utorok 4. januára 2022

Čo je šaría, odkiaľ pochádza a prečo na nej tak veľmi záleží?


Johannes J.G. Jansen

Islamská šaría je právny systém. Je to zbierka zákazov, napomenutí a príkazov o tom, ako sa ľudia majú správať. Šaría nie je vnútornou záležitosťou týkajúcou sa len islamu a moslimov. Šaría obsahuje veľké množstvo ustanovení o nemoslimoch. Tie pravidlá sú zvyčajne zákazy a v prípade porušenia sa prísne trestajú. Kvôli týmto ustanoveniam je život nemoslimov žijúcich podľa práva šaría nebezpečný a neistý.

Podľa šaríe nemá nemoslim žiadne neodňateľné práva. Ak sa v tomto mýlim, budem rád, keď ma opravíte a vysvetlíte mi, prečo sa mýlim. Ale ak mám pravdu, tak aj väzeň na Guantanáme má viac práv než Žid alebo kresťan žijúci podľa šaríe.

Na rozdiel od právnych systémov väčšiny súčasných národných štátov, šaría nepodlieha demokratickému dozoru. Tak ako medzinárodné a rabínske právo, aj právo šaría je teoretickou záležitosťou: odborníci diskutujú o pravidlách dovtedy, kým nedosiahnu zhodu. Šaría nepozná parlament či vládu fungujúcu ako zákonodarca, pretože pravidlá šaríe vznikajú na základe zhody odborníkov, čiže islamských náboženských vodcov, profesionálnych moslimov, ulamá, ajatolláhov alebo akokoľvek inak sa títo hodnostári nazývajú.

Rovnako ako ja, aj väčšina z vás je len povrchne oboznámená s medzinárodným právom. Ambície medzinárodného práva nikdy neboli otestované slobodným a demokratickým hlasovaním. Bolo zaujímavé všimnúť si, ako často sa žalobcovia Geerta Wildersa v rokoch 2010 a 2011 odvolávali na to, čo považovali za všeobecne platné medzinárodné právo, aby ho umlčali. Ako však toto právo ukazuje, spolky teoretických odborníkov majú vo svojej izolácii tendenciu vypestovať si také pedantstvo, aké by si zvolený zákonodarca nemohol nikdy dovoliť. Do istej miery sa presne toto isté stalo šaríi.

Náboženstvá nie sú demokratické, hoci niekedy môžu demokraciu kázať alebo tolerovať. Preto ani spôsob, akým vznikajú pravidlá šaríe, nie je demokratický. Z toho vyplýva, že ak dovolíme, aby šaría alebo jej časť bola právom nejakej západnej krajiny, z demokratického charakteru tej krajiny niečo ubudne. Bude to znamenať odovzdanie zákonodarnej moci do rúk nevoleným, samozvaným, neznámym a anonymným mužom pracujúcim zo vzdialených mešít v Pakistane alebo Afganistane. A to nie je v demokracii ideálne usporiadanie. Niekto však napriek tomu môže mať legitímne náboženské dôvody, aby takéto usporiadanie uprednostnil, ale následkom toho bude niečo horšie než zdanenie bez zastupiteľstva; bude to znamenať zákonodarstvo bez zastupiteľstva.

Tvorcovia politiky na Západe neberú šaríu príliš vážne, lebo je teoretickou a náboženskou záležitosťou, právnym systémom neprameniacim zo štátnej moci, ale z myslí náboženských učencov. Naopak, v moslimskom svete má šaría nesmiernu autoritu. Obrovská prestíž šaríe v islamskom svete sa dá ľahko vysvetliť: islamská teológia stotožňuje právo šaría s vôľou božou; a odborníci na šaríu sú náboženskými vodcami islamského spoločenstva. Žiadna vláda v moslimskom svete si nemôže dovoliť odcudziť týchto odborníkov na náboženské právo, pokiaľ chce zostať pri moci.

Každá jedna islamská krajina dbá na vlastnú rovnováhu medzi svojou vládou a jej odborníkmi na náboženstvo. Táto neustále sa meniaca rovnováha je témou dizertačných prác. Napriek tomu má väčšina islamských krajín právne systémy, ktoré sú ovplyvnené tradičnou šaríou, ale nie sú s ňou identické. Pre vodcov radikálnych islamských hnutí je tento rozpor medzi právom krajiny a šaríou trvalým zdrojom hnevu. Aj tá najmenšia nezrovnalosť medzi šaríou a právom krajiny je trvalým palivom do ohňa ich propagandy, lebo spomínaný rozdiel je dôkazom, že ľudský zákonodarca chcel zaujať miesto božie a pokúsiť sa vylepšiť jeho dielo, čo je rúhanie, pretože boh musí zostať jediným zákonodarcom.

Právo šaría nie je praktickým právnym systémom vyvinutým na súdoch. Je produktom rokovaní učencov a nevzišla z praktických obáv sudcov, advokátov, žalobcov či obhajcov. Preto je šaría chudobná na súdne procesy. Je to teoretický, abstraktný právny systém vymyslený na akadémiách. Tým sa vysvetľuje väčšina jej slabín.

Moslimská teológia napriek tomu tvrdí, že právo šaría je božské. Ak sa objavia nové otázky, na ktoré musí šaría poskytnúť odpoveď, odborníci na toto právo, aspoň teoreticky, predložia riešenie založené na štyroch princípoch, alebo „koreňoch“, šaríe. Tieto štyri princípy sa objavujú znova a znova vo všetkých diskusiách týkajúcich sa šaríe. Sú to Korán, hadísy, analógia a zhoda.

Štvrtý koreň, zhoda alebo konsenzus, je pre všetky praktické účely najdôležitejším kritériom. Po dosiahnutí konsenzu je už zbytočné nahliadať do ostatných zdrojov. Teória a teológia však prisudzujú najväčšiu hodnotu autorite prvého z týchto štyroch koreňov, Koránu, hoci znenie Koránu možno v praxi nahradiť alebo vykladať ostatnými zdrojmi, poprípade inou pasážou zo samotného Koránu.

Tu sa stretávame s dôležitým princípom z práva šaría, ale aj z výkladu Koránu. Tento princíp, „rušenie“ (abrogácia), po arabsky nasch, sa často zle chápe. „Rušenie“ znamená, že koránový verš zjavený skôr môže byť vyhlásený za neplatný, teda „zrušený“ veršom zoslaným v neskoršom období. Niekedy môže byť obsah koránového verša zrušený aj prvkom z jedného z ostatných troch zdrojov. Moslimskí učenci do hĺbky analyzujú všetky možné prípady.

Najslávnejší príklad rušenia je obavou pre každého nemoslima: zrušenie súry 109, súry z mekkského obdobia, čo káže náboženskú toleranciu. Túto súru zrušil neskorší verš z Mediny prikazujúci moslimom bojovať a zabíjať neveriacich, kdekoľvek ich nájdu.

Nech už učenci šaríe čelia akémukoľvek problému, behom pár generácií dosiahnu zhodu; a potom už bude platiť Mohamedovo tvrdenie, že „boh nedovolí, aby sa (jeho) ľud zhodol na omyle“.

Toto dôležité tvrdenie hrá v systéme šaríe ústrednú úlohu. Jeho použite má niekoľko nepredvídaných následkov. Zrušenie pravidla šaríe, o ktorom už panuje zhoda, znamená, že Mohamedova umma sa pomýlila. Ale podľa islamského proroka sa nemôže pomýliť. Preto neprichádza do úvahy vracať sa k pravidlám po ich odsúhlasení. Príkladov, kedy kvôli tomuto vznikajú problémy a nepríjemnosti, je množstvo: spomeňme si len na tresty šaríe za odpadlíctvo, cudzoložstvo či krádež.

Slávnym príkladom rušenia je zákaz vína. V starších veršoch sa Korán vyjadruje o víne priaznivo; neskoršie verše ho zakazujú. Ale ako máme vedieť, ktorý verš bol prvý? To môžeme vedieť len od moslimských odborníkov na šaríu. A odkiaľ to vedia oni? Nuž, vzhľadom k tomu, že víno je zakázané, verš zakazujúci víno musí byť novší než verš, čo ho chváli. Neinformovaní ľudia budú mať podozrenie na kruhové dokazovanie, ale u tradičných moslimov sa toto všetko teší podpore Najvyššieho a opätovne to potvrdzuje, že by boli v rozpakoch bez odbornosti a vzdelania odborníkov, ktorí v islame stelesňujú náboženskú autoritu.

Priatelia islamu považujú údajnú pružnosť islamského práva za známku jeho humánneho a liberálneho charakteru. To je však omyl. Pružné zákony nie sú ľudské ale nebezpečné, lebo občania nevedia, za čo ich môžu zatknúť a popraviť. Islamské právo, pružné presne tak, ako sa to o ňom tvrdí, je v mnohých veciach jednomyseľné. Zhoda, konsenzus, to je to, na čom sa tento systém zakladá. V takých bodoch práva, ktoré sú dôležité pre každého nemoslima, neexistujú žiadne významné nezhody, bez ohľadu na tvrdenia priateľov islamu. Neuznávanie vznešenosti Mohameda, islamského proroka, sa všeobecne považuje za ťažký zločin. Ak súdy alebo vlády nepopravia previnilca, spontánni obyčajní dobrovoľníci sa môžu cítiť oprávnení vziať túto úlohu na seba, nech už ich to osobne stojí čokoľvek.

Súčasní západní akademici spochybnili pôvod šaríe. Veria, že šaría je pokračovaním rímskeho provinčného práva, platného v Rímskej ríši na Strednom východe v predvečer arabských výbojov. Niekoľko akademikov z 20. storočia písalo o vzťahu medzi rímskym a islamským právom. Ľahko si všimneme, že postava muftího je pokračovaním odborníka na jurisprudenciu známeho z rímskeho práva, no existuje aj kopa iných príkladov.

Silný vplyv talmudického rabínskeho práva na šaríu je nepopierateľný, čo nie je žiaden zázrak, lebo talmud a šaría vznikli v Iraku, zhruba v rovnakom období, v druhej polovici prvého tisícročia. Fatwy sú, samozrejme, presnou funkčnou obdobou rabínskych tešuvot a responsa z rímskeho práva.

Moslimovia veria, že ich náboženskí odborníci odvodili pravidlá šaríe z jej štyroch zdrojov: Koránu, hadísov, analógie a konsenzu. Súčasní západní akademici však veria, že pravidlá šaríe neboli odvodené zo štyroch „koreňov“, ale že pravidlá a ustanovenia boli do týchto štyroch „koreňov“ len spätne zakotvené. Aj toto je témou dizertačných prác. Tieto teoretické otázky by nás tu však nemali zdržiavať, máme dôležitejšiu povinnosť: vysvetliť, prečo by sme sa mali zamerať na šaríu a nie na Korán alebo Mohameda, keď sa chceme ubrániť náporu islamu.

Súčasný západný výskum Koránu a života Mohameda urobil od prelomu storočia veľký pokrok. V dôsledku toho sa tradičné postoje týkajúce sa Mohameda a Koránu ukázali byť neudržateľné.

Otázka, či Mohamed skutočne existoval, je neistejšia než kedykoľvek predtým. Dve storočia trpezlivého výskumu vyvolali vážne pochybnosti o historickosti islamského proroka. Tieto pochybnosti nezmiznú, bez ohľadu na to, ako málo akademikov v tejto oblasti pracuje.

Všeobecný obraz prostredia, ktorý ponúkajú Korán a islamské tradície v súvislosti s prostredím, kde Mohamed pôsobil, najskôr ako prorok a neskôr ako prorok i štátnik, všeobecný obraz Mekky a Mediny na začiatku 7. storočia nie je potvrdený výsledkami archeologického výskumu a nápisov, pokiaľ sú tieto dostupné. To sa, samozrejme, môže zmeniť, keď výskum pokročí, ale nie je to dobré znamenie, najmä preto, že to, čo sa našlo, si s tradičnými názormi na prvý pohľad protirečí.

Literárna tradícia o Mohamedovom životopise vyzerá ako nesystematická zbierka vzájomne si protirečiacich kázní, ktoré však napriek tomu chcú publikum presvedčiť, že istý Mohamed bol poslom božím. Dochovaný literárny materiál vôbec nevyzerá ako záznamy o histórii. To nevyhnutne nemusí byť katastrofa, ale nie je to dobré znamenie. Numizmatika nepotvrdzuje islamskú verziu ranej histórie islamu. Ani to nie je samé o sebe presvedčivé, ale nie je to dobré znamenie. Existujú nezrovnalosti medzi tým, čo vieme o starovekom arabskom kalendári a údajnými príbehmi o Mohamedovi. To nemusí byť katastrofa, ale má to ku nej blízko.

Praví moslimovia tieto pochybnosti o svojom milovanom prorokovi ale nemajú. Združenie moslimských náboženských vodcov, naopak, nielen, že nebude mať tieto pochybnosti; budú rozzúrení, keď súčasní západní akademici demaskujú moslimskú verziu ranej histórie islamu ako príbeh vytvorený teologickými potrebami, ako kázne zamaskované za históriu. Netreba ani hovoriť, že mnohí moslimovia budú ochotní urobiť veľa, aby obránili svoje náboženstvo pred takýmito útokmi.

Je tu však jeden vstupný bod do islamskej obrany, ktorý znie rovnako zbožne a islamsky. Môže byť aj efektívny. Korán jednohlasne tvrdí, že je napísaný v jasnom jazyku arabskom. No ak je to tak, musíme si položiť otázku, prečo potrebujeme komentáre ku Koránu zaberajúce tisíce strán?

Táto otázka je už trocha trápna, ale musíme si položiť ešte nepríjemnejšiu otázku, týkajúcu sa autority prastarých otcov zakladateľov šaríe: štyria obri, al-Šáfí, Abú Hanífa, Málik a Ahmad ibn Hanbal, všetci žijúci okolo roku 800; všetci okrem Málika boli geograficky spojení s Irakom: Prečo potrebujeme týchto štyroch učencov šaríe, aby nám povedali, ktoré skutky islam zakazuje a predpisuje? Ak je Korán zrozumiteľný, prečo potrebujeme tieto významné osobnosti? Čo vedeli navyše oproti prorokovi Mohamedovi? Čo také, čo sa nenachádza v jasných veršoch Koránu, títo muži vedeli?

Tieto otázky nemusia nevyhnutne nahnevať priemerného moslimského laika. Aj tak ale rozzúria moslimských učencov šaríe. Keďže títo muži zohrávajú úlohu, ktorú v kresťanstve zohráva duchovenstvo, sú silou, s ktorou treba rátať. Bez pochýb sú duchovnou silou, ale niektorí z ich mladých podporovateľov si nerobia ťažkú hlavu z rozdielu medzi dušou a telom a neváhajú podniknúť všetky kroky nutné na to, aby si vynútili podriadenosť túžbam týchto duchovných.

Moslimskí laici spravidla súhlasia so všetkým, čo profesionálni moslimovia učia a kážu. Moc, akú toto spoločenstvo odborníkov na islamskú šaríu uplatňuje nad týmito ľuďmi, je úžasná a nemá v dejinách obdoby. Zakladá sa na sociálnom nátlaku. Funguje najjednoduchším predstaviteľným spôsobom: dodržiavanie predpisov vlastného náboženstva dodáva človeku prestíž medzi ostatnými veriacimi. Tak je to vo všetkých náboženských systémoch. V prípade islamu budú preto moslimovia obdivovať každého, kto sa správa islamsky. Kto však definuje toto správanie? Práve islamské duchovenstvo uplatňuje konečnú autoritu v tom, aké správanie predstavuje islamské správanie.

Na tom by nám nezáležalo, keby sa islam nechválil tým, že je ochotný zničiť Západ. Aby sme ubránili Západ pred islamom, treba zaútočiť na túto reťaz prisudzovania prestíže a autority a tento útok treba viesť na najslabší bod: na základ autority duchovenstva. Táto autorita duchovenstva sa zakladá na šaríi. Z autority šaríe však vyplýva, že Mohamed, islamský prorok, bol viac či menej len naivkou a že Korán je vágny a zjednodušený kus zbožnej prózy, ktorému chýbajú informácie nutné pre záchranu človeka pred pekelným ohňom – len duchovenstvo vie, ako sa človek môže zachrániť, a to vďaka znalosti šaríe, nie Koránu.

Mohli by sme tvrdiť, že vznešené postavenie šaríe v islamskom svete sa dá pochopiť len ako bagatelizovanie Koránu a Mohameda. Keď to naši moslimskí a dhimmí protivníci vďaka nám pochopia, budeme ich vedieť ovplyvniť. Len čo sa niekto začne odvolávať na nejakú knihu práva šaría by sme si mali položiť nasledovnú otázku: Čo viac oproti Mohamedovi a jeho spoločníkom vedia moslimskí pisári a učenci, ktorí sú len ľudia a nie proroci?

Dovoľte mi uviesť jeden príklad, ako funguje šaría a duchovenstvo. V rokoch 2006 a 2007 sa holandský komik dostal do problémov s islamským aktivistom kvôli vražde Thea van Gogha. Komik sa z vlastnej iniciatívy poradil s miestnym amsterdamským imámom a vedením jeho mešity, pričom sa ich priamo opýtal, či ho chcú zabiť. Imám sa len prísne zatváril a nepovedal nič, akoby nerozumel po holandsky – čo možno ani nerozumel. Usmievajúci sa člen vedenia však toho komika uistil, že ho nemajú v pláne zabiť, lebo „na také veci máme radikálov“. Toto perfektne ilustruje situáciu. Väčšina mlčí, imám sa obmedzí na to, že vyzerá povýšene, jeho priamy podporovatelia prinesú zlé správy a elitní vojaci, praví commandos, praví mudžahedíni, vykonajú špinavú prácu.

Vlády sa zdráhajú vzdorovať týmto commandos; napadnutí sa zvyčajne musia brániť. Najlepšie je vrátiť úder nepriamo a pokúsiť sa ovplyvniť moslimov, aby si uvedomili, že v priebehu storočí sa otvorila neustále sa rozširujúca priepasť medzi tým, čo úprimne a občas naivne považujú za islam a nahromadenými nariadeniami a obmedzeniami, ktoré chce duchovenstvo vidieť v praxi. Moslimských laikov by sme sa mali znova a znova pýtať, čo viac vedeli ľudskí autori príručiek o práve šaría v porovnaní s archanjelom Gabrielom, keď zjavil Korán Mohamedovi?

Korán prináša zlé správy každému, kto sa nechce podriadiť islamu, ale nevyjadruje sa tak otvorene ako šaría. Navyše, môžeme slobodne kritizovať nedávno prepracované príručky šaríe obsahujúce komentáre, nič v našich zákonoch a zvykoch nám v tom nebráni. Kritika prastarého posvätného textu sa však ľahko dá vykresliť ako necivilizovaná. Mnohé súčasné príručky šaríe sú, naopak, legitímnym terčom kritiky. Ich autori sú len ľudia ako vy a ja. Ale autori týchto kníh o šarií určite tvrdia, že vedia viac než všetci proroci a archanjeli dokopy.

Na tomto mieste sa priatelia islamu budú múdro pokúšať podkopať našu dôveryhodnosť. Keď sa odvolávame na prastarú, klasickú príručku šaríe a poukážeme na jej krvilačný a násilný obsah, povedia: „Och, nuž, je to stará kniha, už nie je relevantná, žiadny normálny priemerný moslim túto knihu nepozná.“ Keď citujeme podobné súčasné zdroje, povedia: „Nuž, toto je nedávna novinka, ktorá nemá význam pre všeobecný obraz islamu.“ Ak citujeme staré i nové zdroje, povedia, že ich nudíme, lebo opakujeme množstvo nepodstatných vecí. Každý, kto sa zapojí do takýchto diskusií, musí mať silný žalúdok.

Jedným z našich problémov s islamom je západné chápanie slobody vierovyznania. Väčšina západniarov si to neuvedomuje, ale náboženstvá si nie sú podobné. Každý skutok, čo si len viete predstaviť, je aspoň v jednom zo stoviek náboženstiev, ktorými je naša planéta požehnaná, buď zakázaný alebo povinný. Čiže ak sloboda vierovyznania znamená, že každé náboženstvo môže si môže robiť, čo chce, takáto sloboda nie je možná. Keď mi toto vysvetlil môj profesor v prvom ročníku na univerzite, neveril som mu a opýtal som sa ho, či aj niečo také nevinné ako pitie vody z vodovodu môže podliehať náboženskému zákazu. Odpovedal, že nevie o takom prípade, ale zároveň ma uistil, že keby som začal pátrať, našiel by som taký zákaz. A mal pravdu: v hinduizme existuje kasta, ktorá môže piť len vodu vytiahnutú zo studne pomocou hlinenej kanvy; pitie vody z vodovodu považujú za haram.

V Európe a Amerike sú si súčasné náboženstvá pomerne podobné a zvyčajne nejako súvisia s Bibliou. Preto majú Európania a Američania tendenciu veriť, že nebude na škodu, keď si náboženstvo bude robiť, čo chce, lebo „všetky náboženstvá sú v podstate rovnaké.“ To je nedorozumenie. Neexistuje nič, čo by bolo spoločné pre všetky náboženstvá.

Ak sloboda vierovyznania znamená, že každá forma náboženstva si môže robiť, čo chce, je to recept na občiansku vojnu. To, čo naši múdri predkovia mysleli, keď obhajovali slobodu vierovyznania, by sme mali preformulovať. Mohli myslieť len slobodu názoru a slobodu uctievania. Z dôvodu, že sa nevyznali v náboženstvách, ktoré boli v podstate odlišné; že sa im nechcelo ísť do vojny kvôli presvedčeniam a formám uctievania; a tiež preto, že neboli oboznámení s celým spektrom celosvetovej náboženskej rozmanitosti, sformulovali svoje presvedčenia, nech už boli akokoľvek správne, spôsobom, čo je dnes mätúci a vytvára vážne problémy pre slobodu, vedu, spravodlivosť, zdravie a politiku.

Nie všetci sú dobrí, ale mnohí, ak nie väčšina moslimov je príliš ľudská na to, aby boli ochotní vykonať všetky príkazy stanovené šaríou. Pomôžme im a poukážme na to, že Korán môže byť slovom božím – čo sa, napokon, nedá otestovať, ale že šaría je dielom ľudí, a to aj podľa učenia islamu. Aby sme zostali slobodní od práva šaría, napokon možno budeme musieť bojovať, ale v takom prípade sloboda nie je zadarmo.


Prevzaté z http://arabistjansen.nl/Arabist/What_is_Sharia.html

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára