A.S. Ibrahim
Efektívne spochybnenie tvrdení islamu o Koráne
Pre približne 1,8 miliardy moslimov na celom svete je Korán najuctievanejšou
knihou islamu – ale otázky vyvoláva iná kniha: Ako bol vytvorený Korán:
Historicko-kritická štúdia (University of California Press 2022) od profesora
z Oregonskej univerzity Stephena J. Shoemakera.
Kniha prispieva k rastúcej vedeckej diskusii – a kontroverzii
– o pravosti, historickosti a kanonizácii Koránu. Shoemaker, ktorý sa
opiera o množstvo primárnych moslimských prameňov a zapája mnohé vedecké
štúdie, majstrovsky spochybňuje mnohé bežné tvrdenia o Koráne – tvrdenia, ktoré
dokonca niektorí vedci naivne prijali.
Väčšina moslimov považuje Korán v dnešnej podobe za božsky
podnietený a úplne dôveryhodný. Tvrdia, že je to presný písaný dokument
pôvodnej nebeskej tabuľky, obsahujúcej Alláhovu reč. Moslimovia trvajú na tom,
že v rokoch 610 až 632 zjavil Alláh svoje slová Mohamedovi medzi Mekkou
a Medinou v západnej Arábii a že tieto slová sú presne tým, čo nájdeme
v dnešnom Koráne.
Hoci moslimovia veria, že Korán a bibliu zjavilo to isté
božstvo, tvrdia, že len Korán sa dokonalo zachoval bez chýb, zatiaľ čo inšpirovaná
biblia sa stratila, lebo ju Židia a kresťania časom sfalšovali. Ale to sú len
tvrdenia a akonáhle preskúmame dostupné dôkazy – vrátane dôkazov zo samotných
moslimských primárnych prameňov, rozbijú sa.
Práve preto je Shoemakerova kniha pozoruhodným prínosom do
vedeckej diskusie o Koráne a jeho pôvode. Skúma každú významnú polemiku
o texte a jeho histórii a prináša presvedčivé závery, ktoré
efektívne spochybňujú tradičné tvrdenia často prijímané moslimami aj nemoslimami.
Moslimovia napríklad tvrdia, že ich dôveryhodné zdroje sú úplne
jasné a jednoznačné pokiaľ ide o to, ako Korán vznikol ako posvätný text medzi
Mohamedovými veriacimi. Keď Mohamed dostal Alláhove zjavenia, hovoria
moslimovia, vyslovil ich a jeho spoločníci presne a precízne zapísali
božské slová na rôzne materiály, vrátane palmových listov a kosti ťavích pliec.
Po Mohamedovej smrti, ako tvrdí štandardná história, kalif
Utmán – Mohamedov tretí politický nástupca – starostlivo a dokonale zozbieral
tieto roztrúsené úryvky, čím zostavil koránový text a zabezpečil, aby bol presne
taký, ako ho Mohamed vyslovil.
Shoemaker spochybňuje jadro týchto tvrdení a dokazuje,
že aj dve hlavné moslimské sekty – sunniti a šiiti – majú úplne odlišné
príbehy o procese kanonizácie. Opiera sa o moslimské primárne pramene
a ukazuje, že počas Mohamedovho života a po jeho smrti existovalo mnoho
konkurenčných variantov Koránu.
V skutočnosti každý spomedzi mnohých Mohamedových
spoločníkov tvrdil, že má vlastný výtlačok odlišného Koránu. Shoemaker na
základe vedeckého výskumu tvrdí, že kánonický text Koránu vznikal celé desaťročia
a ku záverečnej fáze došlo okolo roku 700, pod politickým vplyvom a v rámci
veľmi kontroverzného procesu, na ktorý dohliadal nemilosrdný miestodržiteľ Iraku.
Shoemakerova kniha je pozoruhodne dostupná. (Vydavateľ ju v skutočnosti
sprístupnil všetkým na stránke https://doi.org/js93.) Je kľúčovou pre
každého, kto sa snaží pochopiť pravosť a historickosť islamského posvätného
textu. Shoemakerov výskum spochybňuje vedecké trendy, ktoré majú tendenciu nekriticky
prijímať islamské tvrdenia. Je to vrelo odporúčané čítanie.
Prevzaté z https://wng.org/articles/convincing-conclusions-1674540262
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára