Jedným z najčastejších tvrdení moslimov o islame je, že je to úplný spôsob života.
Samozrejme, za týmto predpokladom je, že islam ako úplný
spôsob života je nadradený všetkým ostatným náboženstvám, lebo tieto náboženstvá
nepredpisujú a neopisujú úplný spôsob života. Samozrejme, na toto tvrdenie
by sa dalo reagovať tým, že by sa ukázalo, že islam v skutočnosti nie je v mnohých
ohľadoch úplný; myslím si však, že problém tohto prístupu spočíva v tom, že
nespochybňuje problematický predpoklad, a to, že úplný spôsob života je lepší spôsob
života, alebo ešte horšie, že úplný spôsob života je bohom podnietený spôsob života.
Tento krátky článok sa pokúsi ukázať, že to, čo moslimovia stanovujú ako nespochybniteľný
predpoklad, je v skutočnosti veľmi diskutabilné.
Predpoklad č. 1: Ak
je spôsob života úplný, potom je podnietený bohom.
Podľa tohto predpokladu je úplnosť spôsobu života
dostatočnou podmienkou na to, aby bolo niečo božsky podnietené. Zvážte nasledovné
argumenty, ktoré dokazujú, že tento predpoklad je mylný.
Argument č. 1: Schizofrenici môžu mať komplexnú bludnú sieť
presvedčení a zvykov (spôsob života), ale nikto by určite nechcel tvrdiť,
že schizofrenický spôsob života je podnietený bohom. Komplexnosť či úplnosť nie
sú synonymom božského vnuknutia. Úplný spôsob života nie je dostatočnou
podmienkou na to, aby bol podnietený bohom.
Argument č. 2: Z čisto akademického záujmu by sa niekto
mohol pozrieť na každý aspekt života zahrnutého do islamu. Potom by sme mohli vyvinúť
alternatívne formy každého aspektu a tým vytvoriť teoreticky úplný spôsob
života (za predpokladu, že islam je skutočne úplný spôsob života). Lenže hoci
by alternatívny spôsob života bol úplný, zjavne by bol podnietený človekom. Opäť
platí, že úplný spôsob života nie je dostatočnou podmienkou na to, aby bol podnietený
bohom.
Predpoklad č. 2: Samotný
pojem božského podnietenia zahŕňa pojem úplného spôsobu života.
Podľa tohto predpokladu pojem božského podnietenia logicky zahŕňa,
alebo analyticky zahŕňa, pojem úplného spôsobu života. Zvážme nasledovný
argument proti tomuto predpokladu.
Argument č. 3: Ak „úplný“ znamená „majúci všetky zložky nevyhnutné
pre fungovanie“, potom by niekto mohol celkom oprávnene tvrdiť, že jeho auto je
úplné, ale určite nie je podnietené bohom – napriek tomu, čo tvrdia výrobcovia áut.
Iba ak by sa pod pojmom úplný spôsob života v skutočnosti myslelo, že ide o dokonalý
spôsob života (nech už to znamená čokoľvek), vznikla by možnosť božského
podnietenia, pretože by sa dalo tvrdiť, že dokonalá entita môže vzniknúť iba z božstva.
Vyzývam moslimov, aby popracovali na tomto prístupe, pretože by sa im mohol
vyplatiť viac než snaha vytlačiť z úplnosti znak božského podnietenia. Ide
tu však o to, že je jasné, že úplnosť logicky neznamená ani nezahrňuje
božské podnietenie z definície.
Predpoklad č. 3: Ak
spôsob života nie je úplný, potom nie je podnietený bohom.
Podľa tohto predpokladu nie je úplnosť spôsobu života
dostatočnou, ale nevyhnutnou podmienkou na to, aby bol podnietený bohom. Zvážme
nasledovný argument, ktorý ukazuje, že aj tento predpoklad je mylný.
Argument č. 4: Predpoklad číslo 3 hovorí, že božské vlastnosti
musia byť vo všetkom, čo božstvo stvorí. Hovorí, že keďže boh je úplný, spôsob
života ustanovený bohom musí byť úplný. To je absurdné! Všetko, čo stvoril boh,
je podmienené, teda závislé a neúplné. Za predpokladu, že Alláh ustanovil islam
ako spôsob života, by tento spôsob života musel byť nevyhnutne neúplný. Len
Alláhov spôsob života (ako ho žije alebo prežíva Alláh) by bol úplný
v božskom zmysle – mal by znak božskosti. Moslimovia by určite netvrdili,
že život v islamskej krajine odráža Alláhov život v nebi. To by musel
byť širk (modloslužobníctvo, pridružovanie druhých ku Alláhovi – pozn. prekl.) podmienkou
tavhídu (jedinosti boha – pozn. prekl.) – čo je vskutku zaujímavé!
Pointa je, že úplnosť nie je synonymom božského podnietenia!
Ak je islam úplný spôsob života, neexistuje dôkaz, že s ním mal boh niečo do
činenia!
Prevzaté z https://www.answering-islam.org/Assumptions/completeway.htm
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára