štvrtok 21. júla 2022

Správa o siedmom sympóziu Inára (4.-7. mája 2022, Trier)

 


Robert M. Kerr

V dňoch 4. až 7. mája sa konalo siedme sympózium Inára o pôvode islamu a Koránu.

Po prvý krát bol miestom konania idylicky umiestnený Dom Roberta Schumana v Trieri. Leitmotív tejto konferencie bol vyjadrený zvoleným mottom: „Rozlúčka s históriou spásy.“ Napríklad v biblických štúdiách či histórii cirkvi je rozdiel medzi historiografiou založenou na spoľahlivých prameňoch a históriou spásy už dlho akademickou normou. Islamské štúdiá, najmä spôsob ich výučby na západných univerzitách a najmä po zorganizovaní seminárov takzvanej islamskej teológie v niektorých nemeckých spolkových krajinách v posledných rokoch, predstavujú intelektuálny a aj akademický krok späť, lebo toto dôležité rozlišovanie sa stále z veľkej časti pohodlne ignoruje.

Tradičný, „klasický“ príbeh, vlastne rozprávka, o zjavení Koránu Mohamedovi a následnom vzniku islamu, ktorý je vo všeobecnosti destilátom rôznych, neskorých a zväčša protirečiacich si literárnych textov, sa na univerzitách, žiaľ, stále vyučuje a šíri – ako keby to bolo skutočné prorocké slovo. Historicko-kritický výskum zostáva, nanešťastie, zvyčajne výnimkou.

Účelom takýchto konferencií je priviesť dokopy zopár dobrých kolegov a záujemcov, ktorí pracujú na základe historicky spoľahlivých zdrojov a zaužívanej filologickej metodológie, aby si mohli vymeniť názory. Cieľ konferencie, rozlúčiť sa raz sa navždy s islamskou históriou spásy, vychádza z výsledkov predchádzajúcich šiestich konferencií a desiatich doteraz vydaných zväzkov.

Hrubú knihu známu ako Korán, ako je jasné každému čitateľovi, si sotva možno predstaviť ako písomné podanie ústneho zjavenia prorokovi menom „Mohamed“, či dokonca ako písomný zápis výmeny názorov medzi „ohlasovateľom a jeho zhromaždením“, ako to stále počuť z Postupimu.

Z hľadiska žánru máme (v prípade Koránu) do činenia s pôvodne kresťanským dielom, možno lekcionárom v arabčine, čo následne niekoľkokrát prepracovali teológovia, keďže zjavne vykazuje rôzne redakčné vrstvy.

Umiestnenie raného islamu do Mekky a Mediny, ako tvrdia islamské tradície, je zjavne neskoršie, anachronistické spätné premietnutie. Jazyk, písmo a teologický obsah (Koránu) poukazujú skôr na mezopotámsku severnú Arábiu. O islame v pravom slova zmysle možno hovoriť až počas obdobia Abbásovcov a po ňom (asi od roku 750) – Umajjovci boli stále (z pohľadu sídla vtedajšej chalcedónskej cisárskej ortodoxie) heterodoxní alebo kacírski eschatologickí kresťania, očakávajúci bezprostredný druhý Kristov príchod.

Historické pôsobenie Mohameda, posla božieho, sa z hagiografických bájok neskorších tradícií Síry nedá vyčítať, lebo tie vznikli, okrem iného, preto, aby zasadili prorokov životopis do Koránu. Autori neskorších islamských metapríbehov (Meistererzählung), ako som už spomenul, uvádzajú protichodné informácie; navyše je zarážajúce, že neskoršie islamské diela (bez odkazov na zdroje) uvádzajú omnoho podrobnejšie informácie. Čím neskoršia tradícia, tým viac údajne „vie“ o Mohamedovi a počiatkoch islamu. Títo autori, ako Tabarí, neboli historikmi v pravom zmysle slova; a hoci občas používajú niektoré historické informácie (často prepracované na nepoznanie), boli to moralisti, ktorí si dali za úlohu vysvetliť svoju dobu na základe vymyslenej minulosti. Vytvorili takpovediac „predchádzajúci diel“ (príbeh javiaci sa ako pokračovanie iného príbehu, no nie je ním). Nejde teda o pokračovanie príbehu o minulosti v pravom zmysle, ale skôr spätné premietnutie minulosti s cieľom vysvetliť súčasnú situáciu, čo z literárneho hľadiska patrí do žánru „pozadie“ (toile de fond; po anglicky backstory – pozn. prekl.). Pozadie sa často používa na prepožičanie historickej hĺbky či dôveryhodnosti hlavnému deju – ságy Hviezdnych vojen možno považovať za súčasný ekvivalent islamskej historiografie.

Úloha zistiť, ako vznikol islam z historického hľadiska, je náročnejšia. Práve to bolo skutočnou úlohou sympózia, ktorej sa zhostili medzinárodní účastníci z Nemecka, Alžírska, Belgicka, Dánska, Francúzska, Libanonu, Holandska, Poľska, Švajčiarska, Sýrie, Tuniska, USA a prekvapivo aj z Kanady, ako vždy v štyroch jazykoch (nemecky, arabsky, francúzsky a anglicky). Veľmi sa nám páčilo, že nejeden zahraničný účastník predniesol svoju prezentáciu v nemčine.

Úvodné prejavy prvého večera sa týkali aktuálnych tém, ako význam našej práce (Schwab), intelektuálne zhýralý pojem „islamofóbia“ (Ibn Warraq) a vplyv nášho výskumu na spoločenské diskusie v takzvaných islamsko-arabských krajinách (Ghadban).

Na druhý deň sme sa venovali témam o pôvode islamu a histórii náboženstva:

- čo vlastne znamená slogan „Alláhu akbar“ (Popp) a vzťah aramejských tradícií o Ahikarovi k postave Luqmánu z Koránu (Abousamra).

- Dequin a Shoemaker ukázali, prečo bol svätým miestom islamu pôvodne Jeruzalem a nie Mekka a poukázali na niektoré možné tradície, ktoré sú základom islamskej púte hadždž.

- Grodzki a Weintritt následne predniesli príspevky o kritike zdrojov Síry, údajnej hagiografie islamského proroka.

- Von Sivers preberal nesprávne datovanie Doctrina Iacobi a Nitsarot, prisudzovaných rabínovi Simeonovi b. Johaiovi, ktoré boli napísané neskôr a preto nehovoria nič o podmienkach v prvej štvrtine 7. storočia.

- posledná prednáška dňa, prednesená talentovaným, mladým akademikom, ktorý práve obhájil svoj doktorát, pojednávala o tom, ako a prečo boli tradície o Mohamedovi, vrátane hadísov, vymyslené až neskôr ako zdroj legitimity islamského práva (Barsoum).

Tretí a štvrtý deň boli venované hlavne témam Koránu:

- projekt s cieľom konečne vytvoriť kritické vydanie Koránu (Brubaker).

- biblické pozadie súr 105 a 106 (Bonnet-Eymard).

- o „záhadných písmenách“ v Koráne (Puin).

- Dye a Da Costa preberali otázky redakčnej histórie.

- Younes rozoberal, ako neskorší moslimskí vykladači manipulovali s textom Koránu, aby ospravedlnili neskoršie islamské dogmy.

- Arbache sa zaoberal nápadnými paralelami arabského rukopisu evanjelia podľa Lukáša a hadísov.

- Gross hovoril o možných budhistických vplyvoch na islamskú ortopraxiu.

- Decharneux, ďalší mladý talent, ktorý taktiež nedávno obhájil svoj doktorát, a Van Reeth ukázali, že kresťanské aramejské teologické pozadie Koránu má pôvod na juhu (dnešné emiráty).

- a napokon Nickel predniesol príspevok o nepravdepodobnom jave vedy na Twitteri a ostatných sociálnych médiách.

Večer tretieho dňa sa konal okrúhly stôl „o pôvode Koránu“, moderovaný Jean-Claude Mullerom, na ktorom sa o tejto téme dlho diskutovalo.

V utorok večer nebol žiadny formálny program, lebo profesor Dr. Max Otte, ktorý sa o našu prácu veľmi zaujíma, veľkoryso pozval všetkých účastníkov na večeru do Blesius Garten v Trieri. Pri tejto príležitosti by sme mu chceli ešte raz poďakovať za veľmi príjemný večer, zlatý klinec kongresu. Samozrejme, medzi fantastickými kurzami sa ďalej diskutovalo o relevantných témach.

Termín odovzdania článkov je koniec augusta, preto sa očakáva, že jedenásty zväzok, s článkami prezentovanými v Trieri na siedmom sympóziu, vyjde do konca roka.

Viac informácií nájdete v brožúre sympózia.


Prevzaté z https://www.thepostil.com/report-of-the-7th-inarah-symposion-may-4-7-trier/

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára