Bill Warner
Moslimovia nám
hovoria, že islam je náboženstvo mieru, ale Korán je plný násilných slov. Vo
všetkých prípadoch je násilie namierené proti tým ľuďom, ktorí neveria
v Alláha a jeho proroka Mohameda a ktorí preto musia byť potrestaní.
Hovorí sa im káfiri.
Na druhej strane,
moslimovia a mediálni/univerzitní/politickí apologéti predkladajú verše
z Koránu, ktoré o ľudstve a islame hovoria zdanlivo pozitívne. Z tohto
zdanlivého rozporu medzi zhovievavosťou a násilím vyvstáva otázka: aká
veľká časť Koránu predstavuje dobro pre ľudstvo ako celok? Aký je dobrý Korán?
Ukazuje sa, že táto otázka má jednoduchú odpoveď založenú na vedeckej metóde.
Musíme preskúmať údaje, čiže „dobré verše“ z Koránu.
Korán oslovuje tri
skupiny ľudí – moslimov, káfirov a ľudstvo ako celok. Pri hľadaní dobra
nemôžeme použiť verše obhajujúce dobro pre moslimov, ako napríklad verš, kde sa
píše, že moslim by nemal zabiť iného moslima, lebo káfiri nie sú moslimovia.
Káfiri majú mnoho
názvov – neveriaci, polyteisti, agnostici, ateisti a odpadlíci. Každý verš
pojednávajúci o káfiroch je negatívny, poprípade násilný. Takže nemôžeme použiť
žiadny verš o káfiroch, keďže Korán je voči káfirom násilný. Zostáva nám preskúmať
jedinú kategóriu – ľudstvo ako celok.
Metóda
Naša metóda je veľmi
jednoduchá. Prejdeme si Korán a vytiahneme všetky verše, čo sa zdajú byť
pozitívne a dobré voči ľudstvu. Ale je tiež dôležité zvážiť myšlienku
kontextu. Keďže verše sú zvyčajne vety, musíme nielen vybrať „dobré“ verše, ale
tiež preskúmať dostatočne veľkú časť kapitoly (po arabsky, súry), aby sme
pochopili všeobecnejšiu myšlienku. Tieto údaje sa nachádzajú na tomto linku. Vzhľadom na to, že
údaje obsahujú 10 853 slov, je ich priveľa na to, aby sme ich zahrnuli do
tohto článku.
Ľudstvo ako celok
Tu je praktický a múdry
príklad morálky pochádzajúci z databázy dobrých veršov. Je rovnocenný s ostatnými
morálnymi kódexmi pre ľudstvo.
17:31 – Nezabíjajte deti
svoje z obavy pred schudobnením, veď My im i vám obživu uštedríme. A ich
zabíjanie je hriechom veľkým.
17:32 – A nepribližujte
sa k cudzoložstvu, lebo to ohavnosť je i zlá cesta.
Ale prečítajme si
ďalší verš:
17:33 – A nezabíjajte osoby,
ktoré Boh zakázal zabíjať (moslimov), jedine podľa práva (odpadlíctvo a odplata
za zabitie). A ak bol niekto zabitý nespravodlivo, dali sme jeho najbližšiemu
právomoc ho pomstiť, nech však pri zabití nepreháňa, veď zaiste dostane pomoc.
Je to násilný posun od
morálneho tónu. Ako tomu máme rozumieť? Siaha ku srdcu Koránu a jeho základným
myšlienkam. Korán má vlastnú jedinečnú logiku, etiku a princípy. Dá sa
pochopiť len vtedy, keď pochopíme jeho princípy. Je mätúce a márne snažiť
sa pochopiť Korán na základe našich etických a logických kritérií. Keď
pochopíme princípy Koránu, pochopíme aj samotný Korán.
Princípy Koránu
- Korán sú úplné,
dokonalé, všeobecné, večné a presné slová jediného boha vesmíru – Alláha.
Celý jeho obsah, myšlienky, predstavy, vety a slová sú presnou kópiou
Alláhových názorov. Každá časť Koránu je čistá a absolútna pravda.
- Korán sa zakladá na
dvoch princípoch – podriadenosť a dualita.
- Podriadenosť: celé
ľudstvo sa musí podriadiť vôli Alláha a islamu. Každý človek musí veriť,
že Mohamed je posvätný model pre každú stránku života.
- Dualita: tí, ktorí
neveria, že všetok život (právny, morálny, vzdelávací, umelecký, písomný, zvyky
atď.) by mal napodobňovať Mohameda, sú káfiri. Káfirov možno zavraždiť,
zotročiť, znásilniť, okradnúť, oklamať, mučiť a podobne. Alláh káfirov
nenávidí a spriada proti nim sprisahanie. Celé ľudstvo sa delí na káfirov
a moslimov. Je to jedna podoba dualizmu.
Káfiri sú „čistí“
ostatní a Korán im venuje väčšinu svojho textu. Káfirom sa venuje 61%
Koránu. Mohamedove posledné slová boli o káfiroch. Ľudstvo nie je jeden
celok, ale je rozdelené. Je to súčasť dualizmu Koránu.
Ďalším jeho dualizmom
je politika a náboženstvo. Korán nemožno pochopiť bez znalosti Mohamedovho
života. Bez Mohameda niet náboženského islamu. Korán neuvádza dostatok
informácií ku praktizovaniu ani jedného z piatich pilierov islamu.
Napredovanie Mohamedovej kariéry ako posla Alláhovho je tým, čo dáva Koránu
poriadok a časový kontext.
Mohamed bol ako
náboženský učiteľ v Mekke neúspešný. Za 13 rokov získal len 150 stúpencov.
Potom sa v Medine stal politikom a bojovníkom. Keď o 10 rokov
neskôr zomrel, nemal už žiadneho žijúceho nepriateľa. Džihádista Mohamed sa
dopúšťal násilia v priemere každých 6 týždňov po dobu 9 rokov. Sú dvaja
Mohamedovia – kazateľ a džihádista. Preto je Korán tak náboženský, ako aj
politický dokument; sú dva Korány.
Prevládajúcou témou
Koránu je, že Mohamed mal pravdu vo všetkých záležitostiach a že ľudstvo
je rozdelené na tých, ktorí veria v Mohameda a tých, ktorí neveria, teda
káfirov. Káfiri sa musia podriadiť islamu tým, že sa podriadia islamskej
kultúre a právu. K podriadeniu môžu byť donútení násilím.
Dualizmus
Etika Koránu je
dualistická. Existuje jeden kódex správania voči moslimom a iný voči káfirom.
Ku káfirom sa možno správať dvoma spôsobmi. Možno s nimi zaobchádzať
dobre, alebo horšie ako ku zvieratám. Je to etický dualizmus.
Korán je naviazaný na
káfirov. Preto aj diskusia na takmer akúkoľvek tému ich bude v určitom bode
zahrňovať. Teraz, keď poznáme princípy Koránu, sa môžeme vrátiť ku veršu 17:33:
„A nezabíjajte osoby, ktoré
Boh zakázal zabíjať (moslimov)“
Súčasťou etiky Koránu
je, že moslim nesmie zabiť moslima. Korán však na mnohých miestach obhajuje zabíjanie
káfirov. To je porušením zlatého pravidla, ktoré znie: Rob druhým to, čo chceš,
aby oni robili tebe. To znamená všetkým ostatným, bez výnimky. Nie vždy sa
touto unitárnou etikou riadime, ale môže nás viesť a môžu nás podľa nej
súdiť. Ale Korán hovorí, že medzi káfirmi a moslimami existuje etický
rozpor. Moslim má možnosť správať sa ku káfirovi tak, ako by sa nemal správať
ku žiadnemu moslimovi.
Druhým morálnym
princípom je, že v islame chýba sloboda myslenia a prejavu. Odpadlík
je na ešte nižšom stupni než káfir. Mohamed prikázal zabíjať odpadlíkov a jeho následník,
Abú Bakr, prvý panovník po Mohamedovi, zabíjal po Mohamedovej smrti odpadlíkov dva
roky. Preto sa vo verši 17:33 dočítame:
„jedine podľa práva
(odpadlíctvo a odplata za zabitie)“
Vzhľadom
k dualizmu si tieto verše neprotirečia a nie je nutné vysvetľovať
kontrast medzi vznešeným morálnym kázaním o nezabíjaní detí
a zabíjaní káfirov či odpadlíkov. Je to súčasť integrálnej štruktúry duality
Koránu.
Podriadenosť
V hre je ešte
jeden princíp – podriadenosť. Pozrime sa túto múdrosť:
56:63-64: Uvažovali
ste niekedy o tom, čo obrábate? Zasievate to snáď vy, alebo My?
To je poetické i kozmické.
Usmerňuje to našu pozornosť na to, aký malí vo vesmíre sme a nemáme
skutočnú moc nad tým, ako život prebieha.
Ale neskôr sa
v tej istej kapitole dočítame:
56:92-96: Ak však bol medzi
popierajúcimi, pomýlenými, vo vode vriacej nájde pohostenie a v ohni pekelnom
horenie. A veru je toto skutočnosť nepochybná. Oslavuj teda meno Pána svojho mocného!
Ak neveríte v Mohameda
a nepodriadite sa Alláhovi, budete naveky trpieť v pekle. Básnický
jazyk vriacej vody a horenia je typický pre zhovorčivý jazyk použitý na opis
mučenia káfirov. Najopisnejšie úryvky Koránu vykresľujú násilie voči káfirom
a ich utrpenie. Ak sa káfir nepodriadi, možno ho rozdrviť a fyzicky
prinútiť podriadiť sa islamu. Káfiri sa môžu podriadiť dobrovoľne alebo
nedobrovoľne, ale musia sa podriadiť.
Po „dobrých“ veršoch so
vznešenými morálnymi výrokmi a kozmickým jazykom nasleduje násilie voči
tým, ktorí neuznávajú Mohamedov životný štýl. Opäť tu máme dualizmus. Je
vznešený jazyk skutočný islam alebo je skutočným islamom násilie proti káfirom?
Dualizmus požaduje, aby obe strany protirečenia boli pravdivé zároveň. To je
základom islamskej dualistickej logiky. V islame nie je protirečenie
dôkazom omylu. Vznešené predstavy i hrubé násilie sú témou Koránu
a nemožno ich oddeliť.
Akákoľvek
snaha tvrdiť, že jedna strana je lepšia než druhá je nepochopením povahy Koránu
spočívajúcej v dualizme a podriadenosti. Ak ju chceme pochopiť, musíme
uznať jej jedinečnú povahu.
Tu
je ďalší príklad:
90:1-10:
Hľa, prisahám pri tomto meste – ty voľne si žiješ v tomto meste – pri otcovi a
tom, čo splodil, človeka sme veru ku strastiam stvorili! Počíta snáď, že nikto
proti nemu nič nezmôže, keď hovorí: „Bohatstvo obrovské som strávil.“ Domnieva sa snáď, že nikto si ho nevšimol? Čo
dve oči sme mu nedali a jazyk a dve pery a na dve cesty sme ho neuviedli?
90:11-18:
A predsa sa nepustil po ceste hore vedúcej. Vieš ty vôbec, čo je to cesta
hore vedúca? Otroka prepustenie či v deň hladu nakŕmenie siroty príbuzného
či chudáka núdzou trpiaceho, a tiež byť z tých, ktorí uverili a k neochvejnosti
a súcitu sa vzájomne nabádajú: to budú ľudia po pravici stojaci.
Ale
po tomto vznešenom morálnom napomenutí sa v ďalšom verši dočítame:
90:19-20:
zatiaľ čo tí, čo v znamenia naše neverili (Korán), to budú ľudia po ľavici stojaci
a nad nimi horieť bude oheň uzatvárajúci!
Násilie
proti káfirom je dôsledkom toho, že sa nepodriaďujú („tí, čo v znamenia naše
neverili“) Koránu. Korán je zameraný na odsudzovanie káfirov za to, že sa
nepodriaďujú a na ich trestanie.
Toto
je vzor „dobrých“ veršov v Koráne. Vznešené ideály a kozmický jazyk
často ponúkajú ľudstvu múdrosť. Potom sa prejavia princípy dualizmu
a podriadenosti a sľub násilia voči všetkým ľuďom odmietajúcim Mohamedovu
múdrosť. Ak Mohamedovi neveríte, musíte byť potrestaný. Sú dva formy trestu. Prvým
je Alláhov, ktorý prišiel v minulosti a príde po súdnom dni. Tým
druhým je násilie moslimov počas džihádu. Ale základným princípom je páchať
násilie na ľuďoch neuznávajúcich Mohamedovu múdrosť.
Ďalším
príkladom je:
73:10:
a trpezlivo znášaj to, čo oni (káfiri) hovoria, a vzdiaľ sa od nich vhodným
odchodom.
A potom
tu máme násilie:
73:11-13:
Ponechaj Mne na starosť tých, ktorí za klamára ťa majú a v slastiach si
žijú, a popraj im lehotu krátku! My putá máme pre nich a vyhňu ohnivú, pokrm,
ktorý v hrdle dusí, a trest bolestný.
Ľudia knihy
Korán
nazýva kresťanov a Židov ľuďmi knihy. Tvrdí tiež, že islam, judaizmus
a kresťanstvo sú súčasťou abrahámskych náboženstiev a uctievajú rovnakého
boha. Keďže farári, kňazi a rabíni nemajú správne vedomosti o islame (neexistujú
náboženské školy učiace skutočnú doktrínu), majú pocit, že sa o nich
v Koráne píše.
Nevedomosť
umožňuje rozkvet bujnej fantázie. Áno, každý kresťan je pre islam prijateľný, ak
poprie božskú povahu Krista a svätú trojicu a ak prijme Mohameda ako
posledného proroka ľudstva. Kresťania tiež musia uznať fakt, že Nový zákon je
sfalšovaný a mylný. Židia sú pre islam prijateľní vtedy, ak súhlasia, že
Tóra je sfalšovaná a že Mohamed je posledným v línii židovských
prorokov. Žiaden z príbehov o Noemovi, Adamovi, Mojžišovi, Dávidovi
a Šalamúnovi nie je v židovských posvätných textoch uvedený v správnom
znení. Len Korán obsahuje skutočný príbeh o týchto Židoch, rovnako ako
skutočný príbeh Ježiša.
3:113-115:
Nie sú všetci rovnakí medzi vlastníkmi Písma; je medzi nimi obec priama, ktorej
členovia prednášajú v noci verše Božie a na tváre svoje padajú a veria v
Boha a v deň súdny, prikazujú vhodné a zakazujú zavrhnutiahodné a súťažia
v konaní dobrých skutkov; a to sú praví zbožní. Čokoľvek dobré učinia,
nebude im uprené a Boh dobre pozná bohabojných.
Ale
kresťania a Židia veriaci vo vlastné náboženské texty sú opovrhovaní káfiri.
3:116-117:
Tým však, ktorí neveria, nič nepomôžu u Boha majetky ich ani deti ich a budú
obyvateľmi ohňa pekelného a budú v ňom nesmrteľní. To, čo vydávajú v
tomto živote pozemskom, sa podobá víchrici mrazivej, ktorá postihla a zničila
úrodu ľudí, ktorí sami sebe ukrivdili. Neukrivdil im Boh, ale oni sami sebe ukrivdili.
Tu
sú ďalšie podrobnosti o kresťanských a židovských káfiroch:
98:6:
A veru tí, ktorí sú neveriaci z vlastníkov Písma a z modloslužobníkov,
prídu do ohňa pekelného a budú v ňom nesmrteľní, a to sú tie najhoršie
zo všetkých stvorení!
Židia
Korán
hovorí ku Židom mnohokrát a väčšinou ich odsudzuje. Najslávnejšou urážkou
je nazývať Židov „opicami a prasatami“. Tu je verš, ktorý apologéti islamu
milujú:
29:46:
Nehádaj sa s vlastníkmi Písma, jedine spôsobom najvhodnejším a len
s tými z nich, ktorí nespravodliví sú. A povedzte: „Uverili sme v to, čo bolo
zoslané nám, i v to, čo bolo zoslané vám, a náš Boh a váš Boh jedno sú; a my do
vôle Jeho sme odovzdaní.“
Pozoruhodné
je, že zvyšok súry 29 neobsahuje žiadne hanobenie židovských káfirov. Takže
tento verš je jedným z niekoľkých, po ktorých nenasledujú vyhrážky násilím
v neskorších častiach tej istej kapitoly. Ale to neznamená, že Židia nie
sú odsúdení. Súra 29 bola napísaná v Mekke. Neskôr v Medine nielen,
že kapitola za kapitolou kritizujú Židov tým najhorším jazykom, ale Mohamed
vyhladil arabských Židov. Čiže v tomto prípade prekročiť kontext rovnakej kapitoly
a siahnuť po Koráne ako celku.
Výnimka
Ak
si prejdete Korán a vyberiete každý verš, ktorý zdanlivo hovorí niečo
dobré o ľudstve ako celku, bude to spolu 245 veršov. Ale „dobrú povahu“
takmer všetkých z týchto 245 veršov zmiernili neskoršie verše, žiadajúce násilie
voči káfirom za to, že odmietajú Mohameda. Ak si prejdete Korán
a spočítate verše, po ktorých nenasleduje násilie v rovnakej
kapitole, tak vám zostane 6 veršov (dodatočne k veršu 29:46 o Židoch,
58 slov; v anglickom preklade Koránu – pozn. prekl.), ktoré nie sú
otrávené hrozbou násilia neskôr v kapitole.
109:1:
Povedz: „Neveriaci!
109:2-6:
Ja nebudem uctievať to, čo vy uctievate, a vy nie ste uctievateľmi toho, čo ja
uctievam, a ja nie som uctievateľom toho, čo vy ste uctievali, a vy neuctievate
to, čo ja uctievam. Vy máte svoje náboženstvo a ja svoje náboženstvo mám.“
Takže
0,07% Koránu (101 slov = 43+58 slov) neodsudzuje káfirov v rovnakej kapitole.
Lenže tolerancia v tých 101 slovách napísaných v Mekke je neskôr
popretá v Koráne napísanom v Medine. Napokon, všetko, čo sa pre
káfirov zdá byť dobré, je neskôr popreté alebo zrušené.
„Selektívny výber veršov“ a iné formy
mikroanalýzy
Ľudia
na Západe trvajú na tom, aby sme sa pokúsili vtesnať Korán do nášho svetonázoru
pluralistickej spoločnosti, založenej na skutočnej rovnosti ľudí so slobodou myslenia
a kritickým myslením. To sa dá iba pomocou „selektívneho výberu veršov“ a izolácie.
To znamená, že z Koránu sa vyberie jeden alebo dva verše a tie nám
pomôžu vystihnúť celý islam. „Vidíte, tu máme vznešený verš, čo znamená, že
Korán a islam o nás hovoria v dobrom.“ Dalo by sa to nazvať
mikroanalýzou, kedy na islam nazeráme cez malú dieru.
Preskúmajme
smiešnu myšlienku použiť verš na posúdenie Koránu. Verš je zvyčajne len veta. Rozhodnutie
použiť izolované vety na vysvetlenie celej knihy je absurdné. Napríklad,
v Mein Kampe je o nenávisti voči Židom len 6,8% odsekov. To znamená,
že ak si budete vysvetľovať Mein Kampf podľa ktoréhokoľvek zo zvyšných 93,2%
odsekov, budete môcť dokázať, že Hitler necítil voči Židom nenávisť. Vyberte si
správne verše a môžete dokázať, čo len chcete, aj v Koráne.
Selektívny
výber veršov je ako pohľad na súvahu podniku a zameranie sa len na zopár
aktív. Jediný spôsob, ako sa dozvedieť zdravie a situáciu podniku je
preskúmať všetky aktíva a všetky pasíva. Potrebujeme celkový obraz, nie
len vetu či dve.
Štatistika a holistický pohľad
Existuje
len jeden správny spôsob posudzovania Koránu a tým je pohľad na jeho
princípy, myšlienky a predstavy. Musíme sa pozrieť na „veľký obraz“
a pospájať bodky. Potrebujeme systematickú analýzu skúmajúcu celý dokument
– makroanalýzu. Musíme preskúmať úplný význam diela ako celku, nie len jeho
kúsky a časti.
Štatistika
nevyhnutne zohľadňuje celé dielo. Verše zdanlivo ponúkajúce dobro pre celé
ľudstvo majú 4018 slov (v Koráne je 153 207 slov, čo sa líši
v závislosti od prekladu; Bill Warner vychádzal, pochopiteľne,
z anglického prekladu, nie slovenského či českého, preto je nutné brať
tieto číselné údaje s rezervou – pozn. prekl.). Samozrejme, toto dobro je
neskôr v kapitole popreté, ale aj tak nám zostáva 2,6% Koránu, ktoré spočiatku
hovoria o ľudstve v dobrom. Keď hovoríme, že len 2,6% Koránu je na prvý
pohľad voči káfirom prívetivých, berieme do úvahy celý text.
Číslo
2,6% dobrých veršov je niečo iné, ako keď poukážeme na jeden či dva verše sľubujúce
káfirom dobro. Keď však berieme do úvahy Korán ako celok, nie je v ňom
žiadne dobro pre káfirov a káfirskú civilizáciu. Aj tých 2,6% sa stráca pri
hrozbe násilia, ak káfiri neprijmú islamskú ponuku dobra. Násilie
a utrpenie sú sľúbené 100% z tých, ktorí neveria v Mohameda.
Keď
zodvihneme oči z Koránu a pozrieme sa na Sunnu (dokonalý príklad
posvätného života Mohameda), zistíme, že aj ona popiera akékoľvek dobro pre
káfirov. Korán a Sunna sa navzájom podporujú.
Veľký záver
Na
základe podrobnej analýzy možno povedať, že v Koráne nie je žiadna absolútna
zhovievavosť či dobro voči káfirom. Korán je dokument utrpenia a násilia
pre tých, ktorí sa nepodriadia islamu. História Mohameda potvrdzuje tento záver
v každom detaile. Kritická analýza a jednoduchá štatistika nám umožňujú
jasné porozumenie islamu, aké nie je príliš zhovievavé voči súčasnej apologetike
politickej korektnosti a multikulturalizmu. Islam možno posudzovať podľa
jeho vlastnej doktríny bez pomoci odborníkov a moslimov. Na vytváranie
úsudkov máme pevný základ – údaje.
Všetka
mikroanalýza a selektívny výber veršov sú formou kritickej analýzy, ktorá
je mylná, lebo nezohľadňuje kontext veršov. Musíme poznať celú pravdu
o Koráne a Sunne a o tom, čo o nás, káfiroch, učia.
Prevzaté z https://www.politicalislam.com/the-good-in-the-koran/
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára