Jonathan Cole
Bez ohľadu na globálne šírenie džihádistického násilia za
posledné desaťročia, mnohí vzdelaní západniari tento jav stále považujú za dôsledok
extrémistickej dezinterpretácie džihádu, ktorá nemá nič do činenia
s údajným skutočným významom tohto pojmu (t.j. vnútorným duchovným bojom),
či dokonca so skutočným duchom a učením islamu. Ale hoci drvivá väčšina
moslimov na svete aktívne nepodporuje globálne džihádistické hnutie, neznamená to,
že islam niekto ukradol či prekrútil. Uvádzané ciele džihádistov a aj ich
modus operandi vychádzajú z autoritatívnych islamských textov, tradícií a histórie,
alebo ich odrážajú. Ale aby sme to pochopili, je nutné lepšie si ujasniť pojmy
týkajúce sa vzájomného vzťahu medzi tromi západnými kategóriami v srdci
kontroverzie: politika, teológia a náboženstvo.
Politika
Globálne džihádistické hnutie je politické v dvoch významných
a nesporných ohľadoch. Jednak sa snaží riadiť a viesť štáty tak, ako
to robil ISIS v časti Sýrie a Iraku, hoci len krátko. Džihádisti disponujú
niečím, čo považujú za jedinečné a efektívne islamské umenie riadenia
a spravovania štátov. Druhá vec je, že džihádisti sa snažia získať
politickú moc prostredníctvom násilných revolúcií, najmä povstaní, no s podporou
terorizmu a ostatných taktík.
Džihádistické násilie, či už namierené proti moslimským
režimom alebo vládam a obyvateľstvu na Západe, je preto politické, keďže sa
snaží dosadiť islam k moci v teritoriálnych štátoch a teda
zaviesť jeho politickú agendu. Džihádisti sa v konečnom dôsledku snažia
prekresliť či odstrániť hranice medzi týmito štátmi, podľa medzinárodného práva
v súčasnosti zvrchovanými, a nastoliť globálny kalifát.
V súlade s islamským fundamentálnym pohľadom na svet
džihádisti kategoricky odmietajú funkčnú odluku súkromnej – duchovnej
a verejnej – politickej sféry v živote jednotlivca
i spoločnosti, a to kvôli svojmu chápaniu dvoch základných
charakteristík islamu: islam je „úplný“ (kamíl), čo znamená dokonalý a dostatočný,
aj „komplexný“ (šamíl), zahrňujúci všetky aspekty ľudského života. Ako to
vyjadril zakladateľ islamistickej skupiny Hizb at-Tahrír, Tákí ad-Dín
an-Nabhání, islam je „úplný a komplexný režim pre celý ľudský život, ktorý
sú moslimovia povinní kompletne zaviesť a uskutočňovať.“ (1)
Kde je teda v tejto úplnej a komplexnej predstave
islamu, ktorá neuznáva rozdiel či odluku medzi politikou a náboženstvom –
medzi svetským a posvätným – miesto pre „politiku“ v džihádistickom uvažovaní?
V arabčine existuje slovo pre politiku – sijása – zodpovedajúce kategórii
používanej na Západe. Ale sijása nie je pojem z Koránu, čo by mohlo
vysvetliť, prečo nie je ústredným pojmom v džihádistickej literatúre. V džihádistickom
myslení sa, na druhej strane, nachádza niekoľko dôležitých pojmov
z Koránu, ktoré by sa dali opísať ako politické v západnom slova
zmysle. Patrí medzi ne chalífa (kalif), šaría a menej známy pojem hukm,
ktorý znamená „súd“ alebo „vláda“. Koránové pasáže obsahujúce jeden alebo viac
týchto pojmov sa často objavujú v džihádistických spisoch a spolu tvoria
teologický základ džihádistickej politickej teórie. Významom slova hukm, odvodeného
od slova hakama (súdiť), je vláda vo všetkých svojich politických rozmeroch.
Sloveso hakama, napríklad, sa objavuje v troch úzko súvisiacich koránových pasážach
v piatej súre (al-Má'ida, Prestretý stôl), ktoré sú často citované
v džihádistickej literatúre, najmä v diskusiách snažiacich sa dokázať
neveriaci charakter vlád v dnešných väčšinovo moslimských štátoch.
Fráza sa prvý krát objavuje v poslednej časti verša 44:
„Tí však, ktorí nesúdia podľa toho, čo zoslal Boh, sú neveriaci.“ (2) Pasáž sa
v trochu inom znení opakuje vo veršoch 45 a 47. (3) Podľa výkladu džihádistov
tieto verše naznačujú, že každý panovník, ktorý nevládne presne podľa šaríe
(tak, ako ju definujú oni), je neveriaci, a preto mu treba vzdorovať, hoci
aj násilne, v súlade s ich obsiahlym názorom na odpadlíctvo a tresty
zaň.
Slovo chalífa, čiže kalif, pochádza zo slovesa chalafa, čo
znamená nasledovať alebo nastúpiť. Kalif doslova znamená následník a v kontexte
islamu konkrétne označuje následníka proroka Mohameda, prvého politického
vládcu islamu. Vyhlásenie domnelého kalifátu príslušníkmi Islamského štátu (ISIS)
v roku 2014 nám živo ilustruje, ako džihádisti využívajú koránový pojem
kalif na podporu svojich politických cieľov. Vyhlásenie malo názov „Čo prisľúbil
boh“ (4) a začína veršom 55 zo súry an-Núr (Svetlo), ktorý hovorí:
„Boh prisľúbil tým z vás, ktorí uverili a zbožné
skutky konali, že z nich učiní nástupcov na zemi, tak ako už učinil nástupcami
tých, ktorí boli pred nimi. A prisľúbil im, že upevní pre ne náboženstvo ich,
ktoré sa mu zapáčilo im dať, a že nahradí následne obavy ich istotou. 'Uctievajte
Mňa a nepridružujte ku Mne nič! A tí, ktorí ešte po tomto budú neveriaci, sú
veru nehanebníci!'“
Sloveso preložené ako „učiní nástupcov“ (v iných prekladoch „vládcov“)
je slovo is'tachlafa, odvodené od koreňa chalafa, takže má konotácie kalifa.
(5) Na základe tohto a súvisiacich koránových pasáží sa vo vyhlásení ISIS
tvrdí, že boh prisľúbil islamu nadvládu nad svetom a zvrchovanosť nad
zemou, ale že splnenie tohto sľubu je podmienený tým, aby bol boh uctievaný tým
najprísnejším monoteizmom. Preto je vydláždenie cesty k naplneniu božieho politického
prísľubu jedným z hlavných poslaní globálneho džihádistického hnutia.
Toto preskúmanie džihádistického výkladu ilustruje, že hoci
džihádisti formálne neuznávajú rozdiel medzi politikou a náboženstvom ako
na Západe, napriek tomu majú niečo ako politickú teóriu. Boh vládne nad zemou
ako panovník prostredníctvom svojho zjaveného zákona v podobe šaríe
a politickou úlohou ľudí je zaistiť, aby sa jeho zvrchovaná vláda uskutočnila
tak, že všetky ľudské spoločenské vzťahy budú podliehať a budú usporiadané
podľa toho zjaveného zákona. Zjavný rozpor medzi nerozlučnosťou náboženstva
a politiky sa dá vyriešiť, keď si pripomenieme, že islam je úplný
a komplexný životný štýl. Pre džihádistov je islam nidham (režim) a manhadž
(program), ktorý treba kompletne zaviesť v súkromnej i verejnej sfére. V tomto
zmysle sú džihádistická politická teória a politický manifest z nej
vyplývajúci (v západnom slova zmysle) len rozmermi žijúceho islamu.
Bojovanie v džiháde, založenie islamských štátov a verejné
presadzovanie šaríe súvisia s osobnými morálnymi povinnosťami, akou je vykonávanie
salátu – piatich denných modlitieb. Všetky tvoria časť jedného režimu
a programu. Veľavravné je, že džihádisti často opisujú džihád ako ibáda
(uctievanie), čo je jasným náznakom toho, ako je džihád integrovaný do ucelenej
predstavy a praxe islamu ako životného štýlu.
Globálne džihádistické hnutie a jeho násilie sú
skutočne politickým hnutím. Otázkou však je, či nám politika stačí na to, aby
sme úplne a komplexne pochopili toto hnutie a jeho násilie. To nás
privádza ku teológii.
Teológia
Teológia v západnom slova zmysle nie je kategóriou
v džihádistickom uvažovaní či, pravdepodobne, v islamskom uvažovaní. Jeden
arabský výraz, ilm al-lahút, zodpovedá nášmu
slovu „teológia“, ale je to narážka len na kresťanskú teológiu.
Islam má, na druhej strane, vlastnú pôvodnú tradíciu učenia
s jedinečnou slovnou zásobou vymedzenou zastrešujúcim pojmom ulúm islámijja
(islamské vedy). Tie pokrývajú rôzne disciplíny, niektoré s náprotivkami v ostatných
náboženstvách, ako tafsír (výklad) – existujúci tiež v judaizme
a kresťanstve. Iné sú špecifické pre islam, ako veda o hadísoch,
štúdium prorokovho životopisu a asbáb an-nuzúl, čo je veda o určovaní
poradia a okolností, za ktorých bola zjavená každá pasáž Koránu, keďže
jednotlivé súry nie sú zoradené chronologicky.
Napriek tomu môžeme príhodne uplatniť západnú (alebo
kresťanskú) predstavu o teológii na analýzu globálneho džihádistického hnutia rovnako
ako pri politike. To nám načrtáva určitú odlišnú charakteristiku, ktorá sa nedá
vystihnúť politikou a ktorou sa globálne džihádistické hnutie odlišuje od
sekulárnych politických hnutí, s ktorými je často (mylne) porovnávané.
Tradičná kresťanská definícia teológie „označuje učenie
o bohu a jeho vzťahu ku svetu od stvorenia po koniec, najmä preto, že
je vysvetlené organizovane a premyslene.“ (6) V tomto zmysle môžeme vyvodiť
záver, že džihádisti majú teológiu utvárajúcu ich svetonázor a politickú
činnosť.
Zavedenie kategórie „teológia“ nám tiež umožňuje identifikovať
čosi jedinečné na džihádistických politických pojmoch ako kalif, šaría
a hukm. Sú to teologické pojmy v dvojakom zmysle, súvisiace s učením
a bohu a jeho vzťahu ku svetu a ich zdrojom je text považovaný za
doslovné slovo božie, ktoré vyjadruje jeho vôľu voči ľudstvu.
Niektoré základné pojmy džihádistického uvažovania a aktivít
možno teda popísať dvomi rôznymi západnými kategóriami: politika a teológia.
Inak povedané, na adekvátny opis, nie to ešte vysvetlenie, kľúčových aspektov
džihádistického uvažovania sú nutné dve kategórie západných pojmov, ktoré spolu
vytvárajú „politickú teológiu“. Ústredné džihádistické pojmy ako kalifát, šaría
a hukm si môžeme najlepšie predstaviť ako teopolitické pojmy súvisiace so
vzťahom boha voči svetu, aj so spravovaním štátov.
Pochopenie globálneho džihádistického terorizmu ilustruje
nutnosť spojiť politiku a teológiu. Morálne zdôvodnenie zabíjania občanov Západu
je v podstate teologické a zakladá sa na výklade božích príkazov v Koráne
a bojachtivom správaní Mohameda a jeho následníkov. Ale výber cieľov
teroristov sa často zakladá na politických úvahách. Ciele sú len zriedka, ak
vôbec niekedy, vyberané podľa zjavenia, ale skôr pre svoju strategickú,
symbolickú a politickú hodnotu pre širšiu džihádistickú politickú agendu:
získanie moci a zavedenie „pravej“ islamskej vlády.
Prečo potom vzbudzuje takú kontroverziu, keď niekto hovorí o teológii
v súvislosti s globálnym džihádistickým hnutím a jeho násilím?
Jedným vysvetlením je povaha súčasných sociálnych vied, v ktorých je cítiť
zreteľné a niekedy neskrývané rozpaky pri kategórii teológia. Dá sa to prisúdiť
tomu, čomu Jason Blum výstižne hovorí „metodologický a ontologický
naturalizmus“ väčšiny výskumníkov v oblasti sociológie, myšlienka, že „javy
si treba vysvetľovať výlučne prostredníctvom prirodzených (svetských, nie náboženských)
kategórií a príčin.“ (7)
Metodologický a ontologický naturalizmus považuje teológiu
za irelevantnú, lebo neexistuje nič také ako „vzťah boha voči svetu“.
Teologické pojmy a frázy, spolu s náboženskou praxou a skúsenosťou, si
máme vysvetľovať len prirodzenými javmi a príčinami, ktoré sú však nevyhnutne vedľajšie,
keď ľudia uvádzajú teologickú motiváciu a ciele. Politika, na rozdiel od
teológie, sa považuje za skutočnú, opodstatnenú a čo je najdôležitejšie, prirodzenú
a preto legitímnu kategóriu na vysvetlenie globálneho džihádistického hnutia.
Sociológovia však cítia napätie, lebo džihádistická
literatúra je plná teologických výrazov. Výskumníci preto musia niečo urobiť s uvedenou
teológiou džihádistov. V akademickej literatúre a verejnej diskusii
sú bežné dve stratégie. Jednou je minimalizácia významu džihádistickej teológie
a jej následné ignorovanie. Druhou je chápanie džihádistickej teológie ako
obyčajnej politiky pod iným názvom.
Thomas Hegghammer, popredný expert na globálne džihádistické
hnutie, ponúka živú ilustráciu stratégie „minimalizuj a ignoruj“. Hoci
priznáva, že hnutie „má teologické aj politické rozmery a možno ho
analyzovať z oboch strán,“ zastáva názor, že by sme sa mali sústrediť len na
politiku, lebo hoci nám teológia môže pomôcť pochopiť „intelektuálny pôvod
konkrétnych textov“, nedokáže vysvetliť „politické preferencie“ džihádistov.
(8) Džihádisti teda majú teológiu, ale takú, ktorá príliš neobjasňuje ich násilnú,
revolučnú politickú agendu.
Francúzsky politológ Olivier Roy, ktorý často píše
o islamizme a islamistickom terorizme, tvrdí, že džihádistické
násilie má pôvod v tom, čomu hovorí „islamizácia radikalizmu“ a nie „radikalizácia
islamu“. Tvrdí, že „búriaca sa mládež“ jednoducho „našla v islame
paradigmu svojej úplnej revolty.“ (9) Inými slovami, džihádistov treba v skutočnosti
považovať za politických revolucionárov, ktorí náhodou vyjadrujú svoje sklony prostredníctvom
islamu, možno preto, že im to príde vhod, t.j. že sa narodili do moslimskej
rodiny a spoločnosti.
Dôkazy však nútia Roya stále používať výraz „náboženstvo“, čo
oslabuje jeho tézu, že teológia je iba doplnok. Priznáva, že zahraniční
džihádisti z Francúzska a Belgicka sú v prevažnej miere
„znovuzrodení“ moslimovia, ktorí „potom, ako žili výrazne svetský život... začali
nečakane opäť praktizovať svoje náboženstvo.“ Ďalej usudzuje, že sú to „úprimní
veriaci“. Ale potom sa zdá, že ho mätie skutočnosť, že „džihádisti majú málo náboženských
vedomostí.“ (10) Roy považuje tento nedostatok náboženských vedomostí za dôkaz,
že teológia je vedľajšia pre revolučný impulz ženúci rebelujúcich mladých ľudí
k násiliu. Je to jasný príklad stratégie politiky pod iným názvom.
Ďalší zdroj kontroverzie súvisí so západnými moslimskými
akademikmi, pre ktorých sú otázky o džihádistickej teológii nevyhnutne normatívne.
Pre moslimských akademikov je toho v stávke oveľa viac než len presný opis
džihádistickej teológie. Dá sa celkom pochopiť, že títo akademici chcú
spochybňovať normatívne teologické tvrdenia džihádistov a ponúknuť
alternatívny výklad tých istých zdrojov a tradícií.
Príčinou napätej situácie je však skutočnosť, že globálne
džihádistické hnutie nekladie normatívne teologické otázky nemoslimským akademikom
či väčšinovému obyvateľstvu Západu. No niektorí moslimskí akademici považujú
tvrdenia nemoslimských akademikov, ktorými opisujú presvedčenia súčasných
džihádistov, za normatívne tvrdenia o islame ako takom a následne takýmto
opisom oponujú. Namietajú voči tomu, že nemoslimskí akademici prijímajú jazyk
džihádistov, lebo veria, že tým nespravodlivo legitimujú džihádistov.
Niektorí akademici dovádzajú toto oponovanie do extrému. Moslimská
akademička Asma Afsaruddin, napríklad, tvrdí, že „tí, ktorí opisujú činy týchto
militantných skupín ako džihád, sú súčasťou problému.“ Dokonca provokatívne
naznačila, že sú to „islamofóbovia“, kto sa „zameriava na predstavu džihádu ako
ozbrojeného boja.“ (11) Tento odpor voči tomu, aby sa čo i len hovorilo
o džihádistickej teológii, tlačí mnohých nemoslimských akademikov do
pohodlnejších a nekontroverzných vôd politických vysvetlení, čo sú zhodou
okolností práve také vysvetlenia, aké ponúkajú moslimskí akademici typu
Afsaruddin.
Ale ako slávne poznamenal Sun-c', „Ak poznáš seba, ale
nepoznáš nepriateľa, raz vyhráš, inokedy prehráš.“ (12) Prerušenie úprimného
a empirického štúdia džihádistického uvažovania je absolútne kontraproduktívne,
je to recept na hrubé neporozumenie nepriateľa, s ktorým sa Západ – či už
oprávnene alebo nie – ocitol vo vojne. Moslimskí akademici ako Afsaruddin musia
uznať, že to nie je „islamofóbia“, čo podnietilo verejnú diskusiu o džiháde:
môže za to samotné globálne džihádistické hnutie. Keby neexistovali žiadni
samozvaní džihádisti, vedúci samozvaní džihád proti mnohým väčšinovo moslimským
krajinám a ich západným spojencom, o otázke džihádu by sa diskutovalo
pravdepodobne tak málo ako pred 11. septembrom 2001. Moslimskí akademici ako
Afsaruddin by tiež mali byť citlivejší voči skutočnosti, že hoci ich obmedzené čítanie
a používanie slova džihád je chvályhodné, nie je vysvetlením toho, čomu džihádisti
veria a čo sa tvorcovia politiky, akademici a všeobecná verejnosť snaží
pochopiť.
Náboženstvo
Náboženstvo je kategória západných pojmov, ktorú možno v džihádistickom
uvažovaní pozorovať najľahšie. Výraz dín (náboženstvo) sa v džihádistickej
literatúre objavuje často a zohráva v ňom ústrednú úlohu. Navyše,
džihád, ako ho chápu džihádisti, sa považuje za fundamentálny prvok dín
al-islam (islamského náboženstva). Dalo by sa povedať, že v džihádistickom
pojmovom uvažovaní sa teopolitické pojmy ako kalif, šaría a hukm dajú
správne pochopiť ako náboženské alebo, ešte presnejšie, ako islamské, pričom spadajú
do kategórie dín.
Ale v západnom kontexte vytvára kategória „náboženstvo“
skutočný zmätok, lebo sa nehodí na analýzu globálneho džihádistického hnutia
a jeho násilia. Podstatou problému je, že náboženstvo sa v západnom
kontexte bežne považuje za množný a všeobecný jav v zmysle, že existuje
viacero náboženstiev so spoločnou podstatou. Západný pohľad je evidentný
v tom, že západné univerzity sa venujú porovnávacej religionistike ako výskumnej
metodológii a cieľu náboženských štúdií a tiež v súvisiacej snahe identifikovať
a definovať domnelú podstatu náboženstva presahujúcu kultúry.
Americký akademik Kenneth Rose, napríklad, definuje
náboženstvo ako „ľudskú túžbu vytvoriť si vzťah s nehmotným rozmerom blaženosti
a nesmrteľnosti.“ (13) Francúzsko-americký katolícky intelektuál René Girard
definuje náboženstvo ako „akýkoľvek jav súvisiaci s pamätaním si,
pripomínaním si a zachovávaním jednoty, ktorá pramení z vraždy náhradnej
obete.“ (14) Toto sú klasické esencialistické definície náboženstva. Problémom je,
že džihádisti veria len v jedno náboženstvo: islam. Keď používajú výraz
„náboženstvo“ (dín), nemá žiadne množné či všeobecné konotácie, takže akademické
definície náboženstva nie sú takmer vôbec nápomocné ako analytické rámce pre pochopenie
globálneho džihádistického hnutia.
Je pravda, že Roseho a Girardova definícia náboženstva
by sa dali použiť v širšom zmysle na globálne džihádistické hnutie. Ale
túžba po blaženosti a nesmrteľnosti a pripomínanie si náhradnej obete
nám pravdepodobne nepomôžu pochopiť džihádistické myslenie a agendu. Akékoľvek
užitočné skúmanie náboženského rozmeru globálneho džihádistického hnutia sa
musí začať islamom, nie tým, čo by toto hnutie mohlo mať spoločné s budhizmom.
Samozrejme, je legitímne skúmať, či by mohla existovať prirodzená
súvislosť medzi náboženstvom a násilím. Ale to je iná otázka než otázka úlohy
islamského náboženstva (dín al-islam) v džihádistickom uvažovaní a konaní
a spojenie týchto otázok nám to uvažovanie a konanie nepomôže pochopiť. Kresťanské
križiacke výpravy v 11. a 13. storočí alebo prepojenie nemeckej cirkvi
s Treťou ríšou nevysvetľujú uvažovanie, motivácie a ciele džihádistov
v 21. storočí. Napriek tomu sa takéto otázky neustále vtierajú do diskusie
o globálnom džihádistickom hnutí.
Záver
Falošná dichotómia náboženstvo verzus politika dlho ochromovala
analýzu a diskusiu o konflikte Západu so súčasnými džihádistami. Namiesto
pridŕžania sa tejto povrchnej a zastaranej paradigmy by sa západní akademici, novinári
a tvorcovia politiky mali zbaviť svojho dlhodobého popierania úlohy
islamskej teológie v súčasnom džihádizme. Keď uznáme, že Západ čelí mocnej
„islamskej politickej teológii“ v podobe globálneho džihádistického hnutia, bude
to prvý krok ku pochopeniu pravej povahy jednej z jeho najtrvalejších bezpečnostných
výziev.
Poznámky
(1) Taqi ad-Din an-Nabhani, Nidham al-Hukm fi-l-Islam, expanded and revised by Abd al-Qadim Zallum (Hizb
at-Tahrir Publications, Online, 2002), pp. 13-14.
(2) Korán 5:44.
(3) „Neveriaci“ je vo verši 45 nahradené slovom „nespravodliví“
(zálimún) a vo verši 47„nehanebníci“ (fásikún).
(4) Abu Muhammad al-Adnani, „This Is What God Has Promised,“ 29. júna 2014.
(5) Pozri, napríklad, Korán 2:30, citovaný tiež vo vyhlásení
ISIS: „Čo prisľúbil boh“.
(6) .F. Wright, "Theology," in Martin Davie et
al., eds., The New Dictionary of Theology: Historical and Systematic, 2nd ed.
(Downers Grover, Ill.: IVP Academic, 2016), p. 903.
(7) Jason Blum, "Pragmatism and Naturalism in Religious
Studies," Method and Theory in the Study of Religion, 2 (2011), p. 84.
(8) Thomas Hegghammer, "Jihadi-Salafis or
Revolutionaries? On Religion and Politics in the Study of Militant
Islamism," in Roel Meijer, ed., Global Salafism: Islam's New Religious
Movement (London: Hurst and Company, 2009), p. 264.
(9) Olivier Roy, „Who Are the New Jihadis,“ The Guardian (London), June 5, 2017.
(10) Tamže.
(11) Asma Afsaruddin, „Islamist Militants Carry out Terror, not Jihad,“ Religion News Service, June 9,
2017.
(12) Sun-c', Umenie vojny, 3:18.
(13) Kenneth Rose, Pluralism: The Future of Religion (New
York: Bloomsbury, 2013), p. 12.
(14) René Girard, Violence and the Sacred (London:
Continuum, 2005), p. 333.
Prevzaté z https://www.meforum.org/articles/2018/politics,-theology-and-religion-in-jihadist-vi-(1)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára