štvrtok 11. februára 2021

Mali by sme islamu dávať za vinu terorizmus?

 


Hugh Fitzgerald

Je to rečnícka otázka – s jedinou predstaviteľnou odpoveďou „nie“ – ktorú si v Iráne narodený David Shariatmadari, momentálne žijúci v Spojenom kráľovstve, položil v článku pre The Guardian.

Svoju takíju (islamskú metódu klamania – pozn. prekl.) začal tvrdením, že hoci sa koncom 20. a začiatkom 21. storočia niektorí moslimovia začali uchyľovať ku „džihádistickému terorizmu“, taká zbraň nebola nikdy predtým v 1400-ročnej histórii islamu použitá. A keďže na posolstve islamu sa nezmenilo nič – texty zostali rovnaké od počiatku islamu – čo by mohlo vysvetliť tento nečakaný vznik „džihádistického terorizmu“ koncom 20. storočia?

Shariatmadari nachádza príčinu v „politických, ekonomických, vojenských a spoločenských zmenách na Strednom východe.“ Odsudzuje, že mnoho nemoslimov začína hľadať vysvetlenie moslimského násilia v Koráne. Cituje slová filozofa Rogera Scrutona, že si „musíme poradiť s týmito náročnými súrami“ a o Scrutonovi povýšene podotýka, „nie je to neodôvodnené uvažovanie, ak islam nepoznáte.“ Shariatmadari totiž tvrdí, že to, čo sa nachádza v Koráne, „poskytuje ľahko pochopiteľný záznam o činoch, ktoré sa inak zdajú byť nevysvetliteľné. Kto vie (alebo sa unúva zistiť), čo tie verše (skutočne) hovoria a ako ich si ich možno vysvetľovať?“ Áno, neveriaci tie verše zle pochopia – nebudú sa „unúvať zistiť“, čo skutočne znamenajú – čiže ich budú brať doslovne a tým si vysvetlia fenomén „džihádistického terorizmu“.

Necíti sa však povinný nechať svojich čitateľov, aby sa sami rozhodli, čo môžu koránové verše znamenať. Nezacitoval ani jediný verš, vetu či frázu z Koránu alebo hadísov. Shariatmadari chce, aby ste sa od týchto textov držali ďalej a tvrdí, že „správne vysvetlenie (moslimského terorizmu a násilia) sa tam (v islamských textoch) nenachádza.“ Vlastne, Korán stojí v ceste zmysluplnému skúmaniu: „všetko to (nahliadanie do Koránu) stojí v ceste správnemu skúmaniu. Je to ako značka s nápisom 'pozeraj sa sem a nikam inam', čím sa niekedy až príliš pohodlne zastierajú omnoho zložitejšie príčiny.“ Preto už radšej nehovorme o Koráne.

Shariatmadari hovorí, že sa musíme „pozrieť nad rámec (islamských) textov.“ Prečo? Je to preto, že ich neveriaci nedokážu pochopiť a len by ich miatli, ako naznačuje, alebo je to skôr tak, že texty sú až príliš jasné – a to už celých 1400 rokov – v tom, že prikazujú používať násilie a teror proti neveriacim?

Len málokto bude súhlasiť s pánom Shariatmadarim v tom, že nahliadnutie do Koránu „stojí v ceste zmysluplnému skúmaniu“ islamu. Fakticky je to jediný spôsob, ako zistiť, čo islam učí. A keď sa posmieva tým, ktorí tvrdia, že „islam je zvlášť náchylný k násiliu,“ vzbudzuje to v človeku ešte väčší záujem nahliadnuť do týchto textov. Zozbierajme teda zvyčajné podozrivé verše z Koránu. Tu sú štyri najveľavravnejšie:

Korán (3:151) – Vrhneme do sŕdc tých, ktorí neveria, hrôzu za to, že pridružili k Bohu niečo, k čomu On nezoslal žiadne splnomocnenie.

Korán (8:12) – Ja vrhnem hrôzu do sŕdc tých, ktorí neveria. Udierajte ich ponad krk a udrite ich po koncoch všetkých prstov.

Korán (9:5) – A keď uplynú posvätné mesiace, tak zabíjajte modloslužobníkov, kdekoľvek ich nájdete, zajímajte ich, obliehajte ich a chystajte proti nim všemožné nástrahy! Ak sa však kajúcne obrátia, budú dodržovať modlitbu a dávať almužnu, nechajte ich ísť cestou ich, veď Boj je veru odpúšťajúci, milosrdný.

Korán (9:29) – Bojujte proti tým, ktorí neveria v Boha ani v Deň posledný a nezakazujú to, čo zakázal Boh a Jeho posol a ktorí neuctievajú náboženstvo pravdy, z tých, ktorým sa dostalo Písma, pokiaľ nedajú poplatok priamo vlastnou rukou, pociťujúc pokoru.

V Koráne je viac než sto ďalších veršov o násilí a terore. Shariatmadari nespomína žiadny zo 109 veršov o džiháde a násilí, ktorých je plný Korán a hadísy, ani sa ich nepokúša ospravedlniť tým, že ich „zasadí do kontextu“. Pokračuje vo svojom zosmiešňovaní ľudí, ktorí chcú vyvodiť závery z toho, čo sa v týchto textoch nachádza: „Kto vie (alebo sa unúva zistiť), čo tie verše (skutočne) hovoria a ako ich si ich možno vysvetľovať?“ Nuž, mnohých neveriacich neodradilo, aby zistili, „čo tie verše hovoria“ a to, „ako si ich vysvetľujú“, je jasné zo správania moslimov v posledných 1400 rokoch. Ak 1,5 miliardy moslimov vie zistiť, „čo tie verše hovoria“, tak to môžem zistiť aj ja, vy a ktokoľvek iný. A zistíme, že tie príkazy veriacim, aby sa zapojili do násilného džihádu proti neveriacim, ktorých tiež majú terorizovať, tie isté verše, ktoré citovali al-Awlakí, al-Baghdádí , Usáma bin Ládin a ostatní vodcovia alebo členovia teroristických skupín, presne uvádzajú ako textové zdôvodnenie svojich činov.

Tieto verše sú normatívne, platné naveky a pre moslimov všade na svete. Môžeme nájsť podobné verše prikazujúce násilie a teror proti nepriateľovi, ktoré sú skôr normatívne než opisné, v židovských posvätných textoch? V Novom zákone? Robert Spencer si všíma význam tohto rozdielu: „Vlastne, v priebehu histórie neboli tieto texty (v Biblii) považované za božské príkazy, ktoré veriaci musia alebo môžu uskutočňovať v praxi v novoveku. Všetky tieto pasáže sú napokon opisné, nie normatívne. Veriacim nikde neprikazujú napodobňovať toto správanie alebo veriť za akýchkoľvek okolností, že boh od nich chce, aby konali ako nástroje jeho súdu v akejkoľvek súčasnej situácii.“

Nájdeme príkazy pre hinduistov k násiliu alebo ich opisy v Bhagavad Gíte? A kde Kristus hovorí o vojne a násilí takým spôsobom ako Mohamed? Prehliadli sme niečo v kázni na vrchu? Kde Kristus učí o vojne proti nekresťanom? Kde Budha učí o nekonečnej vojne proti všetkým nebudhistom? Židia si môžu nárokovať krajinu Izrael, ale moslimovia si nárokujú celý svet. Je v tom rozdiel. Islam, tvrdí Shariatmadari, „nie je zvlášť náchylný k násiliu.“ Ale základné texty žiadneho veľkého náboženstva neobsahujú nič, čo by sa podobalo násiliu nachádzajúcemu sa v celom Koráne, hadísoch a Síre.

A čo moslimské dobyvačné vojny, pýta sa Shariatmadari. Áno, „určite ku nim došlo,“ priznáva, „ale nie takým spôsobom, že by sa tým islam odlišoval od ostatných kultúr.“ Lebo „dominantné (často genocídne) vojenské mocnosti boli od 17. storočia kresťanské.“ Nie po prvý krát nám predvádza apel na pokrytectvo. Je tu však jeden jednoduchý rozdiel: keď moslimovia dobyli mnoho rôznych krajín a podrobili si mnoho rôznych národov, konali v súlade s Alláhovými príkazmi a nasledovali príklad Mohameda, vzor správania a dokonalého človeka a vojenského vodcu mnohých vojenských výprav, zaznamenaných v hadísoch a Síre. Keď kresťania dobyli krajiny a podrobili si nekresťanské národy (ako to urobili Španieli s veľkou zúrivosťou v južnej Amerike), nekonali v súlade s učením Ježiša, ale v rozpore s ním. Práve v tomto sa islam odlišuje od „ostatných kultúr“. Mohli by sme tiež povedať, že správanie španielskych conquistadorov v južnej Amerike má niečo do činenia s islamom, lebo ich násilie odrážalo 770 rokov reconquisty, kedy španielska taktika a postoje odrážali brutalitu moslimov, proti ktorým bojovali.

Shariatmadari sa posmieva tým, ktorí dospeli k záveru, že na islame je niečo „zvláštne“:

Od čias útokov na Westminsterskom moste mnohí ľudia akoby uviazli na nasledovnej otázke, väčšinou po prejavoch džihádistického násilia: „Je na islame niečo zvláštne? Niečo, čo sa prepožičiava terorizmu?“

Niektorí ľudia mohli „uviaznuť na otázke“, či „je na islame niečo zvláštne“, ale po každom útoku moslimských teroristov je ich menej. To „niečo zvláštne“ sa nachádza vo vyššie citovaných veršoch a vo viac než stovke ďalších, rovnako smrtiacich veršoch. A môžeme to nájsť aj v slovách a skutkoch Mohameda, zaznamenaných v hadísoch a Síre. Nech sa na mňa Shariatmadari nehnevá, ale ľudia v západnom svete sa nesústreďujú na moslimských teroristov „od útokov na Westminsterskom moste“, ani s prestávkami „po väčšine prejavov džihádistického násilia“, ale neustále od 11. septembra 2001, kedy útok džihádistických teroristov na Svetové obchodné centrum signalizoval skutočný začiatok ich teroristickej výpravy proti neveriacim na Západe. Tá výprava pokračuje od toho prorockého dátumu a došlo počas nej ku viac než 30 000 útokom moslimských teroristov po celom svete. A teror, spolu s konvenčnou vojnou džihádistov proti neveriacim v uplynulých desaťročiach, bol použitý na mnohých miestach: v Afganistane proti ruským vojakom; v Kašmíre proti hinduistickým panditom (indickým učencom – pozn. prekl.); na Filipínach proti kresťanským farmárom na ostrovoch s menšinou Moro; v Thajsku a na Čittágongských horách v Bangladéši proti budhistom; a v Nigérii proti kresťanským Igbo (etnickej skupine v západnej Afrike – pozn. prekl.).

Mnohí ľudia na Západe pochopili, prečo islam vedie toľkých moslimov buď k účasti na terorizme proti neveriacim, alebo k jeho podpore, poprípade k vyjadreniu súhlasu s ním. Títo ľudia pochopili, že sa nemôžu spoliehať na to, čo hovoria o islame samotní moslimovia, lebo takíja – nábožensky povolené klamanie na obranu islamskej viery, pochádzajúce zo šiitskeho islamu, no s analógiou v sunnitskom islame – je až príliš častá a príliš priehľadná. Nemôžu veriť ani akademickým „odborníkom“ na islam, vzhľadom ku intelektuálnej korupcii na univerzitách (kde majú islamské štúdiá na starosti takmer vždy ľudia ako Esposito a Armstrongová). Namiesto toho sa pustili do samostatného štúdia, niečoho ako domáceho vzdelávania, kedy si prečítali Korán a podstatnú časť hadísov a Síry, aby pochopili túto vieru, ktorá, ako zakrátko zistili, je tiež politickou ideológiou. Lebo islam nielen upravuje takmer každú stránku života svojich prívržencov, ale ukladá im tiež povinnosť dobýjať. Islam je založený na nekompromisnom rozdelení sveta medzi moslimov a neveriacich a nariaďuje medzi nimi vojnu, až kým nezvíťazia džihádisti a kým islam, spolu s moslimami, nebudú vládnuť všade. O tomto sa David Shariatmadari nezmieňuje.

Mnohí nemoslimovia sa nechcú pozrieť na islam zblízka. Je to znepokojujúce. Radšej veria tomu, že islam je „mierumilovný“ a „tolerantný“ (ako ich moslimskí apologéti neustále uisťujú). To je utešujúca, ale aj nebezpečná fikcia, keďže minimalizuje hrozbu a príliš veľa ľudí na ohrozenom Západe sa vďaka nej tvári pokojne, hoci vedia, že situácia je zlá. Zvlášť znepokojivé je vidieť, že ľudia v mocenských pozíciách, ktorí by nás mali inštruovať a chrániť, radšej zavrhujú islamský terorizmus so slovami, že „nemá nič do činenia s islamom“, alebo že ho majú na svedomí „ľudia, ktorí islam nepochopili“ (Barack Obama). Iní tvrdia, že moslimskí teroristi „očierňujú“ islam (generál Mattis), alebo trvajú na tom, že títo teroristi predstavujú „prekrútenú vieru“ (generál McMaster a Theresa May). Nezáleží na tom, koľko krát moslimskí teroristi dosť jasne zdôvodnia svoje útoky citáciami z Koránu a hadísov, nezáleží na tom, koľko učených duchovných podobne ospravedlňuje tieto útokmi citáciami islamských právnikov, kopa neveriacich stále odmieta spájať islam s islamským terorizmom a naďalej vyhlasujú, že každý, kto tak robí, je islamofób, čo je v dnešnom svete postavenom na hlavu neospravedlniteľná urážka.

David Shariatmadari tvrdí, že ľudia spájajúci terorizmus páchaní moslimami s tým, čo je v Koráne a hadísoch, si „nedokážu poradiť so spletitosťami sveta, v ktorom sa politika... vzájomne ovplyvňuje s náboženstvom.“

Jeho tvrdenia sú absurdné. Ľudia „spájajúci terorizmus“ s Koránom a hadísmy nie sú tí, ktorí si „nedokážu poradiť so spletitosťami sveta“, ale naopak, sú to tí, ktorí najlepšie dokážu priamo čeliť znepokojivej realite islamského učenia. Práve ľudia popierajúci túto súvislosť nedokážu zniesť priveľa reality. Ľudia unúvajúci sa študovať Korán a hadísy (čiže pár stoviek hadísov najviac súvisiacich s džihádom a terorizmom), presne tí ľudia, ktorým sa Shariatmadari opakovane vysmieva, vedia, že na islame skutočne je niečo „zvláštne“. Vedia, že Korán obsahuje viac než sto veršov ospevujúcich a prikazujúcich násilie a hovoriacich veriacim, aby „vrhli hrôzu“ do sŕdc neveriacich. Vedia, že Mohamed bol vojenský vodca, ktorý podnikol desiatky nájazdov na nepriateľov a že hadísy a Síra sú plné príbehov o tom, že sa podieľal na útokoch, dokonca i na masovom stínaní hláv zajatcov. Vedia, že islamské texty sú prestúpené násilím, lebo si ich prečítali.

Shariatmadari píše: „Predpokladajme na chvíľu, že islam je zvlášť náchylný k násiliu. Ak si to myslíte, budete musieť vysvetliť, prečo je história džihádistického terorizmu taká krátka: rozhodne je to jav z konca 20. a začiatku 21. storočia, no islam existuje od siedmeho storočia.“

Toto je hlavné Shariatmadariho tvrdenie a je kategoricky mylné. História džihádistického terorizmu je stará ako samotný islam. Islamské výboje neboli len konfliktami armád, ale terorom zámerne uplatňovaným moslimami s cieľom podrobiť si omnoho početnejšie obyvateľstvo. Ako sa im podarilo dobyť severnú Afriku, Pyrenejský polostrov a časť Francúzska, kde Karol Martel v bitke pri Tours moslimov napokon zastavil? Nebolo podrobené obyvateľstvo terorizované? Čo boli moslimské výboje proti Byzantskej či Sásánovskej ríši, ak nie činy trvalého teroru v podobe masového vraždenia? Čo bolo dobytie Indie, ak nie rozsiahly džihádistický terorizmus, predstavujúci najväčšiu genocídu v dejinách, kde sa vláda drobnej moslimskej menšiny po stáročia udržiavala terorom, s miliónmi hinduistov zabitých počas výprav naplánovaných tak, aby ani nepomysleli na vzburu? Namiesto dnešného terorizmu za pomoci samovražedných viest a vozidiel sa jednalo skôr o „vrhanie hrôzy“ do sŕdc neveriacich, kedy boli masakrovaní nielen zajatí nepriateľskí vojaci, ale aj civilisti, vrátane žien, detí a starých ľudí.

Shariatmadari sa histórii islamských výbojov vôbec nevenuje, až na zmienku o tom, že hoci sa takéto „dobyvačné vojny“ udiali, nebolo to „takým spôsobom, že by sa tým islam odlišoval od ostatných kultúr.“ Napokon, on len obhajuje vieru a klamanie na jej obranu nie je len povolené, ale aj chvályhodné. Je pravda, že taký teror, o akom dnes prirodzene uvažujeme, nebol skôr než koncom 20. storočia možný. Po dobu prvých 1350 rokov islamu neexistovali tie najsmrtiacejšie zbrane používané dnešnými teroristami – výbušniny, samovražedné vesty, automatické zbrane, čo by mohli zasypať nočný klub či reštauráciu streľbou, lietadlá, čo by sa dali zabrať na vojenské účely alebo vyhodiť do vzduchu, nákladné a osobné autá, čo by sa dali ukradnúť a použiť na narazenie do davov neveriacich, tlakové hrnce upravené tak, aby vybuchli uprostred iných davov. Ale džihádistický teror znášali civilisti po dobu 1400 rokov, s mečmi, šabľami, mangonelmi (obliehacími zbraňami na vrhanie projektilov ponad mestské alebo pevnostné hradby) a omnoho neskôr aj so strelnými zbraňami. Ak vraždíte bezbranných civilistov, bez ohľadu na to, akými obmedzenými prostriedkami, nejedná sa o konvenčnú vojnu; je to zasievanie hrôzy podľa príkazov Koránu.

Shariatmadari mal povedať toto: moderná technológia urobila pre moslimských teroristov dve veci: za prvé, poskytla im smrtiacejšie a rozmanitejšie nástroje teroru (hoci stínanie hláv je stále základom), než aké boli dostupné moslimským teroristom v minulosti; za druhé, technológia umožnila okamžité šírenie správ o týchto útokoch po celom svete, a to prostredníctvom internetu, čo nikdy v minulosti nebolo možné a vďaka čomu je takýto terorizmus tiež farbistejší a desivejší.

Je tu tiež ďalšia zmena, o ktorej sa Shariatmadari nezmienil a ktorá vysvetľuje výraznejšie využívanie teroru moslimami na Západe, počnúc koncom 20. storočia. Jednoducho môžu. Len behom niekoľkých posledných desaťročí môžu moslimovia chodiť a usádzať sa presne na tom istom Západe medzi budúcimi obeťami islamského teroru. Moslimskí páchatelia teroristických útokov v Londýne, ktorí umiestnili bomby do metra, zavraždili bubeníka Rigbyho, francúzskych karikaturistov, židovských nakupujúcich, návštevníkov nočného klubu, stolujúcich ľudí v Paríži, chodcov na promenáde v Nice, ktorí popravili Pima Fortuyna (zabil ho ľavičiar, ktorý povedal, že to „urobil pre holandských moslimov“) a Thea van Gogha v Holandsku, ktorí zabili Američanov v San Bernardine, v Orlande, vo Fort Hood a v Bostone, by za starých čias jednoducho nežili vo Veľkej Británii, Francúzsku, Holandsku či USA. Veľká migrácia moslimov na Západ – v Európe sú ich už desiatky miliónov – a dostupnosť nových zbraní, spolu s novými spôsobmi, ako premeniť na zbraň niečo, čo ako zbraň nikdy nebolo zamýšľané (lietadlá, nákladné autá, autobusy, osobné autá), sú vysvetlením prekvitajúceho islamského terorizmu koncom 20. a začiatkom 21. storočia. My na Západe si všímame súčasný moslimský teror, lebo sme jeho dobre medializovanými a najnovšími obeťami a máme tendenciu zabúdať, že čo do počtu bolo omnoho viac ľudí, rádovo milióny, zabitých v Ázii a Afrike behom výprav islamského teroru v minulých storočiach.

Shariatmadari tvrdí, že koncom 20. storočia určité „politické, ekonomické, vojenské a spoločenské zmeny na Strednom východe“ spôsobili vznik džihádistického terorizmu. Prečo teda neopíše ani jednu z tých zmien? Čo má na mysli? Hlavnou zmenou na Strednom východe bolo určite toto: niektoré kedysi chudobné moslimské krajiny sa vďaka rope a plynu stali rozprávkovo bohatými. A ako všetky tieto príhodne nespresnené zmeny „na Strednom východe“ vysvetľujú džihádistických teroristov mimo Stredného východu, teda v Pakistane, Afganistane, Bangladéši, Indonézii, Filipínach, Thajsku, dokonca v Číne a v mnohých iných krajinách? Ako sa zmenami na Strednom východe dá vysvetliť džihádistický terorizmus páchaní konvertitami na islam v Európe? Mohla by núdza – chudoba alebo nedostatok vzdelania – vysvetliť, prečo moslimovia podporujú alebo sa zapájajú do nepretržitých vojenských a teroristických výprav proti nemoslimom? Nie, všetky štúdie sa zhodujú, že moslimovia páchajúci terorizmus sú na tom finančne lepšie a majú lepšie vzdelanie než priemerný moslim. Afričania v chudobných mestských štvrtiach, chudobní hinduisti v Kalkate či kresťania v biednych favelách v Brazílii (favela – nízkopríjmové neformálne sídlo zanedbávané vládou – pozn. prekl.) sa nestávajú teroristami, ale bohatí moslimovia – najmä Saudi a ostatní Arabi z krajín Perzského zálivu – áno. Jedinou konštantou medzi džihádistickými teroristami, či už na Strednom východe, v Ázii alebo Európe a bez ohľadu na to, či sú to konvertiti alebo moslimovia od narodenia, bohatí alebo chudobní, je, že čítajú a berú si k srdcu Korán a Sunnu. Pre džihádistický terorizmus je to nevyhnutné a postačujúce.

Áno, na islame je niečo „zvláštne“. Siaha to späť k Mohamedovi ako vojenskému vodcovi so sklonmi k dobýjaniu a habaniu koristi. Korán je príručka pre vojnu. Shariatmadari dúfa, že sa nebudete unúvať prečítať si buď Korán alebo príbehy o vojne v hadísoch. Dúfa, že toho neviete veľa o histórii islamských výbojov a že sa domnievate, že to bola len séria bitiek medzi pravidelnými armádami, nie aj teroristické výpravy, ktoré boli pre moslimov často úplne bežné.

Zbrane džihádistického terorizmu sa v priebehu času zmenili, technológia na vysielanie správ o terore sa stala nesmierne silnejšou a ľudia, na ktorých sa tento teror zameriava, sa taktiež zmenili, keďže sa objavili nové miesta činu (Paríž, Londýn, New York). Násilný džihád je pre ideológiu islamu ústredný a vzhľadom k nemennej povahe Koránu nikdy nestratí podporu, ani sa nestane ničím iným.

Prevzaté z https://www.newenglishreview.org/should-we-blame-islam-for-terrorism/

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára