pondelok 26. októbra 2020

Prečo je šaría nezlučiteľná so západnými hodnotami

 


Immanuel Al-Manteeqi

Myšlienku stretu civilizácií medzi Západom a islamským svetom predložili známi akademici. Sám slávny Bernard Lewis, všeobecne uznávaný nestor islamských štúdií, je pôvodcom myšlienky, že západná civilizácia je v konflikte s islamskou civilizáciou (zdá sa, že ako prvý použil tú frázu v článku zverejnenom v roku 1990 v magazíne Atlantic pod názvom „Korene moslimskej zúrivosti.“)

Nebohý Samuel Huntington, profesor politológie na Colombia University, priznal svoj dlh Lewisovi a neskôr túto myšlienku spopularizoval vo svojej slávnej knihe Stret civilizácií – Boj kultúr a premena svetového poriadku. (1) Téza o strete mala sofistikovaných obhajcov; nemožno ju zavrhnúť ako vedľajší produkt islamofóbnej bigotnosti udržiavanej kvôli nevedomosti – prinajmenšom nie bez diskusie.

Na nasledujúcich riadkoch budem tvrdiť, že skutočne prebieha stret islamskej a západnej civilizácie, medzi vierohodne islamskými princípmi (a nie len princípmi „radikálneho“ islamu) a západnými princípmi. (2)

Posudzovanie, či islam hlavného prúdu, tak ako je prezentovaný v prvých islamských zdrojových textoch, je alebo nie je nezlučiteľný so západnými hodnotami, takmer vždy vyvolá vášnivé reakcie – najmä, ak ten, kto to posudzuje, dospeje k záveru, že tieto dva hodnotové systémy sú skutočne nezlučiteľné. Následne môžeme očakávať nálepkovanie slovami ako „islamofób“ a „xenofób“, „fanatik“ a „rasista“; vzbudzuje to tiež silné emócie. Lenže táto téma, životne dôležitá pre národnú bezpečnosť, si vyžaduje nezaujatú analýzu dôkazov. Ako rád hovorí konzervatívny odborník Ben Shapiro: fakty nezaujímajú vaše pocity.

Svoje vášne musíme dať stranou a musíme sa čo najobjektívnejšie pozrieť na historické dôkazy – samozrejme, celý čas musíme myslieť na to, že žiadny historický bádateľ nikdy nebude úplne objektívny.

Prastaré knihy hovoria to, čo hovoria. Žiaden dnešný odborník, bez ohľadu na svoju agendu či túžby, sa nedokáže vrátiť v čase a zmeniť obsah raných islamských zdrojov. Ako sa hovorí, minulosť je história. Preto sa pozrime na minulosť, najmä na tú stredovekú, aby sme zistili, či je šaría skutočne nezlučiteľná s liberálnymi demokratickými princípmi Západu.

Čo je šaría?

Kvôli vlne nedávnych islamských teroristických útokov sa v súčasných médiách dosť často neformálne narába s pojmom „šaría“. Preto je nevyhnutné ujasniť si, čo znamená. Na rozdiel od toho, čo profesorka islamského práva Quraishi-Landes uviedla, arabské slovo „šaría“ (شريعة) znamená islamské právo; pochádza z trojpísmenového koreňa š-r-a (ع ش), ktorý sa prekladá ako „robiť zákony“. Dá sa to ľahko pochopiť z rýchleho nahliadnutia do najuznávanejších súčasných a klasických arabsko-anglických slovníkov a lexikónov. (3)

Moslimskí ulema (náboženskí učenci) po stáročia nespochybniteľne chápali slovo šaría vo význame islamské právo. Čo presne je teda šaría, čiže islamské právo?

Nuž, hoci sa definície líšia a nemôžeme dúfať, že budem presný, je to v podstate logicky zdôvodnená a systematicky zorganizovaná kodifikácia obsahu Koránu a Sunny (Mohamedovho príkladu) moslimskými znalcami práva. Medzi zdroje Sunny patria ahadís (údajné Mohamedove výroky), prvé tafasír (výklady Koránu) a sijar (Mohamedove životopisy). Šaría viac či menej predstavuje konsenzus fukaha (znalcov práva) ohľadom príkazov v Koráne a Sunne (4). Inými slovami, šaría či islamské právo je len systematickým zorganizovaním objemného materiálu v Koráne a relatívne raných ahadís, tafasír a sijar (jedná sa o arabské množné čísla týchto výrazov, preto budú v ďalšom texte uvedené v tvare hadísy, tafsíry a síra – pozn. prekl.).

Po druhé, šaría sa odlišuje od mnohých iných práv, keďže uzákoňuje komplexný životný štýl. Nemožno ju porovnávať s niečím ako katolícke kánonické právo, ako to urobil Juan Cole, profesor histórie na univerzite v Michigane. Katolícky kánon nemá za cieľ upravovať všetky udalosti každodenného života; z väčšej časti sa týka toho, čo by západniari normálne považovali za náboženskú sféru.

Šaría, na druhej strane, zahrňuje všetky aspekty života, teda náboženskú, rovnako ako svetskú sféru. Umdat as-Salik, čiže Opora cestovateľa, autoritatívna príručka šáfiovskej právnej školy napísaná v 14. storočí Ahmadom ibn Nakíb al-Misrím, je v tomto jednoznačná (5) a poukazuje na to, že „zdrojom právnych výnosov pre všetky skutky tých, ktorí sú morálne zodpovední, je Alláh (zvýraznenie pridané).“ (6)

Šaría má byť architektonickým systémom zahrňujúcim celý životný štýl. Je to evidentné z letmého pohľadu do kánonických hadísov, ktoré pokrývajú všetko, od úžery cez spôsob, ako sa zdraviť, čo by ste mali povedať pred kopuláciou až po to, ktorou nohou by ste mali vkročiť na toaletu. Ako usudzuje Šaría: Hrozba pre Ameriku, „systém šaríe je totalitný. Zavádza sa do všetkých aspektov občianskej spoločnosti a ľudského života, verejného aj súkromného.“ (7) Zosnulý Abu A'la Maudúdí, vplyvný pakistanský a islamistický mysliteľ 20. storočia, súhlasí a tvrdí, že výnosy šaríe zahrňujú

„rodinné vzťahy, spoločenské a ekonomické záležitosti, administratívu, práva a povinnosti občanov, právny systém, zákony vojny a mieru a medzinárodné vzťahy. Skrátka, zahŕňa všetky rôzne odvetvia ľudského života... Šaría je úplný životný plán a všetko zahrňujúci spoločenský poriadok, kde nič nie je nadbytočné a kde nič nechýba.“ (8)

Po tretie, šaría sa nedá prispôsobovať donekonečna. Samozrejme, existujú obrovské rozdiely v tom, ako je zorganizovaný obsah raných islamských zdrojových textov, preto existujú rôzne interpretácie, čo predstavuje autentickú šaríu. Lenže hodnovernosť výkladov je prirodzene obmedzená obsahom raných islamských zdrojov, slúžiacich ako základ šaríe. Takže na rozdiel od toho, čo hovoria niektorí apologéti islamu, šaría nie je až taká premenlivá a mnohotvárna, aby sa nedala kategorizovať.

Po štvrté, to, čo vyjadrujú rané islamské zdrojové texty, je islam, tak ako je tradične chápaný. Preto slovom „islam“ myslím tie doktríny, ktoré sú vyjadrené v hore uvedených raných islamských zdrojoch. (9) Navyše, keď niekto hovorí o tom, čo učí islam, tým skôr hovorí  o tom, čo učí šaría (keďže je zakorenená v islame).

Šaría obsahuje mnoho doktrín a učení, ktoré sú nezlučiteľné s váženými hodnotami západnej rovnostárskej spoločnosti. Vytvorenie podrobného zoznamu nezlučiteľných rozdielov by bolo mimo rozsahu tohto článku. Uvediem však niekoľko nápadných príkladov.

V systéme šaríe neexistuje odluka mešity od štátu

Keď si radoví západniari predstavujú náboženské svätostánky, bežne si predstavujú miesta, kde znejú kázne plné náboženskej zbožnosti – nepredstavujú si centrá, kde sa dôrazne vyslovujú politické názory. Ale mešity sú z historického hľadiska miesta, kde sa preberajú politické záležitosti. Podľa šaríe je politická sféra úplne zlúčená s náboženskou sférou. Nič nemôže existovať mimo hegemónie božieho práva, teda šaríe.

Mohamed bol prorok aj štátnik. Hoci jeho následníci, kalifovia, po ňom nezdedili charizmu proroka, napriek tomu mali byť strážcami islamu. Len kalifovia, napríklad, mali moc vyhlasovať útočný džihád. (10) Ako poznamenal Bernard Lewis, v klasickej arabčine ani len neexistovalo slovo oddeľujúce svetské od náboženského.

V kresťanstve máte solídny základ pre odluku cirkvi a štátu v živote Ježiša Nazaretského – Ježiš nebol, na rozdiel od učencov ako Heinrich Reimarus (1729-1814), politickou či revolučnou osobnosťou. Politika nebola silnou stránku historického Ježiša. Vlastne je známy tým, že ľudí vyzval, aby dávali „teda, čo je cisárovo, cisárovi, a čo je Božie, Bohu.“ (11) V islame neexistuje žiadny takýto solídny základ pre odluku svetskej sféry od náboženskej.

Ako som už spomenul, Mohamed, ktorého Korán opisuje ako príklad prekrásny (Korán 33:21) a ktorého neskoršia islamská tradícia vychvaľuje ako al-insán al-kamal (dokonalého človeka), bol politickým štátnikom, rovnako ako vojenským vodcom.

Faktom je, že šaría je jednoducho nezlučiteľná s právom, akým je klauzula Prvého dodatku americkej ústavy, ktorá tvrdí, že „Kongres nesmie vydávať zákony zavádzajúce nejaké náboženstvo.“ Podľa šaríe by štát mal schvaľovať zákony zavádzajúce nejaké náboženstvo k nevôli ostatných – islamské náboženstvo.

Podľa šaríe neexistuje sloboda vierovyznania

Podľa šaríe, ak je niekto zimmí, čiže člen ahl al-Kitáb (Ľudí knihy, t.j. kresťan alebo Žid), (12) môže si ponechať svoje náboženstvo za predpokladu, že súhlasí s podrobením sa moslimom a platením džizje (dane z hlavy), „vlastnou rukou, cítiac poníženie“ (Korán 9:29).

Takže hoci v skutočnosti islam technicky dovoľuje zimmím ponechať si svoje náboženstvo, vyvíja na nich veľký nátlak, aby prestúpili na islam. Významný počet kresťanov a Židov v dobe raných arabsko-islamských výbojov skutočne konvertoval na islam, aby sa vyhli plateniu dane z hlavy, diskriminácii a aby si užívali prepych, ktorý im priniesol život moslima.

Čiže sloboda vierovyznania u zimmí je skutočne obmedzená, tak ako bola aj v minulosti za vlády islamu. Prenasledovanie zimmí za vlády islamu dobre zdokumentovala Bat Ye'or v mnohých svojich knihách na túto tému. (13)

Kým kresťania a Židia majú určitú slobodu praktizovať svoje náboženstvo, hoci len v obmedzenej miere, nemoslimskí ne-zimmí v islame takúto slobodu nemajú. Proti nim treba bojovať dovtedy, kým nevyslovia šahádu (svedectvo o jedinosti boha a proroka Mohameda).

Ich možnosti sú obmedzené: buď zomrú pod ostrím meča alebo prestúpia na islam. Je dôležité podotknúť, že obmedzená je aj sloboda vierovyznania moslimov. Moslimovia nesmú opustiť islam. Odpadlíctvo sa v islame v skutočnosti považuje za ťažký prečin. V zbierke Sahíh Bucharí, najdôveryhodnejšej zbierke sunnitských hadísov, je hadís (výrok prisúdený Mohamedovi), v ktorom Mohamed otvorene hovorí, že každého, kto vymení svoje (islamské) náboženstvo za iné, treba zabiť.

Všetkých päť hlavných škôl islamského myslenia, sunnitská hanafiovská, hanbalovská, šáfiovská a málikovská škola právnej vedy a šiitska džafaríovská škola šaríe učia, že odpadlíkov treba zabíjať – otázkou je len to, či odpadlíčky stačí uväzniť alebo zbičovať. (14) Ahmad al-Tajjíb, súčasný veľký imám univerzity al-Azhar, sídla sunnitskej učenosti, potvrdzuje, že názor, podľa ktorého odpadlíkov treba zabiť už len kvôli samotnému opusteniu islamu, je názorom veľkej väčšiny stredovekých islamských učencov. (15) Samir Chálil Samir, človek s dvomi doktorátmi a hovoriaci arabsky ako svojím materinským jazykom, taktiež bývalý poradca pápeža Benedikta XVI. vo veciach islamu a Stredného východu, presne zhrnul vyššie uvedené myšlienky:

Jednotlivec má plné práva a povinnosti do tej miery, do akej patrí do islamskej náboženskej komunity. Z tohto dôvodu, tí, ktorí opustia komunitu pri prestupe na iné náboženstvo alebo sa stanú ateistami, sa považujú za zradcov a preto strácajú svoje práva. (zvýraznenie pridané). (16)

Podľa šaríe si ženy nie sú rovné s mužmi

V najstarších islamských zdrojových textoch je mnoho hanlivých poznámok na adresu žien. Napríklad, podľa Koránu 4:34 smú muži biť svoje ženy, ak sa obávajú ich „neposlušnosti“. Podľa verša 2:282 má svedectvo ženy polovičnú hodnotu svedectva muža. Podľa veršov 4:11 a 4:176 smie žena zdediť len polovicu toho, čo jej mužský príbuzný. Podľa verša 65:4 je povolený pohlavný styk so ženami, ktoré ešte nemenštruovali (t.j. s dievčatami v predpubertálnom veku). (17)

Podľa hadísu zo Sahíh Bucharí, najautoritatívnejšej sunnitskej zbierky, Mohamed povedal, že väčšina obyvateľov pekelného ohňa sú ženy, že ženy často preklínajú a sú nevďačné svojim manželom a ako slávne povedal, trpia „nedostatkom inteligencie a zbožnosti.“

Podľa šaríe sa muži môžu rozviesť so ženami jednoduchým trojnásobným vyslovením vety „rozvádzam sa s tebou“ v prítomnosti dvoch dospelých, duševne zdravých mužov, pričom ani nemusí zdôvodňovať svoje rozhodnutie (a všetky deti zostanú v jeho starostlivosti). Pre porovnanie, žena žiadnu takúto právomoc nemá.

Bývalý poradca pápeža Benedikta XVI. Samir Chálil Samir to okomentoval tak, že „najabsurdnejšou vecou je, že ak manžel neskôr oľutuje svoje rozhodnutie (rozviesť sa) a chce svoju ženu 'získať späť' (po tretí krát), tá sa musí najprv vydať za iného muža, ktorý ju následne zapudí (Korán 2:229-30).“ (18) Podľa Koránu 4:24 je povolené mať sexuálne otrokyne, „tie, ktorých zmocnili sa vaše pravice“ (ملكت ما ايمانكم). Pri čítaní relatívne raných islamských zdrojov zistíme, že samotný Mohamed mal sex so zajatkyňou, Safíjou bint Hujjaj, ktorej brata a otca Mohamed zabil, a to v tú istú noc, kedy v Chajbare (židovskej oáze asi 160 km severne od Mediny) zabil jej muža. (19)

At-Tabarí, jeden z našich najlepších zdrojov pre raný islam, vyrozprával z poverenia al-Wakidího (ďalší veľmi dôležitý zdroj pre raný islam), že keď mal Mohamed sex so Safíjou, niekto Mohameda strážil z obavy, že by ho Safíja mohla napadnúť, čo zdôvodňoval tým, že sa práve vydala a že Mohamed zabil jej otca, brata a manžela.

Najranejšie islamské zdroje schvaľujú zajímanie žien počas vojny; nie je to novinka ISIS. Dr. Su'ad Saláh, bývalá dekanka Ženskej univerzity islamských a arabských štúdií na univerzite al-Azhar, veľmi otvorene a nonšalantne vyhlásila, že zotročovanie žien za účelom sexuálneho otroctva (milk al-jamín) je vo vojne proti nepriateľom moslimov z hľadiska islamu povolené. Uviedla príklad s Izraelčankami a tvrdila, že keby Izrael padol, bolo by dovolené urobiť si z Izraelčaniek sexuálne otrokyne za účelom ich poníženia. (20)

Podľa šaríe sú moslimovia nadradení nemoslimom

V islame sú kresťania a Židia považovaní za druhotriednych občanov, no proti polyteistom a ostatným nemoslimom treba bojovať dovtedy, kým sa nepodriadia islamu. Všetky štyri školy sunnitského myslenia učia, že peňažná kompenzácia (dija) za zabitie moslima je väčšia než peňažná kompenzácia za nemoslima (o tretinu alebo štvrtinu).

V islamských zdrojových textoch je tiež obrovské množstvo nevraživosti namierenej proti Židom a kresťanom, čo dodáva vierohodnosť myšlienke fundamentálnej nerovnosti medzi moslimami a zimmí v islame. Korán 9:29, napríklad, prikazuje moslimom bojovať proti kresťanom a Židom, kým nezaplatia džizju (daň z hlavy) „vlastnou rukou, cítiac poníženie.“ Hneď v ďalšom verši (9:30) sa jasne uvádza, že je to kvôli ich viere a verš sa končí výzvou bohu, aby ich zničil (katalahum Alláh).

Podľa Koránu sú moslimovia „národ najlepší, aký kedy povstal medzi ľuďmi“ (3:110), zatiaľ čo kresťania a Židia sú „najhoršími zo všetkých stvorení“ (98:6). V prvom uvedenom verši sa ďalej tvrdí, že väčšina „vlastníkov Písma“, kam patria kresťania, Židia a sabejci, sú „nehanebníci“ (فاسقون). (21) Hadísy moslimom prikazujú nezdraviť sa kresťanom a Židom a donútiť ich ísť po užšej strane, keď sa s nimi stretnú na ceste.

V Koráne sa píše, že moslimovia si nemajú brať Židov a kresťanov za avlija (priateľov alebo poručníkov), lebo „oni (Židia a kresťania) sú si avlija jedni druhým“ (5:51). Píše sa v ňom tiež, že ktokoľvek, kto sa s nimi priatelí, nedostane sa mu od Boha ničoho (3:28), pokiaľ tak nerobí kvôli takíji (klamaniu na podporu islamu).

Navyše, kým moslimovia sa smú oženiť s kresťankami a Židovkami, moslimky sa nesmú vydať za Židov a kresťanov, údajne preto, lebo moslimovia si nemajú brať Židov a kresťanov za avlija a islam musí mať vždy prevahu. (22) Sahíh Muslim, druhá najdôveryhodnejšia zbierka údajných Mohamedových výrokov, obsahuje viacero hadísov, v ktorých Mohamed hovorí, že Židov a kresťanov treba viniť za hriechy moslimov.

V jednom takom hadíse Mohamed hovorí, „keď nadíde deň vzkriesenia, Alláh dá každému moslimovi Žida alebo kresťana a povie: Toto je tvoja záchrana od pekelného ohňa.“ V ďalšom hadíse z rovnakej zbierky uvádza Mohamed viac podrobností a tvrdí, že „v deň vzkriesenia sa budú medzi moslimami nachádzať takí, ktorých hriechy budú ťažké ako hora a Alláh im odpustí a na ich miesto dosadí Židov a kresťanov.“ V protikresťanskom hadíse zo Sahíh Bucharí Mohamed hovorí, že na konci dní sa vráti Ježiš, aby vládol na zemi, a „zlomí kríž“. (23) V protižidovskom hadíse zo Sahíh Muslim, druhej najdôveryhodnejšej zbierky, Mohamed údajne povedal, že koniec sveta nenadíde dovtedy, kým moslimovia nebudú zabíjať Židov:

„Abú Hurajra vyrozprával, že Alláhov apoštol (pokoj s ním) povedal: Posledná hodina nenadíde prv, než moslimovia nebudú bojovať proti Židom a než ich moslimovia nebudú zabíjať, až sa Židia budú skrývať za skaly a stromy a tie povedia: moslim, alebo služobník Alláha, je za mnou Žid; poď ho zabiť; ale strom Gharkad to nepovie, lebo je stromom Židov.“

V Sahíh Muslim Mohamed údajne tvrdí, že z Arabského polostrova vyhodí Židov a kresťanov a nenechá tam nikoho okrem moslimov. Umar ibn al-Chattáb (c. 583-644), druhý „správne vedený kalif“, nariadil, aby boli Židia a kresťania vyhostení z celej Arábie okrem jej južných a východných okrajov, čím naplnil Mohamedov príkaz zo smrteľnej postele. (24) Niet divu, že v súčasnosti nie sú v regiónoch Nadžd a Hidžáz žiadni domáci kresťania či Židia.

Všetko toto demonštruje, že islam si neváži Židov a kresťanov rovnako ako moslimov. Samir Chálil Samir pekne zhrnul body 2-4:

„Al-Šaría sa zakladá na troch nerovnostiach: na nerovnosti medzi mužom a ženou, na nerovnosti medzi moslimom a nemoslimom a na nerovnosti medzi slobodným človekom a otrokom... Čo sa týka nerovnosti medzi moslimami a nemoslimami, islam považuje moslimov za nadradených nemoslimom z ontologického a právneho hľadiska, aj pokiaľ ide o tých, ktorých definuje ako zimmí (chránených ľudí), čo je narážka na Židov a kresťanov. Z tolerancie voči Židom a kresťanom nevyplýva rovnosť s moslimami. Polyteisti a ateisti, na druhej strane, nepožívajú žiadnu ochranu.“ (25)

Podľa šaríe je urážka náboženstva trestuhodným činom

Podľa našich najstarších zdrojov, zakladateľ islamu, Mohamed, nemal príliš rád, keď ho niekto urážal (urážky Mohameda sú nepriamo urážkami islamu a šaría ich tak aj posudzuje).

Podľa Sírat Rasúl Alláh, nášho prvého biografického zdroja o živote Mohameda od Ibn Isháka, (26) nechal Mohamed zabiť ľudí za to, že urážali buď jeho alebo islam. Ibn Ishák, napríklad, uvádza, že Mohamed prikázal zabiť Abdulláha b. Sa'da za to, že „zapisoval zjavenia (Koránu), no neskôr odpadol od islamu a vrátil sa do Mekky.“ (27)

Ibn Ishák ďalej uvádza, že po vstupe do Mekky prikázal Mohamed zabiť dve speváčky, Fartanu a jej priateľku, lebo o ňom spievali posmešné piesne (jednu z nich Mohamed napokon omilostil, tá druhá však nemala toľko šťastia). (28) Ibn Ishák nám tiež hovorí, že Mohamed zabil oslobodenú otrokyňu menom Sára z kmeňa Banú Abdul Mu'tallib, lebo ho „v Mekke urážala.“ (29)

Moslimskí ulema (náboženskí učenci) berú rúhanie proti islamu tak vážne, že Ibn Tajmíjja (1263-1328), učiteľ Ibn Kathira (jedného z najprominentnejších islamských vykladačov Koránu) a miláčik islamistov po celom svete, napísal celú knihu s názvom „Vytasený meč proti každému, kto urazí posla (الصارم المسلول على شاتم الرسول).“ (30)

Prvého marca 2016 vyšli davy Pakistancov do ulíc, aby si uctili popraveného zločinca, ktorý v roku 2011 zavraždil guvernéra Pandžábu; guvernér sa jeho obeťou stal preto, lebo obhajoval kresťanku, ktorá údajne porušila pakistanské zákony o rúhaní. Syn obete, Átiš Tasír, napísal v New York Times melancholickú úvahu o všeobecnej podpore Pakistancov voči vrahovi. Takáto rozšírená spiatočnícka mentalita sa nezakorení len tak v hocijakej spoločnosti – jej podhubím je obsah raných islamských zdrojových textov a kníh islamskej právnej vedy.

Podľa šaríe je džihád proti neveriacim povinnosťou

Korán vo verši 2:216 veľmi jasne hovorí, že moslimovia sú povinní bojovať (porovnajte si slová kutiba 'alajkum al-kital va huva kurhun lakum – t.j. „je vám predpísaný taktiež boj, i keď je vám nepríjemný“); stredovekí právnici sa rozchádzali len v tom, či je to povinnosť kolektívna alebo individuálna (fard kifája alebo fard 'ajn/fard vadžib). (31) Večná vojna proti nemoslimským národom je s veľkou pravdepodobnosťou niečím, čo islam prikazuje, keďže pre ňu nachádzame podporu v raných islamských zdrojových textoch. Jeden z notoricky známych „veršov o meči“, 9:5, prikazuje všeobecnú vojnu proti polyteistom:

„A keď uplynú posvätné mesiace, tak zabíjajte modloslužobníkov, kdekoľvek ich nájdete, zajímajte ich, obliehajte ich a chystajte proti nim všemožné nástrahy! Ak sa však kajúcne obrátia, budú dodržovať modlitbu a dávať almužnu, nechajte ich ísť cestou ich, veď Boj je veru odpúšťajúci, milosrdný.“

Posledná časť verša naznačuje, že moslimovia by ich mali nechať žiť si svojím životom až vtedy, keď sa stanú moslimami, začnú sa modliť a platiť zakát (moslimskú daň na dobročinné účely). Mnohí stredovekí islamskí učenci boli názoru, že tento verš legitimuje útočnú vojnu proti „neveriacim“ a že ruší mierumilovné verše zjavené v skoršom období (napr. 2:256, v ktorom sa slávne tvrdí, že v náboženstve niet donútenia). Navyše, v sahíh hadíse Mohamed schvaľuje všeobecnú vojnu proti nemoslimom, kým sa nepodriadia islamu – a až potom budú ich životy a majetok ušetrené:

„Bolo mi prikázané bojovať, kým (حتى) ľudia nepovedia: 'Nikto nemá právo byť uctievaný okrem Alláha.' A ak to povedia a budú sa modliť naše modlitby, dodržiavať náš smer modlitby a porážať zvieratá ako my, ich krv a majetok budú pre nás posvätné a nebudeme sa do nich miešať, jedine vtedy, keď to bude zákonné a ich zúčtovanie je u Alláha.“ (32)

Ďalší sahíh hadís načrtáva trojfázový proces boja proti neveriacim:

„Keď sa stretneš so svojimi nepriateľmi, ktorí sú neveriaci, daj im na výber z troch možností. Ak niektorú z nich prijmú, prijmi ju aj ty a neubližuj im. Vyzvi ich, aby prijali islam; ak na to zareagujú, prijmi to od nich a nebojuj proti nim. Potom ich vyzvi, aby sa vysťahovali zo svojich krajín do krajiny muhadžirín a povedz im, že ak to urobia, budú mať všetky výsady a povinnosti muhadžirín. Ak sa odmietnu vysťahovať, povedz im, že budú mať postavenie beduínskych moslimov a budú podrobení príkazom Alláha ako ostatní moslimovia, ale nezískajú žiaden podiel z vojnovej koristi ani faiu (fai – majetok, ktorý nemoslimovia odovzdajú moslimom bez boja – pozn. prekl.), okrem prípadov, kedy budú bojovať s moslimami (proti neveriacim). Ak odmietnu prijať islam, požaduj od nich džizju. Ak súhlasia s jej platením, prijmi to od nich a daj od nich ruky preč. Ak odmietnu platiť daň, usiluj sa o Alláhovu pomoc a bojuj proti nim.“

Muhammad ibn al-Hasan al-Šajbání (zomrel 805), jeden z celkom prvých moslimov píšucich o džiháde, tento trojfázový proces potvrdzuje:

„Bojujte v mene Alláh a na 'ceste Alláhovej.' Bojujte proti tým, ktorí neveria v Alláha. Nepodvádzajte ani nezrádzajte a nemali by ste nikoho mrzačiť, ani zabíjať deti. Kedykoľvek stretnete svojich polyteistických nepriateľov, vyzvite ich (najprv), aby prijali islam. Ak to urobia, prijmite to a nechajte ich... Ak odmietnu, vyzvite ich, aby platili džizju (daň z hlavy uvalenú na zimmí); ak to urobia, prijmite to a nechajte ich... Ak armáda (islamu) zaútočí na dar al-harb (dom vojny) a jedná sa o územie, ktoré bolo vyzvané k islamu, odporúča sa, aby armáda obnovila svoju výzvu, ale ak to neurobí, nič zlé sa nestane. Armáda môže zahájiť útok v noci alebo vo dne a je dovolené vypáliť (nepriateľove) opevnenia alebo ich zaplaviť vodou.“ (33)

Preto sa zdá, že rané islamské zdroje skutočne poskytujú značnú podporu agresívnemu džihádu.

Z našich najranejších zdrojov skutočne môžeme usúdiť, že samotný Mohamed sa zúčastnil alebo niekomu prenechal vedenie viac než šesťdesiat bitiek, z ktorých niektoré boli určite útočné. (34) Podľa raných zdrojov (moslimských i nemoslimských), keď bol Mohamed v Medine, inicioval nájazdy proti mekkským karavánam, aby získal korisť – ktorú údajne považoval za nevyhnutnú na vydržiavanie muhadžirínov (emigrantov), ktorí emigrovali z Mekky do Mediny (bývalého Jathríbu). (35) Navyše, najranejšie zdroje nám hovoria, že ku koncu svojho života sa usiloval o agresívne rozširovanie svojej ríše, dokonca vyslal vojenské výpravy na Tabúk, pevnosť na hraniciach s Byzanciou. (36)

Džihád určite nie je niečím, čo by si vymysleli súčasné radikálne moslimské skupiny ako Al-Kájda či ISIS; má pôvod v siedmom storočí, kedy vznikol islam. Jednoduchým faktom je, že rané arabsko-islamské výboje krátko po Mohamedovej smrti boli bezdôvodnými agresívnymi činmi proti súperiacej Byzantskej a Sásánovskej ríši. Ale moslimovia po celom svete prakticky jednohlasne nazerajú na tieto výboje s pocitom hrdosti.

Stredovekí islamskí učenci všeobecne rozdeľovali svet na dar al-islam (dom islamu), kde vládnu moslimovia podľa práva šaría, a dar al-harb (dom vojny), kde vládnu nemoslimovia. Myšlienkou je pokračovať vo výbojoch začatých v siedmom storočí dovtedy, kým všetko náboženstvo nebude Božie (Korán 8:39). V súlade so svojimi predkami sa snažia bojovať proti dar al-harb dovtedy, kým nezanikne a kým sa všetci ľudia sveta nezačlenia do dar al-islam.

Je preto jasné, že hoci súčasné džihádistické skupiny občas môžu prekrútiť isté texty pre vlastné podlé účely, konajú v rámci výkladových parametrov nastolených v najranejších islamských zdrojoch. Nie je náhoda, ako poznamenal Samuel Huntington, že „islam má krvavé hranice.“ Základ pre agresívny džihád v raných islamských zdrojoch je taký silný, že islamológ David Cook si nedal  servítku pred ústa, keď napísal:

„Žiaden moslim – pokiaľ viem – pracujúci s klasickými materiálmi na tému džihádu a využívajúci tradičné moslimské definície džihádu, nikdy seriózne nevyvrátil tvrdenie, že je legitímnym dedičom dedičstva džihádu.“ (37)

Z vyššie uvedených šiestich bodov by malo byť relatívne jasné, že šaría – t.j. náboženstvo vyjadrené najranejšími islamskými zdrojmi – nie je zlučiteľná so západnou civilizáciou.

Dochádza ku stretu západného a islamského sveta. Správna reakcia musí byť komplexná a umiernená – taká, ktorá ani neobetuje našu národnú bezpečnosť na oltári politickej korektnosti, ani neporuší ústavné a prirodzené práva moslimov.

Správna reakcia Západu by mala zahrňovať: nazývanie vecí pravými menami, t.j. islamistov islamistami; neúprosnú vojenskú výpravu proti týmto islamistom; ráznu, intelektuálnu kritiku islamu a šaríe; nekompromisnú obranu slobody kritizovať islam, šaríu a Mohameda; značné prerušenie prívalu nepreverených moslimských utečencov do Európy a Spojených štátov a napokon označenie organizácií ako Moslimské bratstvo, Ahrar aš-Šam a Džajš al-Islam za teroristické organizácie. (38) Ako optimisticky naznačuje Daniel Pipes vo svojom videu „Džihád prebúdza Európu,“ ak nemoslimovia v Európe a Amerike povedia nie šaríi a áno hodnotám, ktoré po stáročia podopierali západnú civilizáciu, ich odpoveďou bude nie. Ak Západ vážne nadobudne vôľu poraziť radikálny islam, tak sa mu to s najväčšou pravdepodobnosťou podarí. Kde je vôľa, tam je aj cesta. Ale máme vôľu?

(1) Samuel Huntington, The Clash of Civilizations and the Making of the New World Order (New York: Simon & Schuster, 2011; v češtine vyšla pod názvom Střet civilizací – Boj kultur a proměna světového řádu, vydalo vydavateľstvo Rybka Publishers v roku 2001 – pozn. prekl.).

(2) Hoci existuje rozdiel medzi učením radikálneho islamu/islamizmu a islamu, ten rozdiel nie je až taký veľký, ako si bežne predstavujeme. Ako uvidíme, mnohé doktríny, ktoré učí tradičný islam hlavného prúdu, sú nezlučiteľné so západnými hodnotami.

(3) Hans Wehr, A Dictionary of Modern Written Arabic, ed. J. Milton Cowan (Wiesbaden: Otto Harrasowitz, 1979), 541; Edward W. Lane, Arabic-English Lexicon, ed. Stanley Lane Poole (Cambridge: The Islamic Texts Society, 1984), 1534. Pozri článok Quraishi-Landes vo Washington Post a moju reakciu naň.

(4) Nech sa na mňa nikto nehnevá, ale definícia fiqhu, teda právnej vedy od harvardského profesora práva a výskumníka v oblasti islamského práva Noaha Feldmana vyzerá ako štúdia o šaríi – a nie ako šaría v takej podobe, v akej ju praktizujú určití ľudia.

(5) V islame existuje päť hlavných škôl myslenia, štyri sunnitské a jedna šiitska škola. Šáfiovská škola je pomenovaná po svojom menovcovi, imámovi Aš-Šáfiim.

(6) Ahmad ibn Naqib al-Misri, Umdat As-Salik (Opora cestovateľa), trans., ed. Nuh Ha Mim Keller (Maryland: Amani Publications,1997), kniha A (Posvätné poznanie), časť 1.1.

(7) William G. Boykin, Harry E. Soyster, et. al., Shariah, The Threat to America: An Exercise in Competitive Analysis, Report of Team B II (Washington D.C. : The Center for Security Policy, 2010), 5.

(8) Abu A'la Maududi, Islamic Law, trans., ed. Khurshid Ahmad, (Lahore: Islamic Publications Ltd), 51.

(9) Západní akademici sú odjakživa skeptickí voči tradičným islamským zdrojom mimo Koránu, keďže sú relatívne neskoré. Žiaden z týchto zdrojov nepochádza z obdobia približne pred rokom 750; vznikli najmenej 120 rokov po tradične uvádzanom roku Mohamedovej smrti (632). Mnohé hadísy, či už klasifikované ako sahíh (autentické) alebo iné, pravdepodobne nikdy nevyslovil Mohamed. Západní akademici z oblasti islamu sa vo všeobecnosti zhodujú, že niektoré z údajných Mohamedových výrokov možno datovať maximálne do konca 7. storočia. Pre kritické preskúmanie literatúry hadísov pozri prevratnú štúdiu Ignáca Goldzihera, Muslim Studies, trans. S.M. Stern and C.R. Barber (Chicago: Aldine Atherton, 1971); pozri tiež kľúčovú prácu Josepha Schachta, Origins of Muhammadan Jurisprudence (Oxford; Clarendon: Oxford University Press, 1950). Rané islamské zdroje sú plné prikrášlení. Niektorí poprední odborníci na raný islam, ako Gabriel Sa'id Reynolds, hoci sú menšinou, sú toho názoru, že tradičná kategorizácia kapitol Koránu na „mekkské“ a „medinské“ je iba dohad, keďže samotná kategorizácia spočíva na (často) vzájomne si protirečiacich príbehoch z neskorších islamských prameňov. Reynolds tvrdí, že raní analytici Koránu si vymysleli príbehy, aby vysvetlili rôzne verše, najmä tie záhadné a keby kritický historik použil ich príbehy na to, aby sa pokúsil určiť chronológiu Koránu, bol by to opačný postup. Pozri napr. Gabriel Reynolds, „Le problème de la chronologie du Coran,“ Arabica 58 (2011).

(10) David Cook, Understanding Jihad (Berkeley; Los Angeles: University of California Press, 2005), 6.

(11) Z historicko-kritického pohľadu tieto slová veľmi pravdepodobne vyslovil Ježiš Nazaretský. Aj Jesus Seminar, skupina veľmi liberálnych akademikov, zdôrazňuje tento verš červenou farbou vo svojom preklade evanjelií – čo znamená, že „túto položku sme jednoznačne zahrnuli do databázy, aby sme zistili, kto bol Ježiš.“ Pozri Robert Funk, Roy Hoover, and the Jesus Seminar, The Five Gospels: What Did Jesus Really Say? The Search for the Authentic Words of Jesus (New York: Harper One, 1993) 36, 236.

(12) Výrazy „zimma“ (plurál slova zimmí) a „Ľudia knihy“ označujú tých istých ľudí.

(13) Pozri napríklad Bat Ye'or, The Dhimmi: Jews and Christians under Islam, trans. David M., Paul F, and David L. (London; Toronto: Associated University Presses, 1985).

(14) Bernard Lewis, The Crisis of Islam: Holy War and Unholy Terror (New York: The Modern Library, 2003), 41.

(15) “برنامج “الإمام الطيب” ـــ الحلقة 11,” video na YouTube, čas 4:50, zverejnil „Al-Azhar Al-Shareef,“ 16. júna 2016.

(16) Samir Khalil Samir, 111 Questions on Islam: Samir Khalil Samir, S.J. on Islam and the West: A Series of Interviews Conducted by Giorgio Paolucci and Camille Eid, ed. Wafik Nasry, trans. Wafik Nasry and Camille Eid (San Francisco: Ignatius Press, 2008), 96.

(17) Sahíh hadísy tiež tvrdia, že Mohamed sa oženil s Aišou, dcérou „prvého správne vedeného kalifa“ Abú Bakra, keď mala len šesť rokov a manželstvo naplnil pohlavným stykom, keď mala len deväť rokov. Pozri napr. Sahíh Bucharí, zv. 5, kniha 58, hadís 236.

(18) Samir Khalil Samir, 111 Questions on Islam, 111-12. Pozri tiež Ahmad ibn Naqib al-Misri, Umdat As-Salik (Opora cestovateľa), kniha N (Rozvod), časť 7.7.

(19) Sahíh Bucharí, zv. 1, kniha 8, hadís 367; Sahíh Bucharí, zv. 5, kniha 59, hadís 522; At-Tabarí, The History al-Tabari: Biographies of the Prophet’s Companions and Their Successors, vol. 9, trans. Ismail K. Poonawala (Albany: State University of New York Press, 1990), 134-35. At-Tabari, The History al-Tabari, vol. 39, trans. Ella Landau-Tasseron (Albany: SUNY Press, 1998), 185. Hovorím „relatívne raných“, lebo, presne povedané, islamské zdroje mimo Koránu sú dosť neskoré. Napríklad, najstarší životopis Mohameda, Sírat Rasúl Alláh od Ibn Isháka, bol napísaný najmenej 120 rokov po Mohamedovej smrti a dostal sa ku nám v upravených verziách (napr. vo verziách od At-Tabarího a Ibn Hišáma). Mohamedov životopis od Ibn Isháka nám poskytuje ďalšie podrobnosti o zabití Safíjinho manžela, Kinánu ibn ar-Rabí ibn Abí al-Hukajka. Ibn Ishák uvádza, že Mohamed nechal Kinánu mučiť tak, že mu na hrudi nechal založiť oheň, čím ho takmer zabil, no následne prikázal Mohamedovi ibn Maslamovi, aby mu odsekol hlavu. Ibn Ishák uvádza, že Mohamed to urobil preto, lebo Kinána mu nechcel prezradiť, kde je ukrytý poklad židovského kmeňa Banú Nadír. Pozri ʻAbd al-Malik Ibn Hishām, Muḥammad Ibn Isḥāq, and Alfred Guillaume, The Life of Muhammad: A Translation of Isḥāq’s Sīrat Rasūl Allāh (Karachi; New York: Oxford University Press, 2001), 515.

(20) “برنامج فقه المرأة – د.سعاد صالح -المقصود بملك اليمين – Fiqh Al-maraa,” video na YouTube, 3:37, zverejnila „AlHayah TV Network,“ 12. septembra 2014.

(21) Hoci koránový verš 98:6 technicky odsudzuje len „neveriacich“ z Ľudí knihy (الذين كفروا من اهل الكتاب), je jasné, že sú tu odsúdení tradiční Židia a kresťania, ktorí popierajú Mohamedov status proroka.

(22) Navyše, na rozdiel od moslimských apologétov, nie je jasné ani to, či by sa arabské slovo avlija (اولياء) malo prekladať ako „strážcovia“ namiesto „dôverníci“. Mnoho stredovekých moslimských vykladačov zastávalo názor, že avlija znamená alebo zahrňuje dôverníkov.

(23) Štandardná islamská tradícia vykladá verš 4:157 tak, že Ježiš nebol ukrižovaný. Preto islamisti nenávidia  kríže a od najranejších čias islamu až po súčasnosť nazývajú kresťanov „uctievateľmi kríža“ (عباد الصليب).

(24) Bernard Lewis, The Crisis of Islam, xxix.

(25) Samir Khalil Samir, 111 Questions on Islam, 91.

(26) Arthur Jeffery, “THE QUEST OF THE HISTORICAL MOHAMMED,” The Muslim World 16, no. 4 (October 1, 1926): 328.

(27) ʻAbd al-Malik Ibn Hishām, Muḥammad Ibn Isḥāq, and Alfred Guillaume, The Life of Muhammad: A Translation of Isḥāq’s Sīrat Rasūl Allāh (Karachi; New York: Oxford University Press, 2001), 550-1. Smrť 'Abdulláha b. Sa'da možno tiež prisúdiť faktu, že odpadol od islamu – zdá sa, že jeho urážky islamu (rozhodol sa nezapisovať Korán, údajne si myslel, že Korán je výtvor ľudskej práce) a odpadlíctvo zohrali pri jeho smrti svoju úlohu.

(28) Tamže.

(29) Tamže, 551.

(30) Tamže.

(31) Reuven Firestone, Jihad: The Origin of Holy War in Islam (New York; Oxford: Oxford University Press, 1999), 60.

(32) Sahíh Bucharí, zv. 1, kniha 8, hadís 387.

(33) Mohammed ibn al-Hasan al-Shaybani. The Islamic Law of Nations: Shaybani’s Siyar (Kitab al-siyar al-kabir),  Trans. Majid Khadduri. (Baltimore, Johns Hopkins University Press, 1966). Citované podľa William G. Boykin, Harry E. Soyster, et. al., Shariah, The Threat to America, 82 (jedná sa o citácie z anglického prekladu Šajbáního Sijáru zo strán 76 a 95 – pozn. prekl.).

(34) David Cook, Understanding Jihad, 6; Samir Khalil Samir, Violence et non-violence dans le Coran et l’Islam (Beiruit: CEDRAC), 42.

(35) Tamže, 18.

(36) At-Tabarí, The Commentary of At-Tabari: Jami’ al-Bayan ‘an Ta’wil ay al-Qur’an, vol. 14, 2nd ed., eds., Mahmood Shakr and Ahmad Shakr (Cairo: Maktabat Ibn Taymiyyah), 200.

(37) David Cook, Understanding Jihad, (Berkeley; Los Angeles: University of California Press, 2005), 164.

(38) Žiadna z týchto troch skupín nie je v Spojených štátoch označená za teroristickú organizáciu. Zdá sa, že Obamova administratíva sa zdráhala vyhlásiť povstalecké skupiny v Sýrii, ako Ahrar aš-Šam a Džajš al-Islam za teroristické organizácie, lebo administratíva takéto skupiny (prinajmenšom) predtým vyzbrojovala, preto by ich označenie za teroristické organizácie nepriamo znamenalo, že Obamova administratíva podporovala ich teroristické aktivity.

Prevzaté z https://counterjihad.com/sharias-incompatibility-with-western-values-explained/

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára