streda 12. apríla 2023

Rakúske mešity pracujú proti integrácii moslimov


Soeren Kern

Podľa novej správy o mešitách a islamských združeniach v rakúskom hlavnom meste viedenské mešity podporujú islamský separatizmus a aktívne bránia integrácii moslimovo do rakúskej spoločnosti. Podrobná investigatívna štúdia tiež odhaľuje, že zahraničné vlády majú naďalej obrovský vplyv na praktizovanie islamu v Rakúsku, hoci takzvaný zákon o islame takéto zasahovanie zakazuje.

Výskum, ktorý poskytuje dôkazy o aktívnej podpore džihádistických a islamistických organizácií v niekoľkých najvýznamnejších a najvplyvnejších mešitách v Rakúsku, objasňuje vážnosť výzvy, ktorú predstavuje prenikanie politického islamu do mešít v krajine. Správa slúži ako dôležitý varovný signál pre Rakúsko a ďalšie západné krajiny zápasiace s integráciou moslimských menšín.

Stotrinásť stranovú správu – „Mešity vo Viedni“ (Moscheen in Wien) – zverejnil 23. februára Rakúsky integračný fond (Österreichischer Integrationsfonds, ÖIF), agentúra, ktorej úlohou je integrovať imigrantov do rakúskej spoločnosti. Štúdia hodnotila náhodne vybrané piatkové kázne (chutba; pozri tiež tu – pozn. prekl.) v 14 najreprezentatívnejších viedenských mešitách s cieľom zistiť, či podporujú alebo odrádzajú od integrácie moslimov.

Štúdia odhaľuje, že turecké mešity sú spoločne najväčšou prekážkou integrácie moslimov do rakúskej spoločnosti. Väčšina tureckých mešít „zastáva negatívny názor na sociálnu integráciu svojich členov“, uvádza sa v správe, ktorá dodáva, že to má veľký význam pre proces integrácie, „lebo etnickí Turci tvoria najväčšiu podskupinu moslimov v Rakúsku.“ Nie náhodou sa turecká vláda naďalej snaží rozšíriť svoj vplyv na praktizovanie islamu v Rakúsku.

Takmer všetky sunnitské moslimské mešity v Rakúsku patria do Islamskej náboženskej komunity v Rakúsku (Islamischen Glaubensgemeinschaft in Österreich, IGGÖ), štátom uznanej moslimskej zastrešujúcej skupiny, ktorá zastupuje viac než 250 mešít v krajine. IGGÖ je fakticky kontrolovaná vládou tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana. Súčasný prezident IGGÖ, Ümit Vural narodený v Turecku, je úzko spojený s tureckým nacionalistickým hnutím Milli Görüş a muftí IGGÖ, Mustafa Mullaoglu narodený v Turecku, je napojený na Moslimské bratstvo. Podľa odborníka na islamizmus Lorenza Vidina IGGÖ zohráva „ústrednú úlohu“ v šírení ideológie Moslimského bratstva. Naša redakcia požiadala IGGÖ o komentár ku správe, ale nedostala žiadnu odpoveď.

Hlavný autor správy, historik Heiko Heinisch, našej redakcii povedal, že „spolu s hnutím Milli Görüş, ATIB (Turecko-islamská únia pre kultúrnu a sociálnu spoluprácu v Rakúsku, ktorá je súčasťou tureckého vládneho Riaditeľstva pre náboženské záležitosti, známeho ako Dijanet) a Moslimským bratstvom pôsobia v Rakúsku traja hlavní hráči medzinárodného islamizmu.“ Dodal, že „naša správa ukazuje, že títo hlavní hráči čiastočne aktívne pôsobia proti integrácii moslimov do spoločnosti.“

Najproblematickejšou viedenskou mešitou je podľa správy neslávne známa mešita Islamskej asociácie Rakúska (Islamische Vereinigung Österreich, IVÖ), všeobecne známou ako mešita Al-Hidaja, ktorú kontroluje IGGÖ, a teda aj Moslimské bratstvo. Všetky hodnotené kázne z tejto mešity boli zaradené do kategórie „extrémistické“. IVÖ „zásadne odmieta Rakúsko a rakúsku spoločnosť, jej hodnoty, zákony a ústavu,“ uvádza sa v správe.

IVÖ, mešita, kde sa hovorí po arabsky, má dlhú históriu oslavovania džihádu a mučeníctva a snahy o vytvorenie paralelnej spoločnosti v rozpore s rakúskym liberálno-demokratickým poriadkom. Imám mešity IVÖ, 53-ročný Ibrahim al-Demerdaš narodený v Egypte, je známy svojou podporou Moslimského bratstva a palestínskej teroristickej organizácie Hamas. Je obviňovaný z radikalizácie „novej generácie“ mladých moslimov v základných doktrínach, praktikách a taktikách politického islamu. Redakcia požiadala IVÖ o komentár, ale nedostala žiadnu odpoveď.

Ďalšou podvratnou mešitou je Islamské centrum Imáma Alího (Islamischen Zentrum Imam Ali, IZIA), ktoré úzko spolupracuje s Islamským centrom v Hamburgu (Islamischen Zentrum Hamburg, IZH), ktoré nemeckí spravodajskí dôstojníci opisujú ako popredné „propagandistické centrum“ Islamskej republiky Irán v Európe. Obe mešity sú známe pre šírenie protizápadnej, antisemitskej a protiizraelskej extrémistickej ideológie.

Pozitívnejšie je, že kázne prednášané v Islamskom centre vo Viedni (Islamisches Zentrum Wien), kde sa hovorí po arabsky, sú označované ako „svetoobčianske“ a „otvorené integrácii“. Mešitu, najväčšiu a najstaršiu vo Viedni, postavila koncom 70-tych rokov minulého storočia Saudská Arábia a v súčasnosti ju spoločne kontrolujú Saudská Arábia, Katar a Malajzia. „Táto mešita“, uvádza správa, „boduje vo všetkých kategóriách ako najviac prodemokratická, najotvorenejšia a najtolerantnejšia.“

Podľa správy sa žiadna zo skúmaných mešít – ktoré slúžia moslimom z Albánska, Bosny, Iránu, Saudskej Arábie a Turecka – otvorene nestotožňuje s rakúskou spoločnosťou. Až na pár výnimiek nie sú podľa štúdie kázne vo viedenských mešitách dostupné v nemčine a celá jedna tretina hodnotených mešít podporuje etnickú a náboženskú segregáciu. Mnohé z mešít propagujú dichotomický svetonázor, ktorý sa stavia proti ideologickému a náboženskému pluralizmu a nemoslimov označuje za nepriateľov islamu. Taktiež sa zdá, že sú priamo alebo nepriamo kontrolované zahraničnými vládami.

Úradníci neboli so závermi štúdie spokojní. Zástupca primátora Viedne Dominik Nepp povedal, že správa ukázala, že „mnohí moslimovia stále nevidia dôvod prispôsobiť sa našim spoločenským hodnotám“ a predpovedal, že „upevnenie už existujúcej paralelnej spoločnosti je preto nevyhnutné.“ Členka mestskej rady Viedne Caroline Hungerländerová opísala výsledky štúdie ako „šokujúce“ a upozornila, že vedenie mesta „musí konečne uznať, že Viedeň má zjavný problém s politickým islamom.“

Nová štúdia nadväzuje na prelomovú správu ÖIF z októbra 2017 – „Úloha mešity v integračnom procese“ (Die Rolle der Moschee im Integrationsprozess) – ktorú si objednal vtedajší rakúsky minister pre integráciu a zahraničné veci Sebastian Kurz a ktorá bola verejnosti predstavená za veľkého záujmu médií. V tejto správe sa zistilo, že mešity v Rakúsku bežne propagujú islamský šovinizmus tým, že okrem iných moslimských dogiem učia, že právo šaría je nadradené rakúskemu právu a že rakúsky liberálno-demokratický poriadok je podriadený islamu.

Heinisch, hlavný autor oboch správ, našej redakcii povedal, že hoci nová štúdia poskytuje „len stručný prehľad“ o stovkách mešít v Rakúsku, „naše výsledky sú viac-menej reprezentatívne pre celé Rakúsko, pretože sme sa zamerali predovšetkým na veľké mešity hlavných islamských federácií.“ Tieto federácie, povedal, „sú zastúpené svojimi pridruženými mešitami po celom Rakúsku a musíme predpokladať, že podobné kázne sa v týchto mešitách konajú všade.“ Heinisch dodal, že „zámerne sme neskúmali malé saláfistické mešity, lebo by negatívne skreslili výsledky.“

Celkovo správa odhaľuje, že reformy storočného rakúskeho zákona o islame (Islamgesetz), upravujúceho postavenie moslimov v krajine, zrejme nepomohli podporiť „islam s rakúskym charakterom.“ Cieľom zmien vyhlásených vo februári 2015 je zabrániť rastu paralelnej islamskej spoločnosti v Rakúsku prostredníctvom regulácie mešít a odbornej prípravy imámov, ktorí teraz musia ovládať nemecký jazyk.

Cieľom paragrafu 6.2 zákona je obmedziť náboženský a politický vplyv zahraničných vlád na rakúsku moslimskú komunitu prostredníctvom zákazu financovania mešít v Rakúsku zo zahraničia. V paragrafe 4.2 sa uvádza, že moslimské organizácie „musia mať pozitívny vzťah ku spoločnosti a štátu“, čo je podľa vlády formulácia, ktorá jasne hovorí, že rakúske občianske právo má prednosť pred právom šaría. Z novej správy vyplýva, že osem rokov po nadobudnutí platnosti zákon o islame stále nemá zamýšľaný účinok.


Prevzaté z https://islamism.news/2023/03/23/austrias-mosques-work-against-muslim-integration/

 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára