piatok 10. mája 2024

Čierne otroctvo na Blízkom východe


Steven Farron

Zotročenie čiernych Afričanov sa zvykne nazývať „prvotným hriechom Ameriky“ – jedinečným ničivým zlom, z ktorého pramenia všetky americké neúspechy. V skutočnosti bolo americké otroctvo mierne v porovnaní s oveľa rozsiahlejším a krutejším otroctvom na Blízkom východe.

Keďže v regióne žije veľmi málo ľudí s černošskými črtami, možno predpokladať, že tam neboli privezení takmer žiadni čierni otroci. Nič však nemôže byť vzdialenejšie od pravdy.

Spojené štáty zrušili dovoz otrokov v roku 1808. Predtým bolo do anglicky hovoriacej Severnej Ameriky dovezených 361 000 afrických otrokov. (1) Prirodzeným prírastkom sa ich počet v Spojených štátoch zvýšil na 1,75 milióna v roku 1825 a na 4,5 milióna v roku 1861. Pre porovnanie, od doby arabského dobytia Blízkeho východu v siedmom storočí bolo do oblasti, ktorá sa rozprestiera od Maroka po Irán, dovezených približne 14 miliónov čiernych otrokov. (2)

Prvé spoľahlivé sčítanie ľudu na Blízkom východe sa uskutočnilo v Egypte v roku 1798. Zaznamenalo celkovo 2 400 000 obyvateľov. (3) Keď boli prvýkrát k dispozícii spoľahlivé údaje o obyvateľstve celého Blízkeho východu, Egypt predstavoval približne štvrtinu obyvateľstva regiónu. Takže v roku 1800 v oblasti od Maroka po Irán žilo pravdepodobne asi 10 miliónov ľudí.

Prečo sa Blízky východ nestal prevažne čiernym a mulatským?

Jedným z dôvodov bola mimoriadne vysoká úmrtnosť otrokov. Ako uvádza Encyklopédia islamu (druhé vydanie, 1960, zväzok I, strana 36), „Vysoká úmrtnosť, ktorá postihla týchto farebných mužov v Perzii, im zabránila v tom, aby tvorili dôležitú zložku obyvateľstva.“ Uvediem na to dva príklady – jeden zo severnej Afriky a druhý z Iraku: „O saharských soľných baniach sa hovorí, že žiaden otrok nežil viac než päť rokov“; a „bandy čiernych otrokov, ktoré pracovali na soľných pláňach Basry (v Iraku)... v počte niekoľko desiatok tisíc... sa vraj živili niekoľkými hrsťami múky, krupice a datlí.“ (4)

Navyše nebolo povolené náhodné združovanie sa a manželstvo sa neodporúčalo. V dôsledku toho z 3000 otrokýň oslobodených v Zanzibare v roku 1860 malo len päť percent niekedy dieťa. (5) Mnohé z detí narodených otrokyniam boli zavraždené. V roku 1856 noviny Anti-Slave Reporter poznamenali, že v Konštantínopole sa vraždenie detí čiernych otrokýň praktizovalo „ako samozrejmosť a bez najmenších výčitiek svedomia.“ Výsledkom bolo, že v Konštantínopole „bolo bežné, že tureckí páni mali množstvo (čiernych) konkubín, (ale) bolo zriedkavé vidieť mulata.“ (6)

Čo sa týka otrokov, mnohí boli vykastrovaní. Kastrácia bola smrteľná pre veľkú väčšinu otrokov, najmä černochov. Bieli eunusi sa vyrábali jednoduchým odrezaním semenníkov, ale černosi boli podrobení „najradikálnejšej forme kastrácie, na úrovni brucha... na základe predpokladu, že černosi majú nezvládnuteľný sexuálny apetít“; „každý (čierny) eunuch predstavoval prinajmenšom 200 usmrtených Sudáncov“; a začiatkom desiateho storočia mal len kalif Bagdadu 7000 čiernych eunuchov. (7)

Táto neúcta k životu čiernych otrokov odrážala ich nízku hodnotu. V arabských a perzských armádach boli bieli otroci – Turci, Slovania, Berberi, Kurdi – jazdectvom; čierni otroci boli príležitostne pechotou, ale častejšie vykonávali podradné nevojenské práce. Kasárne a obydlia boli rasovo segregované a bieli vojaci niekedy zabíjali černochov za neúctivé správanie. Medzi domácimi otrokyňami vykonávali černošky podradné práce, zatiaľ čo belošky boli skôr osobnými pomocníčkami svojich majiteľov. Biele otrokyne stáli trikrát až desaťkrát viac než abysínske (etiópske – pozn. prekl.) ženy hnedej pleti; čierne otrokyne stáli polovicu až tretinu ceny hnedých otrokýň. (9) V roku 1825 britský cestovateľ v Egypte napísal, „Je tu móda... považovať černochov za posledný článok reťaze ľudstva, medzi opičím kmeňom a človekom s intelektom.“ V skutočnosti, „Dodnes sa v severnej Afrike muž s černošskými rysmi, dokonca aj s najvyšším spoločenským postavením, niekedy označuje ako ould chadem, 'syn otrokyne';“ a „V Arábii aj vyvrheľský kmeň ako Hutajm pohŕda rasovým miešaním.“ (10)

Otroctvo na Blízkom východe bolo hrozné nie len pre svoju krutosť, ale aj preto, že pretrvávalo tak dlho. Novinár John Laffin zaznamenal dražbu otrokov, ktorej sa zúčastnil v roku 1956 v Džibutsku a na ktorú arabskí otrokári priviedli čiernych zajatcov. Obchodníci z Arábie ich kupovali pre trhy s otrokmi v Džidde a Medine.

„Muži, ženy a deti vyviedli zo skladu a defilovali na vyvýšenom pódiu... Obchodník štuchol otroka palicou do čeľuste a ten otvoril ústa, aby ukázal zuby. Ďalší pokus s palicou a muž napol svaly. Mladé ženy museli odhaliť svoje prsia a zadok. Vznikol spor kvôli panenstvu vysokej mladej hnedej ženy a počas hodinovej hádky ju prinútili čupnúť si, kým ju jeden z najvýznamnejších kupcov skúmal prstami. Bola vystrašená; jej chvenie bolo vidieť na štyridsať päť metrov. Príležitostne sa deti predávali vo várkach... Držali sa pevne jedno druhého a neustále sa obzerali okolo seba, akoby hľadali pomoc. Chlapcom vo veku asi desať alebo dvanásť rokov skúmali konečníky; homosexuálni kupci sú úzkostliví, pokiaľ ide o choroby... Počas mojej prítomnosti sa vystriedalo snáď 200 otrokov.“ (11)

Čierni otroci sa na Arabský polostrov dovážali aj v 70-tych rokoch minulého storočia, keďže otroctvo bolo dovtedy v sultanátoch Maskat a Omán legálne.

V niektorých krajinách sa otroci stále vyskytujú, pričom najznámejším prípadom je Mauritánia, ktorá zrušila otroctvo až v roku 1981 a za trestný čin ho vyhlásila až v roku 2007. A predsa sú to Spojené štáty, ktoré sú vraj trvalo poznačené praktikou otroctva, ktorá sa skončila pred jeden a pol storočím.


Použitá literatúra

Braudel, Fernand 1981: The Structure of Everyday Life.

Cochran, Gregory and Harpending, Henry 2009: The 10,000 Year explosion: How Civilization Accelerated Human Evolution.

Eltis David 2001: “The Volume and Structure of the Transatlantic Slave Trade: A Reassessment.” William and Mary Quarterly, 3rd series, 68,1: 17-46

Gordon, Murray 1989: Slavery in the Arab World.

Laffin, John 1982: The Arabs as Master Slavers.

Lewis, Bernard 1990: Race and Slavery in the Middle East: An Historical Enquiry.

Segal, Ronald 2001: Islam’s Black Slaves: The Other Black Diaspora,

Sheriff, Abdul 1987: Slaves, Spices and Ivory in Zanzibar: Integration of an East African Commercial Empire into the World Economy,

Sheriff, Abdul 1987: Slaves, Spices and Ivory in Zanzibar: Integration of an East African Commercial Empire into the World Economy.


Poznámky

(1) Eltis 2001: 45. Odkazy uvádzam podľa autorovho priezviska, roku a čísla strany. Úplné informácie sú k dispozícii v použitej literatúre.

(2) Segal 2001: 55-61, 147.

(3) Braudel 1981: 43.

(4) Lewis 1990: 14, 56.

(5) Sheriff 1987: 59.

(6) Gordon 1989: 17.

(7) Segal 2001: 41, 52, 156.

(8) Cochran and Harpending 2009: 153.

(9) Gordon 1989: 56-7, 65-75, 81-2, 98-103; Lewis 1990: 56-9, 65-9, 74-5; Segal 2001: 46-9.

(10) Lewis 1990: 70, 90-91.

(11) Laffin 1982: 4-5.


Prevzaté z https://www.amren.com/features/2017/02/black-slavery-middle-east/

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára