Adam Hochschild
Na začiatku knihy „Černošskí otroci islamu“, histórie otroctva
v moslimskom svete, cituje Ronald Segal niekoľko odhadov. Jeden akademik uvádza
zhruba 11,5 milióna otrokov za viac než dvanásť storočí a ďalší uvádza 14
miliónov. Nikdy nebudeme poznať presný počet, samozrejme, ale je nápadné, že
tieto dve čísla predstavujú presné rozpätie odhadov mnohých akademikov pre omnoho
lepšie zdokumentovaný atlantický obchod. Prečo teda dnes na Západe venujeme tak
málo pozornosti islamskému otroctvu? Jedným z dôvodov, tvrdí Segal,
redaktor a autor knihy „Čierna diaspóra“ narodený v Južnej Afrike,
je, že v moslimskom svete sa otroctvo nikdy nestalo morálnou a politickou
témou, za ktorú sa bojuje, ako tomu bolo v Spojených štátoch a Európe.
Islamské otroctvo sa začalo dávno pred atlantickým obchodom
s otrokmi a jeho účely boli značne odlišné. Hoci niektorí otroci boli
nasadení na prácu na poliach, viacej si ich cenili ako položky demonštratívnej spotreby.
Moslimská elita ich chcela ako strážcov a vojakov, ako konkubíny,
kuchárov, hudobníkov a aby ukázali, akí sú bohatí: kalif Bagdadu v 10. storočí
mal vo svojom paláci 11 000 otrokov.
Hranica medzi otroctvom a slobodou, alebo aspoň medzi
otroctvom a mocou, bola omnoho premenlivejšia než na Západe. Osmanský
sultán bežne vydával svoje dcéry a sestry za otrokov a v tomto,
rovnako ako v mnohých iných islamských režimoch, dosahovali otroci alebo bývalí
otroci prekvapivo vysoké pozície. Bajbars, bývalý turecký otrok, viedol armádu,
čo porazila mongolskú inváziu do Egypta v roku 1260; okrem neho existovali
aj iní generáli otrockého pôvodu. Etiópsky otrok sa stal vezírom sultána Dillí
a neskôr správcom provincie. Kalif vládnuci Egyptu po väčšinu 11. storočia
bol synom černošskej konkubíny. Slovanský otrok – nie všetci otroci boli
Afričania – bol správcom Valencie v islamskom Španielsku.
Všetko toto bude našim očiam pripadať zvláštne. Dôvodom,
prečo panovníci urobili z toľkých otrokov vysokých úradníkov bolo očividne
to, že boli spoľahlivo verní – viac než členovia konkurenčných klanov alebo vodcovia
s miestnymi občanmi. Ale ako môžete byť verný niekomu, kto vás pripravil o
slobodu? To je záhada, ktorú Segal neskúma.
Sloboda nebola tým jediným, o čo otroci prišli. Mnohí
otroci boli eunusi. Ešte viac ich v dobe pred modernou chirurgiou neprežilo
rezanie nožom. Prácou eunuchov bolo okrem iného strážiť háremy. Ale oveľa
väčšou záhadou je česť prisúdená starším eunuchom. Mnohí sa nachádzali
v radoch správcov a generálov a za vlády Osmanov bol jeden
černošský eunuch hlavným správcom Mekky a Mediny. Koncom 19. storočia si pozorovateľ
všimol, že „keď nejaký eunuch... vstúpi do niektorého vozňa v Stambule (iný
názov pre Istanbul – pozn. prekl.), všetci Turci v ňom sa okamžite postavia,
úctivo ho pozdravia a stoja dovtedy, kým si veľký muž nevyberie miesto na
sedenie.“ Prevážila skutočnosť, že majiteľom toho „veľkého muža“ bol sultán nad
tým, že bol otrok? Alebo k jeho postaveniu prispelo to, že bol eunuch,
rovnako ako je to v prípade celibátu u rímsko-katolíckych kňazov? Aj
tu nás Segal ponecháva v temnote.
Posledné dve kapitoly knihy prenášajú príbeh do súčasnosti,
čo je celkom vhod. Jedna je o tom, ako otroctvo pokračuje v niektorých
islamských krajinách dodnes, najmä v Sudáne a Mauritánii. V jej prípade
sú čiastočne vinní jej bývalí kolonizátori, Francúzi: Segal poukazuje na to,
ako radšej potichu vyhoveli otrokárom než by riskovali vzbury miestnej mocenskej
štruktúry. Jeho posledná kapitola sleduje vznik organizácie Islamský národ v Spojených
štátoch, ktorej niektorí členovia môžu byť z tejto knihy rozčarovaní. Ich
náklonnosť k islamu sa dá ľahko pochopiť: pripadal im ako alternatíva voči
kresťanstvu, pod záštitou ktorého prekvital atlantický obchod s otrokmi
a následná segregácia. Ale princíp „nepriateľ môjho nepriateľa je môj
priateľ“ nie je v náboženstve lepší než v politike.
Napokon, ani kresťanstvo, ani islam sa až tak neodlišujú od
väčšiny ostatných veľkých náboženstiev, ktoré zvyčajne zostávajú veľkými preto,
lebo posväcujú aktuálnu spoločenskú štruktúru. A tou štruktúrou bolo po
stáročia otroctvo. Ako povedal Seymour Drescher, jeden z najlepších
historikov špecializujúcich sa na zrušenie otroctva, len pred 200 rokmi „bolo
osobné poddanstvo prevažujúcou formou práce vo väčšine sveta... Sloboda, nie
otroctvo, bola neobvyklou inštitúciou.“ Poddanstvo siahalo od nevoľníctva v Rusku
cez cukrové plantáže Karibiku po domorodé otrocké systémy v Afrike, dodávajúce otrokov
do arabského a atlantického obchodu s otrokmi. Prekvapením nie je ani
tak to, že veľké náboženstvá ospravedlňovali tieto hrôzy, ale skôr to, že po historicky
krátkom období to už nerobia.
Segal si zaslúži veľké uznanie za poctivo zdokumentované zaznamenanie
histórie islamského otroctva. Bohužiaľ, významu tohto príbehu nezodpovedá
schopnosť vyrozprávať ho. Kniha „Černošskí otroci islamu“ sa číta ako séria
encyklopedických článkov. Mená kalifov, emirov, sultánov a otrokov nasledujú
po sebe v neúprosnom prúde. Nikoho z nich si nezapamätáme. Je tu tiež
rovnako mätúca záplava názvov miest; Segal, napríklad, niekoľkokrát spomína Fezzan,
no až potom povie, že sa nachádza v južnej Líbyi. Až na strane 133 natrafíme
na plnohodnotný opis od očitého svedka, ktorý oživuje scénu – farbistý opis
otrockej karavány na dlhej, nebezpečnej ceste Saharou, vyrozprávaný britským
úradníkom v roku 1819. Segal cituje len zopár takýchto správ, čo je
prekvapujúce, lebo Európania v 19. storočí ich napísali mnoho. Prieskumníci
ospravedlňovali veľkú európsku kolonizáciu Afriky sériou rozhorčených odhalení o obchode
s otrokmi v arabskom svete pochádzajúcich z prvej ruky.
Segal sa nikdy neobťažuje ani s najzákladnejšími
rozprávačskými prostriedkami, akým je sledovanie osudu typického Afričana do
zajatia cez dopravu naprieč púšťou po predaj do otroctva. A napokon, sotva
cituje čo i len slovo od niektorého z týchto miliónov islamských
otrokov. To je dosť nepochopiteľné, lebo sa zdá, že boli gramotnejší než ich
náprotivky v Amerike. Nenapísal ani jeden z týchto otrockých
správcov, vezírov a generálov svoje pamäte, nezaslal osobný list či
nehovoril so životopiscom? Ak nie, treba to vysvetliť. Inak to zanechá až
príliš veľké mlčanie v srdci takého dôležitého príbehu.
Prevzaté z https://archive.nytimes.com/www.nytimes.com/books/01/03/04/reviews/010304.04hochsct.html
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára