Richard Dawkins
„Fóbia“ je iracionálny strach, ako napríklad klaustrofóbia,
agorafóbia alebo arachnofóbia, čo sú stavy, ktoré si zaslúžia súcit. Ale strach
môže byť aj racionálny. Pešiak v zákope v Prvej svetovej vojne by mal
všetky dôvody báť sa vyjsť zo zákopu. Obviniť ho z „fóbie“ by bolo prinajmenšom
necitlivé. Austrálčan podozrivý z arachnofóbie by mohol poukázať na to, že
pavúky s nebezpečným uhryznutím nie sú zriedkavé. V Británii sa
pavúkov bojíme omnoho menej, takže môj strach z nich by sa dal spravodlivo
nazvať arachnofóbiou. Existuje skupina ľudí, ktorí majú podobne ako
Austrálčania v prípade pavúkov dobrý dôvod báť sa určitých aspektov
islamu? Ak taká skupina existuje, predpokladám, že by sa našla medzi samotnými moslimami.
Homosexuálny moslim žijúci v islamskej krajiny môže mať
opodstatnené obavy. V deviatich moslimských krajinách hrozí za dobrovoľnú homosexualitu
trest smrti. Moslimka v Iráne sa môže opodstatnene báť, že ju zatkne mravnostná polícia za to, že ukáže pramienok vlasov.
V Pakistane alebo vo Veľkej Británii sa môže obávať násilnej odvety zo
strany svojho otca, strýkov alebo bratov, ak je podozrivá z toho, že sa stýkala
s nevhodným mužom. V Somálsku by sa dievča mohlo odôvodnene báť
starších ženských príbuzných, ktoré by ju chceli
držať na zemi a priložiť jej žiletku ku klitorisu. Nie je to fóbia,
len odôvodnený strach. V Saudskej Arábii sa slobodný cudzoložník môže odôvodnene
báť predpísaných 100 rán bičom, zatiaľ čo vydatá cudzoložnica môže očakávať trest smrti.
V Británii je slovo fóbia sotva tým správnym slovom pre
akýkoľvek strach, ktorý by mohol cítiť Salman Rushdie, autor knihy Satanské verše. Sir Iqbal Sacranie, bývalý
generálny tajomník Britskej moslimskej rady, povedal:
„Smrť je pre neho možno až príliš jednoduchá. Jeho myseľ sa musí trápiť do konca
života, pokiaľ nepožiada Všemohúceho Alláha o odpustenie.“ Moslim, ktorý stráca
vieru, by mal dobrý dôvod báť sa trestu za odpadlíctvo, ktorým je smrť. Keď som
Sirovi Iqbalovi v televízii toto vyčítal, povedal, „Vykonáva sa to len
veľmi zriedkavo.“ To rád počujem. Ale možný odpadlík nemusí mať „fóbiu“, aby stále
pociťoval opodstatnený strach.
Definícia islamofóbie, ktorú v roku 2018 zverejnila parlamentná skupina britských
moslimov, začína tvrdením, že ide o formu rasizmu. V novom dokumente pre Úniu slobody slova Tim Dieppe zjavne poukazuje na to,
že islam nie je rasa a veľmi dobre rozvíja nezrovnalosti, ku ktorým tento pozoruhodný
nesprávny výraz vedie.
Uviedol by som ešte jeden postreh. Náboženstvo je niečo, na
čo môžete konvertovať, alebo sa z neho odhlásiť. Vaša rasa taká nie je. Nemôžete
konvertovať na rasu alebo ju opustiť. Skutočnosť, že nemôžete opustiť svoju rasu,
znamená, že ak je islam skutočne rasou, odpadlíctvo je doslova nemožné. Odpadlíctvo
však musí byť v islame možné, inak by sa nemohlo trestať smrťou. Takže
tvrdenie, že islamofóbia je formou rasizmu, je viac než len nesprávne. Je v rozpore
so základným a mimochodom nepríjemným princípom islamu.
Nezaoberal som sa tu otázkou slobody prejavu. Tim Dieppe ju rozoberá tak dobre, že nemám čo dodať, až na túto záverečnú
myšlienku. Ak sa „islamofóbia“ stane trestnou, bude nezákonné dokonca aj konštatovanie,
že v niektorých islamských krajinách môže byť žena ukameňovaná
na smrť za zločin rozprávania sa s iným mužom, než je jej
manžel? Zatknú ma za to, keď poviem nepopierateľný fakt, že za odpadlíctvo hrozí
trest smrti?
Ak áno, nech sa páči. Teším sa na svoju obhajobu na súde.
Prevzaté z https://www.spiked-online.com/2024/03/04/some-fears-about-islam-are-entirely-rational/
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára