štvrtok 20. júla 2023

Podnieti nenávisť a teror, keď moslimom povieme, ako sa majú správať?

 


Raymond Ibrahim

Vyvoláva rozhodný postoj voči islamu hnev, odpor a násilie zo strany moslimov? A naopak, získajú pochlebovanie a ústupky moslimom ich uznanie, rešpekt a spoluprácu?

Až priveľa ľudí na Západe je presvedčených, že odpoveď na obe tieto otázky je dôrazné áno.

Napríklad, siedmeho decembra 2020 v Berlíne Helge Lindh zo Sociálnodemokratickej strany v prejave v Bundestagu, nemeckom spolkovom parlamente, odsúdil to, čo označil ako „islamofóbiu“ a zdôraznil, že Nemci sa musia snažiť „pochopiť moslimov namiesto toho, aby sa ich snažili zmeniť... Nehovorme moslimom, čo je moderný islam.“

Väčšina jeho sťažností mierila na stranu Alternatíva pre Nemecko (AfD), ktorá nielen, že zastáva rozhodný postoj proti moslimskej imigrácii, ale najala si ma, aby som rečnil o islame – a oznámila to len pár dní pred Lindhovým vystúpením (video v nemčine tu).

V jednej chvíli sociálny demokrat povedal: „Ak moslimom povieme, čo od nich očakávame a ako sa majú správať, ponížime ich a zožneme nenávisť.“

Je to pravda? Nie, práve naopak.

Zoberme si zabudnuté lekcie z (veľmi skreslenej) koloniálnej éry, keď európske národy ovládali a kontrolovali veľkú časť moslimského sveta. Po 1200 rokoch džihádov, ktoré natrvalo dobyli asi tri štvrtiny kresťanského sveta a terorizovali zvyšok, sa Európe v priebehu 19. a začiatkom 20. storočia podarilo vojensky zatieniť a v podstate zneistiť islam.

Moslimovia neboli rozhorčení a neobracali sa horlivejšie k džihádu, ale spochybňovali nadradenú silu islamu; po prvý krát v dejinách moslimovia pozerali na Západ s úctou a rešpektom. Výsledkom bolo pozápadnenie a sekularizácia.

Koniec koncov, jedna vec bola dodržiavať šaríu a džihád, keď islam dobýval a podroboval si nemoslimov, ako to robil viac než tisícročie. Celkom inou vecou bolo, aby moslimovia zostali presvedčení o islamskom spôsobe života, keď opovrhovaní neveriaci s veľkou ľahkosťou dobývali a podrobovali si krajiny islamu – predvádzali svoje vynikajúce zbrane a techniku, nehovoriac o všetkých ostatných výhodách západnej civilizácie.

Ako to vyjadril dobový historik, „Napoleonova invázia oboznámila vzdelaných Egypťanov s myšlienkami Francúzskej revolúcie,“ čo „v nich vyvolalo nepríjemný pocit, že 'umma' (islamské spoločenstvo) nie je taká dokonalá a silná, ako si predstavovali. Táto neistota bola základom nových myšlienok a koncepcií.“

Po prvý krát po viac ako tisícročí tak moslimovia začali napodobňovať Západ vo všetkom, od politiky a vládnutia až po každodenné obliekanie a etiketu. Počas koloniálnej éry a do polovice dvadsiateho storočia boli všetky typicky islamské veci – ako napríklad islamskí duchovní, ženský „hidžáb“ a saláfitská brada – moslimami čoraz viac vnímané ako prežitky zaostalej doby, ktorým sa treba vyhýbať. Mnohí „moslimovia“ boli moslimami iba podľa mena. Ako hovorí staré príslovie, „Ak ich nemôžeš poraziť, pridaj sa ku nim.“

Stačí sa obrátiť na históriu Turecka, aby sme si uvedomili túto zabudnutú kapitolu masového napodobňovania Západu. Pred koloniálnou érou bolo Turecko po stáročia džihádistickým štátom moslimského sveta v pravom slova zmysle (najprv za vlády seldžuckej, potom osmanskej dynastie). Viedlo džihád proti Európe, pričom na celé stáročia pohltilo veľkú časť Balkánu a presadzovalo šaríu.

Lenže po prudkom vzostupe Západu sa Turecko ani zďaleka nepridŕžalo islamu, ale odpadlo od neho, až na svoj názov. Zrušilo Osmanskú ríšu, posledný kalifát islamského sveta, a zrieklo sa svojej islamskej identity a dedičstva – dokonca zavrhlo kedysi posvätné arabské písmo a nahradilo ho latinkou, aby sa stalo viac európskym. Turecko sa z vlajkonosiča islamu a stelesnenia džihádu po dobu približne päťsto rokov stalo pravdepodobne najviac pozápadneným moslimským štátom na svete.

Podobne, všetky ľudové arabské nacionalistické hnutia, ktoré sa objavili v dvadsiatom storočí, boli výrazne sekulárne a pozápadnené, určite v porovnaní s náboženskou rétorikou prevládajúcou v skorších dobách. Ešte v polovici 60-tych rokov minulého storočia egyptský prezident Džamál Abd an-Násir v egyptskej štátnej televízii pred preplneným hľadiskom zosmiešňoval myšlienku, že ženy by mali nosiť hidžáb – a to so všeobecným smiechom a súhlasom. (V 60-tych rokov minulého storočia nosilo hidžáb len zopár Egypťaniek; dnes sa v Egypte zahaľuje väčšina žien.)

Netreba ani hovoriť, že európske mocnosti, ktoré ovládali moslimské krajiny, zaujali k islamu omnoho tvrdší a priamočiarejší prístup, než by si ktorýkoľvek súčasný západný štát vôbec dokázal predstaviť; a napriek tomu hlavný prúd moslimov, zďaleka nie „ponížený“ či „rozhorčený“, nasledoval ich príklad.

Práve vtedy, keď sa Západ začal riadiť radami, na ktorých nemecký politik Lindh a mnohí jemu podobní trvajú a ktoré sú kľúčom k „získaniu moslimských sŕdc a myslí“ – teda plazením sa, obviňovaním Západu zo všetkého a chválením islamu – sa moslimovia začali obracať ku šaríi a džihádu.

Nie je náhoda, že návrat „islamského fundamentalizmu“, ako ho nazývali v 70-tych rokoch minulého storočia, nasledoval v tesnom závese za kultúrnou revolúciou, ktorá koncom 60-tych rokov zachvátila Západ. Táto nová kultúra sexuálnej neviazanosti, morálneho relativizmu, bezbožnosti a nenávisti voči Západu podnietila moslimov, ktorí kedysi obdivovali a napodobňovali Západ, keď sa ešte vyznačoval morálnou zdržanlivosťou, reagovať s opovrhnutím. Ďalší aspekt 60-tych rokov – hyperkritika Západu a jeho hodnôt ľavicovými západnými intelektuálmi – situáciu ešte zhoršil. Názor moslimov na Západ sa rýchlo zhoršil a stali sa nepriateľským.

Západ si v ére západnej moci a sebavedomia získal rešpekt moslimov. Ale v 70-tych rokoch západní intelektuáli tlačili moslimov, ktorí kedysi hľadeli na Západ, späť k islamu. Vezmime si len oblasť historických štúdií: Západná civilizácia je teraz vykresľovaná ako hlavná príčina všetkých problémov sveta. Islamská civilizácia je teraz vykresľovaná ako ďalšia ušľachtilá obeť kresťanského drancovania. Objektívna história vzťahu medzi islamom a Západom bola postavená na hlavu.

Podobne ako Lindh, aj západní akademici a intelektuáli sa dnes snažia chváliť moslimské úspechy aj tam, kde žiadne nie sú – ako keď Barack Obama nariadil NASA, aby moslimovia „mali dobrý pocit zo svojho historického prínosu k vede.“ Takého sebakritické a pochlebovačné správanie si moslimov ani zďaleka nezískalo, ale prirodzene u nich vyvolalo ešte väčší odpor – a naďalej vyvoláva.

Keď bol Západ sebavedomý a hrdý na svoje dedičstvo, priťahoval moslimov k tomu, aby ho napodobňovali – dokonca aj vtedy, keď im vládol v ich vlastných krajinách. Teraz, keď sa večne ospravedlňuje za svoje „hriechy“ a démonizuje vlastné dedičstvo, pričom propaguje hedonizmus a celkovo nečestný životný štýl, nedokáže zabrániť ani tomu, aby ho čoraz znechutenejší moslimovia napádali na jeho vlastnom území. Nemecko, kde politici ako Lindh trvajú na tom, že „ak moslimom povieme, čo od nich očakávame a ako sa majú správať, ponížime ich a zožneme nenávisť,“ to dokonalo stelesňuje.

Skrátka, ako raz povedal Usáma bin Ládin, „Keď ľudia vidia silného a slabého koňa, od prírody sa im páči ten silný.“ Sebavedomie, asertivita a sila sú príťažlivejšie a vyvolávajú obdiv a napodobňovanie – najmä medzi ľuďmi odchovanými na primitívnych predstavách o tom, že ten, kto má moc, určuje, čo je správne, čo bolo dlho hlavnou myšlienkou islamu – zatiaľ čo plachosť, slabosť a rozpoltenosť vyvolávajú u tých istých ľudí opovrhnutie.


Prevzaté z https://www.raymondibrahim.com/2021/01/14/does-telling-muslims-how-to-behave-prompt-hatred-and-terror/

 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára