pondelok 13. júla 2020

Dilema doktríny džihádu: Mýtus o varovaniach v Koráne verzus príkazy k násiliu - 2. časť


Al-Tabarí vo svojom komentári k tejto pasáži poznamenal, že bola zjavená po Mohamedovom presťahovaní do Mediny. Tvrdil, že to bol prvý Alláhov príkaz svojim nasledovníkom, aby bojovali proti pohanom. Dodal, že tento verš zrušil všetky predchádzajúce verše v Koráne, ktoré zakazovali odplatu. (17) Ďalším zaujímavým postrehom v súvislosti s týmto veršom je, že niektorí čitatelia Koránu v Kufe a Basre ho zvykli čítať takto: "A tým, ktorí vedú boj, je dovolené..." Inými slovami, povolenie dostali moslimovia, ktorí už viedli vojnu a bojovali proti ostatným. Takéto čítanie je veľmi dôležité, lebo z neho vyplýva, že moslimovia už boli vo vojne s neveriacimi ešte skôr, než na to dostali schválenie od boha.

Korán 22:58 - Tých, ktorí zomrú počas džihádu, čaká odmena:

"A tým, ktorí vysťahovali sa na ceste Božej a potom boli zabití alebo zomreli, Boh veru uštedrí podiel prekrásny, lebo Boh najlepší je z uštedrovateľov."

Boj nebol len bohom schválený, ale neskôr bol aj prikázaný, ako sa dočítame v nasledujúcich pasážach:

Korán 2:216 - Príkaz k boju proti Arabom z Mekky:

"A je vám predpísaný taktiež boj, i keď je vám nepríjemný. Je však možné, že je vám nepríjemné niečo, čo je pre vás dobré, a je možné, že milujete niečo, čo je pre vás zlé; jedine Boh to vie, zatiaľ čo vy to neviete."

Korán 8:1 - Vojnová korisť Arabov patrí bohu a jeho prorokovi:

"Pýtajú sa ťa na korisť. Povedz: 'Korisť náleží Bohu a poslovi...'"

Korán 8:38-39 - Moslimovia majú bojovať proti neveriacim, kým nezvíťazí islam:

"A tým, ktorí sú neveriaci, povedz, že ak prestanú, bude im odpustené to, čo sa už stalo; ak však znovu začnú, tak naplní sa obvyklý osud predošlých. Bojujte teda proti nim, aby už nebolo pokušeniu k odpadlíctvu a aby všetko náboženstvo bolo jen Božie..."

Al-Kurtubí tento verš komentoval slovami, že prikazuje pokračovať v boji proti neveriacim, kým na zemi nezostane neviera. (18) Tento verš jasne dokazuje, že moslimská komunita nemala dôvod na žiaden obranný boj, keďže jej hlavným cieľom bolo šíriť islam do celého sveta, kým všetka neviera v islam nezmizne. Je to jasné znamenie, že nová islamská komunita nezamýšľala žiť v mieri s ostatnými. V tejto súvislosti by sa dalo povedať, že myšlienka, že pasáže ako tieto boli zamýšľané pre obranný boj, sú len obyčajnými výmyslami na zmanipulovanie faktov o pravej povahe islamu a jeho ideológie globálnej nadvlády.

Korán 47:4 - Moslimovia majú udierať neveriacich do krku a podrobiť si ich:

"A keď sa stretnete s neveriacimi, udrite ich do šijí, a keď im spôsobíte úplnú porážku, pevne ich spútajte..."

Korán 3:195 - Moslimom bojujúcim za boha budú odpustené ich hriechy a pôjdu rovno do raja:

"A tým, ktorí sa vysťahovali a boli z domovov svojich vyhnaní a na ceste mojej strádali a bojovali a boli pritom zabití, tým veru vymažem zlé činy ich a uvediem ich do záhrad, pod ktorými rieky tečú. To bude odmenou od Boha - a Boh zaiste má u Seba odmenu najkrajšiu." (19)

Korán 4:95-96 - Moslimovia bojujúci za boha sú na vyššom stupni a dostanú väčšiu odmenu než tí, ktorí nebojujú:

"Nie sú si rovní tí veriaci, ktorí zostali sedieť doma - okrem tých, ktorí sú neschopní, s tými, ktorí usilovne bojujú na ceste Božej majetkom svojím i osobami svojimi. Boh povýšil tých, ktorí usilovne bojujú majetkom svojím i osobami svojimi, o stupeň vyššie než tých, ktorí zostali sedieť doma. Všetkým Boh prisľúbil odmenu prekrásnu, avšak vyznamenal tých, ktorí usilovne bojujú, nad tými, ktorí sedia doma, udelením Svojej odmeny nesmiernej."

Štádium útočnej vojny

V roku 630 sa Mohamed a jeho stúpenci stali silnou armádou a ich počet sa znásobil. Preto v tejto etape jeho úradovania začalo jeho posolstvo odhaľovať skutočný účel príkazov k džihádu, a to na základe nových príkazov na zahájenie agresívneho a útočného džihádu proti neveriacim, vrátane Židov a kresťanov, rovnako ako pohanov. Také príkazy predstavujú nasledovné pasáže:

Korán 9:5 - Zabite tých, ktorí odmietajú islam:

"...zabíjajte modloslužobníkov, kdekoľvek ich nájdete, zajímajte ich, obliehajte ich a chystajte proti nim všemožné nástrahy! Ak sa však kajúcne obrátia, budú dodržovať modlitbu a dávať almužnu, nechajte ich ísť cestou ich..."

Ibn Kathir vo svojom komentári k tomuto veršu uviedol, že je známy ako "verš o meči", ktorý zrušil všetky ostatné verše pojednávajúce o akýchkoľvek zmluvách a dohodách medzi moslimami a neveriacimi. (20)

Korán 9:19-22 - Džihád je najvyššou formou uctievania, ktorá boha teší:

"Domnievate sa, že ten, kto pútnikov napája a o Posvätnú mešitu sa stará, je rovný tomu, kto uveril v Boha a v deň posledný a bojuje na ceste Božej? Tí nebudú si rovní pred Bohom a Boh nepovedie správnou cestou ľud nespravodlivý. Tí, ktorí uverili a vysťahovali sa a bojovali na ceste Božej majetkami i osobami svojimi, tí dosiahnu u Boha hodnosti najvyššej a takí budú úspešní. Pán ich im oznamuje zvesť radostnú o Svojom milosrdenstve i zaľúbení, a o záhradách, v ktorých budú mať trvalé potešenie a v ktorých budú naveky nesmrteľní, lebo u Boha je veru odmena nesmierna."

Korán 9:28 - Neveriaci viac nesmú vstúpiť do posvätnej mešity v Mekke, lebo sú považovaní za nečistých:

"Vy, ktorí veríte! Modloslužobníci sú veru nečistota! Nech sa teda nepribližujú k Posvätnej mešite..."

Korán 9:29-31 - Bojovať treba už aj proti Židom a kresťanom, ktorých boh preklial:

"Bojujte proti tým, ktorí neverí v Boha a v deň posledný a nezakazujú to, čo zakázal Boh a Jeho posol, a ktorí neuctievajú náboženstvo pravdy, z tých, ktorým sa dostalo Písma, pokiaľ nedajú poplatok priamo vlastnou rukou, cítiac poníženie. A hovoria Židia: 'Uzajr je syn Boží!' a hovoria kresťania: 'Mesiáš je syn Boží... Nech Boh proti nim bojuje! Do akej lži to upadli! A vzali si zčencov svojich a mníchov svojich za pánov vedľa Boha a rovnako tak i Mesiáša, syna Máriinho, hoci im bolo prikázané uctievať len Boha jediného..."

Vyššie uvedené pasáže o džiháde sú z hľadiska chronologického poradia ich zjavenia veľmi významné. Verše citované z deviatej súry Koránu sa historicky považujú za posledné Mohamedove zjavenia jeho nasledovníkom. Z toho vyplýva, že moslimovia všade na svete majú prikázané bojovať proti neveriacim, vrátane Židov a kresťanov, všade a vždy, až kým nebude islam jediným dominantným náboženstvom na svete. Tento príkaz posilňuje jedna z najnebezpečnejších doktrín, aké Korán učí, doktrína abrogácie (rušenia).

Podľa Koránu môže boh niekedy nahradiť hociktorý zo svojich príkazov či veršov inými veršami, ktoré sú rovnaké alebo lepšie:

"Kedykoľvek zrušíme verš nejaký či dáme ti naň zabudnúť, prinesieme iný, lepší alebo podobný. Čo nevieš, že Boh má nad všetkým moc?" Korán 2:106

V súlade s touto doktrínou mnohí islamskí komentátori veria, že "verš o meči" (9:5) sám zrušil alebo nahradil (21) väčšinu predchádzajúcich mierumilovných veršov, týkajúcich sa zmlúv a dohôd s nemoslimami, vrátane tých veršov, ktoré moslimom zakazujú odplatu voči neveriacim. Napriek všetkým týmto faktom a pasážam dnes mnohí moslimovia zámerne citujú pasáže zo skorších štádií, s cieľom dokázať svoje tvrdenie, že islam je náboženstvo mieru. Takíto liberálni moslimovia ignorujú posledné útočné príkazy k džihádu, vydané v Medine, ktorými sa riadia ortodoxní či fundamentalistickí moslimovia.

Mohamed ako vzor džihádu v hadísoch

V Koráne je Mohamed prezentovaný ako príklad, ktorý majú moslimovia nasledovať. Nájdeme to v nasledovnom verši:

"A veru máte teraz v poslovi Božom príklad prekrásny pre každého, kto dúfa v Boha a v deň posledný a kto na Boha hojne spomína." Korán 33:21

Na základe tohto verša sa od moslimov vyžaduje, aby išli v šľapajach proroka islamu, ak chcú dúfať vo svoju spásu. Nasledujúca zbierka hadísov slúži ako dôkaz, že sám Mohamed zdôrazňoval význam fyzického džihádu pre moslimov.

Sahíh Bucharí (22)


Vyrozprával Abdulláh bin Masúd:

Opýtal som sa Alláhovho apoštola, "Ó, Alláhov apoštol! Ktorý skutok je najlepší?" Odpovedal, "Predniesť modlitby v ich pevne stanovených časoch." Opýtal som sa, "Ktorý je druhý najlepší?" Odpovedal, "Byť dobrý a svedomitý voči svojim rodičom." Ďalej som sa opýtal, "Ktorý je ďalší najlepší?" Odpovedal, "Zúčastniť sa džihádu za Alláha." Alláhovho apoštola som sa nič viac nepýtal a keby som sa ho bol ešte niečo opýtal, povedal by mi viac.


Vyrozprával Abú Hurajra:

Počul som, ako Alláhov apoštol hovorí, "Príkladom mudžahída za Alláha - a Alláh vie lepšie, kto zaňho skutočne bojuje - je človek, ktorý sa neustále postí a modlí. Alláh zaručuje, že ak jeho mudžahíd zomrie, vpustí ho do raja, inak ho vráti bezpečne domov s odmenami a vojnovou korisťou."


Vyrozprával Anas bin Málik:

Prorok povedal, "Jedno (bojové) úsilie za Alláha predpoludním alebo popoludní je lepšie než svet a všetko, čo je na ňom."


Vyrozprával Abú Músa:

Za prorokom prišiel muž a opýtal sa, "Jeden muž bojuje kvôli vojnovej koristi; ďalší bojuje kvôli sláve a tretí bojuje preto, aby sa predviedol; ktorí z nich bojuje za Alláha?" Prorok povedal, "Ten, ktorý bojuje za to, aby bolo Alláhovo slovo (čiže islam) nadradené, bojuje za Alláha."


Vyrozprával Abú Abs:

...Alláhov apoštol povedal, "Nikoho, koho obidve nohy sú pokryté prachom, lebo bojoval za Alláha, sa nedotkne (pekelný) oheň."


Vyrozprával Abdulláh bin Abí Aufa:

Alláhov apoštol povedal, "Vedzte, že raj leží v tieni mečov."


Vyrozprával Abú Hurajra:

Alláhov apoštol povedal, "Vojna je klamanie."

Poznámky



(19) - Tento verš je jedným z mnohých narážok v Koráne, ktoré slúžia ako dôkaz doktríny odpustenia hriechu vďaka džihádu (napr. Korán 3:152; 3:157; 3:169-171; 22:58; 47:6-15).


(21) - Abrogácia (rušenie) - Koncept alebo doktrína "abrogácie" v Koráne znamená, že Alláh sa rozhodol zjaviť aját (jednotné číslo ajáh - čo znamená znamenie alebo zázrak, bežne známe ako verš v Koráne), ktoré nahrádzajú skoršie aját v tom istom Koráne. Hlavný ajáh pojednávajúci o abrogácii je 2:106: "Kedykoľvek zrušíme verš nejaký či dáme ti naň zabudnúť, prinesieme iný, lepší alebo podobný. Čo nevieš, že Boh má nad všetkým moc?"

(22) - Pokiaľ nie je uvedené inak, všetky hadísy uvádzané v tomto článku sa zakladajú na zbierke hadísov Sahíh Bucharí - zdroj: https://quranx.com/Hadith/Bukhari/USC-MSA/

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára