piatok 5. augusta 2022

Bol som horlivým moslimom. Rozhovor s bývalým moslimom Sahilom


Chandan Krisha

Po rozruchu kvôli kontroverzným vyjadreniam bývalej hovorkyne BJP (Indická ľudová strana – pozn. prekl.) Nupuri Šarmi o prorokovi Mohamedovi sa v krajine rozprúdila nová diskusia o náboženstve. Islam je druhým najväčším náboženstvom na svete, každý štvrtý človek je moslim. Mnohí dokonca tvrdia, že islam bude do roku 2075 najväčším náboženstvom na svete. Na druhej strane sú ľudia, ktorí islam opúšťajú a stávajú sa jeho kritikmi.

Prečítajte si rozhovor s jedným z takýchto mladých moslimov, Sahilom, ktorý opustil islam pred dvoma rokmi. V súčasnosti tiež vedie organizácie na pomoc odpadlíkom od islamu. Tak začnime.

Otázka: Kedy a za akých okolností ste opustili islam?

Odpoveď: Islam som opustil pred asi dvoma rokmi. Mnohé veci v islame som nepovažoval za správne. Keď som čítal islam prostredníctvom Koránu, hadísov a iných kníh, mnohé zo základných vecí, čo sa v nich hovorili o bohu a ľuďoch, sa mi nezdali správne. Uvedomil som si, že islam rozdeľuje ľudí na dve polovice. Jednu moslimskú a druhú káfirskú.

Napadla mi otázka, ako môžete niekoho deliť podľa jeho viery? Je pochopiteľné, že ľudí treba rozlišovať podľa dobrých a zlých skutkov, ale nerozumel som rozdeľovaniu ľudí podľa toho, kto koho uctieva.

Taktiež mi napadli otázky o doktríne poučovania a zavádzania v islame. Tvrdí sa, že boh zoslal Korán ako vedenie pre ľudstvo. Tak mi napadla otázka – kniha, čo bola zoslaná pre ľudstvo. Zoslaná všetkým ľuďom. Mala by byť veľmi jednoduchá, ale po prečítaní Koránu sa mi zdalo, že je veľmi nejasná.

Mnohé verše sú nejasné. Z toho dôvodu mnohí ľudia neprestupujú na islam. Každý verí, že je na správnej strane a ostatní na tej nesprávnej. Ľudia si vysvetľujú verše po svojom. Napokon som sa rozhodol islam opustiť.

Otázka: Opustil náboženstvo aj niekto iný z vašej rodiny? Ako vaša rodina zareagovala, keď ste odpadli od islamu?

Odpoveď: Nikto iný z mojej rodiny islam neopustil. Keď som ho opustil ja, členovia rodiny zavolali Alíma Sahiba. Prostredníctvom neho, odpovedaním na moje otázky a uvádzaním mnohých argumentov, sa ma pokúsili priviesť späť k islamu, ale nesúhlasil som. Potom ma členovia rodiny na niekoľko dní opustili. Neskôr sa však ku mne vrátili.

Otázka: Rozlúčili ste sa s islamom, tak prečo ho kritizujete?

Odpoveď: Islam je náboženstvo, čo v ľuďoch vyvoláva bigotnosť. Myslím si, že moslimovia sú naivní a nepoznajú skutočný islam. Majú pred sebou islam so sladkým sirupom. Vo vzdelávaní, vede a ostatných oblastiach moslimovia zostali pozadu kvôli islamu.

Teraz si myslím, že by som mal moslimov prebudiť, aby sa zbavili svojej bigotnosti. Moslimovia, ktorí v spoločnosti zostali pozadu, by sa mali pohnúť vpred. Moslimovia by mali začať považovať ostatných za ľudí a mali by sa zbaviť myšlienky, že sú najlepší a lepší než ostatní ľudia. Preto neustále kladiem otázky o islame.

Otázka: Čo hovoríte na tavhín-i-risálat (urážanie proroka – pozn. prekl.) a rúhanie? Máte niekedy pocit, že vaše slová môžu zraniť city druhých?

Odpoveď: Neexistuje jedna pevná definícia drzosti alebo neúcty. Moslimovia z jednej sekty hovoria, že moslimovia z ostatných siekt sú arogantní a pomýlení. Pocity kohokoľvek môže zraniť čokoľvek. Zámerom bývalých moslimov ako ja nie je niekoho urážať alebo znevažovať, ale klásť otázky. Naša metóda je veľmi jasná. Kladieme otázky vo svetle faktov.

Vyjadrujeme sa tak, aby sme neboli arogantní a aby druhá strana pochopila našu námietku. Verím, že keď aj chcete kritizovať veľmi čestného človeka, malo by sa to robiť veľmi úctivo.

Otázka: Naša ústava dáva ľuďom slobodu vyznávať svoje náboženstvo po svojom. Nemyslíte si, že kritikou islamu zasahujete do ich práv?

Odpoveď: Nikdy som nepovedal, že islam by mali zrušiť alebo zakázať. Chápem, že náboženstvo je súčasťou osobnej slobody. Ak niekto chce byť hinduistom, moslimom alebo ateistom, nikto by s tým nemal mať problém.

Problém nastáva, keď sa moslim pokúša vnútiť svoj islam niekomu inému. Indická ústava dáva každému slobodu vyznávať vlastné náboženstvo, ale v islame žiadna sloboda vierovyznania neexistuje. Ak si prečítate islamské pramene, dozviete sa, že ak niekto opustí islam, trestom preňho je smrť.

Otázka: Aký je váš názor na kontroverziu, čo vznikla v súvislosti s poznámkam o prorokovi Mohamedovi?

Odpoveď: To, čo Nupur Šarma povedala o prorokovi, nepochádza od nej, ale z islamských zdrojov. Tak prečo toľko kontroverzie kvôli jej poznámkam? Ak je s tým problém, zdroj by sme mali odmietnuť. Prečo je neslušné citovať z nejakého textu? Celé je to hra maulanov (indických moslimských učencov – pozn. prekl.), ktorí nastolili tento problém oklamaním bežných moslimov.

Neexistuje žiadna miera dôverčivosti. Ak niekto nazve proroka len rasúl, duchovní to tiež môžu považovať za arogantné. Myslím, že atmosféra v krajine sa pokazila. Tí maulanovia, ktorí podnecovali ľudí v mene tavhín-i-risálat, by mali byť potrestaní. Vyzývali na odseknutie hlavy.

Otázka: Rozprávali ste sa s nejakým islamským učencom, aby zodpovedal vaše otázky? Ak áno, vedel na ne odpovedať?

Odpoveď: Pozeral som videá islamských učencov na YouTube, aby som našiel odpovede na moje otázky. Hodiny a hodiny som sa rozprával s islamskými učencami, ktorých som poznal, ale na moje otázky som nedostal uspokojivé odpovede. Keď som opustil islam, rodina zavolala muftího z Deobandu, odborníka na ateizmus a náboženstvo. Rozprával som sa s ním štyri až päť hodín, ale ani on nemal uspokojivé odpovede na moje otázky.

Hovoril som s islamským učencom, ktorý má milióny stúpencov. Má aj televízny kanál. Dodnes mi nevedel odpovedať na sedem až osem otázok. Povedal, že odpovie až potom, ako si niečo naštuduje.

Rozmýšľal som, či som sa nepomýlil. Možno je moje myslenie nesprávne. Prehľadal som celý internet, ale nikde som nenašiel žiadne odpovede. Napokon som musel islam opustiť.

Otázka: Ste teraz ateistom alebo vyznávate nejaké náboženstvo?

Odpoveď: Nevyznávam teraz nijaké náboženstvo. Začal som odmietať samotnú doktrínu náboženstva. Myslím si, že náboženstvá vytvorili ľudia. Niekedy neverím, že boh existuje.

Otázka: Premýšľali ste nad prijatím nejakého iného náboženstva? Ak áno, ktorého a prečo?

Odpoveď: Pre mňa je najväčším náboženstvom ľudskosť. Verím, že stojí nad všetkými ostatnými náboženstvami. Mojím úsilím je, aby kvôli mne nikto netrpel. Nikdy v budúcnosti neprijmem žiadne iné náboženstvo. Samotný princíp náboženstva sa mi momentálne zdá nesprávny.

Otázka: Cítili ste niekedy nejaké nebezpečenstvo kvôli opusteniu islamu?

Odpoveď: Keď som opustil islam, nemal som žiadne problémy. Nikdy som nepociťoval žiadnu hrozbu zo strany rodiny. Keď som však začal s aktivizmom, začali sa na mňa valiť hrozby. Keď sa zúčastňujem televíznych debát, ľudia sa mi vyhrážajú v priamom prenose. Posielajú mi nadávky na WhatsApp. Dnes už to prostredie nie je v poriadku.

To, čo hovorím, moslimovia netolerujú. Takže vždy hrozí nebezpečenstvo. Vzniká veľmi malá komunita bývalých moslimov. Žiadam vládu, aby tejto komunite poskytla ochranu. Mal by sa zaviesť zákon na našu ochranu.

Otázka: Každé náboženstvo má pekné a dobré veci. Páčilo sa vám niekedy niečo na islame? Ak áno, prečo?

Odpoveď: Aj islam je náboženstvo a je na ňom veľa dobrých vecí. Zakát v islame znamená dobročinnosť pre chudobných, čo je veľmi dobré, ale problém je v tom, že zakát sa smie dávať len chudobným moslimom. Na islame sú aj iné veľmi dobré veci. Zároveň je na ňom veľa vecí aj veľmi nebezpečných a tie nemôžeme ignorovať.


Prevzaté z https://kreately.in/i-was-a-staunch-muslim-then-left-islam-because-no-cleric-could-answer-my-questions-ex-muslim-sahils-interview/

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára