Otázka:
Ktorý je väčší džihád, ten proti vlastnému egu alebo džihád na bojisku?
Odpoveď:
Chvála Alláhovi.
Bolo vyrozprávané, že prorok (mier a požehnanie Alláhovo s ním)
po návrate z vojenskej výpravy svojim spoločníkom povedal, „Vrátili sme sa
z menšieho džihádu ku väčšiemu džihádu.“ Oni povedali, „Existuje väčší džihád
než džihád proti kuffár?“ On povedal, „Áno, džihád al-nafs (džihád proti
vlastnému egu).“
Tento hadís nie je sahíh.
Niet pochýb, že džihád proti vlastnému egu predchádza
džihádu proti kuffár, lebo človek nemôže bojovať proti kuffár, kým najskôr
nebojuje proti vlastnému egu, lebo boj je niečo, čo človek nemá rád. Alláh
hovorí (výklad významu):
„A je vám predpísaný taktiež boj, i keď je vám nepríjemný.
Je však možné, že je vám nepríjemné niečo, čo je pre vás dobré, a je možné, že
milujete niečo, čo je pre vás zlé; jedine Boh to vie, zatiaľ čo vy to neviete.“
(Korán 2:216)
Hlavnou myšlienkou je, že džihád proti nepriateľovi nemôže
nastať skôr, kým sa človek nesnaží a neprinúti sa ku nemu, kým sa ego
nepodriadi a nesúhlasí s ním.
Fatáwa Manár al-Islam od Šajcha Ibn Utajmín (Alláhova milosť
s ním), 2/421:
Ibn al-Kajjim povedal: „Džihád má štyri štádiá: džihád al-nafs
(boj proti vlastnému egu), džihád al-šajátín (boj proti šajátín, čiže diablom),
džihád al-kuffár (boj proti neveriacim) a džihád al-munáfikín (boj proti
pokrytcom).
Džihád al-nafs znamená boj za to, aby sa človek naučil
správnemu vedeniu a aby ho potom, ako ho spozná, aj nasledoval, vyzýval
naň ostatných a trpezlivo znášal problémy súvisiace s pozývaním
ostatných ku Alláhovi. Džihád al-Šajtán znanená boj proti nemu a zažehnanie
pochybností a túžob, ktoré vyvoláva v človeku, pochybností, ktoré oslabujú
vieru a boj proti skazeným túžbam, ktoré sa snaží vzbudiť v človeku.
Džihád proti kuffár a munáfikín sa deje v srdci a na jazyku
prostredníctvom vlastného majetku a osoby. Džihád proti kuffár má väčšinou
podobu fyzického skutku a džihád proti munákifín má väčšinou podobu
slov... Najdokonalejší ľudia sú tí, ktorí dokončili všetky štyri štádiá
džihádu. Postavenie ľudí pred Alláhom sa líši v závislosti od svojho
postavenia v džiháde.“ (Zád al-Ma'ád 3/9-12).“
A Alláh vie najlepšie.
Prevzaté z https://islamqa.info/en/10455
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára