piatok 21. januára 2022

Islam: arabské náboženstvo


Anouar Majid

Pred pár mesiacmi som sa ponoril do čítania, ktoré by som sebe a mojim učiteľom v Tangieri (Maroko) želal na strednej škole, kde som sa učil filozofiu a islamské štúdiá. Je to pomalé – veľmi pomalé – čítanie, čo vás neustále drží v napätí a pri plnom vedomí. Je to archeologické a historické dielo plné takých rozsiahlych vedomostí, že čitateľ sa musí veľmi snažiť, aby si udržal prehľad o všetkých kultúrach, jazykoch, dátumoch a menách. Len výskum takéhoto rozsahu sa však môže zamerať na srdce obrovských mýtov – mýtov takých mocných a trvalých, že ich generácie po stáročia považovali za skutočnosť a miliardy ľudí v ne aj naďalej veria.

Rozhodol som sa venovať trochu času práci profesorky Patricie Croneovej, lebo jej meno sa v literatúre, ktorú som v posledných pár rokoch čítal, objavovalo čoraz častejšie, či už jej autormi boli akademici s rovnakým všeobecným názorom alebo nie. Pomyslel som si, že je čas na osobnú skúsenosť s Croneovej tézou. Preto som si bez konkrétneho poradia a narýchlo prečítal knihy Božia vláda: Vláda a islam (2004); Mekkský obchod a vzostup islamu (prvý krát vydanú v roku 1987); Otroci na koňoch (1980) a Hagarizmus: Vznik islamského sveta, napísanú spolu s Michaelom Cookom v roku 1977, kedy spôsobila búrku v zasvätených akademických kruhoch. Hoci od vydania tejto knihy možno zmenila názor, Hagarizmus a Mekkský obchod úplne prevrátili základy toho, čo sme považovali za moslimskú históriu. Tak ako iní autori, napríklad Arthur Jeffery, John Wansbrough a v nedávnejšej minulosti Fred Donner a Tom Holland, aj ona dokazuje, hoci inak ako oni, že to, čo sa moslimovia a nemoslimovia učia v škole o islame, nie sú fakty o tom, čo sa stalo, ale literárne kompozície, ktorých cieľom bolo vytvoriť nové náboženstvo so svojou vlastnou legitimizujúcou mytológiou.

Zrod náboženstva

Moslimovia veria, že ich prorok Mohamed, žijúci v rokoch 570 až 632, je najlepším človekom, aký sa kedy na svete narodil, a že si ho vyvolil boh, aby šíril jeho posledné a večné posolstvo, zachované na nebeskej doske, teda Koráne. Mohamed, človek skromného pôvodu pochádzajúci z Mekky – rušnej križovatky v karavánovom obchode – a povestný svojou úprimnosťou a múdrosťou, sa oženil so svojou staršou šéfkou Chadídžou, vo veku 40 rokov dostal v miestnej jaskyni prostredníctvom archanjela Gabriela božie posolstvo, ušiel zo svojho rodného mesta a presťahoval sa do Jathríbu (následne známeho ako Medina), kde sa jeho prenasledovanie zhoršilo, a neskôr sa vrátil do Mekky ako víťazný moslimský dobyvateľ. V čase svojej smrti mal za sebou niekoľko sobášov a väčšina Arábie bola obrátená na islam. Zanedlho jeho stúpenci, známi ako moslimovia, rozpútali sériu výbojov (v islamskej apologetike zľahčovaných ako futúhát) a behom storočia sa dostali až do Francúzska, čím z Úrodného polmesiaca, severnej Afriky a Pyrenejského polostrova urobili moslimské územia.

Keď tradičný príbeh vzostupu islamu považujeme za bernú mincu, je to bez pochyby jedna z najohromujúcejších udalostí v histórii civilizácií. Problémom však je, že pri skúmaní pomocou základnej historickej metódy tento príbeh neobstojí. Prakticky všetky známe fakty o islame pochádzajú zo záznamov napísaných vo 8. a 9. storočí, čiže najmenej 150 rokov po prorokovej smrti v roku 632.

Písomné záznamy o histórii islamu sa začínajú objavovať až koncom Umajjovského, poprípade začiatkom Abbásovského obdobia. Predtým sa tradície prenášali väčšinou ústne, čo znamenalo, že „verné zachovanie“ danej tradície bolo prakticky nemožné. Všimnúť si to môžeme v najstarších Mohamedových životopisoch. Prvý známy záznam o prorokových vojnách a činoch napísal učenec (álim) Ibn Ishák, má názov Sírat Rasúl Alláh, skrátene len Síra, a nejedná sa o súvislý historický naratív, ale o súbor „izolovaných výrokov, krátkych záznamov o činoch rôznych ľudí, stručných zmienkach o historických udalostiach a podobne.“

V tom čase bol život Mohameda súčasťou niečoho, čomu sa hovorilo ilm al-maghází (doslova veda o výbojoch) a čo bolo prevažne neznáme, až kým nevznikol veľký korpus o prorokovi. Ibn Hišám rozšíril Síru od Ibn Isháka o nový materiál a odstránil z nej niektoré časti. Na tomto procese je zaujímavé, že nespočíval v zachovaní minulosti, ale v skutočnosti v jej zničení, lebo hlavným záujmom bolo založiť nové náboženstvo, ktoré by dávalo zmysel autorovým súčasníkom. Zostali len roztrúsené čriepky minulosti; tie sa presunuli do kánonických hadísov (skutkov a výrokov proroka Mohameda zaznamenaných reťazcom svedkov), rýchlo sa uzatvorili a naveky zapečatili. Práve z tohto dôvodu si mnohí myslia, že islam skutočne vznikol až v 9. a nie 7. storočí. Tým chcem povedať, že islam nadobudol svoju charakteristickú identitu asi 200 rokov po prorokovej smrti – za predpokladu, že prorok, ako ho poznáme, naozaj existoval.

Na neskorších moslimských záznamoch je skoro až šokujúce, že sa takmer vôbec nezmieňujú o susedných civilizáciách s ich bohatými a komplexnými tradíciami. Príslušníci týchto civilizácií sa objavujú len ako neznámi nasara (kresťania). Na druhej strane, národy strednej Ázie, krajiny Turcov a Mongolov, sú opísané ako „zaniknuté národy“ (umam chalija). Cieľom bolo vzbudiť dojem, že islam je ahistorická udalosť a božský zásah, ktorý sa zjavil úplne celý v Arabskej púšti. „Islamská civilizácia“, hovorí Croenová, „je tou jedinou na svete, ktorá sa zrodila v mysli jediného muža.“ Je to postoj, ktorému musíme slepo veriť, lebo ho nemáme s čím porovnať, pokiaľ nenahliadneme do nemoslimských zdrojov – gréckych, arménskych, aramejských, sýrskych a koptských.

Islam svojich veriacich nežiada veriť v to, čo Mohamed povedal (čo si nemáme ako overiť), ale v to, o čom pisári vo 8., 9. a aj i 10. storočí, väčšinou v Iraku, rozhodli, že je islam. Práve v tom období boli všetky kánony viery – hadísy, fiqh (právna veda), rôzne moslimské školy (madhahib), šaría (sväté právo) a aj Korán – dokončené a zverené budúcim generáciám. Od doby Mohamedovej prorockej kariéry až po toto obdobie prevláda znepokojujúce ticho. Udalosť takého rozsahu, akou je vzostup islamu, mala zanechať silné ozveny všade v civilizovanom svete. Napokon, nejaké informácie o islame by sme mali nájsť v nemoslimských zdrojoch, keďže Arábia bola na okrajoch dvoch starovekých civilizácií – rímskej (v Sýrii) a perzskej (v Iraku a Iráne).

Žiaľ, ukazuje sa, že na podporu neskoršej moslimskej verzie raného islamu máme hrozne málo dokumentácie. Všetky informácie, čo môžeme zhromaždiť z kresťanských a židovských záznamov zo 7. a 8. storočia, prezentujú odlišný obraz oproti štandardnej histórii islamu. Na tomto mieste sa nebudeme týmito detailmi zaoberať, ale chcem poskladať dokopy – akokoľvek zjednodušujúco – prelomové dielo Croneovej a jej spolupracovníkov, aby som predložil veľmi základnú teóriu o tom, čo sa mohlo stať počas tých zmiznutých desaťročí (nazvime ich al-ukud al-chalíja). Pokúsim sa, aby nasledovná rekonštrukcia islamu bola čo najbližšie ku Croneovej téze, vysvetlenej vo vyššie uvedených knihách.

Ako všetci vieme, islam sa veľmi podobá svojim židovským a kresťanským predkom, lebo obe náboženstvá sa v Sýrii a Arábii v 7. storočí, kedy mal Mohamed dostať svoje zjavenie, už dávno nachádzali. Židia utiekli pred prenasledovaním cisára Héraklia a v snahe znovu získať svoju krajinu v Jeruzaleme naverbovali Arabov. Izmaeliti a Židia, dve skupiny nepriateľské voči predstave svätej trojice a oháňajúce sa predstavou spoločného predka, Abraháma, začali ako spojenci počas hidžri (úteku) do Svätej zeme, považovanej za miesto narodenia hagarénov – potomkov Hagar, Abrahámovej konkubíny a matky Izmaela. V dobových gréckych dokumentoch sú izmaelitskí dobyvatelia opisovaní ako „Magaritai“ a v sýrskych dokumentoch ako „Mahgre“ alebo „Mahgraje“, čo znamená muhadžirún. Z tohto dôvodu si akademici ako semitista Robert Kerr myslia, že hidžra nemusí byť narážkou na skutočnú fyzickú migráciu na sever – cieľom arabských imigrantov bola Palestína, nie Medina. Arabskí izmaeliti podnikli hidžru do Zeme zasľúbenej, nie do vzdialeného, prašného mesta zvaného Jathríb.

Po dobytí Palestíny si hagaréni (iné označenie pre izmaelitov – pozn. prekl.) museli poradiť s rôznorodejšou populáciou a snažili sa dištancovať od svojich niekdajších chránencov, Židov. To nebolo ťažké. Ako spasiteľa prijali Ježiša, hoci symbol kríža odmietli. Maronitská kronika dosvedčuje, že umajjovský kalif Mu'ávija sa po príchode do Jeruzalema v roku 659 modlil na kresťanských miestach. V tomto rýchlo sa meniacom prostredí hagaréni rozpracovali svoj pôvod, povýšili Abraháma do postavenia proroka, dali mu vlastnú posvätnú knihu (suhuf Ibráhím) a prisúdili mu výstavu kaaby v Mekke. Moslimovia použili staršie označenie pre pohana – haníf – a preložili ho ako nasledovník Abraháma.

Islam, zakladajúci sa na arabskej identite, sa vyvinul najprv v grécky hovoriacej byzantskej Sýrii, provincii Rímskej ríše. Práve v Sýrii kalif Mu'ávija zhromaždil mu'allakát, klasickú zbierku predislamskej arabskej poézie a práve v Sýrii a Iraku velebil Abú Tammám, učenec z abbásovského obdobia, arabskú minulosť. Predchodcovia ulamá definovali boží zákon ako hakk al-arab (pravda Arabov) a svoj jazyk opísali ako lisán al-arab. V čase, keď umajjovský kalif Abd al-Málik postavil Skalný dóm na miestne zničeného židovského chrámu vo svätom meste Jeruzalem, aby ukázal nadradenosť svojho náboženstva, sa začalo objavovať „niečo zreteľne islamské“. „Zápletky helénskych drám, témy helénskych noviel, kúsky a čriepky gréckeho myslenia, maličkosti rímskeho práva (boli) vytrhnuté z ich pôvodného kontextu, aby poskytli materiál pre arabský systém viery. V každom prípade, Arabi dodali štruktúry a Sýrčania im vďačne pomohli svojimi tehlami.“ Moslimské zákony však vznikli neskôr, v Iraku, „centre rabínskeho judaizmu.“ Presne tu bola namáhavo vypracovaná právna tradícia, ktorá podporila a zarámovala základy tohto nového náboženstva do pevných, neotrasiteľných hradieb.

Islam mal nevypočítateľný vplyv na región. Arabi vtrhli na Stredný východ, ktorý bol kultúrne grécky a nábožensky židovský (kresťanstvo je judaizmus zbavený svojej výlučnej etnicity), no ako sme videli vyššie, odmietli miestne kultúry a ukázali svoju vlastnú, pochádzajúcu z Arabskej púšte. Židovsko-arabské spojenectvo fungovalo preto, lebo Židia videli svojich utláčateľov porazených, no Arabi boli príliš ambiciózni, aby sa jednoducho zmierili s náboženstvom iného národa. Chceli mať svoje vlastné. Nestratili sa v starovekej kultúrnej tradícii regiónu, ani ju úplne nezlikvidovali; oni len vykúzlili novú civilizáciu z jej starovekých prvkov kombináciou svojej vojenskej sily a židovských zásad, pričom do popredia dali Izmaela a Mohameda namiesto Izraela a Mojžiša, no ponechali si predstavu žiarlivého boha (Alláh ako Jahve).

V Iraku si politický štýl Sásánovcov privlastnili bez veľkých ťažkostí, ale základ rímskeho občianskeho práva používaný nestoriánskou cirkvou nahradili svätým právom. Grécku filozofiu zavrhli ako cudziu a v súlade s tým bola „pranierovaná ako tradícia taká nezvyčajná, že mená najslávnejších ľudí boli nevysloviteľnou hatlaninou na jazykoch pravých veriacich; a naopak, nemohla očakávať žiadnu toleranciu, ku ktorej mohla vyzývať poézia pohanskej Arábie, lebo napriek všetkým nenáboženským fatalizmom bola arabská.“

Islam hľadal svoje nedotknuté dedičstvo v pohanskej poézii Arabskej púšte, nie v bohatých polyteistických tradíciách gréckej filozofie! „Vedy starovekých národov boli postupne zredukované na niečo ako intelektuálnu pornografiu,“ píšu Croneová a Cook, „a elita, ktorá ich pestovala, do obťažovanej a pochybnej subkultúry.“ Rímske právo – známe ako kanun – a grécka filozofia – známa ako falsafa – boli zbavené svojej podstaty a predefinované tak, aby zapadali do arabského, islamského systému. Táto arabská paradigma sa ironicky stala základným kameňom globálnej civilizácie, keď nearabskí konvertiti na islam, šu'úbiovia a mawálí, protestovali proti arabskej etnocentrickej hegemónii a pretvorili arabské pohanské dedičstvo na kultúrny základ všetkých moslimov. Len zopár výdobytkov prevzatých z cudziny, ako mystika, umenie, medicína a exaktné vedy, mohlo vďaka ulamá fungovať bez zásahov napriek svojmu cudziemu pôvodu.

Moslimom záležalo najviac na Arábii ako mieste pôvodu proroka – všetko, čo ležalo mimo nej, bolo pre nich nepodstatné. „Pre barbarov, ktorí dobyli najstaršie a najuznávanejšie centrá ľudskej civilizácie,“ píšu Croneová a Cook, „je to husársky kúsok, čo nemá v histórii obdobu; ale rovnako by osud civilizácie v islame mohol byť len mimoriadne nešťastný. V krajnom prípade to bolo spojenie židovského významu so silou arabských výbojov na jednej strane a extrémne kultúrne odcudzenie Sýrčanov na strane druhej, čo určilo, prečo a čím islamská civilizácia musela byť.“

Ak bola neústupčivosť hagarizmu so svojím arabským etnocentrizmom pre zoroastrizmus pustošivá, islam v uväznila v napätej situácii, ktorá sa nikdy úplne nevyriešila. Tým, že si hagaréni vybrali pre vznik islamu etnicky výlučné, no kultúrne obmedzené prostredie, privilegovali arabský pôvod a kmeňový systém na úkor svetoobčianskeho názoru usadlých civilizácií. Iste, Korán obsahuje zopár veršov kážucich rovnosť zbožných veriacich bez ohľadu na ich rasu a etnicitu, ale prorok tiež vyjadril svoju lásku k Arabom slovami, „ak nenávidíte Arabov, nenávidíte aj mňa,“ čo je niečo, čo by Ježiš nikdy nepovedal. Arabčina bola vlastne povýšená na večný jazyk. Aj Adam v raji údajne hovoril po arabsky.

Kvôli tejto a iným napätým situáciám zostala politická predstavivosť islamu „sústredená na púšť“. Islamská džáhilíjja (predislamské obdobie) bola svetom poézie a prorokov hovoriacich arabsky, nie mysliacich filozofov vyjadrujúcich sa v gréčtine, jazyku sýrskej elity. Pre svojho Alláha si zvolili židovskú predstavu osobného (a žiarlivého) boha, nie gréckej záľuby v špekulovaní a „neosobných predstavách“. Kresťanstvo sa snažilo nachádzať kompromisy a vyhýbať sa extrémom oboch, ale moslimský Alláh sa jednoducho vzdialil, čím unikol fyzickému prístupu pohanov či skúmaniu filozofov. Len nevzdelaní proroci nám mohli povedať, aký je. „Hagarizmus neskončil ani ako jedna vec, ani pohodlne pevný, ani pohodlne rozptýlený. Nebol to len starovek, ktorý trpel, keď bol prastarý obsah vrhnutý do hagarénskej podoby; osud hagarizmu v islamskej civilizácii bol svojím spôsobom rovnako nešťastný.“

Božia vláda

Croneovej výskum je dôležitý aj vtedy, ak berieme oficiálnu moslimskú verziu histórie za bernú mincu. Celkom určite mohol informovať a vyviesť z omylu moslimov, ktorí zápasili so správnym politickým smerovaním po Arabskej jari. Množstvo moslimov si v súčasnosti myslí, že islam je riešením na krízu svojej krajiny, a preto vyzývajú na nejakú formu islamskej vlády. Ale aké modely majú na mysli? Aké teórie zanechali pôvodcovia islamu ako sprievodcu moderným islamským politickým zriadením a kultúrou slobody?

Nanešťastie, islamská politická literatúra nemá dnešnému moslimovi v Casablance či Káhire veľmi čo ponúknuť. V prvých storočiach islamu sa dobrá vláda chápala ako vláda snažiaca sa žiť v súlade s božími príkazmi a predpismi v Koráne, poprípade i v hadísoch. Islam už od svojho začiatku neoddeľuje náboženské zvyky od politického života, keďže to bol prorok Mohamed, kto spojil bojujúce arabské kmene do superkmeňa veriacich, zvaného umma, ľudu zjednoteného vierou a výbojmi v mene božej vlády.

Mohamedovo prorocké poslanie sa zakladá na predstave obnovy božieho poriadku. Podľa islamu je svet hriešny, preto boh zoslal ľudí, ktorí varujú (nabíovia alebo anbija'a) a nositeľov nových náboženstiev (rusúl), aby spurným ľuďom pripomenuli skutočnú cestu božiu. Podľa odhadu Croneovej a Hindsa musel boh poslať asi 124 000 nabíov a len asi 315 rusúl (singulár rasúl), posledným z ktorých je prorok Mohamed. Neexistuje totiž alternatíva voči božej vláda – buď ona alebo anarchia. Človek musí poslúchať boha, inak prepadne hriechu (ma'sija). Výber je prísny, ale jasný.

Boh vysiela poslov, aby ho zastupovali na tomto svete. Podľa moslimskej literatúry bolo teda prvému človeku, Adamovi, zverené vedenie, imáma, a bol božím zástupcom na zemi (chalífátu alláh fí ardíh). Súčasťou procesu obnovy dobrej vlády je často násilie. Prorok Mohamed viedol vojny, aby obrátil Arabov na božie náboženstvo a zhromaždil ich v jeho mene. Na rozdiel od kresťanstva, ktoré sa objavilo v etablovanej ríši a pomaly sa v ňom rozrastalo, islam nikdy neuvažoval o odluke náboženstva a politiky – oboje bolo súčasťou rovnakého božieho poslania. To bol na Strednom východe celkom nový poriadok, lebo staršie civilizácie, ako Rím a Perzia, nemali také prísne očakávania. Mohamed bol fakticky nový Mojžiš, pričom samotný Mojžiš bol v Koráne len „paradigmatickým prorokom“.

Po Mohamedovej smrti boli semená občianskej vojny kvôli politickému následníctvu už zasiate. Druhý kalif po prorokovej smrti, Umar, si udelil titul amír al-mu'minín, lebo pokračoval v prorokových výbojoch. V roku 644 ho dobodal otrok. Jeho následníka Utmána, prorokovho svokra, zabili na základe údajného rodinkárstva Alího (prorokov bratanec) šiiti. Otázka politického vedenia podnietila občiansku vojnu, kde proti sebe stáli Alího podporovatelia (šiia, čiže Alího strana) a tí, ktorí verili, že Utmánova vražda bola nezákonná. Podporovatelia Alího verili, že úloha vedenia moslimov by mala zostať v prorokovej rodine (ahl al-bajt), zatiaľ čo podporovatelia Utmána, člena mocného Umajjovského klanu, boli ochotní rozšíriť svoje možnosti, hoci aj oni prisúdili zvláštne postavenie prorokovej línii. Táto skupina moslimov dávala prednosť komunitnému konsenzu.

Keďže panovníkom v islame bol imám, ako pastier vedúci svoj dobytok (ra'ijja) ku spáse, Umajjovci, ktorí získali moc od Alího, nemohli odolať pokušeniu opísať panovníka ako najlepšieho žijúceho (chajr annas alebo al-afdhal) a božieho zástupcu na zemi (chalífátu alláh ala ardih), mahdího (spasiteľa), ktorého treba poslúchať (ta'a). Umajjovci zaviedli dynastické nástupníctvo (hoci možnosťou zostali aj voľby na základe vymenovania a od panovníka sa očakávalo, že bude Arab z kmeňa Kurajšovcov). Pretože sa kalif nemohol zúčastniť každej náboženskej udalosti, každodenným otázkam sa venovali učenci (ulamá), ktorí boli k ľuďom bližšie. To sa ulamá osvedčilo – z dôvodu, že záležalo len na božích pravidlách, mali voľnú ruku, aby k tomuto zbožštenému systému každého zaviazali, vrátane kalifov. Nemalo existovať žiadne právo vytvorené človekom. Kalifát (chiláfa, čiže následníctvo) Mohameda, nie boha, bol prijateľný a dokonca najlepší. Na druhej strane mulk, teda kráľovstvo, bolo zlé, lebo viedlo ku autokracii a sebectvu.

V priebehu desaťročí a stáročí ulamá rozhodli, že všetka múdrosť sa skončila s prorokom, lebo len on mal prístup k bohu. Okrem Koránu a hadísov už nemali existovať žiadne ďalšie posvätné knihy či zdroje poznania. Dynastia, čo ukončila vládu Umajjovcov, teda Abbásovci, taktiež príbuzní prorokovej rodiny, prijala systém ulamá. Bolo to počas ich vlády, kedy tradicionalisti (ahl al-hadís wal džama'a) zvíťazili nad racionálnymi teológmi zvanými mu'tazila. Tradicionalisti si v 9. storočí vymysleli tézu „štyroch správne vedených kalifov“ v snahe ukončiť fitnu (spoločenský konflikt, poprípade anarchiu). S možnou výnimkou Umara ibn Abd al-Azíza z Umajjovskej dynastie nezískal znovu svoje postavenie žiadny panovník (či už kalif, sultán alebo kráľ). Sunnitskí tradicionalisti akceptovali len kalifa či panovníka z kmeňa Kurajšovcov, alebo len moslima, keďže podľa svojej kvietistickej filozofie verili, že tyrania je tak či tak normou a keď oni, učenci, definujú pravidlá správania, ochránia zbožných moslimov pred záhubou.

Tak ako boli Umajjovci ovplyvnený byzantskými spôsobmi, Abbásovci boli ovplyvnení kultúrou Peržanov, nie Arabov. Perzská politická tradícia so svojou pomocnou literatúrou (nassiha) a závetom (wassija) dávali charakter vládnym zvykom. Bújovci v Iraku (945-1055) prevzali tituly ako napríklad kráľ kráľov (po perzsky šahanšach alebo po arabsky málik al-mulúk). Dvorania a občania sa mali v spoločnosti kráľov správať veľmi opatrne, lebo nikdy nemohli nikomu dôverovať. Kalif sa stal neprístupnejším, lebo sa riadil zložitými kráľovskými rituálmi, ktoré Croneová a Hinds opisujú ako „z polovice krutú moc a z polovice divadlo.“ Raná odluka boha a človeka sa vracala späť.

Grécka tradícia a „politická veda“ boli, napodiv, znovu objavené v Iraku, nie v Sýrii či Egypte. Pri svojom hľadaní vedeckého poznania moslimovia nemohli prehliadnuť Al-Junanijjún (Iónov, čiže Grékov), ale svoje filozofické hľadanie obmedzili prevažne na Aristotela a niektoré Platónove diela. Celé filozofické školy, ako predsokratovci, kynici, stoici, skeptici a iné, boli neznáme, až na rozptýlené výroky ich predstaviteľov. Učencov, ktorí si filozofiu užívali, trápila hlboká nedôvera voči nej. Nazývali ju hikma (múdrosť), aby ich nenazvali kacírmi alebo neveriacimi. Veľký filozof Al-Farábí veril, že filozofia bola pre moslimskú spoločnosť lepšia než náboženstvo, ale veril tiež, že bežní ľudia nemôžu byť filozofi a musia mať náboženstvo, čo je degradovaná popularizácia vyšších právd získaných prostredníctvom filozofie. Al-Farábího „cnostné mesto“ bolo jednoducho mimo dosahu priemerných ľudí, čo je dôvod, prečo ďalší filozof, Abú Bakr al-Rází, veril, že organizované náboženstvo je nevyhnutné pre spoločenský poriadok. Šiitski izmaeliti súhlasili s niektorými Al-Rázího názormi, že funkcia proroka a ani organizované náboženstvo nie sú potrebné na získanie pravdy. Napokon, ako usudzovali, ľudia pred potopou sveta poznali boha.

Tak ako všetky národy, aj moslimovia uvažovali o povahe vlády. Vychádzali z predpokladu, že ľudská povaha je chybná a skazená a že vláda je nutná na nastolenie mieru a vytvorenie základov civilizácie. Bolo náboženstvo nevyhnutné pre založenie vlády? Niektorí ľudia ako Al-Rawandí, Al-Sarachsí a Al-Rází verili, že stačí rozum, s čím neskôr súhlasil a podporoval aj Ibn Tajmíjja a Ibn Chaldún. Pre väčšinu ľudí však bolo náboženstvo nutné pre spoločenský poriadok, najmä preto, že v islame neexistuje romantická predstava dokonalého predislamského štátu (akú by sme mohli nájsť u Jeana-Jacquesa Rousseaua a v západnej tradícii celkovo). Práve islam ako forma vlády má napraviť neúspešný štát. Moslimovia neznalí gréckych demokratických tradícií, ale celkom dojatí činmi Alexandra Veľkého, usudzovali, že cnostný štát musí byť zo svojej definície totalitný. Vláda preto musí vynucovať morálku verejnosti prostredníctvom muhtasibov, niekoho ako trhových inšpektorov a inkvizítorov v jednom. Vzhľadom k tomu, že Korán prikazuje správne a zakazuje nesprávne (al amr'ani al ma'aruf wa annahy 'ala munkar), verejné monitorovanie hriešneho správania, vrátane zastupovania každého moslima na tejto pozícii, tolerovali aj učenci ako veľký imám Al-Ghazálí. (Americký otec-zakladateľ Thomas Jefferson by takú politiku považoval za protiklad cnosti, lebo vynucovanie morálky vytvára pokrytcov, nie zbožných mužov a ženy. Ale také uvažovanie bolo vtedy bežné a v mnohých častiach moslimského sveta zostalo dodnes.)

Spájanie cnosti s náboženstvom viedlo ku humorným epizódam, ako keď sa chudobní sťažovali prorokovi na to, ako to, že bohatí moslimovia majú oboje – dobrý život na zemi a raj po smrti. Niektoré moslimské komunity, ako zindíkovia, karmati alebo Bratia čistoty, boli komunistickejší než moslimovia. Niektorí verili, že sloboda bola počiatočnou podmienkou (al-'asl huwa al-hurrija), ale to znamenalo, že len veriaci si boli rovní. Mnohí sa starali o zvieratá a boli vegetariáni. Niektorí, ako filozof a básnik Al-Ma'arri, boli dokonca vegáni.

Oni však boli výnimkou. Ľudia sa v očiach moslimov rozdelili na veriacich a neveriacich (kuffár). Nemoslimovia sú súčasťou domu vojny (dar al-harb), ale tí, ktorí prijali božie zjavenia (ľudia knihy, čiže ahl al-kitáb), dostali bezpečnostné záruky. Učenec Al-Mawardí udelil moslimom právo žiť v dar al-harb, pokiaľ tam môžu vyznávať svoje náboženstvo, ale panovala široká zhoda, že džihád v zmysle kitál (boja) v mene Alláha je veľmi záslužný. Ťahať ľudí v okovách ku spáse je zvláštny spôsob, ako potešiť boha, ale len zopár ľudí, ako Al-Razí a karmati, tento prístup odmietlo.

A čo koránový verš, podľa ktorého v náboženstve niet donútenia (la ihraka fíl dín)? Dal by sa použiť na rozšírenie náboženskej slobody, lebo nútené konverzie nemajú morálnu hodnotu. Niektorí tvrdili, že len odpadlíci a neveriaci by mali byť terčom džihádu. Podľa ostatných je život s odlišnosťami v skutočnosti súčasťou vlastného morálneho vzdelávania. Aj toto bol menšinový názor. Veľká väčšina, asi 99 percent moslimov, verilo, že ku spáse vedie len islam. S tým súhlasil aj Ibn Chaldún.

Takéto etické úvahy nepomohli moslimom položiť základy dobrej vlády. Abbásovci z Iraku zosnovali revolúciu (dawla) so šiitskymi prvkami a spasiteľskými podtónmi proti arabocentrickým a údajne skorumpovaným Umajjovcom, ale taktiež nedôverovali svojmu ľudu. Abbásovci sa z obáv o svoju legitimitu rozhodli, že naverbujú cudzích otrockých bojovníkov, prevažne Turcov – mamlúkov – aby udržiavali svojich poddaných na uzde. Od mamlúkov sa očakávalo, že budú jazdiť na koňoch a bojovať, nie robiť politické rozhodnutia. Táto inštitúcia sa čoskoro rozšírila do celého moslimského sveta a prežila do novoveku. Politický rád mamlúkov, v mnohých ohľadoch jedinečný pre islam, sa výrazne odlišoval od európskeho feudálneho systému so svojimi barónmi, ktorí napriek všetkému cynizmu, čo mohli prechovávať, boli členmi rovnakého spoločenstva. Tento rád odstránil vzájomné ústupky charakteristické pre panovníkov a aristokratov v Európe, lebo si znepriatelil slobodných mužov, základ akéhokoľvek samostatného štátu. Toto „vylúčenie slobodných mužov zo spoločenstva svedčí o morálnej priepasti takých rozmerov, že spomedzi veľkých civilizácií sa nachádzala len v jednej,“ komentuje Croneová.

Inštitúcia mamlúkov bola nastolená až potom, ako kalifát stratil svoju moc a ako sa ríša, zo všetkých praktických dôvodov, rozpadla na autonómne regióny. Abbásovskí kalifovia neboli dobyvatelia či bojovníci. Verbovali šiitskych tajomníkov, ktorí sa takmer vôbec nevenovali ich vláde. Takže vďaka cudzím mamlúkom a tajomníkom vznikli podmienky pre intrigy a fragmentáciu. Rozpad Abbásovského štátu dal viac moci ulamá a viedol ku vzniku nových, odpolitizovaných titulov, ako šarif, čo bol potomok Alího so spoločenským postavením, ale žiadnym nárokom na politickú moc. Štát a spoločnosť boli oddelené priepasťou, len chabo premosťovanou ulamá a miestnymi šľachticmi, ktorí ju na pokyn panovníkov udržiavali mimo rovnováhy. Pokiaľ si štát plnil základnú funkciu bezpečnosti a ochraňoval šaríu, zostal takmer úplne nedotknutý. Na rozdiel od iných častí sveta, ako napríklad Čína, sa predpokladalo, že štáty podliehajú cyklu zrodenia a úpadku, keďže sila štátu, ako tvrdil Ibn Chaldún vo svojich teóriách, spočíva v jeho kmeňovej solidarite vypestovanej na okraji civilizácie. Usadlý život sa spájal so slabošstvom vedúcim k úpadku štátu. „Myšlienka, že prechod k usadlej vláde by mohol byť prechodom ku lepšej, silnejšej a trvalejšej vláde, mu (Ibn Chaldúnovi) nikdy nenapadla,“ píše Croneová, „a určite by ho zmiatla mandžuovská (čínska) a franská história, keby ich poznal... skrátka, Ibn Chaldún videl cykly z pohľadu z barbarov: máme tu moslimskú fixáciu na kmeňovú minulosť preformulovanú v sekulárnych pojmoch makrohistórie.“

Sloboda od Arábie?

Na základe najlepšej dostupnej práce o historických záznamoch je Croneovej metóda jediným spôsobom, ako zachrániť vznik islamu z temných piesočných búrok zabudnutia a oprášiť jeho začiatky od nánosov mýtov, fantázie a ideologických spisov Abbásovských učencov. To, čo prezentuje, môže, no nemusí byť správny výklad a scenáre vývoja mohli byť veľmi odlišné, ale to najmenej, čo môžeme povedať o jej práci a práci jej kolegov je, že otvára dvere novým perspektívam a vyzýva nebojácne mysle, aby preskúmali literárne tradície považované za históriu. Slobodným ľuďom umožňuje preskúmať, čo sa naozaj stalo v 7. storočí, nie to, o čom neskoršie generácie rozhodli, že je história a raný islam.

Napokon, či už chceme prijať oficiálnu verziu moslimskej histórie alebo viac inklinujeme k jej spochybňovaniu kvôli medzerám, ktoré sa Croneová a jej kolegovia tak dôkladne snažili premostiť, kultúra momentálne prezývaná islam je výrazom arabskej ideológie vypracovanej učencami a pisármi v priebehu dvoch alebo troch storočí. Jazyk, kultúra a zvyky Arábie – skutočné alebo vymyslené – sa stali základmi nového náboženstva. Či už ich vytvorili Arabi z Hidžázu alebo z Gazy, Sýrie, poprípade Bagdadu, začiatky boli pevne upevnené v jednom z najmenej civilizovaných miest na Strednom východe a jednom z najzaostalejších regiónov v Stredomorí. Do takej kultúry napokon silno presiakli byzantské a perzské motívy a neskôr aj európske a americké, ale jadro, mýtus, zostal bezpečne ukrytý v arabskej divočine a jej zvykoch. Preto sa nám naskytuje neškodný pohľad na bradatých mužov v rúchu a sandáloch, hovoriacich do mobilných telefónov a cestujúcich letecky prvou triedou. Preto sa tiež mnohí moslimovia zo vzdialených miest pokúšajú napodobňovať arabský prízvuk, aby sa cítili trocha bližšie ku pôvodu svojho náboženstva.

Moslimskí tvorcovia príbehov, ktorí napísali svoje príbehy vo 8. a 9. storočí, chytili svoje publikum na viac než tisíc rokov do pasce. Budú mať dnešní moslimovia odvahu vykročiť z tieňa ulamá a rozhliadnuť sa okolo? Ich osud a osud celého sveta do určitej miery závisí od toho, či to urobia.


Prevzaté z https://www.tingismagazine.com/editorials/islam-the-arab-religion/

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára