Robert M. Kerr
Pokiaľ ide o pôvod islamu, v ľudovej
predstavivosti sa všetko zdá byť jasné. Aby som parafrázoval Ernsta Renana, francúzskeho akademika devätnásteho storočia, islam sa
zrodil „za úplného svetla histórie“. Keď sa však bližšie pozrieme na pramene, objaví
sa zložitejší a mätúcejší obraz.
Platí to najmä v súvislosti s pôvodom islamskej
púte do Kaaby
v Mekke,
Alláhovho „posvätného chrámu“ (al-bajt al-harám) a aktivitami, ktorých sa zúčastňujú
veriaci. (Púť zahŕňa hadždž aj umru – všimnite si, že islamské texty sú nejasné
ohľadom splynutia umry s hadždžom
a toho, kedy k nemu malo dôjsť, pričom sa často predpokladá, že tá
druhá púť vždy zahŕňala chodenie do kruhu okolo Kaaby).
V islamských textoch týkajúcich sa týchto obradov je
často nesúlad v súvislosti s niektorými rituálmi, preto napríklad
slávny hadís, v ktorom Umar vyjadruje
svoju nechuť s vykonávaním istilámu (vítania alebo bozkávania) čierneho
kameňa Kaaby, je dobre známy, rovnako ako aj al-Ghazálího
priznanie, že niektoré rituály hadždžu nemajú zjavný estetický pôžitok či racionálne
vysvetlenie. Často sa tiež stretávame so zmienkami o púti hadždž do Arafátu,
nie do mekkskej Kaaby, ktoré sa zrejme spojili až v neskoršom období.
V Koráne, čo je podľa islamu zjavenie Mohamedovi, najmenej
tri pasáže predpokladajú, že hadždž smeruje k bajtu, ktorý je v jednej
pasáži označený ako Kaaba:
- vo verši 3:97 sa dočítame, že Boh uložil ľudstvu púť ku chrámu
tomuto (hidždž al-bajt);
- vo verši 2:158 sa píše, „kto si plní povinnosť púte ku
Chrámu alebo koná malú púť“ (man hadždža 'l-bajt awi 'tamara) a obsahuje názvy
as-Safá a al-Marwa;
- vo verši 2:196, ktorý začína príkazom „Konajte starostlivo púť
i malú púť kvôli Bohu“, sa ďalej, vo verši 198, nachádza zmienka o Arafáte;
- verše 22:26-29 najprv uvádzajú, že Alláh ukázal Abrahámovi miesto
chrámu, po čom mu prikázal vyzývať ľudí ku konaniu púte, čo zrejme naznačuje, že
objektom hadždžu je práve „chrám“ alebo bajt – verš 28 následne odkazuje na porážku
zvierat, ktoré treba zjesť a podeliť sa oň s chudobnými a verš 29 predpisuje
záverečné obchádzanie „Chrámu starobylého“ (al-bajt al-'atík), po dokončení tafasu
(zvyčajne vykladaného ako rituálne zanedbávanie).
Celkovo vzaté, tieto pasáže naznačujú, že objektom hadždžu
má byť práve bajt a pravdepodobne majú veľa spoločného so všeobecne uznávanou
myšlienkou, že Kaaba bola vždy stredobodom hadždžu. Kaaba je prirovnaná ku
bajtu vo verši 5:97, v ktorom sa píše, že Alláh stvoril Kaabu, al-bajt
al-harám, a vztýčil (kijám) ju pre ľudstvo (al-nás). Tieto pasáže sú dosť nejasné,
aj keď ich berieme ako celok.
Vedecký výskum ukázal, že verše v Koráne, ktoré odkazujú
na Abraháma a bajt, sú adaptáciami židovského a kresťanského midrašu
a vieme, že na Blízkom východe sa v neskorom staroveku nachádzalo
mnoho svätýň spájaných s Abrahámom, kde sa každoročne slávil sviatok v určitom
mesiaci.
Zdá sa teda, že veľká časť koránového materiálu zameraného na
bajt (najmä verše 3:97 a 22:26-29) ako centrum sviatku alebo oslavy (hadždž)
vznikla s odkazom na iné miesto než Kaabu v Mekke a skutočne, kľúčový
výraz hadždž s týmto významom je vypožičaný zo sýrčiny (ktorá si ho zase vypožičala
z hebrejskej biblie). Až neskôr sa začal spájať s Kaabou, ktorá bola
označená za Abrahámov základ.
Materiál, ktorý možno získať z islamských prameňov týkajúcich
sa histórie hadždžu počas obdobia raného islamu – medzi smrťou proroka a Ibn az-Zubajra
– ho zobrazuje ako symbol náboženskej a politickej autority, ale nijako
nenaznačuje, akým spôsobom by mohol byť spojený s Mohamedom alebo
Abrahámom.
Legitímnou otázkou vo svetle dostupných dôkazov alebo ich nedostatku
je, či sa prorok vôbec zúčastnil hadždžu? Pred prorokovou „rozlúčkovou púťou“ (hidždžat al-wadá) nemáme skutočné dôkazy a treba poznamenať,
že o rozlúčkovej púti existuje mnoho rôznych správ a je jasné, že tie
časom prešli značným literárnym rozšírením.
Niekto by mohol byť v pokušení predstaviť si vývoj,
ktorý začal prorok a v roku 72 po hidžre (Ibn az-Zubajr) sa ešte stále formoval,
hoci sa to podľa všetkého zdá byť dosť pritiahnuté za vlasy. Pozornosť, ktorú
pramene venujú prestavbe Kaaby za vlády Ibn az-Zubajra a zmenám jej podoby,
sa zdá byť v rozpore s pocitom kontinuity v jej histórii, ktorú
sa moslimská tradícia vo všeobecnosti snaží prezentovať.
Na základe dostupných islamských prameňov týkajúcich sa obdobia
medzi smrťou proroka a fitnou Ibn az-Zubajra
je ťažké dokázať, že hadždž sa sústreďoval alebo bol spojený s Kaabou, ktorá
sa nespomína až tak často, ako by sa dalo očakávať, a na základe tých
istých dôkazov je dokonca možné spochybniť historickosť tradičných záznamov o rozlúčkovej
púti.
Okrem al-Ja'kúbího správy o Abd al-Malikových
návrhoch týkajúcich sa Skalného dómu
sa len zriedka, ak vôbec, jasne uvádza, že súčasťou hadždžu bola návšteva
Kaaby. V závislosti od nášho postoja ku spoľahlivosti záznamov by sme
mohli dospieť k záveru, že mekkská svätyňa bola stavbou určitého náboženského
významu, prípadne spojená s anachronickou predstavou, že sa v nej prorok
možno kedysi modlil, a že keď ľudia prichádzali do Mekky na hadždž, mohli ju navštíviť.
Napriek tomu sa moslimská tradícia o mekkskej svätyni pred
Ibn az-Zubajrovou stavebnou činnosťou skutočne nezmieňuje o abrahámovských
asociáciách tohto miesta. Je známe, že Ibn az-Zubajr zdôvodňoval svoju prestavbu
odvolávaním sa na údajné želanie proroka a tvrdenie, že stavbu obnovuje podľa pôvodných
základov, ktoré položil Abrahám. Je dosť nejasné, prečo to v tom čase malo
byť nevyhnutné, ale tradícia vzbudzuje dojem, že nevhodnú alebo aspoň
nedokonalú stavbu z obdobia džáhilíje (predislamského obdobia – pozn.
prekl.) mala nahradiť vhodná islamská (čiže mohamedánska alebo abrahámska) stavba.
V tejto chvíli by sme si mali položiť niekoľko relevantných
otázok.
Čo je to Kaaba a je jedinečná?
Ako som poznamenal, existovalo mnoho dobových svätýň zasvätených
Abrahámovi:
- Chúzistánska kronika
hovorí o „Dóme Abrahámovom“, no neuvádza jeho polohu;
- Ján bar Penkaje
hovorí o „Dome Božom“;
- a jestvujú mnohé zmienky o ďalších kaabach (ka'abát).
Tradične sa výraz Kaaba chápe vo význame „kocka“ vzhľadom na
súčasný tvar mekkskej svätyne (porovnaj kockovú sémantiku koreňa
v modernej arabčine, ktorá je neskoršia a odvodená od islamskej svätyne).
Lenže v arabčine je hlavným významom koreňa k-'-b „opuch“
(ابو كعيب – ábw k'yb – „mumps“), často prsníkov mladých dievčat počas puberty
(alebo porovnaj كواعب – káw'b), preto neprekvapuje, že كعبة znamená k'b, atď., „panenskosť“.
V Epifanovom
Panarione
nájdeme zmienku o matke nabatejského boha Dušaru (ذو الشرى – dhu al-šará)
ako Χααβου alebo Chaabou, lebo rovnako ako Mária bola panna. Matku i syna teda
v staroveku vo veľkej miere uctievali Arabi i ostatné semitské národy,
z čoho pramenia početné svätyne dosvedčené v literatúre.
Kaaba, svätyňa zasvätená tejto bohyni (a jej synovi), je teda
obdobou Parthenónu, čiže stavby zasvätenej panenskej bohyni (alebo mnohých
kresťanských kostolov pomenovaných po „našej pani“, čo je predkresťanské pomenovanie
bohyne). Čo to však má do činenia s Abrahámom?
Ak sa pozrieme na súčasnú Kaabu, možno sa nám ešte podarí
nájsť nejaké stopy. Na severozápade stavby nájdeme nízko stojaci polkruhový múr,
ktorý je súčasťou posvätného priestoru (okolo ktorého sa vykonáva tawáf),
nazývaný الحطيم (ál-hatim, „niečo zničené“?), v ktorom nájdeme حجر إسماعيل
(ḥidžr Ismá'il, tradične považovaný za Izmaelov hrob), pri ňom nájdeme
hrob Hagar.
V islame, podobne ako v judaizme, platí tabu na mŕtvoly,
na rozdiel od kresťanstva, v ktorom kostoly kedysi museli obsahovať
relikvie alebo byť postavené na hrobe mučeníka či biblickej postavy (najmä od
čias sv. Heleny, Konštantínovej
matky). Skutočnosť, že jediní dvaja ľudia údajne pochovaní v islamskej
svätyni sú pochovaní v المسجد الحرام (al-masdžid al-haram, Veľkej mešite) je prinajmenšom
prekvapujúca.
Je jasné, že Arabi vysledovali svoj pôvod ku Abrahámovi
prostredníctvom Izmaela, čo nie je pôvodná tradícia, ale tradícia, ktorú rozvinul
Josephus a neskôr
ju rozšírili cirkevní otcovia, najmä sv. Hieronym. V piatom storočí vidíme, že slúžila na obrátenie
pohanských Arabov, teda po obrátení na kresťanstvo by mohli získať späť svoje
prvorodenstvo – Izmael bol Abrahámovým prvorodeným synom a bol prítomný, keď
s ním boh uzavrel zmluvu.
Najmä pre Arabov a semitských kresťanov, ktorí odmietali
pavlovskú soteriológiu a v osobe Ježiša videli ľudského proroka, ktorý
nezavrhol zákon, boli Abrahám a Izmael dôležití. Určitý náhľad do tejto dlhodobej
teologickej diskusie, vrhajúcej svetlo aj na tradície, ktoré sa neskôr stali súčasťou
islamu, môžeme nájsť v 3. a 4. kapitole listu Galaťanom, najmä v 4:21
a nasledujúcich. Arabi siedmeho storočia, ktorí odmietali chalcedónsku kristológiu,
sa považovali za duchovných aj biologických potomkov Abraháma prostredníctvom
jeho syna Izmaela.
Ako som uviedol v predchádzajúcom texte, nenachádzame
žiadne skutočné dôkazy o tom, že Mekka bola pred Ibn az-Zubajrom miestom hadždžu.
Ako som napísal, on svätyňu prebudoval, údajne podľa jej pôvodného zámeru alebo
návrhu. Zároveň sa v (neskorších!) islamských textoch kritizoval jeho súčasník a
protivník, Abd al-Malik, za to, že vraj odklonil púť z Mekky do Jeruzalema.
Tieto texty však zanechávajú dojem, že neskorší autori
vedeli o Umajjovskej púte do Jeruzalema – ale nechápali, že Mekka získala
primárny význam až neskôr. Zdá sa, že neexistujú tradície o spojení
Umajjovcov s Mekkou – a preto neskorší autori predpokladali, že
presmerovali hadždž. V tomto období neexistujú dôkazy spájajúce Mekku ani s al-'Isrá' wal-Mi'rádž (to až o niekoľko storočí neskôr), ani Jeruzalem nie je
označovaný ako al-Kuds; namiesto toho nachádzame zachytenie latinského názvu mesta
Aelia.
V týchto neskorších textoch sú Umajjovci často kritizovaní
za to, že sa trochu odklonili od neskoršej islamskej ortopraxie. Toto znevažovanie
je oprávnené už len preto, že v siedmom storočí islam ešte neexistoval, až
v druhej polovici ôsmeho a prvej polovici deviateho storočia môžeme
vidieť, ako sa v Abbásovskom hlavnom meste Bagdad pomaly objavuje niečo,
čo sa stane islamom.
V predchádzajúcom texte sme si všimli, že Korán neuvádza
žiadnu konkrétnu zmienku o hadždži k mekkskej Kaabe. Okrem toho je Mohamedovo
spojenie s ňou prinajlepšom falošné. V skutočnosti, pred Ibn
az-Zubajrom, počas druhej fitny, nemáme žiadny skutočný hmatateľný dôkaz a podľa
všetkého sa konala veľká púť hadždž do Jeruzalema, čo je pre monoteistické
„abrahámske“ náboženstvo sotva prekvapujúce.
Zdá sa však, že Mekka bola tiež jedným z mnohých
pútnických miest zasvätených Abrahámovi, najmä v súvislosti
s uctievaním jeho syna Izmaela, a navštevovali ju najmä arabskí
veriaci, ktorí sa považovali za Abrahámových biologických a duchovných dedičov
prostredníctvom Izmaela (ktorého prvorodený syn Nabajot, Genezis
25:13, sa niekedy považuje za praotca Nabatejcov).
Pôvodne však bola Kaaba v Mekke v predkresťanských časoch
zasvätená semitskému božstvu Dušaresovi a jeho matke Kaabou, čo bol vlastne
posvätný kameň (baetylus, čiže beth-'el, príbytok boha, بيت الله – bajt allah).
To, že sa zmenil účel kultových miest a prispôsobili sa novým náboženským skutočnostiam
(„pod novým vedením“) netreba ďalej vysvetľovať.
Podľa všetkého si Ibn az-Zubajr v mocenskom boji koncom siedmeho
storočia, občianskej vojne medzi rôznymi arabskými frakciami, o hegemóniu
nad Arabskou ríšou (islamská je anachronizmus), vybral za svoje miesto Mekku,
ktorá musela mať pre Arabov dlhodobo veľký kultový význam. Po jeho smrti dostalo
toto miesto pochopiteľne prednosť pred Jeruzalemom a časom sa stalo hlavnou
svätyňou toho, čo sa neskôr stalo islamom.
Prevzaté z https://www.thepostil.com/origins-of-the-kaba-and-the-hajj/
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára