streda 1. januára 2020

Paralely medzi islamom a zoroastrizmom



Dejiny zoroastrizmu

Zoroastrizmus, nazývaný tiež mazdaizmus a magianizmus, je starodávnym iránskym náboženstvom a náboženskou filozofiou. Kedysi bol štátnym náboženstvom Achajmenovskej a Sásánovskej ríše. Vo východnej časti starovekej Perzie asi v roku 1000 pred naším letopočtom náboženský filozof Zoroaster zjednodušil panteón starých iránskych bohov na dve súperiace sily: Ahura Mazda (objasňujúce poznanie) a Angra Mainju (ničivý duch), ktoré spolu zápasili.

Dejiny islamu

Islam, abrahámske náboženstvo, ktoré vzniklo v Mekke, o sebe tvrdí, že je zjavením Božím (Alláhovým) prostredníctvom anjela Gabriela mužovi menom Mohamed, narodenému asi v roku 570 nášho letopočtu.

V moslimskej tradícii je Mohamed považovaný za posledného z radu prorokov. Obsah týchto zjavení, známy ako Korán, sa učili naspamäť a zaznamenali jeho spoločníci. V tomto období Mohamed v Mekke kázal ľuďom a prosil ich, aby zanechali polyteizmus a uctievali jedného boha.

Pôvodné mýtické cesty do "neba"

Islam: Mohamedova nočná cesta

Isrá a mi'rádž sú dve časti nočnej cesty, ktorú podľa islamskej tradície podstúpil prorok islamu, Mohamed, počas jednej noci okolo roku 621. Je opisovaná ako fyzická aj duchovná cesta.

Počas cesty Mohamed cestoval na koni zvanom Burak ku "najvzdialenejšej mešite", kde ostatných prorokov viedol v modlitbe. Potom vystúpil na sedem nebies, kde sa rozprával s Alláhom, ktorý mu dal pokyny, ako sa majú veriaci modliť. Napokon Alláh Mohamedovi nariadil, aby ľuďom povedal, že sa majú modliť päť krát denne.

Zoroastrizmus: nočná cesta Ardu Virafa

Nočná cesta do neba sa nachádza v starej knihe v jazyku pahlaví, známej ako "Kniha Ardu Virafa". Zoroastrijský príbeh opisuje cestu zbožného mnícha, Ardu Virafa, ktorý sa dostal do tranzu a jeho duch šiel do neba pod vedením anjela menom Saroš. Prechádzal z jednej utópie do druhej, až kým sa nedostal ku Ormazdovi, veľkému božstvu celého vesmíru. Keď Arda videl nebo a jeho šťastných obyvateľov, Ormazd mu prikázal, aby sa vrátil na zem ako jeho "posol" a aby ľuďom povedal všetko, čo videl a počul. Ormazd prikázal, aby sa jeho nasledovníci modlili päť krát denne.

Modlitba päť krát denne

V oboch náboženstvách je presne určená modlitba päť krát denne, prikázaná bohom. Zoroastrizmus a islam majú spoločné presne určené modlitby v súvislosti s pohybom slnka. Zoroastrijci tieto presne vymedzené modlitby nazývajú "Gah". Výraz "Gah" znamená "časové obdobie" alebo "miesto". Modlitba Gah teda znamená vo voľnom preklade "načasovaná modlitba".

Nápadná podobnosť medzi islamom a zoroastrizmom v načasovaní piatich denných modlitieb je uvedená nižšie:

ČasIslamZoroastrizmus
ÚsvitFadžrHaván
PoludnieZuhrRapitvan
PopoludnieAsrUziren
VečerMaghribAivisutrem
NocIšaUšaen

Náboženské podobnosti

Zvolávanie k modlitbe

Tak ako v islame zvoláva veriacich k salát (modlitbe) v mešite päť krát denne muezín (zvolávateľ), zoroastrijských veriacich zvoláva k vykonaniu Jasny (modlitby Gah) päť krát denne v Ataš Behram/Agiari/chráme ohňa zvonenie zvonu.

Umývanie sa

Moslimovia sa majú pred zahájením salát rituálne očistiť, teda umyť si tvár a končatiny. Podobne aj zoroastrijci si majú pred zahájením Jasny (modlitby Gah) umyť tvár a končatiny.

Pokrytie hlavy

Rovnako ako si moslimovia tradične pokrývajú hlavy počas salátu, aj zoroastrijci si majú počas Jasny (modlitby Gah) zakrývať hlavy.

Smer modlitby

Moslimovia sa majú modliť smerom ku Kaabe v Mekke. Väčšina mešít obsahuje výklenok v stene, známy ako mihrab, ktorý ukazuje kiblu (smer modlitby ku Kaabe v Mekke). Zoroastrijci sa modlia smerom ku chrámu ohňa ako symbolu božej milosti.

Čítanie/prednášanie náboženských textov v pôvodnom jazyku

Tak ako majú moslimovia počas salátu čítať/prednášať úryvky z Koránu v pôvodnom jazyku jeho zjavenia (v arabčine), zoroastrijci majú počas Jasny (modlitby Gah) čítať/prednášať úryvky z Avesty (Gáthy) v pôvodnom jazyku jej zjavenia (v avestánčine).

Ostatné paralely

Zoroastrijci tiež dávno pred islamom učili, že v raji existuje zázračný strom zvaný "humaja", ktorý do veľkej miery zodpovedá "sidru", lotosovému stromu v islame.

Napokon, existuje ešte jedno dielo zoroastrizmu, "Zerdaštnama", kde sa nachádza príbeh o tom, ako Zoroaster vystúpil do neba a mohol navštíviť peklo, kde našiel Ahrimana, diabla.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára