Ferghane Azihari
V roku 1905 sociológ Max Weber predpokladal, že
ekonomická nerovnosť medzi nemeckými protestantmi a katolíkmi pramení
z fundamentálneho rozdielu v hodnotách. Vo svojej knihe Protestantská
etika a duch kapitalizmu opísal, že protestantizmus si vysoko cení úsilie
a úspornosť a že celkovo pobáda ku tvrdej práci a obozretným úsporám.
Týmto sa podľa Webera dali vysvetliť rozdiely v hromadení kapitálu a celkovej
prosperite medzi náboženskými skupinami. Ale či už sa držíme weberovského výkladu
protestantizmu alebo nie, ťažko poprieť jeho základnú hypotézu: na
presvedčeniach záleží a majú rozhodujúci vplyv na skutky ľudí.
Materializmus verzus
subjektivizmus
Až do devätnásteho storočia panovala o tejto myšlienke všeobecná
zhoda. Osvietenských mysliteľov viedla k tomu, aby boj proti útlaku
podriadili boju proti tmárstvu. Vo svojej Eseji o mravoch a duchu národov Voltaire
poznamenal, že históriu ľudstva neustále znetvorovala poverčivosť, „kým filozofia
napokon neosvietila ľudí.“
„Subjektivistická“ predstava histórie – ktorá považuje presvedčenie
ľudí za hlavný popud pre dobrodružstvá človeka – ustúpila „materialistickému“ chápaniu,
ktoré vplyv presvedčení a myšlienok degradovalo na druhoradé, podradné
miesto, bez samostatného vplyvu a úplne závislé od politických,
ekonomických a prirodzených okolností, ktoré im predchádzali.
Najprominentnejším teoretikom tohto materialistického
výkladu histórie bol Karl Marx, pre ktorého boli ideológie len následky
socioekonomickej súťaže a triedneho boja. Ale Marx nebol jediný, kto si to
myslel. Rovnaká všeobecná predstava histórie podnietila liberálnych
industrialistov, ktorí považovali ekonomický pokrok za nevyhnutnú –
a pravdepodobne dostatočnú – podmienku morálneho pokroku.
Architekti Marshallovho plánu boli podobne naklonení tejto
filozofii a verili, že záchrana Európy pred ekonomickou núdzou bude stačiť
na porážku socializmu na jej území. Keď sa Spojené štáty vynorili ako popredná
svetová mocnosť, americkí stratégovia boli takí presvedčení o tom, že
prosperita prepožičala imunitu proti ľavicovej doktríne, že boli slepí voči jej
rastúcej popularite u vlastných obyvateľov.
Problém radikálneho
islamu
Nanešťastie, materialistické predsudky tiež zatemňujú naše
vnímanie iného javu – islamského terorizmu, napríklad. Pravidelným terčom takýchto
útokov sa stalo Francúzsko. Šestnásteho októbra 2020 bol učiteľ dejepisu Samuel
Paty sťatý za to, že svojim mladistvým študentom počas hodiny o slobode
prejavu ukázal dve slávne karikatúry Charlie Hebdo. O trinásť dní neskôr
boli v Nice zavraždení traja kresťania. Tieto vraždy sú najnovšími z dlhého
zoznamu politických zločinov a smútok z nich je posledným zo série národných
smútkov.
Tieto vraždy nastolili atmosféru teroru, ktorá je pre slobodomyseľných
ľudí ťaživá. Od smrtiaceho útoku na satirický časopis Charlie Hebdo v roku
2015 islamistické organizácie nepretržite vyzývajú na zabitie zvyšných členov
redakcie. Títo novinári musia pracovať z tajného miesta, aby prácu Kouachiovcov
nedokončil niekto iný. Najverejnejší kritici radikálneho islamu, ako novinárka
Zineb El Razoui a Mohammed Sifaoui, právnik Richard Malka a imám
Hassen Chalghoumi, musia žiť pod neustálou policajnou ochranou.
Táto hrozba tiež visí nad obyčajnými občanmi. V roku
2020 sa kvôli svojej nevraživej kritike islamu na sociálnych médiách dostala do
pozornosti francúzska tínedžerka Mila. Kvôli záplave vyhrážok smrťou musela
zmeniť školu. Verejnosť ani zďaleka nie je ľahostajná voči utláčateľskej nálade
a diskutuje o protichodných teóriách, aby pochopila neúnosnú
situáciu. Medzi množstvo motivácií pre pokračujúce násilie, ktoré uviedli, patria
vojenské intervencie Francúzska, jeho koloniálna
minulosť, jeho rasizmus, jeho islamofóbia, nedostatočná sociálna mobilita jeho
menšín, jeho autoritatívna sekulárna tradícia a vulgárnosť jeho karikaturistov.
Ale nech už sa sťažujú na čokoľvek, všetky trestné odvety sa zdajú byť spáchané
v mene jedného náboženstva. Napriek tejto skutočnosti mu to mnoho ľudí odmieta
dať za vinu.
Frankocentrická analýza
Nedostatky tohto obmedzeného postoja nepramenia len z prílišného
lipnutia na historickom materializme. Popieranie má tiež pôvod vo
frankocentrickej ľahostajnosti voči globálnym problémom. V roku 2019 zverejnil
francúzsky think-tank Nadácia pre politickú inováciu podrobnú štúdiu o islamistickom terorizme v rokoch 1979 až 2019. Okrem
iného zistila, že väčšina islamistických útokov bola spáchaná
v moslimských krajinách. Keďže v islamských krajinách je viac
islamistov než v západných krajinách, nemalo by nás to prekvapovať, ale zdôrazňuje
sa tým, že aj tam existujú islamisti, podľa ktorých nič nie je „dostatočne
moslimské.“
Zástancovia názoru, že francúzsky systém je príčinou islamského
terorizmu, sú podivne ticho v súvislosti s globálnym rozsahom tohto
javu. Všimnite si paradox tohto postoja, utvoreného na základe teórie o postkolonializme.
Na jednej strane odmietajú eurocentrický výklad histórie. Na druhej strane
zostávajú presvedčení, že Západ je jedinou hybnou silou histórie, ako keby
ostatné civilizácie a ideológie neboli schopné sformulovať vlastné politické
agendy, ako keby „reagovanie“ na Západ bolo to jediné, čoho sú schopné.
A napriek tomu bolo 9. novembra v Mozambiku sťatých viac
než päťdesiat ľudí. Dvadsiateho ôsmeho novembra bolo v Nigérii popravených najmenej
110 civilistov, pravdepodobne príslušníkmi Boko Haram. Druhého novembra boli
v Rakúsku
zabití štyria ľudia, pričom by sme si mali zapamätať, že je to neutrálna
krajina. Švajčiarsko, ktoré má podobnú tradíciu neutrality, je taktiež terčom pokusov
o útoky a domovom islamistických buniek. Krajiny ako Írsko,
Nórsko, Dánsko a Švédsko vysielajú islamistických bojovníkov do Iraku
a Sýrie. Hoci žiadna krajina nie je úplne bez imperiálnych škvŕn na svojej
minulosti, ťažko možno islamský hnev prisúdiť údajnému švajčiarskemu, írskemu,
nórskemu, dánskemu či švédskemu imperializmu, alebo nespravodlivej nadvláde
subsaharskej Afriky nad moslimským svetom.
Aj napriek týmto skutočnostiam hlasná kritika francúzskeho systému
pretrváva. V článku
zverejnenom v žurnále Foreign Policy Mustafa Akyol lamentuje nad tendenciou
francúzskeho sekularizmu zakazovať náboženské symboly vo verejných priestoroch
namiesto toho, aby sa im prispôsobil a tvrdí, že je to príliš autoritatívne. Navyše,
hoci Francúzsko vyhlasuje slobodu svedomia a prejavu pre všetkých, jeho
legislatíva stanovuje tresty za urážku národných symbolov. Podľa Akyolu tieto
nezrovnalosti v uplatňovaní slobody svedomia čiastočne vysvetľujú nedôveru
moslimov v liberálne hodnoty. Ako príklad používa krajinu svojho pôvodu,
Turecko, na ktorom ukazuje, že vývoz francúzskeho sekularizmu do moslimského
sveta bol kontraproduktívny.
Prirodzene, francúzska sekulárna tradícia, poškvrnená svojou
jakobínskou minulosťou, by mala byť kritike otvorená rovnako ako akákoľvek iná
inštitúcia. A niet pochýb o tom, že pre Francúzsko by bolo výhodné,
keby prijalo liberálnejší výklad sekularizmu. Ale kritika francúzskeho modelu
je jedna vec. Prisudzovať mu barbarské správanie je niečo celkom iné. Opäť, materialistický
argument, že islamistické násilie je dôsledkom nedokonalostí Francúzska, nie je
presvedčivý.
Ideologické reakcie
na násilie
Mali by sme si všimnúť, že rôzni ľudia môžu na rovnaké
okolnosti reagovať rôzne. Mustafa Akyol nám správne pripomína, citujúc prácu
historičky Gertrudy Himmelfarbovej, že myslenie francúzskeho osvietenstva má spornejší
vzťah ku náboženstvám než myslenie anglosaského osvietenstva, ktoré sa usiluje
o harmóniu medzi vierou, rozumom a slobodou. Ale keď už začínal pri
tomto postrehu, mohol si tiež položiť otázku, či francúzski katolíci niekedy
stínali hlavy novinárom alebo protináboženským profesorom v reakcii na vylúčenie z kongregácií, ktoré sa odohralo v roku 1880 a začiatkom
dvadsiateho storočia. Boli to časy, kedy francúzsky štát posielal policajtov, aby
s pomocou zbraní vypudili personál administratívne neuznaných kláštorov.
Mohol by pripustiť, že to boli omnoho vážnejšie zásahy do náboženskej slobody než
nepríjemné opatrenia prijaté proti úplnému zahaľovaniu, ktoré sa nedotkli ani
tak všetkých moslimov, ako skôr hŕstky extrémistov.
Zvážme ďalšie príklady. Antinacionalisti necítia potrebu
ničiť verejné budovy v reakcii na zákaz urážania národných symbolov. Africkí
Američania dlho znášali právny rasizmus, no Martin Luther King ich nežiadal,
aby zabíjali učiteľov. Francúzsko má znepokojivú koloniálnu minulosť v Ázii,
no napriek tomu ich laoská, vietnamská a kambodžská menšina akosi nepredstavujú
riziko terorizmu. Európski Židia sa stali obeťami priemyselnej genocídy.
Nepočujeme od nich však nič, čo by pripomínalo vyhlásenie bývalého malajzijského premiéra, ktorí moslimom udelil právo zabiť milióny Francúzov za zločiny
svojich predkov. A hoci kresťania vo väčšine moslimských krajín trpia pod krutejším útlakom než akým je zákaz burky, napriek prenasledovaniu
kvôli svojej viere sa zdržujú teroristických útokov.
Mohli by sme pripustiť, že Francúzsko nie je dosť liberálne vo
vzťahu k náboženstvu, že jeho systém nedokáže integrovať určité menšiny
a že jeho história má temnú stránku (tak ako história každej krajiny). I tak
existuje mnoho spôsobov, ako reagovať na nedostatky politického systému.
Niektorí ľudia zabíjajú kvôli obyčajným kresbám. Iní svojim katom „nastavia druhé
líce“ a sú pokorní voči chybám. Ďalší zase mierumilovne bojujú za zlepšenie
daného politického systému. Rozmanitosť týchto reakcií na neuspokojivú situáciu
odráža rozmanitosť v hodnotách podnecujúcich ľudí.
Intelektuáli, ktorí vytrvalo popierajú ideológiu ako
relevantný faktor vysvetľujúci terorizmus, nechápu, že ich samotný postoj si protirečí
s ich materialistickými vysvetleniami. Ak hodnoty skutočne nemajú vplyv na
to, ako vnímame a reagujeme na nespravodlivosť, ako si máme vysvetliť, že niektorí
ľudia odsudzujú islamistickú agresiu, zatiaľ čo iní ju ospravedlňujú?
Nedôsledne uplatnené
pobúrenie
Kritici francúzskeho sekularizmu ho obviňujú
z radikalizácie moslimského sveta, no ich materialistické vysvetlenie uplatňuje
dvojaký meter. Kritikom francúzskej sekulárnej tradície nikdy nenapadlo, aby si
nedôveru tejto tradície voči určitým islamským symbolom vysvetľovali ako reakciu
na krivdy spáchané v mene islamu.
Keby sme útoky extrémistov aj dali stranou, aj tak musíme priznať,
že moslimské krajiny ani zďaleka nie sú žiarivým príkladom z hľadiska
občianskych slobôd. Môžeme sa staviť, že Francúzi by na burku nazerali s väčším
nadšením, keby bol islam otvorenejší voči slobode a rodovej rovnosti.
V článku
pre inštitút Cato Mustafa Akyol priznáva katastrofálny stav občianskych práv,
práv žien a slobody vierovyznania, združovania a prejavu
v moslimskom svete. A porovnajte si to s článkom Jamesa
McAuleyho pre Washington Post, v ktorom naznačuje, že islamistické násilie musí
v prípade Francúzska predstavovať výnimku, keďže islamská prax zostáva
všade inde „mierumilovná“.
Skutočnosť je taká, že práva a slobody francúzskych
moslimov sú pozitívne zatienené právami a slobodami ich spoluveriacich a nemoslimov
v krajinách, kde má hlavné slovo islam. Je zvláštne, že moslimskí lídri vo
svete a ich podporovatelia sa o tejto skutočnosti zmieňujú len zriedka. Vážnosť
ich kritiky nedostatkov Francúzska zodpovedá ich ľahostajnosti voči
islamistickému útlaku.
Keď sa správa o sťatí Samuela Patyho rozšírila do
sveta, niektoré časti moslimského sveta poslali Francúzsku súcitné správy. Človek
by mohol očakávať určitú jasnú podporu občianskym slobodám, aby potvrdili úprimnosť
tohto súcitu. Namiesto toho mnohé moslimské krajiny zažili demonštrácie proti
karikatúram a kampane za bojkot francúzskych výrobkov v reakcii na
opätovné uistenie zo strany prezidenta Emmanuela Macrona, že sloboda kritizovať
všetky náboženstvá je neodňateľná. Čo je ešte horšie, niekoľko vysokopostavených
moslimských lídrov, vrátane veľkého imáma univerzity Al-Azhar, zareagovali na túto
udalosť vystupňovaním vlastnej kampane proti slobode a vyzvali na medzinárodnú legislatívu, ktorá by kriminalizovala kritiku islamu.
Medzitým čínska komunistická diktatúra, páchajúca genocídu
proti Ujgurom, ticho spí. Moslimský svet nehovorí o čínskych zločinoch
nič, iba im občas vyjadrí podporu. Prestaňme preto predstierať, že islamisti sú
znepokojení pokleskami Francúzska. Skutočnou motiváciou ich brancov je zrážka ich
civilizácie s otvorenými spoločnosťami, ktorých symbolom je Francúzsko, a to
kvôli svojej histórii, tradíciám a kultúrnemu vplyvu.
Musíme im dať za pravdu, že sloboda prejavu nemôže
mierumilovne spolunažívať s cenzúrou vykonávanou v mene údajne láskavého a milosrdného
boha, rovnako ako nemohol mierumilovne spolunažívať liberálny kapitalizmus a komunizmus
počas Studenej vojny. Sú to nezmieriteľné univerzalizmy.
Identifikácia
kľúčových ideologických rozdielov
Moslimský svet urazilo Macronovo tvrdenie, že islam je „v
kríze na celom svete“, ale keď vezmeme do úvahy hore posudzované fakty, môžeme len
premýšľať, či ním zvolené slová nie sú príliš zhovievavé. Akoby naznačoval, že
útlak páchaný v mene islamu nemá teologický základ, že náboženstvo niekto
„uniesol“, ako
to vyjadril vo svojom rozhovore s Al-Džazírou, a že ho treba len
očistiť od jeho prekrútených výkladov, aby sa vrátilo ku zlatému veku, kedy pestovalo
slobodu, rovnosť a toleranciu.
Voči tomuto sľubnému naratívu by sme mali byť z mnohých
dôvodov skeptickí. Korán, ako o ňom tvrdia, je večné, nestvorené
a nemenné slovo božie, od slova do slova. Táto kniha tvrdí, že každý
človek sa rodí ako moslim a že akákoľvek odchýlka od tohto stavu je zradou
tohto stavu. Obsahuje až príliš veľa otvorených príkazov na boj proti neveriacim, aby sme islamistické násilie mohli zredukovať na jednoduchú otázku výkladu. A jeho prorok, ideál človeka, nebol len
kazateľ; bol tiež politickým a vojenským vodcom, ktorý spáchal všetky brutálne
excesy, ktoré sa kedysi považovali za primerané úradu proroka. Tieto základné
črty vysvetľujú, prečo despotické inštitúcie v moslimskom svete pretrvali do
informačného veku.
Keď niekto poukáže na tieto skutočnosti, vždy sa nájde
niekto, kto podotkne, že islamská civilizácia nemá monopol na historické
násilie. O tom niet pochýb, ľudská povaha je taká, aká je, útlak, intolerancia
a vojna boli súčasťou našich pôvodných podmienok. Je pravdepodobne
nevhodné odsudzovať Mohamedovo zlé správanie v čase, kedy bolo také násilie normou.
Napriek tomu si môžeme všimnúť, že Kristus – ktorého moslimovia považujú za
proroka – nejakým spôsobom dosiahol mierumilovnejšiu existenciu v o nič menej búrlivých
dobách, dokonca sa obetoval rímskemu utláčateľovi. To predstavuje ďalší dôkaz,
že okolnosti nevysvetľujú všetko.
Napriek tomu nestačí len tvrdiť, že všetky krajiny spáchali
zverstvá. Musíme uvažovať nad tým, prečo sa niektoré stali liberálnejšími,
tolerantnými a sekulárnymi, zatiaľ čo iné zotrvávajú v útlaku.
Musfata Akyol zjednodušuje veľký rozdiel medzi kresťanským
Západom a islamským svetom na historickú náhodu, jednoduchú otázku ľudského
výkladu. Opomína skutočnosť, že výklad doktríny môže byť obmedzený doktrínou samotnou.
Prečo tolerancia, sloboda a sekularizmus našli viac podpory a boli
úspešnejšie v kresťanskom svete než v islamskom? Túto otázku nemožno
zodpovedať bez toho, aby sme vyvrátili častý omyl porovnávania biblického a koránového
textu. Korán nemá v moslimskej teológii rovnaké postavenie ako Biblia v kresťanskej.
V jej prípade je slovo božie stelesnené v menšej miere knihou
a vo väčšej miere osobou Krista.
Ak niekto aj pochybuje o božskej povahe Krista, musí
uznať, že jeho učenie sa dá ľahšie zladiť so sekularizmom než nariadenia Koránu,
ktoré tvoria daňové pravidlá a velebenie skutkov politického vodcu. Ježiš
rozlišoval medzi tým, čo je božou povinnosťou a čo Cézarovou. A tým
položil kultúrne základy sekularizmu. Toto je ten pocit, vďaka ktorému si
filozof Marcel Gauchet všimol, že kresťanstvo je „náboženstvom úteku človeka od
náboženstva.“ Nechcem tým povedať, že národy s kresťanskou kultúrou sa
náboženstva vzdali, ale celkovo prestalo byť organizačným princípom politiky v západnej
civilizácii.
To, že sloboda svedomia našla lepšie vyjadrenie na Západe než
v islamskom svete, sa dá čiastočne vysvetliť rovnakými teologickými rozdielmi.
„Spasiteľ“ šíriaci svoje myšlienky obracaním ľudí na svoju vieru, má
mierumilovnejšie vystupovanie než „prorok“ komunikujúci z pozície veliteľa
armády.
Samozrejme, aj v mene kresťanstva bolo spáchaných mnoho
zločinov, vrátane zločinov najvyšších autorít, ktoré by mali byť jeho
stelesnením. To viedlo filozofa Frédérica Lenoira k názoru, že kresťanstvo
si vykopalo vlastný hrob, „keď ľudstvu prinieslo (Kristovo) posolstvo, ktoré
neúprosne odsúdilo jeho vlastné inštitucionálne zvyky.“ Tieto prípady zneužitia
potvrdzujú, že ľudia sú dosť zvrátení na to, aby skomolili aj tie
najmierumilovnejšie hodnoty na trestné účely. Tento postreh sa týka aj
sekulárnych filozofií. Napríklad, Európania ospravedlňovali kolonizáciu
v mene ľudských práv, no bolo by smiešne označiť ľudské práva za
imperialistické princípy, lebo protiimperialistické hnutia povstali proti koloniálnym
mocnostiam taktiež v mene všeobecného – a teda prísnejšieho – výkladu
ľudských práv.
A z toho vyplýva, že všetky doktríny môžu podnietiť
útlak. Ale zatiaľ čo v niektorých prípadoch útlak vzniká kvôli prekrúteniu
týchto doktrín, v iných prípadoch je následkom ich dôsledného uplatňovania.
Európsky predvoj tolerancie a slobody si zjavne myslel, že „kresťanský“
útlak patrí do prvej kategórie, preto necítili potrebu zrieknuť sa svojej
viery, aby obhájili jej liberálne hodnoty.
Gregor Nysský odsúdil otroctvo už vo štvrtom storočí nášho letopočtu v mene pôvodného
výkladu Kristových nariadení; Francisco de Vitoria a Domingo de Soto, dvaja
významní členovia školy Salamanca, odsúdili v šestnástom storočí
španielskych misionárov za to, že nútili pôvodných Američanov prijať vieru; Étienne de la Boétie zverejnil práce
proti absolutizmu; a Pierre Bayle, Montesquieu a John Locke položili
základy tolerancie a pluralizmu. Skutočnosť, že ich myšlienky napokon
zvíťazili, hoci po dlhom procese ideologického zrenia, je ďalším znakom zlučiteľnosti
liberálnych hodnôt s kresťanským náboženstvom.
Naopak, islamské náprotivky Baylea, Lockeho a Montesquieua
to mali vo svojich krajinách ťažšie. Postava Averroesa to nevyvracia. Hoci mu
Západ môže byť intelektuálne nesmierne dlžný za jeho komentáre ku Aristotelovi,
veľký kádí Córdoby nebol žiadnym vzorom tolerancie, keď nariadil zavraždiť kacírov. Fakt, že je považovaný za „najliberálnejšiu“ a „najracionálnejšiu“
postavu vyprodukovanú islamom za štrnásť storočí, predstavuje vážnu výzvu
obhajcom islamu osvietenstva. Navyše, racionalistické aspekty jeho myslenia
čerpali inšpiráciu viac z gréckej filozofie než z islamskej teológie,
čo možno vysvetľuje, prečo bol o Averroa väčší záujem v Európe než
v moslimskom svete, kde upadol do zabudnutia.
Myšlienky sa môžu
zmeniť
Z toho, že islam nie je príliš spriaznený s pluralizmom
nevyplýva, že všetci praktikujúci moslimovia sú zločinci. Je dôležité zdôrazniť,
že tu, vo Francúzsku, je veľká väčšina moslimov mierumilovná. Ja sám pochádzam
z rodiny, ktorá sa identifikuje ako moslimská. Ak som zostal nažive aj napriek
môjmu verejnému odpadlíctvu, je to dôkaz, že človek sa môže hlásiť ku Koránu
a učeniu Mohameda a zostať pri tom tolerantný. Všimnite si však, že
„tolerantným moslimom“ sa hovorí „umiernení“. Potreba spresniť, že táto vlastnosť
islamu spočíva v jeho umiernenosti, je tichým priznaním jeho autoritatívnej
podstaty. Montesquieu si to všimol pred tromi storočiami, keď v knihe Duch
zákonov napísal, že „mohamedánske náboženstvo, ktoré hovorí len o meči,
stále pôsobí na ľudí ničivým duchom, ktorý ho stvoril.“ Inými slovami, islam je
mierumilovný dovtedy, dokým je menej islamský. Keď v srdci praktikujúceho moslima
vládne tolerancia, je to napriek jeho náboženstvu a nie vďaka nemu. Je to
forma odpadlíctva, ktorú si celkovo nikto nevšíma.
Mnohých to zvádza k tomu, aby toto popierali
a vyhli sa tak konfrontácii s umiernenými moslimami, ktorí sú úprimne
presvedčení o mierumilovnej povahe svojho náboženstva. Vo svojom rozhovore
pre Al-Džazíru Macron odsúdil výzvy na násilie z moslimského sveta a odvolával
sa pritom na základ islamskej viery: „Nikdy som nepovažoval islam za legitimizujúce
alebo podporné východisko k násiliu akéhokoľvek druhu.“ Toto predstieranie,
že povaha islamu je mierumilovná, nielen zbavuje našu spoločnosť možností, ako
pochopiť pôvod autoritatívneho správania, ktoré neschvaľujeme, ale je tiež riskantnou
stratégiou. Iste, môže zjednotiť umiernených moslimov okolo liberálnejšieho
výkladu svojho náboženstva. Ale na druhej strane islamu umožňuje vyhnúť sa neúprosnej
kritike a šíriť sa ďalej. Toto spôsobuje radosť stúpencom tvrdej línie presvedčených
o tom, že víťazstvo radikalizmu nad umiernenosťou je neodvratné, bez ohľadu na ideológiu.
Na čisto intelektuálnej úrovni je výzva na ideologickú
umiernenosť vždy zdrojom nestability a rozporu. Protirečí si s hľadaním
súdržnosti, ktorá motivuje všetky úprimné duše. To preto sa obhajcovia slobody
počas Studenej vojny snažili o dekonštrukciu marxizmu-leninizmu namiesto toho, aby
využívali intelektuálne skomoleniny a presvedčili tak jeho stúpencov, že je
zlučiteľný s ústavnou demokraciou.
Skoncovanie s islamistickým násilím preto závisí od
toho, kedy si moslimovia uvedomia, že musia prijať mierumilovnejšie
presvedčenia. Je to vlastne žiadosť o odpadlíctvo. Moslimovia, ktorí sú
podľa vlastných slov zdesení zločinmi spáchanými v mene svojho
náboženstva, si musia sami položiť túto otázku: Môže dobrotivý a milosrdný
boh skutočne byť tým, čím tvrdí, že je, keď presné uplatňovanie jeho prikázaní zaručene
vedie k toľkému zármutku?
Bohužiaľ, len veľmi málo ľudí je ochotných pomôcť im
v tomto ideologickom boji. Relativisti veria, že ľudia zakorenení vo
svojej kultúrne nie sú otvorení prínosom cudzích civilizácií. Toto tvrdili aj
odporcovia osvietenstva v osemnástom storočí. Zabúdajú, že národy Západu
sa vypracovali tak, že spochybnili spiatočnícke tradície a pravidelne čerpali
inšpiráciu z kultúr iných než vlastnej. V predkresťanských časoch
boli pre Európanov sloboda a tolerancia cudzie pojmy. Praktizovali
náboženstvá, ktoré by sme dnes opísali ako barbarské, lebo si vyžadovali ľudské
obete. Ak títo Európania dokázali ísť za hranice svojich primitívnych náboženstiev,
určite z toho vyplýva, že sú toho schopní aj súčasní prívrženci islamu.
Napriek tomu až príliš veľa západniarov stále verí, že
moslimovia nedokážu uniknúť svojmu náboženstvu a prijať liberálne
a univerzálne hodnoty, ktoré zmierili súčasnú spoločnosť, a že by sme
sa mali vzdať nádeje na akýkoľvek krok od viery, ktorú do nich tak hlboko
zakorenilo ich najbližšie sociálne prostredie – ako keby ich mysle boli
odsúdené zostať väzňami tejto autoritatívnej ideológie a akékoľvek
zapojenie do úprimného rozhovoru s nimi bolo len mrhaním času.
Za touto blahosklonnou diskusiou sa až príliš často ukrýva pocit
nadradenosti. Táto infantilizácia moslimov je ešte pohŕdavejšia než koloniálna namyslenosť,
lebo tá aspoň vsádzala na všeobecnú schopnosť ľudí robiť pokrok smerom
k modernosti. Boj proti islamistickému útlaku nebude závisieť len od
rečníckeho nadania kritikov islamu. Bude tiež závisieť od schopnosti nemoslimov
zaobchádzať s týmito ľuďmi tak, ako keby boli obdarení rovnakým kritickým
duchom, aký majú oni sami, skrátka, zaobchádzať s nimi ako s rovnými.
Prevzaté z https://mises.org/wire/materialism-fails-explain-wests-conflict-islam
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára