streda 22. júna 2022

Mohamed ako zdvorilostné kristologické oslovenie


Rozhovor s Karlom-Heinzom Ohligom

Vo svojej knihe „Skrytý pôvod islamu: Nový výskum jeho ranej histórie“ dospel teológ Karl-Heinz Ohlig ku záveru, že islam nebol pôvodne koncipovaný ako nezávislé náboženstvo. S autorom sa porozprával Alfred Hackensberger.

Vaša kniha má názov „Skrytý pôvod“. Čo je na pôvode islamu skryté?

Karl-Heinz Ohlig: Všetky naše informácie o islame pochádzajú z neskorších textov – „životopisov“ napísaných v 9. a 10. storočí. Jeden z týchto textov, Anály At-Tabarího (10. storočie), je tiež zdrojom ďalších kníh o histórii. Takže nám chýbajú podporné dobové texty pre prvé dve storočia.

Môžeme tieto neskoršie dokumenty stále považovať za presné? Nie sú z akademického hľadiska niečo ako podvrhy?

Ohlig: Zaradiť tieto texty, alebo podobné knihy Mojžišove, čí príbeh o Romulovi a Removi medzi podvrhy by bolo úplne nesprávne, lebo musíme brať do úvahy tento konkrétny literárny žáner. Nábožensko-politické zakladajúce mýty nie sú textami o histórii a ani nimi nehodlajú byť.

Obhajujete tézu, že islam nebol koncipovaný ako nezávislé náboženstvo. Aký dôkaz máte pre toto tvrdenie?

Ohlig: Podľa dôkazov kresťanskej literatúry z čias arabskej vlády v 7. a 8. storočí, rovnako ako arabských mincí a nápisov z tohto obdobia, ako sú nápisy v Skalnom dóme v Jeruzaleme, sa noví vládcovia držali sýrsko-perzskej podoby kresťanstva, odmietajúcej rozhodnutia Nicejského koncilu. Namiesto toho považovala Ježiša za posla, proroka, služobníka božieho, ale nie za fyzického syna božieho, ktorý je striktne jednotnou bytosťou, bez „spojenia“ s nejakou osobou. Preto ich cirkevný otec Ján z Damasku (zomrel asi 750) považoval za kresťanských kacírov, lebo nezodpovedali jeho gréckemu chápaniu kresťanstva. Z obdobia pred 9. storočím nepochádza žiadna zmienka o nezávislom náboženstve Arabov.

Znamená to, že z islamu sa až neskôr stalo nezávislé náboženstvo?

Ohlig: Táto formulácia znie trochu svojvoľne alebo ako vedomé rozhodnutie. Skôr je to tak, že náboženstvá často vznikajú prehodnotením toho, čo bolo v náboženských predstavách prevzaté z tradície, z ktorej pochádzajú, inak to interpretujú a špecifickým spôsobom upevňujú a systematizujú.

Venovali ste sa aj historicko-kritickému výskumu v súvislosti s prorokom Mohamedom. Čo sa dá povedať o jeho osobe?

Ohlig: Dá sa dokázať, že najstaršie mince s mottom MHMT sa objavili vo východnej Mezopotámii okolo roku 660, dostali sa na západ a tam sa razili dvojjazyčné mince s mottom MHMT uprostred a nápisom muhammad v arabskom písme na okraji. Tieto mince nesú kresťanskú ikonografiu, čiže vždy sú na nich kríže, takže muhammad bol zjavne chápaný ako Ježišov prísudok, ako v omšovom speve Sanctus („Požehnaný, ktorý prichádza...“).

Muhammad v tomto prípade znamená „ctený“ a „chvályhodný“, poprípade „ten, kto je ctený“ a „ten, kto je pochválený.“ Tomu tiež zodpovedá aj text napísaný v Skalnom dóme, kde titul muhammad odkazuje na mesiáša, Ježiša, syna Márie a služobníka božieho. Zodpovedá to tiež polemike Jána z Damasku proti výrokom, ktoré považoval za kacírske.

Neskôr sa zdá, akoby tento kristologický prísudok stratil svoj odkaz, preto sa v Koráne objavuje ako často spomínaný, bezmenný prorok, z ktorého bolo následne možné urobiť historickú postavu v podobe arabského proroka. Najstarší zdroj tohto procesu sa nachádza v spisoch Jána z Damasku, ktorý hovorí o pseudoprorokovi Mamedovi. Až potom mohli bohaté príbehy o tomto Mohamedovi zaplniť historický deficit.

Takže hovoríte, že výraz muhammad mohol označovať Krista?

Ohlig: Je celkom možné – aj keď to ešte nebolo historicky dokázané – že na začiatku alebo v inom bode histórie Koránového hnutia bol prítomný významný kazateľ. Podľa dôkazov arabských mincí a nápisov v Skalnom dóme však treba predpokladať, že výraz muhammad, ctený alebo chvályhodný, bol pôvodne zdvorilostným kristologickým oslovením.

Prečo sa o tomto spojení neuvažovalo skôr?

Ohlig: Takéto otázky sú v moslimskej teológii zakázané. Ešte si neprešla svojím osvietenstvom. Islamské štúdiá na západe sa naďalej zaoberajú filológiou bez toho, aby využívali zavedené metódy historickej vedy. Neskúmajú ani kultúrnu oblasť Blízkeho východu, ktorá je z hľadiska náboženských dejín a kresťanskej teológie mimoriadne rozmanitá, takže korene a motívy týchto tradícií nie sú uznané.

Vo svojej knihe „Raný islam“ píšete, že tomuto náboženstvu nechcete ublížiť. Mnohí moslimovia budú vo vašej práci ale vidieť presný opak.

Ohlig: Od 18. storočia mnohí kresťania, ešte aj dnes, považujú osvietenstvo za útok a pokus o zničenie ich náboženstva. V skutočnosti však umožnilo kresťanstvu prežiť v modernom svete a byť použiteľné aj v živote moderných ľudí. Touto fázou si islam ešte len musí prejsť, ale je nevyhnutná, ak nechce v budúcnosti existovať len v uzavretých komunitách podobných getám.


Prevzaté z https://en.qantara.de/content/interview-with-karl-heinz-ohlig-muhammad-as-a-christological-honorific-title 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára