Otázka:
Prečo moslimovia vedú džihád?
Odpoveď:
Chvála Alláhovi.
Alláh nariadil moslimom džihád vo svojom mene kvôli veľkým prínosom,
ktoré z neho plynú a kvôli ujme spôsobenej zanechaním džihádu.
Medzi niektoré dôvody, prečo je v islame nariadený
džihád za Alláha, patria:
1 – Hlavným cieľom
džihádu je donútiť ľudí, aby uctievali len Alláha a aby neslúžili ľuďom,
ale Pánovi ľudí. Alláh hovorí (výklad významu):
„A bojujte proti nim, pokiaľ nebude koniec zvádzania od
viery a pokiaľ nebude všetko náboženstvo patriť Bohu. Ak však prestanú, tak
skončite nepriateľstvo, ale nie proti nespravodlivým.“ (al-Bakara, 2:193)
„Bojujte teda proti nim, aby už nebolo pokušenia k
odpadlíctvu a aby všetko náboženstvo bolo len Božie. Ak však prestanú, tak Boh
jasne vidí všetko, čo robia.“ (al-Anfál, 8:39)
Ibn Džarír povedal:
„Preto proti nim bojujte, kým nezmizne polyteizmus a kým
nebude uctievaný nikto okrem Alláha, bez akéhokoľvek druha či spoločníka, kým otroci
Alláhovi na zemi nebudú zbavení skúšok a pohrôm, ktorými sú neviera a polyteizmus,
kým náboženstvo nebude len Alláhovo a kým ľudia nebudú poslúchať a uctievať
len jeho samotného a nikoho iného.“
Ibn Kathír povedal: „Alláh nám prikazuje bojovať proti neveriacim,
aby viac neexistovala fitna, t.j. polyteizmus a aby všetko náboženstvo
bolo len Alláhovo, t.j. aby náboženstvo Alláhovo zvíťazilo nad všetkými
ostatnými náboženstvami.“
Prorok (mier a požehnania Alláhove s ním) povedal:
„Bolo mi prikázané (od Alláha) bojovať proti ľuďom, kým nedosvedčia, že nikto nemá právo byť
uctievaný okrem Alláha a že Mohamed je Alláhov
apoštol, pokiaľ sa nebudú dokonale modliť a nedajú zo svojej povinnej almužny,
takže ak to urobia, tak si zachránia
životy a majetok odo mňa, s výnimkou pre islamské zákony a ich zúčtovanie (účty) urobí Alláh.“
Vyrozprával al-Bucharí (24) a Muslim (33).
A prorok (mier a požehnania Alláhove s ním)
tiež povedal: „Bol som zoslaný pred hodinou zúčtovania s mečom, aby bol uctievaný
len Alláh bez akéhokoľvek druha či spoločníka.“
Vyrozprával Ahmad, 4869, klasifikované ako sahíh al-Albáni
v Sahíh al-Džámi, 2831.
Tento účel džihádu bol v mysliach sahába (nech je
s nimi Alláh spokojný) počas ich bojov s nepriateľmi Alláhovými
(sahába – označenie pre Mohamedových spoločníkov, čiže jeho učeníkov
a stúpencov, ktorí ho videli alebo sa s ním stretli počas jeho života
a fyzicky sa nachádzali v jeho prítomnosti – pozn. prekl.).
Al-Bucharí (2925) vyrozprával, že Džubajr ibn Hajja povedal: Umar vyslal ľudí
do všetkých oblastí, aby bojovali proti modloslužobníkom... preto nás Umar
naverboval a vymenoval al-Nu'mána ibn Mukarrina, aby nás viedol. Keď sme
boli v krajine nepriateľa, zástupcovia Chosrosa na nás vyšli so štyridsať
tisíc vojakmi. Tlmočník sa postavil a povedal: „Nech jeden z vás
prehovorí.“ Al-Mughíra povedal: „Opýtaj sa, čo len chceš.“ Opýtal sa, „Kto
ste?“ On (al-Mughíra) povedal: „Sme ľudia spomedzi Arabov. Viedli sme krutý
a mizerný život, cmúľali sme zvieracie kože a kamene od hladu, nosili
sme šaty vyrobené z ťavej a kozej srsti a uctievali sme stromy
a skaly. Kým sme boli v tomto stave, pán nebies a zeme, nech je povznesené
jeho meno a velebená jeho vznešenosť, nám zoslal proroka spomedzi nás, ktorého
otca a matku poznáme. Náš prorok, posol nášho pána (mier a požehnania
Alláhove s ním) nám prikázal bojovať proti vám, kým nebudete uctievať len
Alláha alebo platiť džizju. Náš prorok (mier a požehnania Alláhove
s ním) nám povedal posolstvo od nášho pána, že každý z nás, koho
zabijú, pôjde do raja užívať si pôžitky, aké nikto nikdy nevidel a každý
z nás, kto zostane nažive, sa stane vaším pánom.“
Toto je pravda, ktorú sahába a vodcovia moslimov
prehlásili počas svojich vojenských ťažení.
Rab'i ibn 'Ámir povedal, že keď sa ho Rustam, veliteľ
perzských armád opýtal, „Prečo ste prišli?“, odpovedal: „Alláh nás poslal, aby
sme každého, koho si on vyberie, presvedčili, aby neuctieval človeka, ale
Alláha.“
Keď Ukba ibn Náfi' prišiel ku Tangiers, cválal na svojom
koni do vody až po hruď a potom povedal: „Ó, Alláh, dosvedč mi, že som
urobil všetko v mojich silách a nebyť tohto mora, prešiel by som krajinou
a bojoval proti tým, ktorí v teba neveria, dovtedy, kým by neuctievali len
teba.“
2 – Odrazenie útoku ľudí,
ktorí zaútočia na moslimov.
Učenci sa jednomyseľne zhodujú, že odrazenie útoku ľudí,
ktorí zaútočia na moslimov, je fard 'ajn (povinnosťou jednotlivca) pre tých,
ktorí sú toho schopní.
Alláh hovorí (význam výkladu):
„A bojujte na ceste Božej proti tým, ktorí bojujú proti vám,
avšak nečiňte bezprávie, lebo Boh
nemiluje tých, ktorí sa bezprávia dopúšťajú.“ (al-Bakara, 2:190)
„Čo nebudete bojovat proti ľudu, ktorý porušil prísahy svoje
a usiloval o vyhnanie posla a prvý vás napadol? Bojíte sa ich snáď? Veď Boh má
väčšie právo na to, aby ste sa Ho obávali, ak ste vskutku veriaci.“ (al-Tauba,
9:13)
3 – Odstránenie fitny
(súženia).
Existujú rôzne druhy fitny:
(i)- Fitna spôsobená neveriacimi, ktorí prenasledujú
moslimov alebo na nich vyvíjanú nátlak, aby sa vzdali svojho náboženstva. Alláh
moslimom prikázal bojovať v džiháde, aby ochránili slabých
a utláčaných. Alláh hovorí (výklad významu):
„A čo je vám, že nebojujete na ceste Božej a za utlačovaných
z mužov, žien a detí, ktoré hovoria: 'Pane náš, vyveď nás z tohto mesta,
ktorého obyvatelia sú nespravodliví! Daj nám ochrancu Tebou vybraného
a pošli nám pomocníka Tebou ustanoveného!'“ (al-Nisa, 4:75)
(ii)-Fitna samotných neveriacich spočívajúca v tom, že
ostatným bránia počuť a prijať pravdu. To preto, že systémy káfirov kazia vrodenú
povahu a úsudok ľudí, kvôli čomu uctievajú a podriaďujú sa iným
veciam než Alláhovi, stávajú sa závislými od alkoholu, utápajú sa v bahne sexuálnej
neviazanosti a strácajú všetky charakteristické znaky cnosti. Niekto taký len
sotva môže rozlíšiť pravdu od klamstva, dobro od zla, správne od nesprávneho.
Preto je džihád nariadený za tým účelom, aby odstránil tieto prekážky brániace
ľuďom počuť a prijať pravdu a spoznať ju.
4 – Ochrana islamského štátu od zla
neveriacich.
Preto prorok (mier a požehnania Alláhove s ním)
prikázal, aby boli zabití vodcovia neveriacich, teda tí, ktorí podnecovali nepriateľov
proti moslimom, ako Židia Ka'b bin al-Ašraf a Ibn Abi'l-Hakík.
Ďalšou stránkou džihádu je chrániť hranice proti neveriacim.
Prorok (mier a požehnania Alláhove s ním) k tomu pobádal
nasledovne: „Stráženie hranice v mene Alláha jeden deň je lepšie než tento
svet a všetko, čo je na ňom.“ Al-Bucharí 2678.
5 – Vydesenie,
poníženie a zahanbenie neveriacich.
Alláh hovorí (výklad významu):
„Bojujte proti nim, Boh ich trápeniu podrobí vašimi rukami,
do potupy ich uvedie, dá vám nad nimi
zvíťaziť a uzdraví hrude ľudí veriacich a odstráni hnev zo sŕdc ich. A Boh
prijme pokánie, od koho chce, veď On vševediaci je i múdry.“ (al-Tauba,
9:14-15)
„Pripravte teda proti nim všetko, čo schopní ste postaviť zo
sily a oddielov jazdeckých, aby ste zastrašili nepriateľov Božích i nepriateľov
svojich“ (al-Anfál, 8:60)
Preto je nariadené bojovať takým spôsobom, aký vrhne hrôzu
do srdca nepriateľa.
Šajch al-Islam (Ibn Tajmíjja – nech je ku nemu Alláh
milosrdný) dostal otázku, či je dovolené, aby vojak nosil hodváb, zlato alebo
striebro počas boja, alebo keď za moslimami prídu vyslanci nepriateľa.
Odpovedal:
Čo sa týka nosenia hodvábu za účelom vydesenia nepriateľa,
existujú dva odborné názory, z ktorých správnejší je, že to je dovolené.
Vojaci v Sýrii napísali Umarovi ibn al-Chattábovi: „Keď sme narazili na
nepriateľa, videli sme, že si zbrane zabalili do hodvábu a to do našich
sŕdc vrhlo hrôzu.“ Umar im odpísal: „Mali by ste si zbrane zabaľovať tak ako
oni.“ Nosenie hodvábu je predvádzaním sa a Alláh má rád predvádzanie sa počas
boja, ako je vyrozprávané v al-Sunan, že prorok (mier a požehnania
Alláhove s ním) povedal: „Existuje predvádzanie sa, ktoré má Alláh rád a predvádzanie
sa, ktoré Alláh nenávidí. To, ktoré má rád, je, keď sa muž predvádza v čase vojny.
To, ktoré nenávidí, je predvádzanie sa kvôli hrdosti a chvastaniu sa.“
V deň bitky pri Uhud sa Abú Dudžána al-Ansári predvádzal medzi vojakmi
a prorok (mier a požehnania Alláhove s ním) povedal: „Toto je druh
chôdze, ktorý Alláh nenávidí, okrem tejto situácie.“ Madžmú al-Fatáwa, 28/17
6 – Odhalenie pokrytcov.
Alláh hovorí (výklad významu):
„A hovoria tí, ktorí uverili: 'Prečo nebola zoslaná nejaká súra?'
A keď je zoslaná súra múdro stanovená a je v nej zmienený boj, tu vidíš
ty, v ktorých srdciach je choroba, dívať sa na teba pohľadom človeka obklopeného
mrákotami predsmrtnými.“ (Mohamed, 47:20)
V časoch pokoja a hojnosti sa k moslimom môžu
pridať takí, ktorí sa usilujú o svetské zisky a nechcú, aby slovo
Alláhovo zvíťazilo nad slovom neviery. Títo ľudia môžu skrývať svoju skutočnú
povahu pred mnohými moslimami a najúčinnejší spôsob, ako ich odhaliť, je
džihád, lebo džihád znamená obetovať sa, no títo pokrytci sa len oddávajú pokrytectvu,
aby sa zachránili.
Odhalenie pokrytcov bolo jedným z hlavných cieľov, ktoré
chcel Alláh dosiahnuť u veriacich v deň bitky pri Uhud.
Alláh hovorí (výklad významu):
„A Boh nie je taký, aby ponechal veriacich v tom stave, v
akom ste, až do doby, kedy rozdelí zlého od dobrého“ (al-Imrán, 3:179)
Ibn al-Kajjim povedal:
Znamená to: Alláh vás nenechá v stave, v akom ste,
kedy sa veriaci nedajú odlíšiť od pokrytcov, kým nebudú veriaci odlíšení od
pokrytcov tak, ako sa dali odlíšiť podľa skúšky v deň bitky pri Uhud a Alláh
vám neprezradí veci, ktoré sú vám skryté a podľa ktorých sa jedna skupina dá
odlíšiť od druhej, lebo sa od seba odlišujú v poznaní toho, čo je skryté, poznaní,
ktoré on má, no on ich chce odlíšiť jasne a viditeľne, aby jeho skryté poznanie
bolo pochopené a viditeľné.
7 – Očistenie veriacich
od ich hriechov a ich zmazanie.
Alláh hovorí (výklad významu):
„Ak vás postihli rany, tak podobné rany postihli i tých
druhých ľudí. A spomienku na tieto dni
necháme kolovať medzi ľuďmi aj preto, aby Boh spoznal tých, ktorí uverili a aby si vybral z vás
svedkov. A Boh nemá rád krivdiacich – a aby Boh dal zažiariť tým, ktorí
uverili, a zavrhol neveriacich. Domnievate sa snáď, že vojdete do raja skôr,
než Boh rozpozná medzi vami tých, ktorí usilovne sa snažili v boji, a skôr, než
rozpozná neochvejných?“ (al-Imrán, 3:140-142)
8 – Získanie koristi.
Prorok (mier a požehnania Alláhove s ním) povedal:
„Bol som zoslaný pred hodinou zúčtovania s mečom, aby bol uctievaný len Alláh
a mojím podielom je miesto v tieni mojej kopije, zatiaľ čo pre tých,
ktorí sa priečia môjmu vedeniu, je určené poníženie a každý, kto
napodobňuje ľudí, je jedným z nich.“ Vyrozprával Ahmad, 4869; Sahíh
al-Džámi, 2831.
Al-Háfiz povedal:
Tento hadís naznačuje, že tejto umme je dovolená vojnová
korisť a že podiel proroka (mier a požehnania Alláhove s ním) je
umiestnený vo vojnovej koristi a nie v iných druhoch zisku. Preto
niektorí učenci povedali, že je to ten najlepší druh zisku.
Al-Kurtubí povedal:
Alláh zoslal svojmu prorokovi (mier a požehnania Alláhove
s ním) podiel prostredníctvom jeho boja, a to prostredníctvom najlepšieho
druhu boja, ktorým je získanie podielu silou.
Prorok (mier a požehnania Alláhove s ním) sa vydal
do bitky pri Badr, kde sa mal stretnúť s karavánou Abú Sufjána.
Al-Kurtubí povedal: Skutočnosť, že prorok (mier a požehnania
Alláhove s ním) sa vydal na cestu, aby sa stretol s karavánou, naznačuje,
že je povolené vziať si korisť, lebo tá je povoleným zdrojom príjmu. To
vyvracia Málikov názor, že je to makrúh (niečo, čo je nevhodné, ale nie
zakázané, ako napr. používanie príliš veľkého množstva vody počas rituálneho umývania
– pozn. prekl.), keď povedal, že to bola bitka o pozemské zisky.
Al-Šavkáni povedal: Ibn Abí Džamra povedal: Učenci
z oblasti hadísov sú toho názoru, že ak je hlavným motívom nastolenie
nadvlády Alláhovho slova, nezáleží na tom, aký iný cieľ sa ešte podarí dosiahnuť.
9 – Mučeníctvo.
Alláh hovorí (výklad významu):
„Ak vás postihli rany, tak podobné rany postihli i tých
druhých ľudí. A spomienku na tieto dni
necháme kolovať medzi ľuďmi aj preto, aby Boh spoznal tých, ktorí uverili a aby si vybral z vás
svedkov. A Boh nemá rád krivdiacich – a aby Boh dal zažiariť tým, ktorí
uverili, a zavrhol neveriacich.“ (al-Imrán, 3:140-141)
Mučeníctvo je jedným z najvyšších postavení pred
Alláhom a mučeníci sú mu zo všetkých jeho otrokov najbližší. Neexistuje
vyššie postavenie než siddík (pravdivý, pravdovravný – pozn. prekl.) okrem mučeníka.
Alláhovi sa páči, keď sa jeho otroci stávajú mučeníkmi, ktorí prelievajú svoju krv
z lásky k nemu a získavajú si tým jeho potechu, lebo tým
uprednostňujú jeho potechu a lásku pred sebou. Toto postavenie nemožno
dosiahnuť inak, než za takých okolností, ktoré ku nemu môžu viesť, ako napríklad,
keď nepriatelia vyrazia do útoku proti moslimom.
Toto povedal Ibn al-Kajjim v Zád al-Ma'ád.
Toto je veľká múdrosť a tí, ktorí sa snažia moslimov
odradiť od džihádu, vzbudiť v nich obavy z neho a ktorí hovoria,
že džihád nie je viac než smrť a ktorí robia zo žien vdovy
a z detí siroty, upadnú do zabudnutia.
10 – Zbavenie sveta
skazenosti.
Alláh hovorí (výklad významu):
„A keby bol Boh nezahnal jedných ľudí druhými, veru by boli
bývali zničené kláštory, kostoly, modlitebne a miesta klaňania, v ktorých hojne
je spomínané meno Božie. - A Boh vskutku pomôže tým, ktorí pomáhajú Jemu – a Boh
veru je silný, mocný.“ (al-Hadždž, 22:40)
„A keby Boh nechránil medzi ľuďmi jedných pred druhými, veru
by zem dospela do záhuby, veď Boh je plný láskavosti k ľudstvu celému.“ (al-Bakara,
2:251)
Mukátil povedal:
Keby Alláh nezastavil modloslužobníkov pomocou moslimov, modloslužobníci
by ovládli zem, zabili by moslimov a zničili by mešity.
Šajch al-islam, Ibn Tajmíjja povedal v al-Džaváb
al-Sahíh, 2/216:
Takže neveriacich odrazia moslimovia a horšiu z dvoch
strán odrazí tá lepšia, tak ako mágov (Peržanov) odrazili byzantskí kresťania
a následne kresťanov odrazili veriaci z Mohamedovej ummy.
Al-Sa'di povedal: Keby neveriaci a hriešnici zvíťazili,
svet by bol skazený.
Toto sú niektoré dôvody, prečo je nariadený džihád. Prosíme
Alláha, aby moslimov priviedol späť ku svojmu náboženstvu. Alláhove požehnania
a mier nech sú s naším prorokom Mohamedom.
Prevzaté z https://islamqa.info/en/answers/34647/the-reason-why-jihaad-is-prescribed
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára