piatok 26. novembra 2021

Analýza arabského myslenia

 


Abdullah Bajubeer

Ľudová reakcia na novinové správy o irackom farmárovi, ktorý pred nejakým časom zostrelil helikoptéru Apache (článok je z roku 2005 a je to narážka na incident z roku 2003, o ktorom sa písalo aj v západnej tlači, napr. tutu – pozn. prekl.), ma podnietila k tomu, aby som sa lepšie pozrel na arabské zmýšľanie, najmä na vplyv povier na arabské myslenie. Šokovalo ma, keď som zistil, že namiesto hľadania logických riešení pre výzvy v podobe sofistikovaného technologického pokroku v mnohých oblastiach, hľadá arabská myseľ útočisko v riešeniach založených na legendách a poverách. Odpor voči nátlaku súčasného sveta ovládaného rozumom a logikou stále číha v našich najhlbších zákutiach; uprednostňuje vyžívanie sa v intelektuálnej letargii a pôžitkárstve, uspokojí sa s dovezenou technológiou a ani v najmenšom sa nesnaží vyvíjať technológie, ako to robia a robili nearabské krajiny.

Premýšľam nad tým, ako môže súčasný svetový vývoj založený na vede a technológii dojať myseľ zaťaženú legendami a poverami. Pomôžu rýchle a radikálne zmeny vo svete učiniť arabskej mysli kvalitatívny posun v jej uvažovaní a otvoriť jej dvere k racionálnemu a vedeckému prístupu? Arabská myseľ by sa mala naučiť, ako dochádza ku veľkým úspechom pomocou vedy a technológii, vďaka čomu spoločnosť unikla kliatbe spiatočníctva. Inteligentný a logický prístup k realite nám, Arabom, umožní zavrhnúť poverčivé myslenie, ktoré nám po stáročia bránilo v pokroku. Nový prístup by nás tiež mal prispôsobiť tomu, aby sme vedeli efektívnejšie čeliť výzvam meniaceho sa sveta.

Dr. Ibrahim Badran a Dr. Salwa Al-Khamash napísali vynikajúcu knihu o arabskom myslení. Kniha poskytuje dôležitý náhľad do nášho myslenia a konania. Autori definujú poveru ako myšlienky, zvyky a metódy bez racionálneho vysvetlenia; nemajú základ vo vedeckých faktoch. Poverčivé myslenie je mentalitou pokúšajúcou sa dosiahnuť ciele jednotlivca alebo skupiny pomocou činností, čo sa nezakladajú na vede či logike. Informácie založené na logike niekedy nestačia na vyslobodenie ľudí zo zovretia povier. Ďalšou požiadavkou je sociálne prostredie zbavené nahromadených a zdedených predstáv ovplyvnených poverami.

Poverčivá spoločnosť nebude pochybovať o svojej moci poraziť nepriateľov s modernými zbraňami. Nezvyčajná udalosť, kedy iracký farmár vyzbrojený primitívnou puškou zostrelil helikoptéru Apache, je príkladom, ako môže byť rozum zatemnený nerozumom. Táto jedinečná udalosť mohla posilniť ľudové presvedčenie v povery, bez ohľadu na tisíce iných príkladov, kedy moderné vojnové stroje rozdrvili irackú obranu na prach. Arabské myslenie je ochotné prijať čokoľvek, čo si protirečí s vedou a rozumom. Je to ako uvedomenie si sna alebo predstavy ležiacej kdesi hlboko v temnom kúte podvedomia.

Je nezmysel veriť, že malá partia bojovníkov, sotva vyzbrojených nejakými zbraňami porovnateľnými s nepriateľovými, uspeje v boji o Bagdad len preto, že sú potomkami Arabov, ktorí založili mocné islamské ríše minulosti. Nechcú si priznať, že súčasná realita sa značne líši od čias ich predkov. Povery nemôžu poraziť vedu a ani zbožné tvrdenia v novinách nezmiernia besnenie rakiet Patriot alebo bômb.

Dr. Badran a Dr. Al-Khamash poukazujú aj na to, že spoločnosť pod vplyvom povier dosiahne iba malý pokrok. Povedali tiež, že chudobní ľudia sú náchylnejší veriť poverám. S týmto názorom nesúhlasím. Verím, že tá hrozba je rozšírená medzi všetkými triedami.

Niektorí arabskí velitelia sa vraj radili s čarodejníkom, aby zistili výsledok vojny s Izraelom v roku 1967. Nevzdelaný šarlatán presvedčil absolventov vojenských akadémií a univerzít, že môžu vyhrať vojnu, pričom nepriateľa rozprášia pri prvom stretnutí. Možno pod vplyvom tejto predpovede časť arabských médií v nasledujúci deň informovala, že 175 izraelských stíhačiek bolo zostrelených zo vzduchu v ranných hodinách prvého dňa vojny a víťazné arabské armády sa blížia ku Tel Avivu. Fakty však boli iné: Izrael zbombardoval a zničil všetky vojenské letiská a lietadlá arabskej krajiny (Egypta – pozn. prekl.) behom šiestich hodín od začiatku vojny.

Ani arabské médiá nie sú ušetrené od podobnej hrozby. Môžem uviesť kopu príkladov, aby som dokázal vplyv povier na novinárov a pisateľov. Niektorí z nich organizujú zvláštne akcie, aby vyvolali sily svätcov, navštevujú hroby alebo sa uchyľujú ku čarodejníctvu. Rozsah vplyvu čarodejníctva na spoločnosť je evidentný z rastúceho počtu správ o podvodníkoch presviedčajúcich ľudí, najmä tých bohatých, aby sa podelili o veľké sumy peňazí a potom – podvodníci – zmiznú.


Prevzaté z https://www.arabnews.com/node/268299

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára