streda 27. januára 2021

Islam je náboženstvo násilia

Ayaan Hirsí Alí

Za 14 rokov, odkedy útoky z 11. septembra 2001 vyniesli islamský terorizmus do popredia povedomia ľudí v Amerike a na Západe a odkedy vtedajší prezident George W. Bush zahájil „globálnu vojnu proti teroru“ sa zdá, že násilný kmeň islamu sa rozšíril (článok je z roku 2015 – pozn. prekl.). Keďže časti Sýrie a Iraku sú v rukách samozvaného Islamského štátu, Líbya a Somálsko zachvátila anarchia, Jemen sa zmieta v občianskej vojne, Taliban zažíva v Afganistane obrodu a Boko Haram terorizuje Nigériu, tvorcovia politiky sú ešte ďalej od eliminovania hrozby násilného islamizmu než boli na začiatku svojho úsilia. Západné krajiny v skutočnosti čoraz častejšie zažívajú útoky na domácej pôde, akým bola vražda britského vojenského bubeníka Leeho Rigbyho a bombové útoky počas Bostonského maratónu v roku 2013, streľba v kanadskom parlamente v roku 2014, útoky na satirický časopis Charlie Hebdo a na židovský supermarket v Paríži v januári 2015 a teroristický útok v Chattanooga v štáte Tennessee na vojenské náborové centrum a námorný areál.

Ale pramení tento násilný extrémizmus z islamských posvätných textov? Alebo je to produkt okolností, ktoré prekrútili a skomolili základy islamu?

Aby sme na túto otázku mohli odpovedať, musíme najprv rozlíšiť medzi islamom ako súborom myšlienok a moslimami ako stúpencami. Socioekonomické, politické a kultúrne okolnosti moslimov sú v rôznych častiach sveta rôzne, ale verím, že môžeme rozlíšiť tri rôzne skupiny moslimov v dnešnom svete podľa toho, ako si predstavujú a praktizujú svoju vieru.

Prvá skupina je najproblematickejšia – fundamentalisti, ktorí si predstavujú režim založený na šaríi, islamskom náboženskom práve. Zastávajú islam prevažne alebo vôbec nezmenený oproti svojej pôvodnej verzii zo siedmeho storočia a jeho nanútenie ostatným považujú za článok svojej viery. Nazývam ich „medinskí moslimovia“, lebo násilné zavedenie šaríe považujú za svoju náboženskú povinnosť, podľa vzoru proroka Mohameda, keď sídlil v Medine. Zneužívajú úctu ostatných moslimov voči šaríi ako božskému kódexu, ktorý má prednosť pre občianskymi zákonmi. Až po položení týchto základov dokážu presvedčiť svojich regrútov, aby sa zapojili do džihádu.

Druhá skupina – a jasná väčšina v moslimskom svete – pozostáva z moslimov verných ústrednému učeniu a zbožnému uctievaniu, ale neinklinujúcich k násiliu či intolerancii voči nemoslimom. Túto skupinu nazývam „mekkskí moslimovia“. Základný problém spočíva v tom, že väčšina inak mierumilovných a zákony dodržiavajúcich moslimov nie je ochotná uznať, o to menej zavrhnúť, teologický príkaz k intolerancii a násiliu, zakorenený v ich náboženských textoch.

V nedávnejšej dobe a zodpovedajúc vzostupu islamského terorizmu sa v islamskom svete začala vynárať tretia skupina – moslimskí reformátori alebo, ako im hovorím, „umierňujúci moslimovia“ – ktorí propagujú odluku náboženstva od politiky a iné reformy. Hoci niektorí z nich sú odpadlíci, väčšina disidentov sú veriaci, vrátane duchovných, ktorí si uvedomili, že ich náboženstvo sa musí zmeniť, ak jeho nasledovníci nemajú byť odsúdení na nekonečný cyklus politického násilia.

Budúcnosť islamu a vzťah sveta k moslimom bude závisieť od toho, ktorá z dvoch menšinových skupín – medinskí moslimovia a reformátori – získa podporu mekkskej väčšiny. Preto je zameriavanie sa na „násilný extrémizmus“ v skutočnosti len zameriavaním sa na symptóm omnoho hlbšej ideologickej epidémie prameniacej z islamskej doktríny.

Aby sme pochopili, či je násilie neoddeliteľnou súčasťou doktríny islamu, je dôležité pozrieť sa na príklad zakladajúceho otca islamu, Mohameda, a pasáže v Koráne a islamskej právnej vede slúžiace na ospravedlnenie násilia, ktoré momentálne vidíme v toľkých častiach moslimského sveta. V Mekke Mohamed kázal svojim súkmeňovcom, aby zanechali svojich bohov a prijali toho jeho. Kázal o dobročinnosti a podmienkach vdov a sirôt. (Táto metóda získavania konvertitov na základe presviedčania, arabsky nazývaná dawa, zostáva dôležitým prvkom islamu do dnešných dní.) Lenže počas svojho pobytu v Mekke zaznamenal Mohamed a jeho skupina veriacich len malý úspech v obracaní ostatných na toto nové náboženstvo. Preto, desať rokov potom, ako prvý krát začal s kázaním, ušiel Mohamed do Mediny. Časom zbúchal milíciu a začal viesť vojny.

Všetci ľudia hľadajúci podporu pre ozbrojený džihád v mene Alláha nájdu hojnú podporu v koránových pasážach a hadísoch súvisiacich s Mohamedovým obdobím v Medine. Napríklad, Korán 4:95 tvrdí, „Boh uprednostnil o jeden stupeň tých, ktorí usilovne bojujú majetkami svojimi a dušami svojimi, pred tými, ktorí ostali doma.“ Korán 8:60 radí moslimom, aby „zastrašili nepriateľov Božích i nepriateľov svojich a iných okrem nich, ktorých ešte nepoznáte, ale ktorých Boh dobre pozná.“ Napokon, Korán 9:29 nariaďuje moslimom: „Bojujte proti tým, ktorí neveria v Boha ani v Deň posledný a nezakazujú to, čo zakázal Boh a Jeho posol a ktorí neuctievajú náboženstvo pravdy, z tých, ktorým sa dostalo Písma, pokiaľ nedajú poplatok priamo vlastnou rukou, pociťujúc pokoru.“

Islamská právna veda hlavnej školy naďalej zastáva názor, že takzvané „verše o meči“ (9:5 a 9:29) „anulovali, zrušili a nahradili“ tie verše v Koráne, ktoré vyzývajú na „toleranciu, súcit a mier“.

Pokiaľ ide o príklad Mohameda, Sahíh Muslim, jedna zo šiestich hlavných autoritatívnych zbierok hadísov, tvrdí, že prorok Mohamed podnikol nie menej než 19 vojenských výprav a osobne bojoval vo ôsmich z nich. Po Priekopovej bitke v roku 627 „mal Mohamed pocit, že môže kruto naložiť s Banú Kurajza, preto popravil ich mužov a ich ženy a deti predal do otroctva,“ tvrdí profesor náboženských štúdií z univerzity Yale Gerhard Bowering vo svojej knihe Islamské politické myslenie. Ako poznamenal akademik z Princetonskej univerzity Michael Cook vo svojej knihe Staroveké náboženstvá, súčasná politika, „historický význam vojny proti neveriacim... bol takto vpísaný do základných textov“ islamu.

V tomto spočíva dualita islamu. Podľa vzoru Mohameda v Mekke môžeme tvrdiť, že islam je náboženstvo mieru. Ale takisto môžeme tvrdiť, rovnako ako Islamský štát na základe Mohamedovho odkazu z Mediny, že Mohamedovi bolo zoslané zjavenie prikazujúce moslimom viesť džihád, kým každý človek na svete neprijme islam alebo stav podriadenosti. Kľúčovou otázkou nie je, či je islam náboženstvom mieru, ale skôr, či moslimovia nasledujú príklad Mohameda z Mediny, bez ohľadu na to, či sú sunniti alebo šiiti.

Dnes sa Západ stále snaží pochopiť náboženské zdôvodnenie medinskej ideológie, ktorá sa rozrastá, a súvislosti medzi nenásilím a násilím v nej obsiahnutej. V diskusii o príčinách násilného extrémizmu v islame sa objavili dva hlavné názory. Rozdiel medzi nimi sa odráža v rozdielnej terminológii používanou zástancami súperiacich názorov.

Populárni akademici ako John Esposito na Georgetownskej univerzite a spisovateľka Karen Armstrongová veria, že náboženstvo – v tomto prípade islam – je „okolnostná“ záležitosť a že skutočnými príčinami islamistického násilia sú chudoba, politická marginalizácia, kultúrna izolácia a iné formy odcudzenia, vrátane skutočnej alebo vnímanej diskriminácie moslimov. Títo apologéti islamu používajú slová ako „radikalizmus“, „násilný extrémizmus“ a „terorizmus“ na opis rôznych útokov vo svete spáchaných v mene islamu. Ak vôbec spomenú islam, povedia, že islam niekto prekrútil či uniesol. Ihneď tvrdia, že islam nie je iný ako ostatné náboženstvá, že aj ostatné náboženstvá obsahujú hrozné stránky a že islam nie je v žiadnom prípade jedinečný. Tento názor je viac či menej „oficiálnym“ názorom tvorcov politiky nielen v americkej vláde, ale tiež vo väčšine západných krajín (hoci v niektorých krajinách ako Spojené kráľovstvo, Kanada a Austrália sa začínajú objavovať zmeny v politike v tejto oblasti).

Ale názor apologétov je úplným zlyhaním politiky, lebo popiera náboženské zdôvodnenia násilia, rodovej nerovnosti a diskriminácie ostatných náboženstiev zakladajúcich sa na Koráne a hadísoch.

Zástancovia iného názoru, ako zosnulá akademička Patricia Crone a spisovateľ Paul Berman, sa spoliehajú na iné výrazy, ako „politický islam“, islamizmus, saláfizmus, wahhábizmus a džihádizmus. Všetky tieto výrazy majú za cieľ vyjadriť náboženský základ javu. Tvrdia, že na Strednom východe, severnej Afrike, juhovýchodnej Ázii a aj v Európe získava podporu ideologické hnutie snažiace sa zaviesť právo šaría, ak to bude nutné, aj silou. Britský premiér David Cameron v prejave z júla 2015 povedal: „Len popieranie akejkoľvek súvislosti medzi islamským náboženstvom a extrémistami nefunguje, lebo títo extrémisti sa sami identifikujú ako moslimovia. Faktom je, že od Woolwichu po Tunisko, od Ottawy po Bali všetci títo vrahovia tárajú rovnaký prekrútený naratív, ktorý je vraj založený na konkrétnom náboženstve. Je zbytočné popierať to.“ Súhlasím.

Názor, že ideológia radikálneho islamu je zakorenená v islamských posvätných textoch, úplne vystihuje príčinu terorizmu; berie vážne náboženské argumenty a nepovažuje ich za obyčajnú kamufláž pre „skutočnú“ motiváciu, ako sú socioekonomické príčiny nespokojnosti. Táto škola myslenia chápe, že problém radikalizácie sa začína dávno predtým, než si samovražedný atentátnik oblečie vestu alebo militant zoberie do rúk guľomet; začína sa v mešitách a školách, kde imámovia učia nenávisť, intoleranciu a dodržiavanie medinského islamu.

Západné vlády sa pokúšajú zapojiť do diskusie „umiernených moslimov“: imámov a komunitných vodcov, ktorí odsudzujú teroristické útoky a tvrdia, že predstavujú pravý, umiernený islam. Ale toto sa nerovná zmysluplnej ideologickej diskusii. Títo takzvaní umiernení predstavitelia islamu trvajú na tom, že násilie nemá nič do činenia s islamom, kvôli čomu nikdy nepriznajú a ani neodmietnu intolerantné a násilné aspekty Koránu a hadísov. Nikdy nediskutujú o zmene v rámci islamu, aby zosúladili morálne zastarané časti náboženstva s modernosťou či úprimnou toleranciou voči vyznávačom iných náboženstiev.

Despotické vlády, občianska vojna, anarchia, ekonomické zúfalstvo – všetky tieto faktory bez pochyby prispievajú ku šíreniu islamistického hnutia. Ale jeho šírenie sa podarí zastaviť až potom, keď Západ, a čo je dôležitejšie, samotní moslimovia, uznajú a porazia náboženskú ideológiu, na ktorej toto hnutie spočíva. A ak tú ideológiu máme poraziť, nemôžeme sa sústreďovať len na násilný extrémizmus. Musíme konfrontovať nenásilné kázanie šaríe a mučeníctva, ktoré predchádzajú džihádistickým činom.

Proti medinskej ideológii nezvíťazíme tak, že zastavíme samovražedného atentátnika predtým, než sa odpáli, nech už sa nachádza kdekoľvek; jeho miesto zakrátko zaujme niekto iný. Nezvíťazíme ani tak, že zlikvidujeme Islamský štát, al-Kájdu, Boko Haram či al-Šabab; niekde inde sa objaví nová radikálna skupina. Zvíťazíme len vtedy, keď budeme konfrontovať ideológiu islamistického extrémizmu a vzdorovať posolstvu smrti, intolerancie a honby za posmrtným životom naším vlastným posolstvom života, slobody a honby za šťastím.

Prevzaté z https://foreignpolicy.com/2015/11/09/islam-is-a-religion-of-violence-ayaan-hirsi-ali-debate-islamic-state/

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára