utorok 18. augusta 2020

Západné univerzity: Najlepšia indoktrinácia, akú si za peniaze môžete kúpiť


Denis MacEoin

Pri otázke, prečo je Západná civilizácia najvýznamnejšou v histórii, mnohí poukazujú na európsku a neskôr americkú vojenskú moc, silu britského, francúzskeho, španielskeho a portugalského impéria, ich nadvlády nad oceánmi či pokrok spôsobený priemyselnou revolúciou. Dnes je, samozrejme, všeobecným trendom vykresľovať úspechy Západu len v negatívnom svetle, často z relevantných dôvodov, vrátane otroctva či zlého zaobchádzania s veľkým počtom pôvodných Američanov. Tento negativizmus je však vysoko selektívny. Prečo, napríklad, sa západné kresťanské impéria považujú za pohromu pre ľudstvo, zatiaľ čo kopa moslimských impérií z minulosti – existujúcich oveľa dlhšie, angažovaných v najväčšom a najdlhšie trvajúcom obchode s otrokmi v dejinách, snažiacich sa presadiť jedno náboženstvo nad všetky ostatné a asi od 10. storočia kladúcim obrovské prekážky racionálnemu mysleniu – sa považuje za požehnanie?

Za svoju znamenitosť vďačí súčasný Západ týmto objaviteľom, dobyvateľom, obchodníkom a závodom, ktoré vybudovali po celom svete – práve tak ako islamské impériá mali svojich prieskumníkov, obchodníkov a medzinárodné siete (ako vo veľkých súfistických rádoch). V oboch oblastiach vznikli dôležité civilizácie: veľký rozvoj miest, významná architektúra, prvé univerzity, úžasná poézia, nádherné umenie, ohromná filozofia, príval vedeckej a matematickej aktivity v moslimskom stredoveku a následne v období renesancie a priemyselnej revolúcie v Európe. Tendencia súčasných liberálov ťahať od vlád ospravedlnenia za činy svojich predkov, od obchodu s otrokmi po orientalistické znázornenie islamských národov, je nezmyselným pokusom prepísať históriu. Samozrejme, moslimské vlády nikto nevyzýva ospravedlniť sa za nič, počnúc ich obchodom s otrokmi až po rané arabské výboje.

Súčasný západný svet je produktom obdobia, ktoré vytvorilo najväčšie pokroky v ľudskej histórii: osvietenstva. Od tohto obdobia môžeme datovať začiatky najdôležitejších silných stránok nášho súčasného sveta. Sú to tieto silné stránky, ktoré sú napriek mnohým výdobytkom, čo priniesli, a ich úlohe ako oporných pilierov súdržnej spoločnosti, zosmiešňované a často napádané zo strany islamu, ale aj politických síl na Západe. Nie je ťažké si tie silné stránky zapamätať: liberálna demokracia, ľudské práva, náboženská tolerancia, medzinárodné nástroje na riešenie konfliktov, práva žien, práva menšín každého druhu, legislatíva odvodená od politickej diskusie, odpor voči tyranii, sloboda myslenia, vierovyznania a prejavu, kritické skúmanie, sloboda tlače a ostatných médií, sekularizácia umožňujúca slobodu vierovyznania a bezpečnosť pre autorov nesúhlasných názorov.

Z týchto výdobytkov sa ako najdôležitejšie javia tie posledné: sloboda myslenia, vierovyznania a prejavu, kritické skúmanie, sloboda tlače a ostatných médií, sekularizácia umožňujúca slobodu náboženského vyjadrenia a bezpečnosť pre autorov nesúhlasných názorov. Bez nich by žiaden iný nevydržal. Je tu tiež ďalší, ktorý s nimi úzko súvisí: akademická sloboda. Oslobodenie univerzít od obmedzení uvalených na akademikov kráľmi a cirkvami, od používania cenzúry za účelom zachovania status quo, od blokovania vedeckého pokroku odvolávaním sa na sväté písmo či moc duchovenstva alebo jednoduchý tradicionalizmus (1) a všetky ostatné tmárske sily, znamenalo od 18. Storočia kvantový skok nie len vo fyzických vedách, ale vo všetkých oblastiach ľudského poznania, od politiky cez spoločnosť a filozofiu až po náboženstvo a umenia. Akademickej slobode toho dlhujeme viac, než si často predstavujeme: že učiteľ či výskumník nemusí byť cenzurovaný, zamietnutý či finančne zruinovaný za vyjadrenie svojich názorov; (2) že publikácie, či už knihy, monografie alebo celé odborné časopisy, môžu obsahovať kritický či dokonca kontroverzný obsah a že samotná kontroverzia, ktorá zďaleka nie je prekážkou v hľadaní pravdy, je základným mechanizmom na to, aby jej hľadanie vôbec bolo možné.

V islamskom svete, kde, ako som už spomenul, bola racionalita zavrhnutá v prospech viery už od čias verejnej a odbornej diskusie, k tomuto procesu však nedošlo (3). Posun od úplne otvoreného skúmania sa začal vnútorným konfliktom medzi racionalistami a teológmi s fundamentalistickými sklonmi a skončil sa vtedy, keď bola prijatá dogma „večnosti“, dokonalosti a neomylnosti Koránu.  Kladenie otázok bolo rizikom pre vieru; bolo ľahšie prijať všetky aspekty posvätných textov a práva, bez otázok „odkiaľ?“ či „prečo?“ a vyhnúť sa tak pekelnému ohňu. Túto doktrínu neomylnosti a nebezpečenstva rozumu vyhlásil najdôležitejší mysliteľ v dejinách islamu, Abú Hamíd al-Ghazalí (1058-1111). Podľa tejto doktríny boh pôsobí v každej chvíli v každom atóme, ničí a tvorí podľa svojej vôle, takže sa nedá predpovedať, čo sa v ľubovoľnej danej chvíli stane – čím sa vylučuje potreba či hodnota racionálneho skúmania. Práve tento záver vytvára fatalizmus, ktorý popiera akúkoľvek zodpovednosť človeka aj za ten najnepatrnejší čin alebo uplatnenie osobnej vôle. Extrémne súčasné vyjadrenie tohto opaku racionality možno nájsť v poznámkach Muchtara Muchtara, vodcu egyptskej teroristickej organizácie al-Džamá'a al-Islámíja, adresovaných reformistickému moslimovi Tawfíkovi Hamídovi: „Cestou (do mešity) Muchtar zdôrazňoval kľúčový význam pojmu al-fikr kufr v islame, myšlienku, že samotný akt myslenia (fikr) robí z človeka neveriaceho.“

Nemá to byť nejaká chvála Západu a výsmech islamu: prvenstvo Západu vo svete je čím ďalej, tým viac ohrozené. Hrozbou nie je islamský terorizmus (hoci je skutočnou a rastúcou hrozbou, najmä v Európe, ale čoraz viac aj v Spojených štátoch). Hrozba nespočíva v rastúcej moslimskej populácii (hoci aj toto sa deje v Európe). Hrozbou nie je ani rast vplyvu islamu vo svete. To sú skutočné problémy; západní lídri doteraz nedokázali adekvátne zareagovať na hrozby, ktoré predstavujú. Je tu však jasné a prítomné nebezpečenstvo, ktoré zatieňuje všetky ostatné: hrozba pre hodnoty samotného osvietenstva. Ak túto hrozbu neoklieštime, toto riziko môže byť predzvesťou zanechania samotných intelektuálnych slobôd, na ktorých spočívajú naše ostatné slobody. Tou hrozbou je naša spoluvina na rýchlom a nezastaviteľnom raste islamskej (čiže vlastne islamistickej) kontroly nad celými katedrami a centrami na stále ďalších a ďalších západných univerzitách v Európe a USA. A je ňou aj rozrastajúca sa cenzúra – a kriminalizovanie – slobodného prejavu v Európe – a USA. Tie majú rozsah od taktiky zastrašovania na univerzitách cez umlčiavanie nesúhlasných názorov až po „kódex správania“, vydaný Európskou komisiou 31. mája 2016, údajne preto, aby zarazil „nenávistný prejav“ na internete, ale v praxi tí, ktorí hovoria o „nenávistnom prejave“ a poukazujú na nebezpečenstvá, pred ktorými varujú ostatných, majú uzavreté mysle.

Zaslúži si zopár darov od moslimských vlád niekoľkým európskym a americkým univerzitám celý článok, začínajúci tvrdeniami, že západná civilizácia je ohrozená? Faktom je, že tých darov zďaleka nie je zopár, dotyčné univerzity patria k najlepším akadémiám na svete, jedná sa o milióny dolárov a ciele islamských financií sú z väčšej časti špecifické a tvoria súčasť inej agendy. Niektoré peniaze možno idú obchodným školám či vedeckým katedrám, ale drvivá väčšina ide na podporu alebo vytvorenie veľkých katedier a akademických centier pre stredovýchodné, islamské či arabské štúdie. Zdá sa, že to má logiku – nie sú mimoriadne bohaté moslimské štáty oprávnené podporovať štúdium vlastnej spoločnosti, histórie a náboženstva, kvôli čomu vytvoria zbory zasvätených mužov a žien s potrebnými jazykovými zručnosťami a dôkladnou znalosťou predmetov, ktoré najskôr študujú a neskôr učia, poprípade, v ktorých sa angažujú ako poradcovia vlád, štátni úradníci, poradcovia OSN či medzinárodných mimovládnych organizácií, členovia think tankov, odborníci na publicitu, mediálni analytici či dokonca politici? Nuž, keby zachovávali úplnú neutralitu a keby si akademici nechali svoje názory pre seba, ich príspevok by sme považovali za obyčajnú štedrosť alebo za príspevok ku dobrým vzťahom s medzinárodnou komunitou. Čo by mohlo byť krajšie? Nechápeme na Západe islamský svet nesprávne a nebolo by viac učenia a výskumu v jeho oblasti a v oblasti jeho náboženského presvedčenia skutočným prínosom? A ako môže niekto ako ja, kto celý život študuje, učí a píše na tému islamu a Stredného východu, považovať niečo také za zlé?

Jednou očividnou výčitkou je samotný rozsah fungovania, teda skutočnosť, že fundamentalistické moslimské štáty ako Saudská Arábia a Katar v súčasnosti výrazne ovplyvňujú, akým spôsobom sa islam a stredovýchodné štúdie vyučujú na kľúčových západných univerzitách. Dilema pre univerzity je predzvesťou kríz, ktoré prídu. Aj celkom bohaté univerzity ako Harvard a Oxford zažívajú finančné ťažkosti. Ku štátnym peniazom sa často dá dostať len ťažko alebo nijako; akademici sa musia naťahovať o financovanie svojich projektov, pracovných miest či katedier.

Univerzity na tento problém zareagovali niekoľkými spôsobmi. Jedným z nich je prijímanie čoraz väčšieho počtu študentov zo zahraničia, vrátane mimoriadne vysokého počtu z islamských krajín (kde sú vzdelávacie štandardy takmer bez výnimky biedne). Stránka ICEF Monitor informuje:

 „Na svojom počiatku v roku 2005 bolo v USA, hlavnej destinácii študentov z programu KASP (štipendijného programu kráľa Abdulláha – pozn. prekl.), len niečo cez 3000 saudských študentov, no v akademickom roku 2014/15 sa počet prihlásených študentov zvýšil na takmer 60 000 (takmer 2000%-ný nárast za posledných desať rokov). Päť po sebe idúcich rokov je Saudská Arábia štvrtou krajinou vysielajúcou najviac študentov do USA.“

Veľký počet saudských študentov je tiež v Kanade a Spojenom kráľovstve.

Druhou reakciou niekoľkých univerzít je otvorenie satelitných univerzít v zahraničí, z toho niekoľkých v Perzskom zálive. Napríklad, University College Londýn, Heriot-Watt University, New York University a írska Royal College of Surgeons prevádzkujú programy v Katare, Dubaji, Abú Zabí a Bahrajne. Neprekvapuje, že tieto univerzity ani zďaleka nemajú pokoj od vonkajšieho dozoru. Podľa profesora Stephena F. Eisemana z Northwestern University (ktorá má pobočku v Katare), „Morálka založenia univerzity v autoritatívnej krajine je pochybná, najmä keď bráni slobodnému prejavu a medzi svojich spojencov počíta niekoľko despotických režimov alebo skupín.“

Nech už je to akokoľvek problematické, je to zatienené vplyvom na štúdium islamského sveta na domácich západných univerzitách. Začínajúc len v Spojenom kráľovstve, stránka Arab News informuje, že:

Za posledné desaťročie je Saudská Arábia najväčším zdrojov príspevkov z islamských krajín a kráľovských rodín pre britské univerzity, veľká časť čoho slúži na štúdium islamu, stredovýchodnej a arabskej literatúry. Veľký podiel z týchto peňazí šiel na založenie centier islamských štúdií. V roku 2008 princ Al-Valíd bin Talal daroval na tento účel 8 miliónov libier (48,5 milióna saudských rialov) univerzite Cambridge a Edinburgh, informoval včera obchodný denník Al-Eqtisadiah. Oxfordská univerzita je najväčším príjemcom saudskej podpory. V roku 2005 princ Sultán, zosnulý korunný princ, dal 2 milióny libier (12 miliónov saudských rialov) Ashmoleovmu múzeu. V roku 2001 dala Nadácia kráľa Abdul Azíza 1 milión libier (6,1 milióna saudských rialov) centru Stredného východu. Sú tu aj mnohí ďalší darcovia. Oxfordské centrum islamských štúdií v hodnote 75 miliónov libier (454,6 milióna saudských rialov) dostalo podporu od 12 moslimských krajín. Vládca Ománu, Sultán Kabús bin Saíd, dal Cambridgeskej univerzite 3,1 milióna libier (18,8 milióna saudských rialov) na podporu dvoch funkcií, vrátane profesúry arabčiny. Vládca Šardžáu (tretieho najľudnatejšieho mesta v Spojených arabských emirátoch – pozn. prekl.), šejch Sultán bin Mohamed al-Kásimí, podporil od roku 2001 exeterské centrum islamských štúdií viac než 5 miliónmi libier (30 miliónmi saudskými rialmi). Trinity Saint David, súčasť University of Wales, dostala dary od vládcu Abú Zabí, šejcha Chalífu bin Zajíd al-Nahjána.

Tu je zhrnutie peňazí darovaných americkým univerzitám od roku 1976:

Príbeh saudských darov Spojeným štátom sa datuje do roku 1976, kedy Rijád previedol jeden milión dolárov na University of Southern California.

V roku 1979 časopis Saudi Aramco uverejnil zoznam darov zo Stredného východu, vrátane 200 000 amerických dolárov od Saudov pre Duke University na program islamských štúdií a štúdií arabského rozvoja; 750 000 amerických dolárov od líbyjskej vlády pre katedru arabskej kultúry na Georgetown University; a 250 000 amerických dolárov zo Spojených arabských emirátov pre hosťujúcu profesúru arabskej histórie, taktiež na Georgetowne.

Dovtedy Rijád minul sto miliárd dolárov na šírenie wahábizmu, najantisemitskejšej a najextrémistickejšej verzie islamu.

V zozname „príjemcov“ vedie Harvard s asi 30 miliónmi americkými dolármi. Klenot Brečtanovej ligy (označenie pre skupinu ôsmich najprestížnejších amerických univerzít – pozn. prekl.) len v roku 2005 dostal 20 miliónov dolárov.

20 miliónov dolárov dostalo centrum stredovýchodných štúdií na University of Arkansas; 5 miliónov dolárov centrum pre stredovýchodné štúdie v kalifornskom Berkeley; 11 miliónov dolárov Cornell University v Ithace v štáte New York a pol milióna dolárov Texas University (siedma najväčšia univerzita v Spojených štátoch); 1 milión dolárov Princeton; 5 miliónov dolárov Rutgers University...

Oxford má výskumné centrum financované iránskym režimom, zatiaľ čo na Cambridge prichádzajú peniaze zo Saudskej Arábie, Ománu a Iránu.

Štipendiá a študijné programy sú obľúbenými a najľahšími zbraňami islamistických režimov na ovplyvňovanie západných akadémií a ich slobôd. Osem univerzít, vrátane Oxfordu a Cambridge, prijalo od roku 1995 zo saudských a moslimských zdrojov viac než 233,5 milióna libier šterlingov. Celková suma, ktorú odhalil Anthony Glees, riaditeľ centra pre výzvednú činnosť a bezpečnostné štúdiá pri Brunel University, predstavuje najväčší zdroj externého financovania britských univerzít.

Medzi univerzity, ktoré prijímajú dary od členov saudskej kráľovskej rodiny a ostatných arabských zdrojov, patria Oxford, Cambridge, Durham, University College Londýn, London School of Economics, Exter, Dundee a City.

V štúdii z roku 2009 o financovaní strategicky dôležitých predmetov na britských univerzitách, Robin Simcox, vtedajší výskumník centra pre sociálnu súdržnosť, uvádza podrobné tabuľky a dlhšie poznámky k poskytnutiu peňazí na arabské a islamské štúdie. Miera vplyvu (4) skúma jedenásť univerzít, vrátane niekoľkých s veľkými centrami pre islamské a stredovýchodné štúdie, ako Oxford (22 príspevkov), Cambridge, Londýnska škola orientálnych a afrických štúdií, Edinburgh, Durham a Exeter. Niektoré z jeho postrehov sú trefné. V súvislosti s hojne obdarovaným oxfordským centrom Stredného východu (MEC), poznamenáva, že

„MEC prijalo značné množstvo peňazí zo zdrojov na Strednom východe. Spôsob, akým boli tieto peniaze použité, znamená, že je tu jasné riziko, že darcovia sa budú snažiť ovplyvniť výstup a aktivity MEC. Navyše, mnohé veľké dary pre MEC sú anonymné, čo znižuje transparentnosť. Oxford v mnohých prípadoch vedome prijal peniaze od nedemokratických štátov, kde sa porušujú ľudské práva... Niekoľko dohôd medzi MEC a darcami zdanlivo naznačuje, že sponzori sa snažili ovplyvňovať výstup a aktivity centra.“ (5)

O Cambridge píše:

„Univerzita Cambridge je príkladom, ako môže mať financovanie vplyv na fungovanie univerzity. Nedávne dary boli podmienené tým, že darcovia získajú prostredníctvom riadiacich predstavenstiev dohľad nad univerzitou. Hoci hlavné zámery darcu sa javia ako vznešené, zrejme došlo ku precedensu, kedy bohatí darcovia môžu ovplyvňovať chod nezávislej akademickej inštitúcie.“ (6)

Čo takýto bezprecedentný vplyv z krajín a od ľudí s nízkymi očakávaniami ohľadom akademickej slobody prináša našim najváženejším vzdelávacím inštitúciám? Má to nejaké pozitíva. Peniaze umožňujú skutočným akademikom prednášať či robiť hodnotný výskum, učiť jazyky ako arabčina, perzština, turečtina, kurdčina či jazyk urdu (hoci, samozrejme, nie hebrejčina) a tiež organizovať konferencie prístupné širokému spektru kolegov. To všetko je v poriadku za predpokladu, že akademici sa budú vyhýbať kontroverzii a témam, ktoré môžu nahnevať ich darcov. Akademická sloboda je v skutočnosti v ohrození.

Mnohí však nedokážu alebo radšej nechcú pochopiť, že subvencie konkrétne zo Saudskej Arábie a Kataru sú súčasťou omnoho širšieho rámca. Saudi desaťročia rozdeľovali stovky miliárd dolárov na šírenie svojej puritánskej formy islamu, wahábizmu, po celom svete, za čo postavili stovky mešít, škôl, knižníc a islamských centier a vyslali prúdy radikálnych kazateľov vyškolených na ich seminároch a islamských univerzitách, aby šírili ich posolstvo moslimom všade na svete, pričom tiež vytvorili a financovali orgány islamskej misionárskej činnosti, verbovali mladých moslimov, aby ich získali pre extrémnu podobu ich viery – všetko za tým účelom, aby sa saudský štát stal kľúčovým hráčom vo svete islamu a lídrom v šírení islamu na západe. Taká je povaha doktríny. Obrovské množstvo peňazí na akademické štúdium v Európe a severnej Amerike je späté s ich peniazmi, ktorými financujú misionársku činnosť a presadzovanie najfundamentalistickejšej formy islamskej viery.

Ďalším spôsobom, ako môžeme na tento problém nazerať, je, že začiatkom roka 2016 veľký muftí Saudskej Arábie, šajch Abd al-Azíz bin Abdulláh al-Šajch, vydal fatwu, ktorá moslimom zakazuje hrať šach. Zďaleka nie je prvý, kto tak urobil. Zákaz ospravedlňuje tým, že „šach je stratou času a príležitosťou na premrhanie peňazí. Vyvoláva nepriateľstvo a nenávisť medzi ľuďmi.“ Tretieho februára 2016 sa mladý saudský duchovný, šajch Sa'd al-Atik, objavil v televíznom programe ponúkajúcom rady ohľadom fatiew v televízii al-Ahwaz a vyhlásil, že ak ľudia zverejnia obrázky na sociálnych médiách, niekto si ich môže skopírovať a použiť na ne čarodejníctvo, čo bude mať za následok rakovinu a iné choroby u človeka, ktorý ich zverejnil. Dokonca tvrdil, že pozná mnoho prípadov, kedy sa to stalo. Za posledných niekoľko rokov bolo v Saudskej Arábii kvôli obvineniam z mágie a čarodejníctva sťatých niekoľko ľudí.

V máji 2016 som sa dočítal, že ďalší saudský šajch, Sálih bin Fawzán al-Fawzán, člen saudskej rady starších učencov, povedal, že „fotenie je zakázané, okrem prípadov, kedy je to nutné – fotenie bez mačiek, bez psov, bez vlkov, bez čohokoľvek.“ Toto je, samozrejme, v súlade so starovekým zákazom zobrazovania živých tvorov, ktorý mal na islamské umenie taký výrazný vplyv. Ľahko môžeme vidieť, že ak je toto vrcholom vzdelanosti v Saudskej Arábii, ich motívy za financovaním akademického štúdia na západných univerzitách nemusia byť až také vznešené, ako by niekto rád veril.

Saudská antipatia voči kritickej, racionálnej a sekulárnej vedeckej práci je určite varovaním. Viac než jeden saudský šajch, vrátane notoricky známeho veľkého muftího Bin Báza, vyhlásil, že zem sa nehýbe a že slnko sa točí okolo nej. Niektorí to tvrdia ešte stále. Samozrejme, vzdelanejší Saudi a ostatní sa na tom zasmejú; ale fatwa, v ktorej sa to píše, sa stala základom ostrej diskusie medzi veľmi zbožnými veriacimi.

Vo chvíli, kedy západná vedecká práca urazí útlocity Saudov, Katarčanov, Kuvajťanov, Bahrajňanov a ostatných, sa objavia prekážky. Akademikom neudelia víza, aby sa nemohli zúčastniť konferencií, kritika štátov zálivu je utlmená, diskusia sa odkloní od samotných monarchií zálivu a v porovnaní so štúdiom ostatných arabských regiónov je ostrá kritika tém ako politické reformy, ľudské práva a útlak disidentov v zálive z väčšej časti opomenutá. Podľa Kristiana Coates Ulrichsena z Bakerovho inštitútu univerzity Rice, „takmer každé centrum stredovýchodných štúdií v Spojenom kráľovstve je nejakým spôsobom napojené na sponzora z Perzského zálivu. To vytvára rozpaky, najmä v posledných niekoľkých rokoch, ako napríklad to, že prah tolerancie akýchkoľvek nesúhlasných názorov sa znížil.“

Jedným z tých „rozpakov“ je vplyv učiteľov v Spojených štátoch na ľahko ovplyvniteľných študentov, ktorí organizujú Týždne izraelského apartheidu. Študenti sa pridávajú k najrôznejším antisemitským demonštrantom, odsudzujú Izrael za každý hriech pod slnkom a zastrašujú svojich židovských a sionistických kolegov, no ich rovnako predpojaté fakulty im nikdy nepovedia žiadne historické, právne či politické fakty. Americká monitorujúca organizácia Campus Watch pozorne sleduje takéto zneužívanie, pričom identifikuje učiteľov a výskumníkov, ktorí hrubo prekračujú hranice vyváženej akademickej diskusie, aby zavádzali, indoktrinovali a utvrdzovali študentských extrémistov. Odhaľuje profesorov, ktorí preháňajú o islamofóbii alebo podporujú teroristické skupiny ako Hamas. Ich pravidelné novinky súvisiace so stredovýchodnými štúdiami poskytujú dostatok dôkazov o skresľovaní, ktoré je teraz vnucované študentom ako objektívna akademická práca.

Ale ak chceme najlepší dôkaz, že sponzorom z krajín zálivu sa nedá veriť, pokiaľ ide o ich podporu štúdia islamu a Stredného východu na západných univerzitách, stačí nám jeden z prvých prípadov, kedy Saudi investovali do tejto oblasti. V roku 1981 saudský minister vyššieho vzdelávania zaplatil docentúru na britskej Newcastle University, aby sa na katedre náboženských štúdií učila arabčina a islamské štúdiá. (7) Poverenec, nemoslimský britský učiteľ so solídnym výskumom na konte, sa pustil do ambiciózneho rozsahu tém navrhnutých na to, aby študentom poskytol široký základ z islamskej histórie a doktríny. O päť rokov neskôr sa financovanie jeho miesta odrazu skončilo. Dôvodom bolo, že do svojich prednášok zahrnul súfizmus a šiizmus – dôležité témy pre akékoľvek štúdium islamu, no pre wahábistov sú obidve neprijateľné.

To bol problém – akademici v centre pre stredovýchodné a islamské štúdiá na susednej Durham University dôrazne odsúdili tento čin a jeho dôvod – ale Saudi zašli ešte ďalej. Vymenovali na túto funkciu (jednohlasne, bez konzultácie s univerzitnou radou) saudského učiteľa bez akejkoľvek kvalifikácie v islamských štúdiách (mal doktorát z anglickej literatúry). Katedra a univerzita, celé nedočkavé, aby dostali peniaze, dovolili tomuto amatérovi učiť a skúšať svojich študentov niekoľko rokov, no potom jeho funkcia zanikla.

Toto je jeden z najpozoruhodnejších akademických príbehov v nedávnej histórii. Odmietnutie a vymenovanie len na základe náboženskej doktríny. Ale malo to vplyv na ďalší vývoj. Ostatní akademici v danom obore, ktorí dostávali alebo aspoň dúfali, že dostanú peniaze od Saudov, chápali, o čo ide: existujú témy, nech sú akokoľvek dôležité pre daný predmet, ktorým sa každý, kto si chce ponechať svoje miesto, musí vyhýbať. Existujú učitelia, ktorí majú záujem robiť výskum a publikovať o týchto témach a ktorí by nemali byť vymenovaní na Saudmi financované pozície. V roku 1981 Saudi opatrne začínali s financovaním západných univerzít. Dnes sú v tom suveréni.

Fundamentalistický islam, podporený obrovskou silou peňazí, podlamuje naše najváženejšie osvietenské hodnoty. V máji 2016 Organizácia islamskej spolupráce (OIC), moslimský orgán prirovnávaný k Organizácii spojených národov, zakázal jedenástim homosexuálnym a transgenderovým organizáciám zúčastniť sa konferencie v OSN o výskume na tému, ako ukončiť epidémiu AIDS.

„Egypt napísal v mene Organizácie islamskej spolupráce 193-člennému generálnemu zhromaždeniu ohľadom jeho rozhodnutia, bez uvedenia akéhokoľvek dôvodu. Je jasné, že ochrana jedincov najviac zasiahnutých epidémiou – transgenderoví ľudia majú 49-krát väčšiu šancu dostať HIV než všeobecná populácia – nie je na programe rokovania.“

Musíme sa domnievať, že skutočným dôvodom tohto rozhodnutia bola homofóbia, ktorá je v moslimskom svete hlboko zakorenená. Potenciálne život zachraňujúce lekárske rady boli zablokované, lebo islam zakazuje homosexualitu (Korán 77:80-84).

Nemôžeme ďalej takto žiť. Nemôžeme radikálnym moslimom a moslimským štátom dovoliť odstrčiť stranou ich reformne zmýšľajúcich bratov a pošliapavať naše najzákladnejšie slobody. Bez príkladu a štandardov stanovených západnými krajinami sa moslimský svet prepadne do ešte väčšieho úpadku, čo povedie k väčšiemu násiliu všade na svete. Ak si môžeme vďačiť za to, že sme bránili tomuto útoku na naše hodnoty, tak aj moslimskému svetu dlhujeme ochranu pred jeho vlastným vzdorom a strachom zo zmeny.

Poznámky

(1) Proces opísal v zaujímavých podrobnostiach Thomas Kuhn vo svojom majstrovskom diele The Structure of Scientific Revolutions, 50th anniversary ed., U. of Chicago Press, 2012.

(2) Znepokojivý nedávny príklad moslimského učiteľa, ktorý prišiel o svoju funkciu kvôli racionálnym výkladom islamu, je profesor Mouhanad Khorchid, bývalý profesor islamskej pedagogiky na univerzite Münster. V roku 2013 vydal liberálnu štúdiu o islame, ktorej sa chopila najväčšia moslimská organizácia v Nemecku a odsúdila ju ako „odmietnutie učenia klasického islamu“ a „urážku moslimskej identity.“ Za to bol zbavený svojej funkcie na univerzite. Pozri: Susanne Schröter, 'Opinion: A German Islam must be liberal, self-critical, Deutsche Welle, 23. mája 2016, dostupné online: https://www.dw.com/en/opinion-a-german-islam-must-be-liberal-self-critical/a-19277619.

(3) Ľahko čitateľný opis možno nájsť v knihe Roberta Reillyho, The Closing of the Muslim Mind: How Intellectual Suicide Created the Modern Islamist Crisis, Wilmington, Delaware, 2010.

(4) Robin Simcox, A Degree of Influence: The funding of strategically important subjects in UK universities, Centre for Social Cohesion, London, 2009.

(5) A Degree of Influence, s. 35.

(6) Tamtiež, s. 64.

(7) Pozri Daniel Easterman. New Jerusalems, London, 1992, s. 92-93.

Prevzaté z https://www.gatestoneinstitute.org/8331/universities-indoctrination

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára