streda 1. apríla 2020

Islam je vo vojne - so sebou samým


Murtaza Haider

Od Aleppa v Sýrii po Kvétu v Balúčistane vraždia moslimovia ostatných moslimov. Počet je obrovský: viac než 93 000 mŕtvych v sýrskej občianskej vojne a viac než 48 000 mŕtvych v Pakistane (článok je z roku 2013; aktuálny údaj o počte mŕtvych v Sýrii ku koncu marca 2020 je približne 384 000 - pozn. prekl.). Za posledných štyridsať rokov zahynuli v podobných konfliktoch medzi moslimami milióny ľudí. Mnohí ľudia premýšľajú nad tým, či viera v islam stačí na to, aby moslimovia žili navzájom v mieri.

Od skončenia Druhej svetovej vojny sa svet vybral dvoma rozdielnymi smermi. Prevažne kresťanský Západ sa pokúšal minimalizovať konflikty v Európe a až na niekoľko výnimiek sa mu to podarilo. Na druhej strane, moslimský svet ide od jedného násilného konfliktu k ďalšiemu, väčšinou zahrňujúceho moslimov. Niekoľko konfliktov medzi moslimami naďalej kypí ako zástupné vojny. V 80-tych rokoch zanechala Iránsko-iracká vojna milióny mŕtvych. Nedávnejšie, bomba v aute v Iraku zabila ďalších 39 ľudí v sektárskej vojne medzi šiitmi a sunnitmi, ktorá si v máji 2013 vyžiadala najmenej 1045 životov (https://www.foxnews.com/world/at-least-50-dead-after-wave-of-car-bombings-in-iraq).

Hoci sa násilie medzi moslimami stupňuje, väčšina moslimov to popiera alebo hľadá obetných baránkov. Tí, čo to popierajú, veria, že žiadne také násilie neexistuje a že celú vec si vymýšľajú Západom kontrolované médiá. Ostatní to dávajú za vinu iným - najčastejšie obviňujú Indov a Američanov. Veľká väčšina dôkazov však svedčí o tom, že hlavnými príčinami, prečo je islam vo vojne so sebou samým, sú sektárske a kmeňové rozdiely medzi moslimami a ospravedlňovanie násilia náboženstvom.

V Pakistane, kde sa hovorcovia Tahrík-e Taliban (Hnutie Taliban v Pakistane) a Laškar-e-Džhangvi (Džangská armáda) priznávajú k zodpovednosti, niet pochýb o tom, kto je na vine. Zároveň pakistanské výzvedné služby pozbierali inkriminujúce dôkazy v rozsahu státisícov strán proti extrémistickým sektárskym skupinám, pobočkám Al-Kájdy, nacionalistickým milíciám v Balúčistane a ostatným, ktorí páchajú nevyberavé násilie proti civilistom a štátu, majúceho roku od 2004 za obeť 48 000 mŕtvych.

Nenávisťou podporované rozdiely medzi moslimami sú také veľké, že nielen neozbrojení civilisti, ale aj doktori a ostatní ľudia, snažiaci sa zachrániť obete násilia, sa stávajú terčmi extrémistov. Útok na medicínsky komplex Bolan, kde zahynuli desiatky ľudí, vrátane štyroch zdravotných sestier, nebol prvým svojho druhu. Po sektárskom útoku v Karáči vo februári 2010 nasledoval bombový útok na nemocnicu v medicínskom centre Jinnah Postgraduate, kam boli obete rýchlo posielané na ošetrenie. Pri týchto dvoch útokoch zahynulo viac než 25 šiitskych moslimov.

A zatiaľ čo násilie moslimov voči moslimom má obete po celom Pakistane, násilie voči nemoslimom, vrátane hinduistov a kresťanov, často spája moslimov rôzneho druhu, ktorí by inak bojovali proti sebe navzájom, a spolu útočia na náboženské menšiny.

Cielené vraždy univerzitných profesorov v Karáči a Kvéte, vražda šiitskych doktorov a odborníkov a útoky na svätyne patrónov dokazujú skutočnosť, že moslimovia zabíjajú iných moslimov, lebo sú motivovaní nenávisťou a svoje násilie zdôvodňujú islamom.

Ako to, že viera v islam nestačí na zabránenie násiliu medzi moslimami? Od úplne prvého dňa sa moslimovia učia, že ich viera v islam prebíja všetky ostatné identity, čo majú. Keď prijmú islam, na farbe ich kože, kmeni, kaste či vyznaní už nezáleží. Prečo teda milióny moslimov umreli rukou svojich spoluveriacich?

Politickí, náboženskí a ostatní lídri v moslimskom svete doteraz viedli dialóg o konfliktoch, v ktorých boli moslimovia obeťami. Konflikt v Bosne, komunálne násilie v Indii s tisícami mŕtvych moslimov a Arabsko-izraelský konflikt boli tým hlavným, na čo sa moslimskí lídri zameriavali. Len zriedkavo sa dialóg zameriava na to, prečo moslimovia zabíjajú ostatných moslimov. A ak sa táto téma aj dostane na pretras, nakoniec sa vždy hľadajú obetné baránky.

Moslimské krajiny sa preto vyvinuli na miesta, kde si pomstu zamieňajú so spravodlivosťou, odpúšťanie so slabosťou a mier so zbabelosťou. Sú to miesta, kde nesvätí muži vedú sväté vojny proti neozbrojeným civilistom, čím stavajú moslimov proti moslimom.

Späť do Kvéty

Predstavte si duševné rozpoloženie človeka oblečeného do samovražednej vesty a nastupujúceho do autobusu so ženami, ktorým na tvárach vidno hrdosť z toho, že sa vzdelávajú. Nie je dôvod útočiť na tieto nevinné a neozbrojené ženy, keďže nemajú nič do činenia so žiadnym konfliktom. Ale to neodradilo samovražednú bombovú útočníčku, ktorá ich zabila spolu so sebou pri samovražednom útoku.

Len pár okamihov pred výbuchom si ženy neuvedomovali bolesť, akú čoskoro zažijú. Usmievali sa a rozprávali sa s priateľkami, plánovali zvyšok dňa a tiež to, čo ich v živote čaká. Samovražedná atentátnička sa pozrela do tváram žien, ktoré by s najväčšou pravdepodobnosťou zlepšili neutešenú situáciu svojej zbedačenej krajiny, keby na to dostali príležitosť.

A potom zaznel výbuch. Niektoré zomrel ihneď. Ostatné museli cítiť mučivú bolesť z rán a následného požiaru, ktorý zachvátil autobus a pohltil jeho cestujúcich. Tie, čo prežili výbuch, museli počuť volania o pomoc vychádzajúce z útrob autobusu. Záchranári sa k autobusu museli ponáhľať, ale obetiam pomôcť nemohli, keďže šľahajúce plamene držali každého mimo dosah.

Niekde v Kvéte alebo jej blízkosti skupina mužov s hrdosťou skandovala Alláhu Akbar (Boh je najväčší) a velebila ženskú samovražednú atentátničku za zabitie tých najnádejnejších žien Pakistanu. Ich hovorca zavolal do médií, aby sa prihlásil k útoku na neozbrojené ženy. Neskôr, v medicínskom komplexe Kvéta, ďalšia skupina mužov, vyzbrojená AK-47 a oblečená do samovražedných viest, zatiahla bezpečnostný personál do patovej situácie, ktorá zanechal ďalších niekoľko mŕtvych, vrátane štyroch zdravotných sestier, ošetrujúcich ľudí zranených pri predchádzajúcom výbuchu.

Všetko toto sa udialo v mene islamu. Skôr či neskôr sa to zopakuje. Niekto bude tvrdiť, že toto nie je "skutočný" islam. Naozaj záleží na tom, čo je skutočný islam, keď sa jeho praví stúpenci nedokážu postaviť proti tým, ktorí využívajú náboženstvo na páchanie genocídy?

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára