utorok 29. decembra 2020

Záleží na životoch černošských otrokov?


Francis Buk

Bol som otrokom v Sudáne. Desať rokov som svojmu pánovi slúžil ako pastier stáda. Po dvoch neúspešných pokusoch som v roku 1996 ušiel a napokon som sa dostal do USA, kde som sa o svoj príbeh podelil na univerzitných kampusoch a vydal knihu o ľudskom otroctve.

Výzvy na rasovú spravodlivosť

Som černoch, preto som pozorne sledoval výzvy na rasovú spravodlivosť tesne po smrti Georgea Floyda. Vyjadrilo sa niekoľko najprominentnejších amerických politikov, športovcov, celebrít a akademikov, za potlesku miliónov ľudí. Vznik hnutia Black Lives Matter (Na černošských životoch záleží) mi dal nádej: ak na černošských životoch záleží v Spojených štátoch, určite na nich bude musieť záležať aj v Afrike. Myslel som si, že som o krok bližšie k môjmu cieľu zvýšiť povedomie o hrôzach, ktoré moji africkí spoluobčania naďalej znášajú. Bol som však hlboko sklamaný.

Sklamanie z BLM

Hnutie BLM, založené v roku 2013, tvrdí, že je celosvetovou organizáciou, ktorá má za cieľ odstrániť biely šovinizmus a zorganizovať ľudí na miestnej úrovni, aby mohli zasahovať proti násiliu páchanom na černošských komunitách. BLM sa prezentuje ako novodobý medzinárodný zástanca rasovej spravodlivosti. Keď som si na nich posvietil, uvedomil som si niečo zvláštne: že mimo Spojených štátov sa zameriavajú hlavne na Izrael. V Izraeli nie sú žiadni černošskí otroci; v skutočnosti sa tam s černochmi, ktorí ušli zo Sudánu, zaobchádza relatívne dobre. Ale kde je BLM, keď ide o novodobých černošských otrokov?

To pre mňa nie je úplne nová otázka. Po mojom príchode do Ameriky v roku 1999 som si začal klásť podobnú otázku: Prečo Spojené štáty, Európa a Organizácia spojených národov ignorujú masové vraždenie a masové zotročovanie černochov v Sudáne? Napokon, všetci nedávno viedli kampaň proti apartheidu v Južnej Afrike. Vraždenie a otroctvo v Sudáne im nikto nezatajoval. Spomínalo sa v správach a štúdiách Amnesty International, ale za celé desaťročia sa nezmobilizovalo žiadne hnutie za ľudské práva, ktoré by zastavilo genocídu či oslobodilo otrokov. Napokon pár malých skupín – ja pre jednu pracujem, volá sa Americká skupina proti otroctvu (AASG) – pristúpilo k tomu, aby tú prácu urobili. A skutočne pomohli ukončiť vojnu a čo je úžasné, oslobodili desiatky tisíc otrokov.

Prečo to mlčanie?

V súčasnosti ma neochota BLM čo i len diskutovať o strašných zločinoch proti černochom v Afrike privádza späť k pôvodnej otázke: Prečo to mlčanie ohľadom pokračujúceho obchodu s černochmi v Afrike, najmä zo strany medzinárodnej organizácie černošských aktivistov?

Toto je moje najpravdepodobnejšie vysvetlenie: Mnohým ľuďom sa zdá, že rozhodnutie vyjadrovať sa proti porušovaniu ľudských práv závisí viac od náboženstva či farby kože páchateľa než od samotného zločinu.

Dr. Charles Jacobs, zakladateľ AASG, tomu hovorí „komplex ľudských práv.“ Raz vyhlásil, že keby mojich ľudí, prezývaných Dinka, zotročovali belosi, či už kresťania alebo Židia namiesto arabských moslimov, ľudsko-právne organizácie by ich neopustili. Preberal som túto teóriu so stovkami ľudí, všade, kam som len išiel. Nenašiel som nikoho, kto by ju popieral.

Oslobodenie je potrebné teraz

Verím, že západniari sa boja obvinenia z pokrytectva, pokiaľ by kritizovali nebelochov za páchanie zločinov, ktoré sa predtým diali na Západe. Mnoho belochov si myslí, že sa musia najskôr vyrovnať s vlastnou históriou a dedičstvom ľudského otroctva, kým sa začnú zaoberať ostatnými páchateľmi. Myslím si, že je to morálne nesprávne, ale chápem to. Na druhej strane ma poburuje, keď vidím, že hnutie Black Lives Matter si nárokuje takmer celosvetový monopol na boj za rasovú spravodlivosť, zatiaľ čo v rôznych krajinách sveta dochádza k tým najstrašnejším zločinom proti ľudskosti – na základe rasového a náboženského pocitu nadradenosti. BLM nie je hnutie vytvorené či vedené výlučne belochmi, ktorí cítia historickú vinu. Ako sami tvrdia, sú hnutím za oslobodenie černochov. Moji africkí bratia a sestry musia byť oslobodení teraz.

V roku 2017 získala CNN video z aukcie otrokov v Líbyi, kde predali dvoch černochov za sumu zodpovedajúcu 400 americkým dolárom za jedného. V Mauritánii sú čierni Afričania, ktorí pred niekoľkými generáciami prestúpili na islam, stále zotročovaní Arabmi a Berbermi a podľa správ sa jedná o takmer pol milióna ľudí, alebo aj viac. V Nigérii prebieha islamská „svätá vojna“ proti kresťanským Afričanom. Rovnako ako v Sudáne, aj tam prepadávajú dediny, zabíjajú ľudí, unášajú a zotročujú dievčatá a ženy. Michelle Obamová bola šokovaná. V roku 2014 iniciovala kampaň „BringBackOurGirls“ (priveďte naše dievčatá späť – pozn. prekl.), ale trvala len pár spravodajských cyklov. A v arabskom Alžírsku, rovnako ako v Líbyi, chytajú a predávajú do otroctva černochov zo strednej Afriky, ktorí sa snažia utiecť pred chudobou a násilím do Európy.

Kritická situácia sa politizuje

Ak bude Západ naďalej politizovať kritickú situáciu týchto kresťanských a moslimských Afričanov v otroctve, otroci sa stanú dvojnásobnými obeťami – obeťami otroctva vo vlastnej krajine a nezáujmu vyspelých krajín na Západe, najmä u tamojšej černošskej populácie.

Pokračujem vo svojej práci v Americkej skupine proti otroctvu, aby sa univerzálny štandard ľudských práv stal skutočne univerzálnym. Vyzývam vodcov BLM: V Amerike vás teraz počúvajú. Povedzte im, aby oslobodili otrokov. Veďte ich, aby oslobodili otrokov.

Zatiaľ čo organizácie a politické strany naďalej zápasia s predstavou rasovej nespravodlivosti v Amerike, morálne vodcovstvo nás núti hľadieť za naše hranice. Ako slávne povedal Dr. Martin Luther King: „Nikto nie je slobodný, pokiaľ nie sme slobodní všetci.“

Prevzaté z https://stream.org/do-black-slaves-lives-matter/

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára