ako ventilovať hnev a nespokojnosť svojej mládeže. Vzhľadom na absenciu slobody, normálneho prejavu náklonnosti medzi pohlaviami a akejkoľvek možnosti politickej zmeny ponúkajú moslimskí vodcovia svojej mládeži nenávisť voči Západu, modernosti a Amerike. Iracionálna nenávisť voči druhým, od žien cez neveriacich až po Židov a Ameriku, je nevyhnutnou zložkou pre vytvorenie a udržanie moslimskej jednoty.

Ostatné veľké náboženstvá boli a stále sú zneužívané na potláčanie verejného nesúhlasu, na rozdelenie sveta na „nás“ a „ich“ a na ospravedlnenie vojny. Španielska inkvizícia bola napríklad desivým prejavom útlaku zo strany kresťanských veriacich. Politicky korektní myslitelia sa často pokúšajú potlačiť akúkoľvek kritiku islamu tým, že kričia „španielska inkvizícia!“ Ich argumentom je pravdepodobne to, že všetky náboženstvá sú rovnako zlé.

Medzi španielskou inkvizíciou a Al-Kájdou sú však dôležité rozdiely. Jedným z nich je, že toto storočie je dvadsiatym prvým a španielska inkvizícia už nefunguje, zatiaľ čo Al-Kájda predstavuje veľkú hrozbu. Ak by sme žili v roku 1490 a Torquemada by v Španielsku stále upaľoval nevinných Židov na hranici, potom áno, slušní ľudia by pravdepodobne venovali všetku svoju pozornosť reforme španielskej cirkvi. Od Torquemadových čias uplynulo mnoho storočí a medzitým bola inkvizícia dôkladne analyzovaná a ostro odsúdená katolíkmi i nekatolíkmi, čo viedlo ku zmene správania. Ospravedlnil sa za ňu samotný pápež a vzťahy medzi katolíkmi a Židmi sa zlepšili do tej miery, že pápeža chválili židovskí vodcovia, ako napríklad Abraham H. Foxman. Katolícka cirkev teraz nie je a nikdy nebola dokonalá; v súčasnosti čelí sexuálnym škandálom. Katolíci ich zverejňujú v tlači a tvrdo pracujú na potrebných zmenách, aby zneužívanie páchané duchovnými bolo vecou minulosti.

Tieto snahy o vlastnú reformu poukazujú na druhý dôležitý rozdiel medzi Al-Kájdou a podobnými teroristickými hnutiami a ich vzťahu k islamu na jednej strane a španielskou inkvizíciou a jej vzťahu ku kresťanstvu na strane druhej. Pozoruhodnou črtou židovsko-kresťanskej tradície je spoveď. Hoci ritualizovaná spoveď zohrávala úlohu v mnohých kultúrach, najväčší význam nadobudla práve v židovsko-kresťanskej tradícii. Sociológovia poukazujú na to, že ritualizovaná, nábožensky predpísaná spoveď viedla na Západe ku kultúrnemu zhodnoteniu sebareflexie, subjektivity, individuality a zmeny. (8) Podľa teoretikov spovede viedla spoveď veriacich k sebareflexii, priznaniu svojich chýb, snahe o sebazdokonaľovanie a k rozvoju lineárneho/teleologického myslenia – k viere, že budúcnosť môže byť lepšia ako minulosť. Moslimovia praktizujú spoveď, ale pred bohom. Táto absencia ritualizovaného, zhodnoteného rozprávania o hriechu a vykúpení pred svojimi blížnymi neposkytuje moslimom rovnaké kognitívne/sociálne/kultúrne cvičenie, aké poskytuje západné chápanie spovede.

Tento náboženský dôraz na sebareflexiu a túžbu pracovať v mikrokozme na zlepšení seba samého a v makrokozme na zlepšení sveta zohral v pokroku Západu kľúčovú úlohu. Keď Západ zlyhal, v jeho vlastných radoch sa objavili jeho najtvrdší kritici a najväčší reformátori.

Pozrite sa znova na veľmi skutočné a neodpustiteľné hrôzy španielskej inkvizície. Terorizmus v moslimských krajinách sa neobmedzuje ani na protizápadné skupiny, ani na reakcie na izraelsko-palestínsky konflikt. Alžírsko, Filipíny, Sudán atď., všetky tieto krajiny majú domáce teroristické hnutia, ktoré existujú bez ohľadu na Palestínčanov alebo Západ. Hrôzy inkvizície na druhej strane nikdy neboli rozšírené v celom kresťanstve; naopak, mnoho kresťanov útočilo na jej intoleranciu, odsudzovali ju a riskovali svoje životy, aby podporili svoju kritiku vlastného náboženstva. Kým v Španielsku zúrila inkvizícia, v Poľsku, ktoré je samo o sebe prevažne katolíckou krajinou, bola katolíkom, pravoslávnym, protestantom, ariánom, Židom a moslimom zaručená náboženská sloboda. Židia prenasledovaní v Španielsku boli pozvaní, aby sa usadili v Poľsku. Varšavská konfederácia z roku 1573 vyhlásila,

„Prisaháme si navzájom, v mene seba a našich potomkov, na večnosť, pod prísahou a sľubom našej viery, cti a svedomia, že my, ktorí sa odlišujeme v náboženských otázkach, budeme medzi sebou udržiavať mier a nebudeme prelievať krv kvôli rozdielom vo viere alebo druhu cirkvi, ani sa navzájom trestať zhabaním majetku, zbavením cti, uväznením alebo vyhnanstvom.“

V Holandsku katolícky kňaz Erazmus Rotterdamský (1466-1536) vytvoril humanistické diela, ktoré súčasní čitatelia chvália za ich vyjadrenie a obhajobu ľudskej slobody a dôstojnosti. Erasmus nebol neznámou anomáliou, ktorá predbehla svoju dobu a ktorú museli objaviť neskoršie generácie osvietenejších ľudí; jeho pokrokové dielo bolo počas jeho života nesmierne populárne. Odhaduje sa, že v niektorých rokoch bola desatina až pätina všetkých predaných kníh v Oxforde, Londýne a Paríži od Erazma. (9) A behom tridsiatich rokov od začiatku španielskej inkvizície sa na svetovej scéne objavil veľký reformátor Martin Luther.

Vďaka svetonázoru, ktorý vznikol na základe rituálu spovede, sa najúčinnejší reformátori Západu a židovsko-kresťanskej tradície opakovane rodili práve v rámci týchto tradícií. Martin Luther, zakladateľ protestantstva, bol katolícky kňaz, ktorého prvým veľkým verejným činom bolo pribitie ostrej kritiky katolíckej cirkvi na dvere katolíckeho kostola. Veľkí myslitelia, ktorí neustále menili cirkev – od Kopernica cez Galilea až po Františka z Assisi – boli často buď kňazi, mnísi alebo zbožní katolíci. Charles Darwin študoval na kresťanskej teologickej škole; univerzity v Harvarde a Yale boli založené pod kresťanskou záštitou. Karl Marx pochádzal z dlhej línie rabínov. Sigmund Freud a Albert Einstein, dvaja ďalší muži, ktorí otriasli svetom, pochádzali z európskej židovskej komunity, ktorá vyvinula pilpul, talmudskú metódu skúmania, ktorá nabádala študentov k tomu, aby sa na veci pozerali podvratným spôsobom a ktorá ich nabádala ku šokujúcim novým výkladom, a to aj pri pohľade na náboženské texty. Stredoveký, imperiálny islam priniesol veľkých astronómov a knižnice, ale to bolo pred mnohými stáročiami. Islam ešte musí dokázať, že dokáže vychovávať mysliteľov, ktorí môžu prispieť k modernému svetu. Madrasy, tradičné islamské školy, kde študenti len bezvýhradne opakujú naspamäť materiál, ktorým ich kŕmia, to určite nedokážu.

Reformné hnutie, ktoré by viedlo k vytvoreniu islamu schopného pohodlne spolunažívať s modernosťou, sa zatiaľ neobjavilo. Nie je ťažké pochopiť prečo: samotné islamské texty odsudzujú pochybnosti ako niečo, čo sa trestá večným pobytom v pekle a odsudzuje odpadlíkov na smrť. Podľa Kanana Makija sú sebareflexia, pokrok a zmena pre mnohých moslimov neprijateľné. Namiesto toho, aby sa zamerali na seba a napravili seba samých alebo svoj svet, moslimovia, ktorých priťahuje terorizmus, smerujú všetku svoju nespokojnosť von, na to, čo islamisti označujú za zdroj všetkých problémov moslimského sveta – modernosť a Západ.

Ostatné náboženstvá a hnutia sa museli vyrovnať so svojimi najodpornejšími prejavmi. Katolícka cirkev musela verejne, formálne a opakovane konfrontovať a odsudzovať používanie pasáží z Písma na ospravedlnenie otroctva alebo nenávisti voči Židom. Kresťanský rituál spovede nedávno využil pápež Ján Pavol II. ako spôsob odsúdenia antisemitizmu v cirkvi. Milióny kresťanov museli zomrieť a zomreli pri obrane práva otrokov na slobodu a práva Židov na samotný život. Opäť to boli práve kresťanské hlasy, ktoré najvýraznejšie vyjadrovali nesúhlas s využívaním Písma na podporu nenávisti a násilia, ktoré nie sú v súlade s ním.

Hinduizmus, na rozdiel od židovsko-kresťanskej tradície, nezdôrazňuje rozvinutý rituál spovede. Hinduizmus je však, na rozdiel od islamu, nesmierne flexibilné a rozsiahle náboženstvo s ohromujúcim a starobylým dedičstvom. Kniha Pauly Richmanovej Many Ramayanas (Mnohé Rámájany) ponúka skvelý príklad toho, ako hinduistické indické ženy, ktoré sa prejavujú ústne, na rozdiel od tých, ktoré sa prejavujú písomne, môžu vytvoriť svoju vlastnú ústnu verziu Rámájany, ktorá vyzdvihuje úlohu žien. Táto kniha poskytuje množstvo príkladov flexibility hinduizmu. (10) Gándhí využil flexibilitu a rozsiahlosť hinduizmu vo svojich snahách o reformu hinduizmu. Bol to práve Gándhí, hinduista, kto donútil Indiu vyrovnať sa so svojím najväčším hriechom, kastovým systémom. Milióny hinduistov poslúchli Gándhího výzvu a zasvätili svoje životy reforme hinduizmu.

Prechod tradičných Židov do európskeho osvietenstva uľahčili Židia, ktorí nanovo interpretovali staroveké posvätné texty a tradície vo svetle moderných objavov a praktík. Profesor židovského teologického seminára David Roskies vo svojej knihe z roku 1995 Bridge of Longing (Most túžby) vysvetlil, ako sa Židom podarilo zachovať podstatu svojej identity a zároveň sa stať úplne modernými. Tento proces nazýva „tvorivou zradou“. Dnes môže ortodoxný Žid ako Joseph Lieberman slúžiť ako kandidát na viceprezidenta sekulárneho štátu.

Mnohí budhisti sa zmodernizovali s minimálnymi ťažkosťami a bolesťami. Vo svojom prejave pri preberaní Nobelovej ceny Dalajláma zdôraznil dôležitú úlohu modernej vedy pri zlepšovaní sveta; tvrdil, že medzi jeho vierou a modernosťou nie je žiadny konflikt. „Veda aj učenie Budhu nám hovoria o základnej jednote všetkých vecí,“ povedal.

V islame žiadne takéto významné reformné hnutie nevzniklo a ani nie je na obzore. Namiesto toho sa nenávisť voči Západu využíva ako prostriedok na udržanie islamského absolutizmu a na zmiernenie nespokojnosti moslimov s ich osudom. Väčšina moslimských vodcov sa jednoznačne nevyjadrila proti terorizmu; skôr obviňujú americké médiá z toho, že údajne vytvorili falošný obraz moslimského terorizmu. Americké médiá však nie sú na vine. Terorizovaný svet čaká na významné moslimské hnutie, ktoré sa zriekne džihádu a ponúkne moslimom skutočnú alternatívu k násilnému modelu, ktorý moslimovia nepretržite vyznávajú od vzniku svojho náboženstva. Kým nevznikne takéto skutočne mierové a tolerantné hnutie, bude nešťastnou pravdou to, že nemoslimovia majú všetky dôvody na to, aby sa obávali násilia a absolutizmu, ktoré ešte neboli úplne odstránené z islamských posvätných textov a islamskej praxe.

(Poznámka prekladateľa – od čias, kedy bol tento článok napísaný, sa v islamskom svete síce všeličo zmenilo, ale spomínané hnutie sa doteraz neobjavilo, až na jednu drobnú výnimku – Moslimské reformné hnutie (MRM), ktoré oslovilo viac ako 3000 mešít, s cieľom spojiť sily pri reformne islamu, no dostalo len menej než 10 pozitívnych odpovedí. Viac sa píše v tomto článku.)

Poznámky:

(1) Mark Juergensmeyer citovaný v Hancock, Lee and Michelle Mittelstadt. „Rituals of terror revealed in letter.“ Toronto Star. 29. september 2001: A4.

(2) Finkelstein, Israel. The Bible Unearthed: Archaeology's New Vision of Ancient Israel and the Origin of its Sacred Texts. New York: Free Press, 2001.

(3) Makiya, Kanan, and Tahar ben Jalloun. „Islam: The politics of monotheism.“ New Perspectives Quarterly, jar 1994, zv. 11, číslo 2, str. 20 a ďalšie.

(4) Jensen, Anne. God's Self Confident Daughters: Early Christianity and the Liberation of Women. Louisville, Ky.: Westminster John Knox Press, 1996.

(5) Ahmed, Leila. „Women and the Advent of Islam.“ Signs: Journal of Women in Culture and Society. 1986 11:4, 665-691. 667.

(6) Ahmed 678-79.

(7) Friedman, Thomas L. „Foreign Affairs; Fighting bin Ladenism.“ The New York Times. 6. november 2001: A21.

(8) Niekoľko odkazov na spoveď:

- Baikie, James. „Confession, Egyptian,“ 827-829 in Hastings, ed.

- Bernstein, Susan David. „Confessing Feminist Theory: What's „I“ Got to Do with It?“ Hypatia 7:2, 120-47.

- Bianchi, Ugo. „Confession of Sins,“ 1-7, in Eliade, ed.

- Bixler, Francis. Original Essays on the Poetry of Anne Sexton. Conway: University of Arkansas Press, 1988.

- Braswell, Mary Flowers. The Medieval Sinner: Characterization and Confession in the Literature of the English Middle Ages. Rutherford: Fairleigh Dickinson UP, 1983.

- Braswell, Mary Flowers. „Poet and Sinner: Literary Characterization and the Mentality of the Late Middle Ages,“ Fifteenth Century Studies, 1984, 10, 39-56.

- Burns, Michael. „Confession as Sacrament,“ in Bixler, ed.

- Caspari, W. „Confession of Sins,“ 221-223 in Jackson.

- Clark-Beattie, Rosemary. „Fables of Rebellion: Anti-Catholicism and the Structure of Villette,“ ELH, 53:4, 821-847.

- Easthope, Antony. „Is That It? Autobiography and Masculine Denial,“ Paragraph 14:2, 123-31.

- Eliade, Mircea, ed. The Encyclopedia of Religion. New York: Macmillan, 1987.

- Foster, Dennis A. Confession and Complicity in Narrative. Cambridge: Cambridge UP, 1987.

- Hastings, James, ed. Encyclopedia of Religion and Ethics. New York: Scribners, 1917.

- Hepworth, Mike and Bryan S. Turner. Confession: Studies in Deviance and Religion. London: Routledge and Kegan Paul, 1982.

- Honey, Maureen. „The Confession Formula and Fantasies of Empowerment,“ Women's Studies, 1984, 10:3, 303-320.

- Jackson, Samuel Macauley, ed. The New Schaff-Herzog Encyclopedia of Religious Knowledge. New York: Funk and Wagnalls Company, 1908-1914.

- Knapp, Peggy A. „Alisoun Weaves a Text,“ Philological Quarterly 65:3, 387, 401.

- Nichols, Ann Eljenholm. „The Etiquette of Pre-Reformation Confession in East Anglia.“ The Sixteenth Century Journal 17:2, 145-163.

- O'Dea, Michael. „The Double Narrative of the Stolen Ribbon in Rousseau's Confessions,“ Nottingham French Studies, 1984, 23:2, 1-8.

- Pace, Timothy. „The Sad Fortunes of the Rev. Amos Barton: George Eliot and Displaced Religious Confession,“ Style, 20:1, 75-89.

- Payer, Pierre J. „Sex and Confession in the 13th Century“ str. 126-144 v Salisbury.

- Rosenshield, Gary. „The Fate of Dostoyevsky's Underground Man: The Case for an Open Ending,“ Slavic and East European Journal, 1984, 28:3, 324-339.

- Root, Jerry. „'Space to Speke': The Wife of Bath and the Discourse of Confession,“ Chaucer Review: A Journal of Medieval Studies and Literary Criticism 1994, 28:3, 252-74.

- Salisbury, Joyce E. Sex in the Middle Ages. New York: Garland, 1991.

- Senior, Matthew. In the Grip of Minos: Confessional Discourse in Dante, Corneille, and Racine. Columbus: Ohio State UP, 1994

- Stokker, Kathleen. „'The Would-Be Ghost': Why Be He a Ghost?: Lutheran Views of Confession and Salvation in Legends of the Black Book Minister,“ Arv, 1991, 47, 143-52.

- Suffrin, A.E. „Confession, Hebrew“ 829-831 v Hastings, ed.

- Tambling, Jeremy. Confession: Sexuality, Sin, The Subject. Manchester: Manchester UP, 1990.

- Tobias, Michael. „On Thinking about Oneself,“ The Kenyon Review, 1982, 4:1, 9-25.

- Tracy, Bruce H. „The Habit of Confession: Recovery of the Self in Updike's 'The Music School.'“ Studies in Short Fiction, 1984, 21:4, 339-355.

- Verheijen, Pere Luc. „The Confessions of Saint Augustine: Two Grids of Composition and of Reading,“ Proceedings of the PMR Conference: Annual Publication of the International Conference on Patristic, Medieval, and Renaissance Studies, October 11, 1986, 1-18.

(9) Johnson, Paul. A History of Christianity. New York: Atheneum, 1976: 271.

(10) Pozri: Richman, Paula. Many Ramayanas: the Diversity of a Narrative Tradition in South Asia. Berkeley: University of California Press, 1991.


Prevzaté z https://www.answering-islam.org/Terrorism/islam_terror.html

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára