pondelok 20. februára 2023

Presvedčivé závery


A.S. Ibrahim

Efektívne spochybnenie tvrdení islamu o Koráne

Pre približne 1,8 miliardy moslimov na celom svete je Korán najuctievanejšou knihou islamu – ale otázky vyvoláva iná kniha: Ako bol vytvorený Korán: Historicko-kritická štúdia (University of California Press 2022) od profesora z Oregonskej univerzity Stephena J. Shoemakera.

Kniha prispieva k rastúcej vedeckej diskusii – a kontroverzii – o pravosti, historickosti a kanonizácii Koránu. Shoemaker, ktorý sa opiera o množstvo primárnych moslimských prameňov a zapája mnohé vedecké štúdie, majstrovsky spochybňuje mnohé bežné tvrdenia o Koráne – tvrdenia, ktoré dokonca niektorí vedci naivne prijali.

Väčšina moslimov považuje Korán v dnešnej podobe za božsky podnietený a úplne dôveryhodný. Tvrdia, že je to presný písaný dokument pôvodnej nebeskej tabuľky, obsahujúcej Alláhovu reč. Moslimovia trvajú na tom, že v rokoch 610 až 632 zjavil Alláh svoje slová Mohamedovi medzi Mekkou a Medinou v západnej Arábii a že tieto slová sú presne tým, čo nájdeme v dnešnom Koráne.

Hoci moslimovia veria, že Korán a bibliu zjavilo to isté božstvo, tvrdia, že len Korán sa dokonalo zachoval bez chýb, zatiaľ čo inšpirovaná biblia sa stratila, lebo ju Židia a kresťania časom sfalšovali. Ale to sú len tvrdenia a akonáhle preskúmame dostupné dôkazy – vrátane dôkazov zo samotných moslimských primárnych prameňov, rozbijú sa.

Práve preto je Shoemakerova kniha pozoruhodným prínosom do vedeckej diskusie o Koráne a jeho pôvode. Skúma každú významnú polemiku o texte a jeho histórii a prináša presvedčivé závery, ktoré efektívne spochybňujú tradičné tvrdenia často prijímané moslimami aj nemoslimami.

Moslimovia napríklad tvrdia, že ich dôveryhodné zdroje sú úplne jasné a jednoznačné pokiaľ ide o to, ako Korán vznikol ako posvätný text medzi Mohamedovými veriacimi. Keď Mohamed dostal Alláhove zjavenia, hovoria moslimovia, vyslovil ich a jeho spoločníci presne a precízne zapísali božské slová na rôzne materiály, vrátane palmových listov a kosti ťavích pliec.

Po Mohamedovej smrti, ako tvrdí štandardná história, kalif Utmán – Mohamedov tretí politický nástupca – starostlivo a dokonale zozbieral tieto roztrúsené úryvky, čím zostavil koránový text a zabezpečil, aby bol presne taký, ako ho Mohamed vyslovil.

Shoemaker spochybňuje jadro týchto tvrdení a dokazuje, že aj dve hlavné moslimské sekty – sunniti a šiiti – majú úplne odlišné príbehy o procese kanonizácie. Opiera sa o moslimské primárne pramene a ukazuje, že počas Mohamedovho života a po jeho smrti existovalo mnoho konkurenčných variantov Koránu.

V skutočnosti každý spomedzi mnohých Mohamedových spoločníkov tvrdil, že má vlastný výtlačok odlišného Koránu. Shoemaker na základe vedeckého výskumu tvrdí, že kánonický text Koránu vznikal celé desaťročia a ku záverečnej fáze došlo okolo roku 700, pod politickým vplyvom a v rámci veľmi kontroverzného procesu, na ktorý dohliadal nemilosrdný miestodržiteľ Iraku.

Shoemakerova kniha je pozoruhodne dostupná. (Vydavateľ ju v skutočnosti sprístupnil všetkým na stránke https://doi.org/js93.) Je kľúčovou pre každého, kto sa snaží pochopiť pravosť a historickosť islamského posvätného textu. Shoemakerov výskum spochybňuje vedecké trendy, ktoré majú tendenciu nekriticky prijímať islamské tvrdenia. Je to vrelo odporúčané čítanie.


Prevzaté z https://wng.org/articles/convincing-conclusions-1674540262

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára