utorok 20. februára 2024

Prečo moslimovia drancujú a ničia hinduistické chrámy


Anestos Canelides

Podľa správy agentúry Reuters z 27. júla 2008 islamskí extrémisti uviedli niekoľko indických miest do stavu vysokej pohotovosti a počas dvoch dní bombových útokov sa obeťami stalo približne štyridsať ľudí. V správe sa uvádzalo, že v indickom meste Ahmadábád vybuchlo 16 malých bômb, ktoré zabili najmenej 39 ľudí a 110 zranili. O deň neskôr ďalšia séria výbuchov v Bangalúre tragicky usmrtila ženu.

K zodpovednosti za bombové útoky sa prihlásila málo známa skupina zvaná „Indickí mudžahedíni“, hoci je nezvyčajné, aby sa k takýmto útokom hlásila akákoľvek skupina. Predpokladá sa, že útok v skutočnosti spáchala militantná skupina z Pakistanu. Islamskí analytici agentúry Reuters obvinili z násilia indickú vládu, a to z dôvodu zanedbáva chudobou postihnutej moslimskej komunity. Podľa Udaya Bhaskara, bezpečnostného analytika a bývalého riaditeľa Ústavu pre obranné štúdie a analýzy v Novom Dillí, rozčarovanie indických moslimov ich donútilo pridať sa ku globálnemu, poprípade regionálnemu džihádu. Je to naozaj preto, že moslimovia čelili diskriminácii zo strany káfirov – indických neveriacich – alebo to siaha omnoho ďalej do histórie? Pravdou je, že ak sa pozrieme na historické záznamy, tieto útoky na hinduistov sa nedajú ospravedlniť. Niektoré z hlavných cieľov týchto bombových útokov boli hinduistické chrámy a deje sa to už desaťročia.

Vzhľadom na útoky islamských extrémistov na hinduistické chrámy počas posledných niekoľkých desaťročí je dôležité uvedomiť si, že nejde o novodobý jav. Hoci nemožno povedať, že by vôbec nesúvisel s takými otázkami, ako je napríklad nezávislosť moslimov od Indie v Kašmíre, v skutočnosti korene siahajú omnoho hlbšie do histórie. Ideológia islamskej nadradenosti sa nezmenila a je to ten istý náboženský fanatizmus, ktorý viedol k islamským výbojom v starovekej Indii, od dnešného Afganistanu až po južnú Indiu. Pre zbožných moslimov je vláda nemoslimov stále neprijateľná a súčasný indický národ je stále z veľkej časti pohanským národom plným modloslužobníkov.

Zmyslom tohto článku nie je pochopiť dhimmí – ľudí knihy – ale skôr kontrast, ktorému čelili modloslužobníci z historického hľadiska. Aká islamská ideológia sa skrýva za útokmi na hinduistov v Indii a ich náboženstvo? Aké sú jej korene? Prečo moslimovia ničili chrámy a ostatné náboženské artefakty v Indii? Súvisí to so súčasnými útokmi v Indii?

Veľký historik Will Durant jasne hovorí, že „mohamedánske dobytie Indie je pravdepodobne najkrvavejším príbehom v dejinách.“ (2) Tieto slová napísal pred Druhou svetovou vojnou, ale aj tak v porovnaní s moslimským dobývaním kresťanských a židovských krajín bolo moslimské dobytie Indie mimoriadne brutálne.

India bola a stále je prevažne hinduistická, s niekoľkými ohniskami budhizmu a iných rôznych náboženstiev, ale podľa učenia Mohameda boli všetci uctievači modiel. Na rozdiel od kresťanov, Židov a niektorých ďalších skupín neboli hinduisti klasifikovaní ako „ľudia knihy“ a nemali možnosť platiť ochrannú daň zvanú džizja, aby si mohli zachovať svoje náboženstvo.

Ľudia knihy mali tri možnosti: konvertovať, platiť ochrannú daň alebo zomrieť. Po zaplatení tejto dane sa presťahovali z domu vojny, dar al-harb, do domu islamu, dar al-islam. Skupiny klasifikované ako modlári mali len dve možnosti: konvertovať alebo zomrieť. Neskôr získali káfiri (neveriaci) v Indii rovnaké postavenie ako ľudia knihy, ale stalo sa tak až potom, ako ich moslimskí páni videli, aké výnosné by bolo zdaniť týchto modlárov. Napriek tomu islamské výboje v Indii priniesli Indom stáročia krutosti, a to aj po tom, ako získali postavenie dhimmí.

Začiatok

Prvý moslimský útok začal nájazdom na Multán v západnom Pandžábe v Indii a podobné nájazdy pokračovali podľa potreby útočníkov aj v nasledujúcich troch storočiach. Napokon to viedlo nielen ku dobytiu, ale aj k etablovaniu islamu v údolí rieky Indus súčasne s bitkami, ktoré jeho spoluveriaci viedli proti Frankom v bitke pri Tours v roku 731. Skutočné dobytie krajín hinduistov a budhistov sa však naplno prejavilo až na prelome prvého tisícročia po Kristovi.

V každom prípade, vojenský kontakt „mierumilovných“ armád islamu v pohanskej Indii viedol ku konverzii na islam, ničeniu majetku, napríklad chrámov, priamemu vyvražďovaniu, zotročovaniu a plieneniu. Tieto brutálne útoky pokračovali ďalších 500 rokov a prinášali vojnu káfirom od Afganistanu po južnú Indiu. Invázie spôsobili zničenie mnohých chrámov v celej Indii a v niektorých prípadoch navždy odstránili hinduistickú a budhistickú kultúru z niektorých regiónov. Rovnakej hrozbe zo strany islamu čelili aj iné skupiny, napríklad džinisti (1).

Arabské výboje: začiatok

Po úplnom dobytí Perzie za vlády Sásánovskej dynastie v roku 637 n. l. sa hranice kalifátu dotkli hraníc Indie, ktorú Arabi nazývali Hind va Sind. Bolo prirodzené, že India nemohla uniknúť pozornosti islamských expanzionistov, ktorých oči neustále bažili po konvertitoch, dobývaní, koristi a otrokoch.

Nájazdy začali na územiach Sindu po súši a po mori. Spočiatku bol postup inváznych arabských armád pomalý a pre tuhý odpor čelili mnohým porážkam. „Pri vyhlasovaní cieľov moslimských útočníkov sa totiž nebrali do úvahy možnosti tuhého a skrytého odporu Indie.“ (1)

Následné invázie boli odrazené a Arabi sa tešili malému úspechu, až kým nezačali útočiť zo severozápadu, povzbudení predchádzajúcim pripojením Chorásánu v roku 643 n. l. Prvá arabská armáda prenikla do Zábulu, teda dnešného Afganistanu, ktorý bol v tom čase územne aj kultúrne súčasťou Indie. Arabi boli zo Zábulu vyhnaní, ale neskôr toto územie pod vedením arabského generála Abdula Rahmána znovu dobyli a prinútili Kábul platiť moslimským dobyvateľom tribút (nemýliť si provinciu Zábul s afganským hlavným mestom Kábul – pozn. prekl.). (1)

Pokusy o dobytie južnej Indie pokračovali po súši a po mori, ale prvé podrobenie Indie sa začalo v roku 712 n. l. plnohodnotnou inváziou. Hlavným cieľom invázie do Indie bolo šírenie islamu v oblasti. V Koráne sa jasne píše, „bojujte teda proti nim (mušrikún; modloslužobníkom – pozn. prekl.), aby už nebolo pokušenia k odpadlíctvu a aby všetko náboženstvo bolo len Alláhovo.“ (8:39) Jediné, čo títo moslimovia vedeli o obyvateľoch Indie, bolo, že sú to uctievatelia modiel a neveriaci, čo viedlo k jedinému záveru: k dobytiu. Opakuje sa to v súre 69: „Chopte sa ho a v reťaziach ho zakujte, potom v ohni pekelnom ho páľte.“ (69:30-31) a opäť: „A keď sa stretnete s neveriacimi, udrite ich do šijí a keď im spôsobíte úplnú porážku, pevne ich spútajte!“ (47:4)

Útočiaci moslimovia vedeli o svojej povinnosti týkajúcej sa takýchto uctievateľov modiel, pričom pokyny pochádzali z troch zdrojov: Koránu, hadísov a osobných činov samotného Mohameda. Najvyšší Korán ich učil bojovať proti káfirom, teda neveriacim, zo všetkých síl, kým si ich nepodrobia. Ich zbožnou povinnosťou bolo obrátiť ich na islam a zničiť ich modly, svätyne a chrámy.

„Džihád alebo svätá vojna je viacrozmerný pojem. Znamená boj za Alláha, za islam, za obrátenie ľudí na pravú vieru.“ (1) Ústrednou témou islamu je obrazoborectvo a búranie pohanských chrámov, často s cieľom nahradiť ich mešitami. Zdôvodňuje sa to zjavením z Koránu a príklady sú zapísané v sunne Mohameda, ktorý ničil arabské chrámy, čím dával príklad svojim nasledovníkom. Tento príklad preniesli do Indie alebo kdekoľvek inde, kde prišli do kontaktu s káfirmi. Bez džihádu by nebolo islamu a džihád je povinnosťou každého pravého žijúceho moslima, od čias proroka Mohameda až dodnes. (1)

Dejiny skutočne svedčia o skaze spôsobenej vpádom náboženstva mieru do Indie, ktorý začal Arabmi. (1)

Arabský džihád proti indickej kultúre

Jasným príkladom zničenia hinduistickej a budhistickej kultúry a ich chrámov je obliehanie mesta Debal Muhammadom bin Kásimom, ktorý napochodoval do Indie s veľkou vojenskou výpravou. Jeho armády zásoboval Muhammad Hárún, správca Makránu, zbraňami na obliehacie vojny, ako napríklad piatimi katapultmi. Debal sa nachádzal na pobreží a nazýval sa tak kvôli svojmu Devalu, čiže chrámu. Kásim dorazil ku mestským hradbám koncom roka 711 alebo začiatkom roka 712 n. l. s približne 20 000 pešiakmi a jazdectvom. Moslimovia vydali počiatočnú výzvu na konvertovanie na islam a mnohí z nižších vrstiev spoločnosti, známi ako Džátovia a Médovia, ktorí boli úplne nevzdelaní, túto výzvu prijali a húfne sa hlásili pod prápor islamu. Ich hlavnou motiváciou bola nádej na väčší materiálny zisk a túžba utiecť z hinduistického kastového systému.

Veľká časť obyvateľov Indie – ako napríklad budhisti, ktorí boli úplne odmietaví k boju – bola pasívna; ich viera ich učila vyhýbať sa krviprelievaniu. Mnoho ľudí bolo voči invázii ľahostajných, ale niektorí sa postavili na odpor. K. S. Lal uvádza: „V takejto situácii to boli len rádža Dahír zo Sindu, jeho kšatrijskí vojaci a bráhmanskí kňazi z chrámu, ktorí boli povolaní brániť svoje mestá a svätyne, citadely a krajinu. Toto tvrdenie pochádza z moslimského prameňa a treba ho brať s rezervou.“ (1)

V neskoršej časti obliehania Debalu informovali prebehlíci Muhammada o tom, ako by sa dal chrám dobyť. Na základe ich informácií Arabi postavili svoje rebríky ku hradbám citadely a vtrhli cez ne. Po dobytí Debalu dostali obyvatelia výzvu prijať islam a po odmietnutí boli muži povraždení a ženy a deti odvlečené do otroctva. Masaker trval tri dni: drancovanie, rabovanie a znásilňovanie. Ich chrám bol zrovnaný so zemou a nahradila ho mešita. Muhammad nechal v meste posádku 4000 vojakov. Korisť z dobýjania sa rozdelila najprv medzi vedenie a potom medzi obyčajných vojakov, čo sa pri ďalších islamských výbojoch opakovalo znova a znova. „Keďže toto bol vzor všetkých budúcich obliehaní Muhammada bin Kásima – ako vlastne všetkých budúcich moslimských útočníkov na Hindustan – možno ho opakovať. Obyvatelia dobytej pevnosti alebo mesta boli vyzvaní, aby prijali islam, inak im hrozí smrť.“ (1) India mala v priebehu storočí čeliť trom veľkým inváziám, počnúc Arabmi a pokračujúc seldžuckými Turkami v 11. storočí n. l. Stále sa opakoval ten istý scenár, pričom tí, ktorí konvertovali na islam, boli ušetrení a tí, ktorí neprijali náboženstvo mieru, boli zavraždení alebo zotročení. V každom prípade boli ich chrámy zničené spolu so všetkými modlami, ktoré sa v nich nachádzali, a zvyšky chrámu sa použili na stavbu mešity na mieste bývalého chrámu. (1) Neskoršie turecké invázie budú ešte brutálnejšie.

Príklad: Džihád Turkov proti indickej kultúre

Turkické seldžucké kmene, ktoré konvertovali na islam, boli voči prevažne hinduistickému a budhistickému obyvateľstvu Indie nemenej ničivé. Podobne ako Arabi, aj Turci ich vyzvali, aby konvertovali na islam alebo zomreli.

V roku 997 n. l. turkický náčelník menom Mahmúd vo východnom Afganistane závistlivo pozoroval bohatstvo za indickou hranicou, lebo jeho trón bol nový a jeho kráľovstvo bolo chudobné. Mahmúd vedel, že káfiri v Indii sú mimoriadne bohatí a chcel ich bohatstvo získať pre seba. Využil horlivosť proti modlárstvu ako zámienku na vojnu a s vojskom inšpirovaným zbožnou túžbou po koristi prešiel cez ich hranice. V Bhimnagáre zavraždil nepripravených hinduistov, vyplienil ich mestá a zničil ich chrámy, pričom si odniesol poklady hromadené po stáročia. Do svojho hlavného mesta v Afganistane sa vrátil s takou veľkou korisťou, že udivoval zahraničných veľvyslancov, keď im ukazoval „drahokamy, neotesané perly a rubíny žiariace ako iskry alebo ako víno stuhnuté ľadom, smaragdy ako čerstvé vetvičky myrty a diamanty veľké a ťažké ako granátové jablká.“ (2) Každú zimu sa vracal a prepadával Indiu, aby naplnil svoje truhlice pokladmi a dovolil svojim mužom drancovať a zabíjať, len aby sa vrátil do svojho hlavného mesta bohatší než predtým. (2)

V meste Mathura Mahmúd vyplienil z chrámu zlaté sochy obložené drahými kameňmi a vyprázdnil jeho pokladnice zlata, striebra a šperkov. Zároveň vyjadril obdiv k architektúre veľkej mestskej svätyne a usúdil, že zhotovenie jej duplikátu by ho stálo asi sto miliónov dinárov a prácu na 200 rokov. Potom ju prikázal napustiť naftou a vypáliť do tla. O šesť rokov neskôr vyplienil mesto v severnej Indii zvané Somnath a zavraždil všetkých 50 000 jeho obyvateľov, hoci inokedy ušetril obyvateľstvo kvôli tomu, aby si ho odviedol do svojho hlavného mesta ako otrokov. (2)

Celý scenár v tomto konflikte medzi Indiou a moslimským svetom bude pokračovať aj po tom, ako sa India osamostatní od Veľkej Británie. Oddelenie Pakistanu od Indie len potvrdzuje nepriateľstvo niektorých moslimských skupín voči svojim káfirským susedom.

Stále je jasné, že hlavným cieľom radikálnych moslimov pri ničení hinduistických chrámov boli príklady ich proroka Mohameda. Pre zbožného moslima sú tieto chrámy nielen plné modiel alebo falošných bohov, ale sú urážkou jedinosti boha – napokon, niet iného boha okrem Alláha a Mohamed je jeho posol.

Islam nie je len náboženstvo, ale aj politický systém, ktorý netoleruje vládu neveriacich káfirov, nehovoriac o hinduistických modlároch. Kým nenastane deň, keď sa islam zreformuje tak ako sa zreformovalo kresťanstvo, nebude medzi radikálnymi moslimami a nemoslimským obyvateľstvom Indie mier. Bombové útoky v hinduistických chrámoch a inom majetku budú pravdepodobne pokračovať aj v prípade, že Kašmír získa nezávislosť od Indie.

Radikálny islam rešpektuje len silu a odvahu. Túto skutočnosť podporuje Speros Vryonis v knihe Čítanie v stredovekej historiografii. Vo svojej knihe uvádza, že počas Prvej križiackej výpravy bola jedinou cnosťou, pre ktorú Arabi rešpektovali Frankov (Francúzov), ich odvaha. Nemenej to môže platiť aj pre vládu Indie a áno, aj USA.

Ak sa nepoučíme z histórie, nikdy nebudeme schopní čeliť islamskej hrozbe. Rešpekt zo strany moslimského sveta si získame len tak, že budeme mať väčšiu palicu.

Zdroje

(1) K.S. Lal, The Legacy of Jihad: Muslims Invade India, Prometheus Books, 2005

(2) Will Durant, Our Oriental Heritage, Simon and Schuster, New York, 1954


Prevzaté z https://gatesofvienna.blogspot.com/2010/06/muslim-devastation-of-india.html

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára