utorok 1. februára 2022

Andalúzia alebo legenda o islamskom Španielsku


Nirmal Dass

Recenzia knihy Mýtus o andalúzskom raji: Moslimovia, kresťania a Židia počas moslimskej vlády v stredovekom Španielsku od Daría Fernándeza-Moreru

Wilmington: Intercollegiate Studies Institute, 2016

Prečo je história dôležitá? Podľa niektorých ľudí ponúka ponaučenia hodné pozornosti. Iní považujú históriu za chybnú zo svojej podstaty, s nedostatkami, ktoré treba odhaliť a odsúdiť. Ďalší ľudia zasa zaujímajú schvaľujúci postoj a hľadajú konkrétne príklady, ktoré následne vyzdvihujú ako precedensy. Hoci sú takéto stratégie populárne, vytvárajú len mýty a z toho dôvodu sú značne chybné, lebo upierajú histórii jej skutočný účel, a tým je odhaliť pravdu o veciach prostredníctvom rozumu.

Príkladov vytvárania takých mýtov je množstvo. Jedným je mýtus o islamskom Španielsku, alebo utopickej Andalúzii: úspešnej a harmonickej spoločnosti, kde zdvorilí a múdri moslimskí panovníci premenili primitívne a barbarské vizigótske kráľovstvá na rajskú ríšu plnú tolerancie pre všetky náboženstvá. Označuje sa to ako convivencia, harmonické spolunažívanie. Oba príklady sú spätnými projekciami súčasných túžob, kedy sa hľadajú historické precedensy na ospravedlnenie súčasných predstáv o ideálnej spoločnosti – v tomto prípade multikulturalizmu. Nech už majú takéto snahy akúkoľvek hodnotu, popierajú historickú pravdu. V prípade Andalúzie sa Darío Fernández-Morera, profesor španielskej stredovekej literatúry a histórie na Northwestern University, ujal úlohy oddeliť fakty od fikcie. Robí to výrečne a dôkladne, pričom čerpá z najnovšieho európskeho výskumu (väčšina z ktorého stále nebola preložená do angličtiny), rovnako ako dokumentárnych a archeologických dôkazov.

Moslimské Španielsko bolo v skutočnosti antiutópiou. Fernández-Morera zasadil moslimské podrobenie Španielska do kontextu džihádu, čo dokazuje aj Ibn Chaldún: „V moslimskej komunite je svätá vojna (džihád) náboženskou povinnosťou, a to kvôli univerzalizmu moslimského poslania a povinnosti konvertovať každého na islam, buď pomocou presviedčania alebo pomocou sily. Preto sú kalifát a kráľovská autorita (politická a náboženská moc) v islame zjednotené.“ Tí, ktorí sa nedali presvedčiť, mohli žiť ako dhimmí, ohrození podriadení, povinní platiť požadovanú ochrannú daň (džizju), ktorá sama o sebe nebola zárukou tolerancie. Pogromy proti kresťanom boli časté a dochádzalo počas nich k ukrižovaniam, napichovaniu na kôl či stínaniu hláv a kresťanské deti boli unášané a vychovávané ako moslimovia. Židia boli niekedy spojencami islamských úradov, ale tým sa ich podriadené postavenie nezmenilo. Preto v roku 1066 moslimský dav zmasakroval Židov z Granady, zatiaľ čo karaiti boli systematicky vyhladzovaní po celej Andalúzii. Slovami Maimonidesa, židovského filozofa a svedka týchto zverstiev: „Žiaden národ nás nikdy neobťažoval, nezneucťoval, neponižoval a nenávidel tak ako oni (moslimovia).“

Ženy boli segregované, zahaľovali sa a žili v podriadenosti svojho mužského príbuzného alebo manžela, zatiaľ čo ich kameňovanie za cudzoložstvo bolo v súlade s právom (šaría). Navyše sa v právne schválenej podobe často vyskytovalo ženské sexuálne otroctvo. Zajaté kresťanky si v celom moslimskom svete veľmi cenili a obchodovanie s nimi bolo veľmi výnosné.

Antiutopistická realita bola čiastočne dôsledkom toho, ako si uplatnenie šaríe v spoločnosti vysvetľovali štyri oficiálne školy právnej vedy. V Andalúzii prevládala málikovská škola a tá bola známa svojou krutosťou voči nemoslimom. Andalúzsky právnik Ibn Abdún v roku 1100 napísal: „(Židov a kresťanov) treba nenávidieť a vyhýbať sa im. Je zakázané zdraviť sa im slovami 'Mier s tebou'. Sú posadnutí Satanom a kvôli nemu zabudli na božie varovania. Patria Satanovi. Musia nosiť charakteristické znamenie, aby sa dali rozpoznať a aby pre nich bolo zdrojom hanby.“ Preto nosili kresťania modrú nášivku a Židia žltú. Dokumentárne dôkazy tiež naznačujú masový odchod nemoslimov z Andalúzie na kresťanské územia na severe. Pre porovnanie, na Strednom východe a v Egypte, kde prevládala iná škola právnej vedy, nebolo prenasledovanie nemoslimov také kruté.

Veľmi sa tiež zdôrazňuje, že Andalúzia bola miestom slobodného myslenia, kde filozofia prekvitala vďaka medzináboženskému dialógu. Málikovská škola právnej vedy však niečo také účinne potlačila. V islamskom svete bola filozofia len osobnou zábavou niekoľkých vyvolených, ktorých hĺbanie nemalo žiaden vplyv na riadenia ľudského života, čo bolo výsadou šaríe, lebo len tá predpisovala, čo má človek robiť a ako má žiť. V islame jednoducho nie je filozofia potrebná. To jasne vyjadrili dvaja myslitelia spájaní s Andalúziou, menovite Averroes (Ibn Rušd) a Maimonides. Averroes bol právnik, vykonávateľ šaríe, kým Maimonides musel ujsť z obáv o život, lebo bol Žid. Práce oboch sa preslávili až vtedy, keď ich v trinástom storočí objavila a preložila kresťanská Európa, lebo Západ vždy potreboval filozofiu na usmerňovanie spoločenského a osobného života.

Navyše, výraz „islamské Španielsko“ predpokladá, že moslimská vláda bola stabilná a trvala od ôsmeho do pätnásteho storočia, kedy kráľ Ferdinand a kráľovná Izabela počas rekonkisty vytlačili v roku 1492 posledného moslimského panovníka z Granady. Ale história nám vypráva iný príbeh. Počiatočný moslimský vpád v roku 711 skutočne siahal až po rieku Douro, ale podrobená krajina sa zanedlho rozpadla na malé islamské kráľovstvá (taify), ktoré proti sebe bojovali o kontrolu nad zdrojmi. Od čias Pelaya z Astúrie a bitky pri Covadonge v roku 722 bolo kresťanské znovudobytie (rekonkista) územia nepretržité a trvalé. Preto sa v jedenástom storočí nachádzalo pod islamskou nadvládou len malé územie severne od Madridu. V trinástom storočí siahalo len po Sevillu. V štrnástom storočí zostali moslimom len mestá Malaga a Granada. A v roku 1492 to bola už len Granada, ktorej bolo dovolené existovať, lebo pre Ferdinanda bola dobrým zdrojom príjmu. Ale keď jej moslimský vládca začal rokovať s osmanskými Turcami, ktorých ríša bola na vzostupe, Ferdinand sa Granady zmocnil (posledný čin v dlhej rekonkiste), aby Osmanom zabránil získať základňu v Španielsku.

Čo sa týka architektonického dedičstva islamského Španielska, príspevok Vizigótov sa často ignoruje. Vizigóti v skutočnosti vôbec neboli „barbari“, lebo vytvorili kultivovanú spoločnosť plnú života, kde prekvitalo umenie a architektúra. Archeologické dôkazy poukazujú na veľmi drahé budovy, ktoré zničili moslimskí votrelci. Vizigóti boli súčasťou Romanitas, teda „rímskej identity“, toho vplyvného a trvalého kontextu grécko-rímskeho vzdelávania a kultúry, siahajúceho cez celé Stredomorie, Stredný východ a Strednú Áziu až po Indiu. Aj islam vznikol a rozšíril sa v tomto starovekom kontexte (ako jasne dokazuje nedávna práca skupiny akademikov z inštitútu Inára). Francúzsky filozof Rémi Brague si všimol, že islam bol vždy veľkým pohlcovačom kultúr. Preto aj „islamská“ architektúra je opätovne využitou grécko-rímskou estetikou. Ikonická Alhambra, postavená v čase, keď bola vláda islamu v Španielsku takmer na konci, je tiež nadšeným zhíknutím nad dávno pochovanou vizigótskou civilizáciou. Myšlienky len tak nezmiznú. Nikdy nedochádza ku hromadnej kultúrnej strate pamäti.

Nech už je analýza Fernándeza-Moreru akokoľvek dôkladná a odborná, mohol sa v nej venovať aj veľkému problému arabských dokumentárnych dôkazov o moslimskej invázii do Španielska v roku 711, lebo tie pochádzajú z neskoršieho obdobia. Preto sa aj Kronika Maura Rázího našla len v prepracovanej verzii z pätnásteho storočia, zatiaľ čo slávne dielo Al-Makkarího (Nafh al-tib) sa datuje do sedemnásteho storočia. Ako obvykle pri najstarších zdrojoch, vrátane arabských, minulosť je v nich vyrozprávaná skôr pre pochvalné účely než so zreteľom na chronológiu a udalosti. Navyše, analýze Fernándeza-Moreru by prospelo, keby čerpala z práce Johannesa Thomasa, ktorého nedávna štúdia o Andalúzii (zatiaľ nepreložená) je prevratná.

Po tomto všetkom musím povedať, že kniha nesporne uspela vo vyvrátení mýtu o andalúzskej multikultúrnej harmónii. Historik Serafín Fanjul, píšuci po španielsky, si slávne všimol, že convivencia bola v skutočnosti brutálnym apartheidom. Toľko potrebná kniha Fernándeza-Moreru prinajmenšom dala veci na pravú mieru pre anglicky hovoriaci svet. Na histórii by nás mala zaujímať len pravda.


Prevzaté z https://newramblerreview.com/component/content/article?id=139:andalusia-or-the-legend-of-islamic-spain

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára