David Wood
Jedným
z najpopulárnejších argumentov v prospech islamu je takzvaný „argument dokonalého
zachovania,“ ktorý tvrdí, že vzhľadom ku dokonalému zachovaniu Koránu po dobu
takmer štrnástich storočí ho boh musel zázračne zachovať. Tento argument sa
zakladá na verši z Koránu: „My zaiste pripomenutie sme zoslali a dobre ho vieme
ochrániť.“ (15:9). (1)
Po citácii
tohto verša moslimský apologét Mazhar Kazi komentuje:
Moslimovia i nemoslimovia sa zhodujú, že
v texte Koránu nikdy nedošlo ku žiadnej zmene. Vyššie uvedené proroctvo
o večnom zachovaní a čistote Koránu sa naplnilo nielen pre text
Koránu, ale aj pre najjemnejšie detaily jeho interpunkčných znamienok... Je
zázrakom Koránu, že za posledných štrnásť storočí sa v texte Koránu nezmenilo
ani jedno slovo, ani jedno (písmeno) abecedy, ani jedno interpunkčné znamienko,
ani jedno diakritické znamienko. (2)
Kaziho
tvrdenie je zvláštne z dvoch dôvodov. Za prvé, určite nie je žiadnym zázrakom,
aby sa kniha zachovala štrnásť storočí. Zvitky od Mŕtveho mora, kópie Biblie a iné
spisy prežili dlhšie ako štrnásť storočí, takže moslimovia sa sotva môžu
odvolávať na zachovanie ako dôkaz božskej inšpirácie. Za druhé, je proste mylné
tvrdiť, že Korán sa dokonale zachoval. Keď sa obrátime na rané moslimské
pramene, zistíme, že sa stratili celé kapitoly Koránu, že chýbajú veľké časti
kapitol, že boli zabudnuté jednotlivé verše a že sa zmenili slová
a frázy. Z moslimských záznamov v skutočnosti vieme, že
Mohamedovi najdôveryhodnejší učitelia sa nevedeli zhodnúť ani na tom, ktoré
kapitoly majú byť zahrnuté do Koránu!
I. Stručná história Koránu
Prvé zjavenie
Koránu dostal Mohamed okolo roku 610. V nasledujúcich dvoch desaťročiach Mohamed
odovzdal svojim pisárom a spoločníkom mnoho ďalších veršov, ktoré sa mali
naučiť naspamäť a zaznamenať. Tieto verše sa zapisovali na stonky palmových
listov, kosti mŕtvych zvierat, ploché kamene a čokoľvek iné, čo moslimovia
našli. Počas tohto obdobia neexistoval úplný rukopis Koránu.
Zjavenie
Koránu sa skončilo, keď Mohamed zomrel. Krátko po Mohamedovej smrti musel kalif
Abú Bakr potlačiť vzburu a mnohých háfizov (ľudí, ktorí sa naučili časti Koránu
naspamäť) vyslal bojovať do bitky pri Jamame. Mnohí z týchto háfizov zomreli
a moslimské zdroje nám hovoria, že časti Koránu sa stratili:
Mnohé (z pasáží) Koránu, čo boli zoslané,
poznali tí, ktorí zomreli v deň Jamamy... ale nepoznali ich (tí), ktorí ich
prežili, ani neboli zapísané, ani Abú Bakr, Umar či Utmán (v tom čase)
nezozbierali Korán, ani sa po nich nenašli u žiadneho (človeka). (3)
Abú Bakr sa
rozhodol, že je na čase zozbierať to, čo z Koránu zostalo, aby predišiel
ďalším stratám a touto úlohou poveril Zaida ibn Thábita. Potom, ako Zaid okolo
roku 634 dokončil svoj kódex, zostal vo vlastníctve Abú Bakra až do jeho smrti,
kedy prešiel ku kalifovi Umarovi. Keď Umar zomrel, dostala ho Hafsa, vdova po
Mohamedovi.
Počas
vlády kalifa Utmána, približne 19 rokov po smrti Mohameda, vznikli spory týkajúce
sa správneho recitovania Koránu. Utmán nariadil, aby sa Hafsina kópia Koránu,
spolu so všetkými známymi textovými materiálmi, zhromaždila, aby sa mohla zostaviť
oficiálna verzia. Zaid ibn Thábit, Abdulláh bin Az-Zubajr, Sa'id bin Al-As
a Abdur-Rahmán ibn Haríth usilovne pracovali na vytvorení revidovaného textu
Koránu. Keď bol hotový, „Utmán poslal do každej moslimskej provincie jednu
kópiu toho, čo skopírovali, a nariadil, aby sa spálili všetky ostatné koránové
materiály, či už napísané v úryvkovitých rukopisoch alebo celých kópiách.“
(4) Korán, ktorý máme dnes, pochádza z tohto kódexu.
II. Spory medzi Mohamedovými učencami
Nie všetci
moslimovia s novým Koránom súhlasili. Niektorí z Mohamedových
hlavných učiteľov v skutočnosti odmietli Zaidovu verziu.
Mohamed
raz svojim stúpencom povedal, „Naučte sa recitovať Korán od štyroch ľudí: od
Abdulláha bin Masúda – začal s ním – Salima, oslobodeného otroka Abú Hudhaifu,
Mu'adha bin Džabala a Ubaja bin Ka'ba.“ (5) Zaujímavé je, Ibn Masúd (prvý
na Mohamedovom zozname) zastával názor, že Korán by mal mať len 111 kapitol
(dnešná verzia ich má 114) a že kapitoly 1, 113 a 114 by nemali byť do
Koránu zahrnuté.
Z tohto
dôvodu (spolu so stovkami ďalších rozdielov) zašiel Ibn Masúd až tak ďaleko, že
konečné vydanie Koránu označil za podvod! Povedal, „Ľudia sa pri čítaní Koránu dopustili
podvodu. Radšej ho čítam podľa prednesu toho (teda Mohameda), ktorého mám
radšej, než podľa Zaida ibn Thábita.“ (6)
Mali by sa
moslimovia podriadiť tomuto „podvodu“? Nie je prekvapením, že Ibn Masúd radil
moslimom odmietnuť Zaidov Korán a ponechať si vlastné verzie – dokonca aby
ich skryli, aby ich vláda nezhabala! Povedal:
„Ó, vy,
moslimovia! Vyhnite sa kopírovaniu mushafu (rukopisu Koránu – pozn. prekl.)
a recitovaniu tohto muža. Pri Alláhovi! Keď som prijal islam, bol len v bedrách
neveriaceho muža“ – čím myslel Zaida ibn Thábita – a v súvislosti týmto
Abdulláh bin Masúd povedal: „Ó, ľudia Al-Iraku! Nechajte si musahif (množné
číslo slova mushaf – pozn. prekl.), ktoré máte a skryte ich.“ (7)
Ale Ibn
Masúd nebol jediným z Mohamedových dôveryhodných učiteľov, ktorý
nesúhlasil so Zaidovým Koránom. Ubajj ibn Ka'b bol Mohamedovým najlepším recitátorom
a jedným z mála moslimov, ktorí počas Mohamedovho života zbierali materiály
Koránu. Napriek tomu Ibn Ka'b veril, že Zaidovmu Koránu chýbajú dve kapitoly!
Neskorší moslimovia preto museli odmietnuť niektoré z Ka'bových prednesov:
Umar povedal, „Ubajj bol najlepším z nás v recitovaní
(Koránu), ale niečo z toho, čo recitoval, vynechávame.“ Ubajj povedal, „Prevzal
som to z úst Alláhovho posla a nevynechám to za nič na svete.“ (8)
Kvôli
týmto sporom medzi Mohamedovými vybranými recitátormi stoja moslimovia pred dilemou.
Ak moslimovia tvrdia, že Korán, čo máme dnes, je dokonale zachovaný, musia
povedať, že Mohamed bol hrozný vo výbere učencov, lebo si vybral mužov, ktorí
nesúhlasili so súčasným textom. Na druhej strane, ak moslimovia tvrdia, že ich
prorok vedel, koho si vybrať, pokiaľ ide o najsvätejšiu knihu islamu,
musia dôjsť ku záveru, že dnešný Korán je chybný!
III. Chýbajúce kapitoly
Samotná
znalosť faktov o takýchto sporoch stačí na to, aby sme odmietli tvrdenie,
že Korán je dokonale zachovaný. Napriek tomu môžeme ísť ďalej a stručne sa
zamyslieť nad niektorými ďalšími problémami.
Keď Ibn
Umar – syn druhého moslimského kalifa – počul, ako ľudia vyhlasujú, že poznajú celý
Korán, povedal im: „Nech nikto z vás nehovorí, 'Naučil som sa celý Korán,'
lebo ako vie, aký je celý Korán, keď veľká časť z neho zmizla? Nech radšej
povie, 'Naučil som sa to, čo sa z neho zachovalo.'“ (9)
Jeden
z Mohamedových spoločníkov, Abú Músa, podporil toto tvrdenie, keď povedal,
že raní moslimovia zabudli dve súry (kapitoly) kvôli lenivosti:
Abú Músa al-Aš'arí poslal po recitátorov z Basry.
Prišli k nemu a bolo ich tristo. Recitovali Korán a on povedal: Vy
ste tí najlepší spomedzi obyvateľov Basry, lebo ste spomedzi nich recitátormi. Tak
ho recitujte aj naďalej. (Ale majte na pamäti,) že vaše dlhé recitovanie nemusí
zatvrdiť vaše srdcia tak, ako boli zatvrdené srdcia tých pred vami. Zvykli sme recitovať
súru, ktorá sa svojou dĺžkou a prísnosťou podobala na (súru) Bara'at (deviatu
kapitolu Koránu – pozn. prekl.). Ja som ju však zabudol s výnimkou tohto, čo
si z nej pamätám: „Keby boli dve údolia plné bohatstva, pre syna Adamovho,
on by túžil po treťom údolí a žalúdok syna Adamovho by nezaplnilo nič okrem
prachu.“ A zvykli sme recitovať súru, ktorá sa podobala jednej zo súr Musabbihat
(súry začínajúce oslavou Alláha – pozn. prekl.) a tú som zabudol... (10)
To dokazuje,
že celé kapitoly Koránu boli zabudnuté.
IV. Chýbajúce pasáže
Ďalej
vieme, že veľké časti určitých kapitol chýbajú. Napríklad, Mohamedova žena Aiša
povedala, že sa stratili zhruba dve tretiny súry 33:
Aiša... povedala, „Súra al-Azhab (33) sa recitovala
v časoch proroka s dvesto veršami, ale keď Utmán spísal kódexy,
nedokázal z nej získať viac než to, čo je v nej dnes (čiže 73
veršov).“ (11)
Podľa Aiše
zberatelia jednoducho nemohli nájsť celú súru 33. Prečo nie? Ako sme videli, v bitke
pri Jamame bolo zabitých mnoho háfizov. Zrejme neprežil nikto, kto poznal celú
kapitolu.
V. Chýbajúce verše
Aiša nám
tiež hovorí, že zmizli jednotlivé verše Koránu, niekedy i dosť smiešnym
spôsobom:
Bolo vyrozprávané, že Aiša povedala: „Verš
o kameňovaní a desaťnásobnom dojčení dospelého bol zjavený
a papier som mala pri sebe pod vankúšom. Keď posol Alláhov zomrel, boli
sme zaneprázdnení jeho smrťou, prišla krotká ovca a zožrala ho.“ (12)
Verše
o kameňovaní a desaťnásobnom kojení dospelého v dnešnom Koráne
nie sú. Prečo? Zožrala ich Aišina ovca.
VI. Chýbajúce
frázy
Keďže sa stratili
celé kapitoly, veľké časti kapitol a jednotlivé verše Koránu, nemalo by
nás prekvapiť, že sa zabudli aj krátke frázy. Zvážme dva príklady.
Prvý, súra
33:5 vyhlasuje, že, „Prorok je bližší veriacim než oni sebe navzájom a jeho
manželky sú matkami ich.“ Ubajj ibn Ka'b a ostatní raní moslimovia však zastávali
názor, že v tomto verši chýba fráza „a on je otcom ich“. Vo svojom
komentári to priznáva aj veľký prekladateľ Jusúf Alí. Ten píše: „V niektorých
kira'atoch (spôsoboch čítania, resp. recitovania Koránu – pozn. prekl.), ako v Ubajjovom
ibn Ka'bovom, sa vyskytujú aj slová 'a on je otcom ich,' ktoré naznačujú jeho
duchovný vzťah a súvislosť so slovami 'a jeho manželky sú matkami ich.'“
(13) Zdá sa, že moslimom zostal neúplný verš.
Druhý: ak otvoríme
súčasné vydanie Koránu, zistíme, že súra 2:238 prikazuje moslimom, „Dodržujte
modlitby a modlitbu prostrednú a stojte pred Bohom, pokorne mu oddaní!“
Podľa Aiše však Mohamed tento verš recitoval takto: „Dodržujte modlitby (päť
povinných modlitieb) a Salát (modlitbu – pozn. prekl.) prostredný a Salát
Al-Asr. A stojte pred Bohom s poslušnosťou.“ Fráza „a Salát Al-Asr“ teda
v súčasných vydaniach chýba.
VII. Zhodnotenie
Je zrejmé,
že Korán sa v priebehu rokov výrazne zmenil. Dôkazy ukazujú, že sa
stratili celé kapitoly, že chýbajú veľké časti kapitol, že sa zabudli
jednotlivé verše a že sa vynechali frázy. Mohamedovi najlepší učitelia a recitátori
sa nedokázali zhodnúť ani na tom, ktoré kapitoly majú byť v Koráne.
To vyvoláva
zrejmú otázku. Aký je rozdiel medzi knihou, čo je dokonale zachovaná a takou,
čo nie je dokonale zachovaná? Ak majú moslimovia pravdu, nie je v tom žiadny
rozdiel. Typickými znakmi knihy, čo sa nezachovala dokonale, sú (1) chýbajúce
frázy, (2) chýbajúce pasáže, (3) chýbajúce kapitoly, (4) nezhody o tom, čo
siaha späť ku originálu atď. Ale Korán má všetky tieto vlastnosti. Preto moslimovia,
ktorí sú si vedomí dôkazov, ale zároveň si chcú zachovať dokonalú zachovanosť Koránu,
musia povedať niečo ako: „Áno, Korán má všetky vlastnosti knihy, ktorá sa nezachovala
dokonale, ale aj tak sa zachovala dokonale.“ Dáva takéto tvrdenie niekomu zmysel?
Je teda jasné,
že argument dokonalého zachovania zlyháva a že moslimovia, ktorí chcú
dôkaz pre svoju vieru, sa budú musieť poobzerať niekde inde ako je zachovanie Koránu.
Poznámky
(1) Všetci
citácie sú prekladom zo stránky https://www.koranoislamu.cz/.
(2) Mazhar
Kazi, 130 Evident Miracles in the Qur’an (Richmond Hill: Crescent Publishing
House, 1997), s. 42-43.
(3) Ibn Abi
Dawud, Kitáb al-Masáhif.
(4) Sahíh Bucharí 4987.
(5) Sahíh Bucharí 3808.
(6) Ibn
Sa'd, Kitáb al-Tabakát al-Kabír, zv. 2, s. 444.
(8) Sahíh Bucharí 5005.
(9) Abú
Ubajd, Kitáb Fada'il al-Kurán.
(10) Sahíh Muslim 2286.
(11) Abú Ubajd,
Kitáb Fada'il al-Kurán.
(12) Sunan Ibn Madžah 1944.
(13) Abdullah
Yusuf Ali, The Meaning of the Holy Qur’an, poznámka 3674.
Prevzaté z https://www.namb.net/apologetics/resource/has-the-qur-an-been-perfectly-preserved/
(alternatívny link https://www.faithfreedom.org/lost-parts-of-quran-are-evidence-that-islam-is-false/)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára