Bob Brown
Existujú v západnom
a arabskom myšlienkovom procese významné rozdiely z hľadiska analýzy
a rozhodovania?
Na Západe sa analýza zakladá na takzvanej
vedeckej metóde. Spočíva v pozorovaní merateľných alebo empirických údajov,
vytvorení hypotézy a napokon jej testovaní, kedy sa zároveň snažíte
odstrániť vopred vytvorené predstavy a emočné predsudky. Či už ju používajú
v laboratóriu alebo vo svojej mysli, západniari sa snažia utvárať závery na
základe nepredpojatej analýzy zbavenej nádejí a obáv. Napríklad, vopred
existujúce presvedčenia môžu mať za následok konfirmačné skreslenie, kedy si človek
s konkrétnym názorom vykladá informácie tak, aby potvrdzovali jeho vopred
vytvorené predstavy alebo systém presvedčenia. Hoci sa nám môže, no nemusí
podariť odstrániť naše predsudky, cieľom je pristupovať ku problémom s touto
metodológiou.
Ale využívanie vedeckej metódy na
analýzu udalostí je len západné počínanie. Je výsledkom historických skúseností
renesancie, vedeckej revolúcie, reformácie a najmä osvietenstva. Racionálne
myslenie a objektivita dostali prednosť.
Arabský svet si
týmito historickými a intelektuálnymi hnutiami nikdy neprešiel. Preto sa
okrem logickej analýzy myšlienkové procesy do veľkej miery opierajú
o emócie, nádeje a obavy. V knihe Ako pochopiť Arabov autorka
Margaret Nydell, profesorka arabčiny na Georgetownskej univerzite, uvádza:
„Hoci v západnej kultúre sa na objektivitu kladie značný dôraz,
v arabskej kultúre je to naopak... Ľudia na Západe sa učia, že objektivita,
skúmanie faktov logickým spôsobom bez toho, aby ich vyrušovali emočné predsudky,
je zrelým a konštruktívnym prístupom k ľudským záležitostiam... Arabi
veria niečomu inému.“ Nydell pokračuje: „Arabi si vedome vyhradzujú právo nazerať
na svet subjektívnym spôsobom, najmä ak objektívnejšie posúdenie situácie prinesie
mysli až príliš bolestivú pravdu.“
Počas operácie
Ochranné ostrie v roku 2014, kedy zúrila medzi Izraelom a Gazou
vojna, sa všetci pozorovatelia zhodli, že Hamas používa ľudské štíty na ochranu
svojich bojovníkov a vojenských objektov. Keď niektorého z týchto
civilistov zabili, Hamas veľmi očakával, že medzinárodná komunita bude
ignorovať ich taktiku a všetku vinu za civilné obete zvalí na Izrael. Hamasu
bola pravda jasná: Izrael zabil civilistov a zaslúži si byť obviňovaný.
Skutočnosť, že hlavnou príčinou úmrtí (podľa
všetkých pravidiel vojny) boli akcie Hamasu, táto organizácia ignorovala. Ich
výklad udalostí a reality bol ovplyvnený myšlienkovým procesom, ktorý uprednostnil
želania a túžby pred objektívnou analýzou. Hamas sa ani nepokúsil poprieť
použitie tejto taktiky, čo je dôkazom ich zmýšľania.
Zosnulý Raphael
Patai, kultúrny antropológ, ktorý pracoval ako profesor na Columbijskej
univerzite, univerzite v Pennsylvánii, Newyorskej univerzite a na
Princetone, vo svojej vplyvnej knihe Arabská myseľ tvrdí, že „Arabská myseľ si úmyselne
vyberá, že dá v myslení a reči väčšiu váhu skôr želaniam než realite,
tomu, aké veci by sa jej páčili namiesto toho, aké objektívne sú.“
Keď palestínsky
prezident Mahmúd Abbás vyhlásil, že Izraelčania zmenili pravidlá upravujúce
modlenie na chrámovej hore, vedome klamal, alebo presvedčil sám seba, že je to pravda,
lebo slúžia jeho účelom – byť Palestínčanmi považovaní za strážcu islamu a oddaného
obrancu moslimského posvätného miesta voči zneucteniu. Keď sa izraelský premiér
Netanjahu pokúsil dokázať, že k takej zmene nedošlo a dokonca ponúkol
umiestniť kamery na horu, aby podporil svoje tvrdenie, Abbás to ignoroval. Radšej
veril tomu, čo slúžilo jeho záujmu než objektívnym faktom. Hoci bol celý svet
svedkom Netanjahuovej ponuky dôkazu, Abbás sa naďalej držal svojho preukázateľne
nepravdivého naratívu.
V roku
2011, v rámci svojich dvojročných prieskumov v moslimskom svete, sa agentúra
Pew Center for Social Reseach pýtala obyvateľov ôsmych blízkovýchodných krajín,
kto je podľa nich zodpovední za útoky na Svetové obchodné centrum. Menej než
dvadsať päť percent odpovedalo, že podľa nich útok zahájili Arabi. Aj tu sa
názory a dedukcie utvorili skôr na základe želaní a osobných predsudkov než
nevyvrátiteľných faktov.
Príkladov je množstvo.
Počas štyroch veľkých arabsko-izraelských vojen (v rokoch 1948, 1956, 1967
a 1973) arabskí generáli na fronte svojim vládam vždy hlásili, že víťazstvo
je na dosah. A arabské médiá bez dôkazov informovali, že ich armády budú
čoskoro oslavovať víťazstvo v Tel Avive, zatiaľ čo v skutočnosti boli
ich armády zničené a na plnom ústupe. To isté sa stalo počas posledných vojen
Izraela s Hamasom a Hizbaláhom. V oboch prípadoch, keď sa vojny
skončili, si víťazstvo pripisovala arabská strana. Nezáležalo na faktoch, podľa
ktorých boli pomer obetí a strata techniky extrémne naklonené v prospech
Izraela. Logickú analýzu nahradili tým, čomu dávali prednosť a tiež emočným predsudkom.
Ak západniari veria,
že ľudia z rôznych kultúr a s rôznou históriou analyzujú javy
rovnako ako oni, zaváňa to etnocentrizmom a naivitou. Iste, mnohí naši
analytici a veľká časť našich médií sú uväznení vo vlastných ideologických
rámcoch a historických naratívoch, tak ako Arabi vo svojich.
Iróniou je, samozrejme,
to, že mnohí z tých, ktorí najvášnivejšie a najdôslednejšie propagujú multikulturalizmus
a kultúrny relativizmus, sú, paradoxne, akoby neochotní alebo neschopní poslúchnuť
vlastnú radu a nazerať na arabský svet cez jeho vlastnú, jedinečnú
históriu a spoločenské normy.
Človek nemôže
tvrdiť, že rešpektuje nezápadné kultúry, keď sa na ne zároveň pozerá západnými
očami.
Intelektuálna poctivosť
si vyžaduje, aby sme chápali svet nie taký, aký si želáme, aby bol, ale taký,
aký je.
Prevzaté z https://www.jpost.com/blogs/the-camels-hump/the-arab-mindthe-western-mind-436303
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára