streda 20. decembra 2023

Obchod s otrokmi – islamský vynález?


Marion Duvauchel

Ako napísal Fernand Braudel v svojej knihe Dejiny civilizácií, rozsiahla obchodná organizácia, ktorú nazývame „obchod s otrokmi“, nie je „diabolským vynálezom Európy“, ale začala sa vo 8. storočí n. l. s moslimskými výbojmi. Poznaniu a oceneniu tejto témy bránia klišé a stereotypy, ktoré ju obklopujú, rovnako ako nedostatok informácií v tlači aj o tých najprístupnejších akademických prácach (ako napríklad kniha Le génocide voilé od Tidiane N'Diayeho alebo Les Negriers En Terre D'islam od Jacquesa Heersa). Ale je to aj preto, lebo duch doby nám diktuje, aby sme našich moslimských bratov neznepokojovali poukazovaním na zlé skutky náboženstva, ktoré je nám prezentované ako ohnisko mieru a tolerancie. Trinásť storočí eurázijského obchodu s otrokmi túto mytológiu rozhodne popiera.

Rozsiahly obchod s mužmi, ženami a deťmi, známy ako „obchod s otrokmi“, bol organizovaný v „chronologickom a geografickom taviacom kotle“, ktorým bol od 8. do 11. storočia islam. Tento hanebný obchod sa začal v roku 652, keď emir a generál Abd Alláh ibn Sa'd uzavrel dohodu s Núbijčanmi, ktorá nariaďovala každoročné nútené dodávky stoviek otrokov, z ktorých väčšina bola odobratá z obyvateľstva Dárfúru.

Obchod sa zastavil až dlho po tom: aj keď kalifát zanikol a vznikli diferencované islamské svety, ešte nie moslimské „národy“, ak niečo také bolo vôbec možné. Až v 20. storočí, približne sto päťdesiat rokov po západniaroch (ktorí si dali načas, aby túto hanebnosť zastavili), moslimský svet oficiálne zatvoril veľké cesty krvi, smrti, kastrácie a poníženia.

V stredoveku bolo hospodárstvo moslimských krajín založené na sile, ktorá sa vyžadovala od otrokov v baniach a na plantážach. A existovalo aj domáce otroctvo: stredná trieda požívala celé toto domáce obyvateľstvo, ktoré sa dalo podľa ľubovôle využívať, rovnako ako ženy a eunuchovia z háremu (podľa tradície bolo v háreme kalifa Abd ar-Rahmána III. v Córdobe 3600 žien), sluhovia, speváci a hudobníci v palácoch mocnárov a veľkých osobností.

Obchod s otrokmi sa rozvinul pozdĺž dvoch hlavných os: za prvé, transsaharský obchod (alebo obchod s otrokmi), ktorí prepravoval zajatcov zo Sudánu do Maghrebu cez Saharu; a za druhé, námorný obchod, ktorí ich prepravoval z východného pobrežia Afriky do orientu po rôznych trasách, ktoré opísal Maurice Lombard (L’islam dans sa première grandeur) s precíznou, dobre zdokumentovanou kartografiou. Orientálny obchod s otrokmi zahŕňal veľký rezervoár ľudí, ktorí sa stali známymi ako „Slovania“, od čoho je odvodené slovo „otrok“ (po anglicky Slovan = Slav, otrok = slave – pozn. prekl.).

Vo Francúzsku je práca o moslimskom obchode s otrokmi stará len pol storočia a strela sa s veľkým odporom. Pozornosť francúzskych výskumníkov a vedcov najprv upútalo sudánske zlato, pretože všetci arabskí autori ho označovali za „hlavný výrobok čiernych krajín“. Pohodlne zabúdajú na iný obchod: obchod s ľuďmi. Émile Félix Gautier, etnograf špecializujúci sa na Alžírsko, Saharu a Madagaskar, spustil v roku 1935 šialenstvo. Vytušil, že autor cestopisu Hanna Moreplavca (medzi 5. storočím pred n. l. a 1. storočím n. l.), kartáginský sufet (sufet – jeden z hlavných úradníkov, ktorý vládli v starovekom Kartágu – pozn. prekl.), podnikol svoju výpravu, aby Kartágu zabezpečil zlatý prášok, ktorý už dávno poznali Lybio-Feničania. Zavedenie tiav na Saharu za vlády cisára Septimia Severa (145-211), ktorý sa narodil v jednom z tých púnskych miest a snažil sa zachovať spojenie s čiernou Afrikou, umožnilo dobývanie púšte a obchod s týmto takmer legendárnym Sudánom. Rimania však nepochopili hodnotu kartáginských pozícií a transsaharských obchodných vzťahov a tradícií, ktoré by upadli do zabudnutia, nebyť toho, že púnske mestá v Afrike, zahrnuté do orbis romanus (rímskeho sveta – pozn. prekl.), ich udržiavali prostredníctvom berberských karavánových kmeňov.

Po islamizácii bolo treba nájsť ďalšie ľudské rezervoáre, pretože Korán zakazuje zotročovanie moslimov (čo sa takmer nikdy neuplatňovalo). Títo Berberi mali využiť saharské cesty, obnoviť staroveký obchod so zlatom na jeho niekdajšiu slávu a predovšetkým rozvinúť obchod s černochmi zo Sudánu a subsaharskej Afriky.

Neboli však jediní, kto sa podieľal na rozsiahlej organizácii tohto monštruózneho obchodu. Do 8. storočia sa sformovaním moslimského sveta vytvorila obrovská oblasť vo vzťahu k „akémusi spoločnému trhu“ od Strednej Ázie po Indický oceán, od Sudánu po barbarský Západ a oblasť veľkých ruských riek. Tento súbor bol vybudovaný v troch predchádzajúcich oblastiach: sásánovskej ríši, byzantskej Sýrii a Egypte a barbarskom západnom Stredomorí. Tento „spoločný trh“ sa vyznačoval prílevom zlata, veľkým prísunom otrokov (Turkov, Afričanov a Slovanov) a sieťou hlavných obchodných ciest tiahnucich sa od Číny po Španielsko a od čiernej Afriky po Strednú Áziu. Táto sieť pokrývala celú Euráziu, ale zároveň podliehala nestabilným križovatkám, ktoré súviseli najmä s konfliktami medzi veľkými ríšskymi štátmi (ako Byzancia a Perzia).

V pôvodných krajinách starovekých civilizácií – v Iráne, Sýrii, Mezopotámii a Egypte – neexistovala medzera medzi byzantsko-sásánovským obdobím a moslimskou érou z hľadiska obsadenia miest, dielní alebo umenia a techniky, pretože ekonomické rámce existovali už v predvečer moslimských výbojov. Východ bol domovom všetkých hybných síl a rozptylových centier, z ktorých sa rôzne vplyvy spojené s novými dobyvateľmi šírili na západ: islamizácia, arabizácia, semitizácia a predovšetkým iranizácia. Bola to Perzia, prostredníctvom islamu dedič starovekého mezopotámskeho domova, kto poskytol dobyvateľom mentálne rámce a techniky, rovnako ako repertoár ideí a umeleckých foriem, s ktorými sa mohli presadiť.

Ale v celom moslimskom svete mali veľké obchody pripadnúť židovským obchodníkom.

Prvé vyhnanstvo za vlády Nabuchadnezara vytvorilo rozptyl a pásmo židovských komunít, usadených pozdĺž všetkých hlavných obchodných ciest, čo zodpovedalo líniám judaizácie. Zo sásánovskej Mezopotámie sa tieto náboženské a obchodné trasy dostali do Arménska, na Kaukaz a do kaspických krajín, do krajiny Chazarov (dolná Volga a ponto-kaspické stepi), do Iránu, Chorásánu, Chórezmu a Transoxánie a napokon do Perzského zálivu a Indie (Malabarské pobrežie). Práve v týchto komunitách sa veľmi dávno v histórii vytvorila trieda obchodníkov a remeselníkov, verných obchodnému duchu a starým technickým a obchodným metódam semitského Východu. Na niektorých miestach boli tieto komunity početnejšie a aktívnejšie. No tieto jadrá judaizmu neboli vždy dobre prepojené, a to kvôli rozdeleniu medzi barbarským (vtedy kresťanským) Západom, byzantskou oblasťou a sásánovskou oblasťou. Rabínizmus, ktorý sa v rámci moslimskej oblasti stal oficiálnym, spojil jadrá judaizmu od Východu na Západ: rabínska centralizácia a obchodné vzťahy, vyplývajúce z hybných síl abbásovskej Mezopotámie, išli ruka v ruke. Tieto vzťahy pokračovali aj za hranicami moslimského sveta, a to prostredníctvom väzieb so vzdialenými komunitami Eurázie.

Až do moslimskej éry boli kresťanskí Sýrčania (predovšetkým Sýrčania a Peržania) pánmi obchodu medzi Východom a Západom. Ich obchod bol tiež založený na pásme nestoriánskych a jakobínskych komunít. Po vylúčení z námornej oblasti si zachovali svoj význam v kontinentálnych vzťahoch v Egypte, Sýrii, Mezopotámii, Iráne, Arménsku a Strednej Ázii, pričom ekonomickú úlohu zohrávali kláštory a pútnické miesta.

Na všetkých hraniciach moslimského sveta bola preto veľká časť obchodu v rukách Židov a ich obchodných domov, vrátane obchodu s otrokmi a všetkých súvisiacich aktivít: výrobou eunuchov, výučbou a vzdelávaním otrokov, obchodu s valutami a bankovníctvom. Najkrajšie ženy smerovali do háremov: uniesli ich vo veľmi mladom veku a absolvovali rozsiahle školenia, najmä v hudbe a žalmovom speve, no nie len v nich. Niekoľko miest vrátane Verdenu sa špecializovalo na kastráciu chlapcov a mužov. Skutočnosť, že ju vykonávali najmä Židia, vyplývala z ich povesti lekárskych znalostí založených na starogréckej medicíne, obohatených o príspevky z iránskych a indických škôl. Nestoriánski „polyhistori“ (lekári a učenci) zohrávali ústrednú úlohu v „preklade poznania“, teda starovekého poznania do nového arabizovaného sveta. Dvojité lekárske a filozofické vedomosti (najmä Aristotelove diela) nasledovali rovnaký okruh. Od Grécka po Sýriu sa prekladali do sýrčiny, aramejčiny a arabčiny, následne sa preniesli do hlavných centier Bagdadu, Káhiry a Córdoby, kde ich španielski Židia preložili do latinčiny. Odtiaľ sa dostali do centier kresťanského Západu, najmä do Toleda.

Arabskí dobyvatelia premenili tento kmeňový islam na kalifálny islam: politický systém rozsiahlej nadvlády a plienenia. Nielen, že sa zmocnili zlata porazených (poklady sásánovských panovníkov, sýrske a egyptské kostoly, systematické vykopávky hrobiek faraónov), ale privlastnili si aj vedomosti týchto starovekých, aramejsky hovoriacich usadlých civilizácií, poprípade toho, čo z nich zostalo po prvom pustošivom období dobývania. A práve na rozhraní Východu a Západu, v starovekej španielskej krajine, stratili tieto „materské“ civilizácie svoj lesk a zanikli.

Al-Andalus nebola znamenitá civilizácia oslavovaná v dnešných francúzskych učebniciach dejepisu pre piatakov. Je to labutia pieseň tejto veľkej pokresťančenej civilizácie, ktorá prevzala grécke a indické vedomosti a odovzdala ich v jazyku dobyvateľov, než zmizla v pieskoch púšte a histórie.

Na islamizovanom Východe stále prežíva niekoľko kresťanských komunít, ktoré hrdinsky udržiavajú ústne štruktúry, prostredníctvom ktorých sa viera a evanjeliá odovzdávali napriek ranám osudu v priebehu storočí a neustáleho prenasledovania zo strany islamu.


Prevzaté z https://www.thepostil.com/the-slave-trade-an-islamic-invention/

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára