Tento článok pojednáva o nosení žltého odznaku, ktorí
nacisti nanútili Židom, o jeho islamskom pôvode, histórii a jeho používaní
moslimami až do prvých rokov 21. storočia.
Úvod
Žltý odznak (alebo žltá nášivka), nazývaný tiež židovský odznak,
bola tkaninová nášivka, ktorú si Židia museli prišiť na svoje vonkajšie odevy,
aby boli na verejnosti označení ako Židia. Mal slúžiť ako odznak hanby a spája
sa s antisemitizmom. (1)
Tento odznak, ktorý nakoniec používali nacisti proti Židom,
prvý krát v skutočnosti zaviedol moslimský kalif Bagdadu v 9. storočí ako
variant opasku zvaného zunnár (ktorí museli na moslimami dobytých územiach
nosiť podrobení Židia a kresťania, takzvaní zimmí – pozn prekl.). Odtiaľ
sa v stredoveku rozšíril na západ. (2)
Pôvod a história
Podľa pravidiel statusu zimmí, islamského systému na správu
nemoslimského obyvateľstva a jeho kontaktov s moslimami, sa
nadradenosť moslimov vyjadruje niekoľkými spôsobmi, vrátane zákonov, ktoré
stanovujú, aké farby, oblečenie alebo čapice smú či nesmú nosiť.
V islamskej ortodoxii sa používanie rozlišujúceho oblečenia
či značiek pre Židov a ostatné náboženské komunity dá vysledovať k Umarovej
zmluve (637), obsahujúcej podmienky nadiktované druhým správne vedeným kalifom
(3), ktorá zrejme odráža želanie proroka Mohameda, aby jeho nasledovníci vyzerali
a konali „inak“ ako Židia. (4)(5)
V období raného islamu museli nemoslimovia nosiť na
verejnosti rozlišujúce značky, ako kovové pečate pripevnené okolo krku. V podobnom
duchu nesmeli nosiť farby spájané s islamom, najmä zelenú. (6) Zvyk
fyzického značkovania Židov a kresťanov má svoj pôvod zrejme v Bagdade
na začiatku stredoveku a považoval sa za veľmi ponižujúci. (7)
Židia a kresťania museli nosiť na šatách zvláštne odznaky.
Žltý odznak prvý krát zaviedol kalif Bagdadu v 9. storočí (2) ako variant zunnáru
a v stredoveku sa rozšíril do západného sveta. Aj vo verejných
kúpeľoch nosili nemoslimovia medailóny visiace na motúze okolo krku, aby si ich
nikto nepomýlil s moslimami. Používali sa aj opasky, pokrývky hlavy,
topánky, náramky, popr. tkaninové nášivky. Podľa šiitskych pravidiel nesmeli využívať
ani rovnaké kúpele. (2) V roku 1005 dostali egyptskí Židia príkaz nosiť na
svojich odevoch zvončeky. (8)
Okrem Židov boli často nútení nosiť žlté odznaky aj hinduisti
žijúci pod islamskou nadvládou v Indii. Za vlády Akbara Veľkého, jeho generál
Husajn Chán „Tukrija“ donútil hinduistov nosiť rozlišujúce žlté odznaky (9) na
ramenách alebo rukávoch. (10)
Žltý odznak sa v Európe prvý krát objavil po Štvrtom lateránskom
koncile v roku 1215, na ktorom sa rozhodlo, že Židia a moslimovia musia
byť rozoznateľní podľa svojich šiat (latinsky „habitus“). Článok v židovskej
encyklopédii uvádza: „Myšlienka takejto diskriminácie je pravdepodobne odvodená
z islamu, v ktorom sa oblečenie Židov dalo rozoznať podľa odlišnej
farby, než akú nosili praví veriaci, už od čias Umarovej zmluvy (640), na
základe ktorej museli Židia nosiť na vrchnej časti svojho odevu žltú obrubu. (D'Ohsson,
"Histoire des Mogols," 1854, iii. 274).“ (8)
Neskôr ho oživili nemeckí nacisti. Po invázii do Poľska v roku
1939, počas generálneho gouvernmentu, existovali spočiatku rôzne miestne
dekréty nútiace Židov nosiť odlišujúci znak. Požiadavka nosiť Dávidovu hviezdu
so slovom „Jude“ (po nemecky „Žid“) sa v ríši a protektoráte Čechy a Morava
následne rozšírila na všetkých Židov vo veku viac ako šesť rokov (na základe
dekrétu vydaného 1. septembra 1941, podpísaného Reinhardom Heydrichom), a postupne
sa zaviedla aj na ostatných Nemeckom okupovaných územiach, kde sa používali
miestne slová (napr. Juif vo Francúzsku či Jood v Holandsku).
Tento zvyk bol nedávno oživený v islamskom svete, kde
Taliban v roku 2001 požadoval od afganských hinduistov nosiť žlté odznaky,
aby sa segregovali „neislamské“ a „modloslužobnícke“ komunity od islamských.
(11)(12)(13)
Islamská časová os
Rok
|
Opis
|
637
|
Umarova zmluva, ktorá stanovuje, že kresťania (z čoho vyplýva, že aj
Židia) žijúci v moslimských krajinách musia nosiť zunnár, široký žltý opasok
vyrobený z tkaniny, dodatočne k iným formám rozlišujúceho
oblečenia. (14)
|
850
|
Výnos abbásovského kalifa Al-Mutawakkila, ktorý spomína historik
Muhammad ibn Džarír al-Tabarí z 10. storočia, požaduje od kresťanských a židovských
občanov, aby nosili medovožlté čapice a opasky konkrétneho typu. (15)
|
1005
|
Fátimovský kalif Al-Hakim prikázal židovským a kresťanským obyvateľom
nosiť zvončeky na svojich odevoch a pri kúpaní sa s moslimami „zlaté
teľa“ (vyrobené z vlny) okolo krku. (16)
|
1058
|
Seldžucké úrady v abbásovskej ríši začali vynucovať existujúce
zákony prikazujúce rozlišujúce oblečenie kresťanov a Židov. Nemoslimovia
v Bagdade boli nútení nosiť na svojich šatách značky. (17)
|
1085
|
Nemoslimovia musia nosiť na svojich turbanoch rozlišujúce značky.
(17)
|
1091
|
Abbásovský kalif Al-Muktadí vydal výnos, podľa ktorého „neveriaci“ museli
nosiť žlté pokrývky hlavy a podväzkové pásy rôznych farieb a olovený
znak okolo krku, aby tým vyjadrili, že musia platiť daň z hlavy. Ženy
museli nosiť topánky s rôznymi farbami, napríklad jednu červenú a jednu
čiernu. (17)
|
1121
|
List z Bagdadu opisuje výnos upravujúci židovské šaty: „dva žlté
odznaky, jeden na pokrývke hlavy a druhý na krku. Navyše, každý Žid si
musí zavesiť na krk kus olova so slovom zimmí. Okolo pásu tiež musia nosiť
opasok. Ženy musia nosiť jednu červenú a jednu čiernu topánku a na krku
alebo topánkach musia mať zvonček.“ (18)
|
1215
|
Žltý odznak sa prvýkrát objavuje v Európe, kedy pápež Inocent
III. na Štvrtom lateránskom koncile vyhlásil: „Židia a saracéni oboch
pohlaví v každej kresťanskej provincií budú v očiach verejnosti vždy oddelení
od ostatných ľudí podľa svojich šiat.“ (19)
|
1315
|
Emir Ismael Abu-l-Válid donútil Židov v Granade nosiť žltý
odznak. (8)
|
1939
|
Žltý odznak sa prvýkrát objavuje s nacistami, kedy niekoľko miestnych
nemeckých okupačných veliteľov prikázalo pod hrozbou smrti poľským Židom vo
svojich oblastiach nosiť identifikačnú značku.
|
2001
|
Režim Talibanu v islamskom emiráte Afganistan žiadal od všetkých
hinduistov nosiť žlté odznaky, aby segregovali „neislamské“ a „modloslužobnícke“
komunity od islamských. (11)(12)(13)
|
Poznámky
(1) „Ale nosenie odznaku alebo vonkajšieho znaku – ktorého zmyslom,
zamýšľaným či nie, úspešným či nie, bolo zahanbiť a urobiť zraniteľným,
rovnako ako rozlíšiť nositeľa...“ – D'Ancona, Jacob (2003). The City Of Light.
New York: Citadel. s. 23–24. ISBN 0806524634.
(2) Bernard Lewis, The Jews of Islam, Princeton University
Press, June 1, 1987, ISBN 9780691008073, s. 25-26.
(3) „...Preto vodca veriacich Umar bin Al-Chattáb, nech je s ním
Alláh spokojný, žiadal, aby kresťania prijali jeho dobre známe podmienky, tieto
podmienky, ktoré zaistili ich trvalé poníženie, hanbu a nemilosť.“ – Tafsir ibn Kathir: Paying Jizyah is a Sign of Kufr and Disgrace.
(4) „Vyrozprával Abú Hurajra: Prorok povedal, 'Židia a kresťania
si nefarbia vlasy, preto by ste mali robiť opak.'“ – Sahíh Bucharí 7:72:786.
(5) „Vyrozprával Ubada ibn as-Sámit: Apoštol Alláhov (mier s ním)
na pohreboch stál, kým telo neuložili do hrobu. Učený Žid (raz) prechádzal
okolo neho a povedal: Takto to robíme my. Prorok (mier s ním) si sadol a povedal:
Sadnite si a robte to inak ako oni.“ – Sunan Abú Dawud 20:3170.
(6) Hourani, Albert, A History of the Arab Peoples, London:
Faber and Faber, 1991, ISBN 0571166636, s. 117.
(7) Bernard Lewis, Semites and Anti-Semites: An Inquiry Into
Conflict and Prejudice, 1999, W. W. Norton & Company press, ISBN
0393318397, s. 131.
(8) Yellow badge – Jewish Encyclopedia, prístup 15. mája 2012.
(9) Harbans, Mukhia (2004). The Mughals of India. Blackwell
Publishing. s. 153. ISBN 9780631185550.
(10) Nijjar, Bakhshish Singh (1968). Panjāb Under the Great
Mughals, 1526-1707. Thacker. s. 128.
(11) Taliban to mark Afghan Hindus – CNN, 22. mája 2001.
(12) Jack Kelley – Taliban: Hindus must wear identity labels – USA TODAY, 19. júna 2001.
(13) C. Malhotra – US Lawmakers Condemn Taliban Treatment Of Hindus – CNS News, 7. júla 2008.
(15) Decree of Caliph al-Mutawakkil – Jewish Virtual Library, prístup 15. mája 2012.
(16) Roumani, Maurice M. (Summer 2003). "The Silent
Refugees: Jews from Arab Countries". Mediterranean Quarterly (Duke
University Press) 14 (3): s. 41–77.
(17) Fatimids and Seljuks: 909 CE-1100's CE – JewishGates, internet.
(18) Paul Johnson, A History of the Jews (1987), s. 204.
Prevzaté z https://wikiislam.net/wiki/Yellow_Badge
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára