pondelok 27. marca 2023

Otroctvo hinduistov za vlády islamu v Indii

 


Monidipa Bose Dey

Po získaní nezávislosti sa indickí néhrúovskí akademici v snahe zaviesť západnú teologickú ideológiu sekularizmu v oblasti indickej histórie zamerali na velebenie cudzích moslimských votrelcov a prikrášľovanie ich zverstiev voči indickým kráľom, poddaným a ich svätyniam. V tomto úsilí pohodlne prehliadli jednu dôležitú kapitolu: otroctvo hinduistov za vlády moslimov. Je síce pravda, že otroctvo v Indii nezaviedli cudzí moslimskí votrelci a existovalo v Indii už v období pred naším letopočtom, ale historicky sa tento systém inštitucionalizoval a zmenil na nesmierne výnosný biznis počas moslimskej vlády, ktorá sa zamerala na rozšírenie otroctva na obchodné aj politické účely.

Predtým malo otroctvo v starovekej Indii humanistický charakter a otroci neboli vnímaní ako tovar, z ktorého sa dá predajom dosiahnuť zisk, čo bol hlavný dôvod, prečo cudzinci ako Megasthenes, vedomí si osudu otrokov v západných krajinách, nevideli v Indii žiadnych otrokov a vyhlásili, že všetci Indovia sú slobodní (Megasthenés, Indika, citované v Om Prakash, „Religion and society in Ancient India,“ 1985, s. 140).

Hoci západný svet už od staroveku otroctvo dobre poznal, bol to práve islam, kto začal obchodovať s otrokmi a rozšíril ho do obrovských rozmerov, vďaka čomu fungoval za účelom zisku ako ktorákoľvek iná obchodná činnosť. Prorok Mohamed pokračoval v prevládajúcom zvyku pohanských Arabov držania otrokov a podľa jeho prvého ortodoxného životopisca Ibn Isháka vytvoril precedens, keď predal zopár zajatých židovských žien a detí z Mediny výmenou za kone a zbrane v Egypte (The Life of Muhammad: A translation of Ibn Ishaq's Sirat Rasul Allah od A. Guillaumea, 1987, s. 466). Korán tiež výslovne dovoľuje moslimom získavať otrokov prostredníctvom výbojov.

Otroctvo a formovanie ríše sa zvlášť dobre spájalo s iktou (pozemkom udeľovaným za vojenské zásluhy – pozn. prekl.) a práve v tomto kontexte islamskej expanzie sa neskôr bežne vyskytovalo elitné otroctvo. V trinástom storočí sa stalo prevládajúcim systémom v severnej Indii a v štrnástom storočí si udržalo značný význam. Otroctvo bolo v Bengálsku v pätnástom storočí stále živé, zatiaľ čo po tomto období sa presunulo do Dekánu, kde pretrvalo až do sedemnásteho storočia. V menšej miere pretrvávalo v mogulských provinciách počas celého sedemnásteho storočia a v osemnástom storočí sa opäť výrazne oživilo za vlády Afgancov v severnej Indii.

– Al Hind, André Wink (Al-Hind: The Making of the Indo-Islamic World, zv. 1, s. 14-15)

O pohybe obchodníkov, učencov, náboženských postáv a votrelcov medzi Indiou a strednou Áziou a o tom, ako vytvorili ekonomické a kultúrne väzby medzi severnou Indiou a strednou Áziou, sa viedlo mnoho diskusií. Jedna skupina ľudí sa však medzi vyššie uvedenými skupinami vôbec nespomína a nehovorí sa o nej, hoci je najdôležitejšou súčasťou prepravy ľudí ako trhového tovaru cez hranice. Išlo o hinduistických otrokov, ktorí tvorili dôležitú súčasť stredovekých trhov v strednej Ázii a v snahách o vybudovanie ríše, ktoré vyvíjali zahraniční moslimskí votrelci, Dillíjsky sultanát a Tímúrovské (mogulské) dynastie.

Počas invázie Muhammada al-Kásima bolo vždy zotročených mnoho žien a detí. Pramene uvádzajú, že teraz sa v povinnom súlade s náboženským právom „jedna pätina otrokov a koristi“ vyčlenila pre kalifovu pokladnicu a vyslala do Iraku a Sýrie. Zvyšok sa rozptýlil medzi armádu islamu. V meste Rúr bolo do otroctva odvlečených 60 000 náhodných zajatcov. V Brahamanabáde bolo údajne odvlečených 30 000 otrokov. V Multáne 6000. Nájazdy na chytanie otrokov pokračovali počas celého neskorého Umajjovského obdobia v Sindhe, ale aj oveľa ďalej v Hinde, až po Udždžain a Málvu. Abbásovskí miestodržitelia podnikali nájazdy do Pandžábu, kde pochytali mnoho zajatcov a otrokov.

– Al Hind, André Wink (Al-Hind: the Making of the Indo-Islamic World, zv. 1, s. 172-173)

Vzhľadom na to, že hinduisti boli v moslimskej spoločnosti označovaní za káfirov, teda neveriacich, boli hinduisti na trhoch s otrokmi v strednej Ázii v ranom novoveku mimoriadne žiadaní, spolu s Európanmi, šiitskymi Iráncami a zoroastercami. Dopyt po hinduistoch z Indie na stredoázijských trhoch bol taký veľký, že moslimskí vládcovia v Indii poskytli hinduistom postavenie „dhimmí“ (chránených) z dôvodu účelnosti (niečoho, čo je ziskové alebo výhodné, hoci nie morálne správne).

Prítomnosť hinduistických otrokov v stredovekej a rano-novovekej strednej Ázii sa v rámci indickej histórie prehliadala a venovalo sa jej málo pozornosti. Napríklad, Bucharanská waqfnama (1326; waqfnama – listina alebo dokument uvádzajúci zámer prispieť majetkom alebo pozemkom na charitatívne účely – pozn. prekl.) viackrát uvádza prítomnosť hinduistických otrokov, kým ďalší podobný dokument (1489) z archívu Šejcha Chwadžá Ahrára hovorí o hinduistických otrokoch pracujúcich ako remeselníci a pracovníci na farmách. Existujú aj zmienky o hinduistických otrokoch medzi turkickými pastierskymi skupinami, ktoré sú zdokumentované v historických záznamoch o vojnovom víťazstve uzbeckého vládcu Šejbáního Chána nad Tanišom Sultánom.

Hinduisti boli vo veľkom počte odvážaní na stredoázijský trh s otrokmi rôznymi spôsobmi. Ako sa uvádza v rôznych obchodných záznamoch, mnoho otrokov prepravovali karavánoví obchodníci, ktorí ich kupovali priamo ako otrokov alebo ich dostávali výmenou za iný tovar (napríklad kone). Ako zdokumentoval portugalský jezuitský misionár otec Antonio Monserrate (1581), pandžábsky kmeň Gacharov vymieňal hinduistických otrokov za stredoázijské kone tak často, že vzniklo príslovie „otroci z Indie a kone z Partie“.

Stredoázijské trhy s otrokmi zaznamenali prudký nárast počtu hinduistických otrokov po porážke Šáha Džahána v Balchu (1646-47), po ktorej bolo mnoho hinduistických vojakov v porazenej tímúrovskej armáde odvlečených ako otroci do Samarkandu, Turkestanu a Taškentu. Bolo ich toľko veľa, že 33-ročný hinduistický otrok, za ktorého by sa v Samarkande v roku 1589 bežne platilo 225 tanga, mal po porážke tímúrovcov v roku 1647 cenu len 84 tanga.

V ojedinelých prípadoch moslimskí vládcovia v Indii často posielali do strednej Ázie ako dary (otrokov) aj kvalifikovaných hinduistických remeselníkov. Badr al-Dín Kašmírí napríklad zdokumentoval, že Akbar daroval bucharanskému panovníkovi Abd Alláh Chánovi II. štyroch hinduistických murárov. Šáh Džahán údajne poslal 100 hinduistických otrokov aj aštarchanovským vládcom imámovi Kulimu Chánovi a Nadírovi Muhammadovi. Hinduistickí cestovatelia a obchodníci boli cestou do strednej Ázie často unesení a násilne predaní ako otroci a existujú historické správy o stovkách takýchto hinduistických rodín, ktoré boli nútené k otrockej práci (S. Gopal, Indians in Central Asia – 16th and 17th centuries, Proceedings of the Indian History Congress, s. 17-18). O takýchto hinduistických otrokoch písal aj Babúr, ktorý vo svojich záznamoch spomína, že videl 200 až 300 hinduistických rodín nútených žiť ako otroci v Afganistane, kde za živili chytaním vtákov (Babur-nama: Memoirs of Babur, preložila Annette Beveridge, s. 225).

Medzi rôznymi faktormi, ktoré viedli k takému prudkému nárastu obchodu s hinduistickými otrokmi na stredoázijských trhoch počas moslimskej nadvlády v Indii, boli dva najdôležitejšie faktory neustále vojny a daňová politika moslimských vládcov. Počas raných arabských invázií do Sindhu (začiatkom 8. storočia) historické záznamy uvádzajú, že armády Muhammada Kásima odvliekli tisíce hinduistov ako otrokov. Tento systém brania hinduistických zajatcov ako otrokov sa ešte viac rozšíril počas neskorších turko-afganských invázií na Indický subkontinent.

Podľa Tarich-i Firišta v roku 1014, po dobytí mesta Thanesar, „armáda islamu (Ghaznavidská armáda) priviedla do Ghazny asi 200 000 zajatcov a množstvo bohatstva, takže hlavné mesto vyzeralo ako indické mesto, pričom žiadny vojak v tábore nebol bez majetku alebo bez mnohých otrokov.“ O niekoľko desaťročí neskôr ďalší ghaznavský panovník, sultán Ibrahim, vyplienil Multán a vzal so sebou do Ghazny 100 000 hinduistických zajatcov (Muhammad Kásim Firišta, Tarích-i Firišta, s. 27-28, 48-49).

Arabský historik al-Utbí vo svojej knihe Tarich i Jamini z 11. storočia zdokumentoval, že Mahmúd z Ghazny obsadil Péšavár v roku 1001 a zajal asi 100 000 hinduistických mladíkov. V roku 1019, po svojom dvanástom vpáde do Indie, sa Mahmúd opäť vrátil s toľkými hinduistickými otrokmi, že ich trhová hodnota na hlavu sa znížila len na 2-10 dirhamov. Vďaka takýmto nízkym cenám ich húfne prichádzali kupovať obchodníci zo vzdialených miest a čoskoro sa mnohé stredoázijské krajiny, ako Churásán a Irak, zaplnili hinduistickými otrokmi.

Počas vlády Dillíjskeho sultanátu v 12. až 15. storočí sa v nespočetných prameňoch spomína veľký počet hinduistických otrokov, ktorí boli ľahko dostupní za nízke ceny. Podľa názorov odborníkov sa predpokladá, že systém príjmov zavedený Dillíjskym sultanátom bol jedným z hlavných faktorov, ktoré spôsobili taký vysoký nárast počtu hinduistických otrokov. Títo zahraniční vládcovia a im podriadení iktadarovia (správcovia vyššie uvedených pozemkov, v Dillíjskom sultanáte označovaných ako ikta – pozn. prekl.) nariadili svojim armádam, aby násilne uniesli čo najviac hinduistov ako spôsob vymáhania daní (Kidwai, Sultans, Eunuch and Domestics, s. 87).

Práve Aláuddín Chaldží počas svojej vlády inštitucionalizoval systém nútených únosov a zotročovania hinduistov, ktorí nezaplatili dane (Baraní, Tárích-i Fírúz Šáhí, editoval Sajjid Ahmad Chán, s. 57-59, 382). Táto politika zotročovania hinduistov za dane pokračovala aj v Mogulskej ére a za vlády Šáha Džahána sa zhoršila, ako zaznamenali Manucci a Manrique (K.S. Lal, Slavery in India – Muslim Slave System in India, s. 58).

Moslimskí vládcovia tiež zvyšovali počet svojich hinduistických otrokov, keď v rámci rozširovania svojho kráľovstva útočili na iné regióny. Napríklad, Kutbuddín Ajbak počas svojej invázie do Gudžarátu (1197) zotročil asi 20 000 hinduistov a počas svojho nájazdu na Kalindžár (1203) zotročil ďalších 50 000 hinduistov.

K.S. Lal vo svojej knihe uvádza, že nútené zotročovanie Indov z nájazdov „nabralo na obrátkach“ za vlády dynastií Chaldžíovcov a Tughlakovcov; a podľa Baraního vlastnil Aláuddín Chaldží približne 50 000 chlapčenských otrokov a ďalších 70 000 bolo nútených vykonávať rôzne architektonické práce, zatiaľ čo Firúz Tughlak vlastnil 180 000 otrokov.

Fatawa-i-Alamgiri, vypracovaná podľa príkazov Aurangzéba (koncom 17. storočia), obsahuje zbierku zákonov (právo šaría založené na Hanafiovskej škole) pre Mogulskú ríšu, ktorá obsahuje aj zákony o otroctve.

Niektoré zákony týkajúce sa otroctva sú (Fatawa-i-Alamgiri, zv. 1-6, Šejch Nizam):

- právo moslimov kupovať a vlastniť otrokov,

- právo moslima mať sex so zajatou otrokyňou, ktorú vlastní, alebo s otrokyňou, ktorú vlastní iný moslim (so súhlasom jej pána), bez toho, aby sa s ňou oženil,

- žiadne dedičské práva pre otrokov,

- na súde nie je prípustné svedectvo žiadnych otrokov,

- otroci potrebujú pred sobášom povolenie svojho pána

- slobodný moslim sa môže oženiť s otrokyňou, ktorú vlastní, ale moslim ženatý s moslimkou sa nesmie oženiť s otrokyňou,

- podmienky, za akých sa otroci môžu čiastočne alebo úplne vyslobodiť.

Zdokumentovaná história núteného zotročovania a obchodu s hinduistickými otrokmi za vlády moslimov je taká rozsiahla téma, že sa nedá obsiahnuť v jednom krátkom článku a aby sme tejto téme a otrokom urobili úplne za dosť, bola by možno lepšou voľbou kniha.

Tento článok sa zaoberá obchodom s otrokmi vo všeobecnosti, aby poskytol stručný pohľad na hrozný systém, ktorý existoval v stredovekej Indii za vlády moslimov, čo je téma, o ktorej sa hovorí len zriedka. Okrem hinduistických mužov prinútených ku zotročeniu boli ešte hroznejšie podmienky hinduistických žien a detí, zajatých týmito moslimskými armádami, lebo sa z nich stali sexuálne otrokyne a predávali sa na trhoch v strednej Ázii, čomu sa budem venovať v samostatnom článku.


Prevzaté z https://www.firstpost.com/opinion/hindu-slavery-under-islamic-dominion-in-india-a-topic-not-discussed-in-history-12209882.html

 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára