piatok 24. septembra 2021

Stručný sprievodca takíjou


Dr. Andrew G. Bostom

„Takíja“, z Kratšej encyklopédie Islamu, redigoval H.A.R. Gibb a J.H. Kramers, Leiden/Nai Dillí, 1953/2008, strany 795-796:

Samotný Mohamed sa vo svojom živote vyhýbal motívu utrpenia kvôli náboženstvu v dogmatike doketizmu (Korán 4:157; t.j. v ranokresťanskom kacírskom presvedčení, že Kristovo ľudské telo, jeho utrpenie a smrť na kríži boli len zdanlivé, čo je zopakované v uvedenom koránovom verši) a v každodennom živote prostredníctvom hidžri (Mohamedovho úteku z Mekky do Mediny) a tiež tým, že v prípade potreby dovolil zaprieť vieru (Korán 16:106), priateliť sa s neveriacimi (Korán 3:28) a jesť zakázané jedlá (Korán 6:119, 5:3). Tento pohľad je v islame bežný... Tabarí (838-923, narodený v Tabaristane, zomrel v Bagdade; historik, teológ a znalec práva; autor monumentálneho komentára ku Koránu a všeobecnej histórie, Anály, taktiež autor Kitáb al-Džihád – Kniha o svätej vojne) o koránovom verši 16:106 hovorí: „Ak niekoho donútia a vyzná svojím jazykom nevieru, aby unikol nepriateľom, zatiaľ čo jeho srdce mu protirečí, nie je vinný, lebo Alláh sa postará o svojich služobníkov, pokiaľ ich srdcia veria...“ V šiitskych životopisoch je zatajovanie pravidelnou črtou; hovoria nám, bez akejkoľvek apologetiky, že hrdina bol donútený porušiť náboženské zákony, ako je zákaz vína... máme tu pre porovnanie nasledovné slová Alího (zomrel v r. 661, Mohamedov bratanec a zať, štvrtý „Správne vedený kalif“, ktorého si šiiti ctia z troch dôvodov, ako imáma, bojovníka a islamského svätca): „Ten z vás, ktorý je pred Alláhom najctenejším, sa (Alláha) bojí najviac,“ čiže je to „ten, kto najviac využíva takíju“; a hovorí sa tiež, že „Kitman (synonymum slova takíja) je náš džihád...“ (veľmi podobný text sa nachádza aj tu na stranách 134-135 – pozn. prekl.)

Sami Mukaram, bývalý profesor islamských štúdií na Americkej univerzite v Bejrúte, napísal súčasnú odbornú publikáciu o takíji s názvom At-Takíjja fi 'l-Islam („Predstieranie v islame“), vydanú v roku 2004. Potvrdil v nej súhrnnú diskusiu z Kratšej encyklopédie islamu (vyššie) spred 50 rokov a zdôraznil pokračujúcu štandardnú povahu, rozšírenosť a hlavný význam takíje, najmä ako islamského politického nástroja:

Takíja má v islame zásadný význam. Prakticky každá islamská sekta ju schvaľuje a praktizuje... Môžeme zájsť až tak ďaleko, že povieme, že takíja je v islame bežná... Takíja je v islamskej politike veľmi rozšírená, najmä v súčasnej dobe. (At-Taqiyya fi ' l-Islam, Londýn, Mu'assisat at-Turath ad- Druzi, 2004, p. 7, citovaní v Raymond Ibrahim, “How Taqiyya Alters Islam's Rules of War”, Middle East Quarterly Winter, 2010, str. 3-13, dostupné tu)

Vynikajúci orientalista Ignaz Goldziher si o takíji konkrétne v šiitskych tradíciách všimol nasledovné:

Alí (štvrtý „Správne vedený kalif“, uctievaní šiitmi) sa ukázal počas prestupu gréckeho filozofa na islam, kedy mu vysvetlili podrobnosti o takíji. Keď ho zoznámil so základnými dogmami šiitskeho islamu, dal mu rozsiahle napomenutie: „Nariaďujem ti, aby si vo svojom náboženstve používal takíju (cituje súru 3:28). Dovoľujem ti povedať, že tvoji nepriatelia sú lepší, ak ťa k tomu núti strach. Dovoľujem ti verejne nás zavrhnúť. Môžeš zanedbať povinné modlitby, pokiaľ by ti ich vykonanie spôsobilo ujmu. Ak uprednostníš našich nepriateľov pred nami vtedy, keď sa bojíš, nepomôže im to a nám to neuškodí. Neutrpíme žiadnu nevýhodu, ak nás odmietneš zo strachu. Lebo to hovoríš len dočasne a vo vnútri sa držíš viery, aby si si zachránil život a ušetril na nasledujúce mesiace a roky tých veriacich a bratov, ktorých poznáš, až kým súženie nezmizne a zúfalá situácia sa nerozplynie. Je to lepšie ako sa vystaviť zničeniu a pripraviť sa o všetky možnosti pracovať pre vieru a spásu svojich bratov. Preto ti odporúčam, aby si nezabudol používať takíju, lebo by si mohol preliať vlastnú krv a krv svojich bratov, vystaviť svoje a ich blaho zničeniu a odovzdať seba a aj ich do rúk nepriateľov náboženstva. Boh ti prikázal priniesť slávu jeho viere a jej veriacim. Ak budeš konať proti môjmu rozkazu, uškodíš sebe a svojim bratom viac než nawásib (šiitsky výraz označujúci osoby, ktoré vraj nenávidia Ahlu 'l-Bajt, teda Mohamedovu rodinu) a neveriaci.“ Z tohto napomenutia vidíme, že takíja sa presadzuje v prvom rade a predovšetkým v záujme bezpečnosti spojencov, ktorých blaho by mohlo byť v ohrození kvôli statočnosti a mučeníckej odvahe jednotlivca. Preto sa takíja objavuje prevažne v súvislosti s hukuk al-ichwán, „záujmami bratov“. Imám Alí b. Muhammad (Alí ibn Muhammad ibn 'Alí, desiaty imám, 9. storočie) dostal otázku, „Kto je najdokonalejšou osobou v dobrých vlastnostiach?“ Odpovedal, „Ten, kto  najopatrnejšie používa takíju, čím pre svojich bratov získava najviac dobra.“ (Ignaz Goldziher, „Das Prinzip der takijja im Islam“, Zeitschrift der Deutschen Morgenländischen Gesellschaft, 1906, str. 213–226; zo strán 219-220, preložil profesor James L. Hodge; Goldziher [1860–1921], popredný maďarský odborník na islam, bol všeobecne uznávaný ako jeden z najhlbokomyseľnejších a najoriginálnejších európskych akademikov z doby, ktorá vyprodukovala vplyvných bádateľov.)

A analýza takíje od Etana Kohlberga z roku 1975 zdôrazňuje kritický význam, ktorý táto doktrína mala na život šiitov:

...dosvedčujú mnohé tvrdenia v literatúre imámov, že mnohí vyznávajúci sunniti boli v skutočnosti šiiti praktizujúci takíju. Zmiznutie dvanásteho imáma (v roku 874) sa vysvetľuje ako akt takíje, čo ho má chrániť pred ujmou, až kým sa nevráti ako mahdí. Dokonca existuje zvláštny právny výraz, dar al-takíja, označujúci oblasti, kde je takíja povinná. Podobne má predstava takíje významné dôsledky pre rôzne aspekty šiitskych hadísov. V raných šiitskych kruhoch sa, napríklad, prisudzoval veľký význam princípu, že skutočné šiitske tradície treba pred cudzincami zatajiť (kitman, takíja) a šíriť ich (idhdá'a) len medzi veriacimi. Princíp takíje sa neobmedzoval na nepriateľský vonkajší svet, ale niekedy sa uplatňoval aj vo vzťahoch medzi samotnými šiitmi. (Etan Kohlberg, „Some Imāmī-shīʿī Views on Taqiyya,“ Journal of the American Oriental Society, 1975, zv. 95, č. 3, str. 395-402; s. 397, dostupné tu a na stiahnutie tu – pozn. prekl.)

Viac než storočie predtým si orientalista a francúzsky chargé d'affaires v Teheráne (v rokoch 1855-1858) Joseph Arthur de Gobineau na základe svojej osobnej skúsenosti všimol o doktríne a praktizovaní kitmanu (takíje) nasledovné:

Nie je dobrý nápad vystaviť svoju vieru urážkam neveriacich... Majiteľ pravdy nesmie vystaviť svoju osobu, svoj pozemský majetok či úctu pomätenosti, hlúposti a zvrátenosti tých, ktorých boh s radosťou uviedol a udržal v omyle. Kým je rozumný a kráča správnou cestou, boh si ho cení; jeho zdravie a prosperita sú pre svet dôležité. Hovoriť odľahčene nikdy nemôže priniesť výhodu; lebo boh vie, čo chce a ak mu vyhovuje, že neveriaci alebo spurný veriaci objaví správnu cestu, nepotrebuje od nikoho pomoc s vykonaním tohto zázraku. Mlčanie preto treba považovať za rovnako užitočné ako vedomosť o tom, že hovoriť a odhaliť veriaceho a možno i náboženstvo je neuvážené a niekedy sa rovná bezbožnosti. Sú však prípady, kedy mlčanie nestačí a mohlo by sa považovať za priznanie. V takom prípade netreba váhať. Človek by sa nemal zriecť len skutočného vlastného názoru, ale je nutné uviesť do omylu svojho nepriateľa všetkým možnými úskokmi. Človek môže vyznať svoju vieru akokoľvek len chce, vykonať všetky najzbytočnejšie obrady, skomoliť vlastné knihy, vyčerpať všetky možnosti podvádzania. Takto získa mnohonásobné uspokojenie a zásluhy za to, že ochránil seba a svojich milovaných, že nevystavil ctihodnú vieru odpornému kontaktu s neveriacim a napokon, že ho (neveriaceho) duchovne zahanbil a zbedačil podľa jeho zásluh, a to tým, že ho podviedol a utvrdil v jeho omyle... Kitman zušľachťuje toho, kto ho vykonáva. Veriaci sa povyšuje do večného stavu nadradenosti nad tým, koho podvádza, či už je to minister alebo mocný kráľ, na tom nezáleží; lebo ten, proti komu niekto využíva kitman, je predovšetkým úbohý chudák, ktorému človek uzatvára správnu cestu a nič netuší; otrhaný a hladujúci stojíš, navonok sa trasúci vo svojich čižmách pred oklamanou mocou, no napriek tomu sú tvoje oči plné svetla; ty kráčaš najjasnejšie pred svojimi nepriateľmi. Vysmievaš sa hlúpemu človeku; zneškodňuješ nebezpečné zviera. To sú ale pestré pôžitky! (Comte de Gobineau and Orientalism—Selected eastern writings, preložil Daniel O’Donoghue, redigoval Geoffrey Nash, 2009, New York, str. 119-120, dostupné tu – pozn. prekl.)

Napokon, podľa konsenzu najuznávanejších sunnitských a šiitskych komentátorov Koránu, klasických i súčasných, je koránový verš 3:28 kľúčovým veršom schvaľujúcim moslimské klamanie nemoslimom, čo je podrobnejšie vysvetlené v doktríne takíje/kitmanu. Nasledujú komentáre k tomuto veršu v chronologickom poradí naprieč tisícročím: al-Tabarí (zomrel 923), ako je uvedený vyššie; Ibn Kathir (zomrel 1373), jeden z najznámejších sýrskych historikov a tradicionalistov za vlády bahriovských mamlúkov, ktorý tiež zostavil dôležitý komentár ku Koránu; al-Sujutí (zomrel 1505), uznávaný ako vynikajúci právnik, historik a životopisec, medzi jeho mnohé odborné príspevky patrí asi dvadsať kníh o koránových štúdiách, vrátane významných komentárov Koránu; Maulana Muhamad Šáfí (zomrel 1976), bývalý veľký muftí Indie (pred jej rozdelením v roku 1947), autor Máriful Kuran, ktorý zostáva najznámejším komentárom Koránu v jazyku urdu, napísal tiež viac ako tristo kníh a okrem nich niekoľko rokov vysielal tafsír Koránu na Rádiu Pakistan; a najvýstižnejšie, Muhamad Husajn Tabatabaj (zomrel 1981), popredný šiitsky komentátor Koránu v 20. storočí a uznávaný moslimský filozof a učiteľ.

TabaríAk ste (moslimovia) pod ich nadvládou (neveriacich) a máte o seba strach, správajte sa voči nim lojálne svojím jazykom, zatiaľ čo vnútri voči nim prechovávajte nevraživosť... (vedzte, že) boh zakázal veriacim priateliť sa a mať s neveriacimi dôverné vzťahy na úkor veriacich – okrem prípadov, keď sú neveriaci nad nimi (vládnu im). V takom prípade sa ku nim môžu správať priateľsky, zatiaľ čo zachovávajú svoje náboženstvo. (Abu Ja’far Muhammad at-Tabari, Jami’ al-Bayan ‘an ta’wil ayi’l-Qur’an al-Ma’ruf: Tafsir at-Tabari, Beirut: Dar Ihya’ at-Turath al-‘Arabi, 2001, zv. 3, s. 267, preložené v Ibrahim, “How Taqiyya Alters Islam’s Rules of War”, dostupné tu)

Ibn KathirVeriaci, ktorí sa v niektorých oblastiach alebo dobách boja o svoju bezpečnosť kvôli neveriacim... takí veriaci môžu preukazovať priateľstvo neveriacim navonok, ale nikdy nie vo vnútri. Napríklad, Al-Bucharí (zomrel v r. 869, autor najdôležitejšej zo šiestich kánonických zbierok hadísov) zaznamenal, že Abú Darda povedal, „Usmievame sa do tváre niektorých ľudí, zatiaľ čo naše srdcia ich preklínajú.“ Podľa Al-Bucharího Al-Hasan povedal, „Tukja (takíja) je dovolená do Dňa vzkriesenia.“ (Tafsir Ibn Kathir, anglický preklad vyhotovila skupina akademikov pod dohľadom Šajcha Safiur-Rahmána Al-Mubarakpurího, zv. 2, 2000, Rijád, s. 142)

Al-SujutíVeriaci by si nemali brať neveriacich za priateľov a ochrancov namiesto veriacich. Každý, kto to urobí a spriatelí sa s neveriacimi, nemá nič do činenia s dín (náboženstvom) Alláhovým – pokiaľ to nie je preto, že sa ich obávate a pokiaľ sa nejedná o predstieranie zo strachu z nich, kedy sa s nimi spriatelíte len svojím jazykom, ale nie srdcom. (Tafsir al-Jalalayn, 2008, preložila Aisha Bewley, Londýn, str. 122-124)

ŠáfíPriateľstvo, ktoré zaväzuje moslima veľmi silnými putami k nemoslimom, nie je povolené za žiadnych okolností... zdvorilosť a priateľské správanie je... povolené, keď je účelom zábava hosťa, odovzdanie islamského učenia nemoslimom alebo zachovanie bezpečnosti pred nimi. (Máriful Kuran, 2009, zv. 2, Karáčí, s. 58)

TabatabajVerš (3:28) jasne povoľuje takíju, ako dokazujú tradície imámov Ahlu 'l-bajt (Mohamedovej rodiny; šiiti veria, že pozostáva z Mohameda, Fátimy a Mohamedových „následníkov“, Alího, Hasana a Husajna)... Korán a sunna sa zhodujú, že takíja je na niektorých miestach povolená. Podporuje ju aj logika. Hlavným účelom náboženstva a apoštola je udržať pravdu nažive; a niekedy sa tento účel dá dosiahnuť vykonávaním takíje, udržiavaním dobrých vzťahov s nepriateľmi náboženstva, zatiaľ čo zavrhnutie takíje by neposlúžilo žiadnemu účelu. Je to realita, ktorú nemôže žiaden rozumný človek popierať... Tafsír as-Sáfí (komentár ku Koránu, v tomto prípade sa jedná o komentár napísaný šiitskym učencom Mohsenom Fajzom Kašáním [zomrel v r. 1679] v 17. storočí) cituje pod slovami: okrem prípadov, kedy sa pred nimi chránite... od al-Ihtidžádža, že veliteľ veriacich povedal v tradícii, okrem iného: „a on vám prikázal robiť takíju vo svojom náboženstve; lebo Alláh hovorí: Buďte opatrní a opäť buďte opatrní, nevystavujte sa skaze a nezanedbávajte takíju, ktorú som vám prikázal (robiť); inak spôsobíte preliatie svojej krvi a krvi svojich bratov; vystavíte svoje, rovnako ako ich odmeny skaze; a spôsobíte, že ich nepriatelia náboženstva Alláhovho ponížia, hoci Alláh vám prikázal velebiť ich.“ As-Sádik (zomrel 765, šiesty šiitsky imám a právnik) povedal: „Apoštol Alláhov hovorieval: Nemá náboženstvo ten, kto nemá takíju“. Potom hovorieval: „Alláh hovorí: okrem prípadov, kedy sa pred nimi chránite zo strachu z nich.“ (Al-Ajjáší) (zomrel asi 932, šiitsky komentátor a tradicionalista) al-Bákir (zomrel 733, piaty šiitsky imám a právnik) povedal: „takíja je (dovolená) v každej záležitosti, kvôli ktorej sa človek dostane do nepríjemnej situácie; a Alláh mu ju dovolil.“ (al-Káfi, šiitska zbierka hadísov zostavená Muhammadom Ja'kubom Kulajním [zomrel 941]): Existuje veľmi veľa tradícií od imámov Ahlu 'l-bajt – pravdepodobne dosahujúcich hranicu mutawátira („ten, kto prichádza víťazne“; môže sa tým označovať prorocká tradícia, hadís alebo vo všeobecnosti akákoľvek správa s viacerými reťazcami rozprávačov), obsahujúcich povolenie na takíju; a už ste videli, ako ju koránový verš (najmä 3:28) nesporne dokazuje. (Sayyid Muhammad Husayn at-Tabataba’i, Al-Mizan fe Tafsir al-Quran, preložil Sayyid Saeed Akhtar Rizvi, 1982, zv. 3, Teherán, str. 221-222, 234-235; dostupné napríklad tu – pozn. prekl.)

Prevzaté z https://www.andrewbostom.org/2019/10/takiya-taqiyya-a-brief-annotated-reference-guide/

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára