nedeľa 10. februára 2019

Mohamed a smrť Asmy bint Marwan


Úvod


Potom, ako sa Mohamed presťahoval do Jathríbu, začala jeho moc narastať. Niekoľko ľudí, Židov i Arabov, mu však oponovalo. Mohamed začal svojich odporcov umlčiavať rôznymi spôsobmi. Jedným z nich bola ich vražda. Mohamed mal niekoľkých nepriateľov a kritikov, niektorí boli nebezpeční, iní boli obyčajní ľudia, ktorí žili v oblasti a nemysleli si o Mohamedovi nič. Nanešťastie pre nich, vyjadrovali svoje názory. Jeden po druhom boli umlčaní. Mohamed získal moc v Medine zmluvami, intrigami či otvoreným terorom. Napokon sa stal pánom oblasti. Vedel, že jeho stúpenci ho milujú a zomreli by za neho. Boli mu k dispozícii a niekedy ich využíval, aby vykonali jeho rozkaz.

Prezentácia islamských zdrojov

Poznámka: Moje komentáru budú v [] zátvorkách. Poznámky prekladateľa textov budú v {} zátvorkách.

Zo Sírat Rasúl Alláh od Ibn Isháka (preklad A. Guilaumea, "The Life of Muhammad"), strany 675, 676.

Cesta Umajra b. Adijja na zabitie Asmy B. Marwan

Bola z B. Umajja b. Zajda. Keď zabili Abú Afaka, prejavila nespokojnosť. Abdulláh b. al-Haríth b. Al-Fudajl, ktorému to povedal jeho otec, povedal, že bola vydatá za muža z B. Chatmá, zvaného Jazíd b. Zajd. Obviňovala islam a jeho stúpencov so slovami:

Pohŕdam B. Málik a al-Nabít
A Aus a B. al-Chazradž.
Poslúchate cudzinca, ktorý nie je jedným z vás,
Z Murada ani Madhidža. {1}
Očakávate od neho dobré potom, ako zabil vašich náčelníkov
Ako hladný muž čakajúci na kuchárovu polievku?
Nie je tu hrdý muž, ktorý by na neho prekvapivo zaútočil
A zmaril nádeje tých, ktorí od neho niečo očakávajú?

Hassan b. Thabít jej odpovedal:

Banú Va'il a B. Vakif a Chatmá
Sú menejcenné oproti B. al-Chazradž.
Keď vyzývala na bláznovstvo, beda jej pri plači,
Lebo smrť sa blíži.
Nahnala strach mužovi slávneho pôvodu,
Šľachetného pri svojom odchode a pri svojom príchode.
Pred polnocou ju zafarbil od jej krvi
A nespôsobil si tým žiadnu vinu.

Keď apoštol počul, čo povedala, povedal, "Kto ma zbaví Marwanovej dcéry?" Umajr bin Adij al-Chatmí, ktorý bol s ním, ho počul, a ešte v tú noc šiel do jej domu a zabil ju. Ráno prišiel za apoštolom a povedal mu čo urobil a on povedal, "Pomohol si Bohu a Jeho apoštolovi, ó Umajr!" Keď sa ho opýtal, či bude musieť znášať nejaké zlé následky, apoštol povedal, "Dve kozy sa nepobijú kvôli jej smrti," tak sa Umajr vrátil späť ku svojim ľuďom.

V ten deň bol v radoch B. Chatmá veľký nepokoj kvôli afére s bint (dievkou) Marwan. Mala päť synov a keď za nimi Umajr prišiel od apoštola, povedal, "Zabil som bint Marwan, ó synovia Chatmá. Zneste ma, ak môžete; nenechajte ma čakať." To bol prvý deň, kedy sa islam stal silným v radoch B. Chatmá; tí, ktorí boli moslimami, to predtým tajili. Prvým z tých, ktorí prijali islam, bol Umajr bin Adij, ktorého prezývali "Čitateľ" a Abdulláh b. Aus a Chuzajma b. Thábit. Deň po tom, ako bola bint Marwan zabitá, sa ľudia z B. Chatmá stali moslimami, lebo videli moc islamu.

{1} - V poznámke sa píše, "Dva kmene jemenského pôvodu."

Z Kitab Al-Tabakát Al-Kabír od Ibn Sa'da, preložil S. Moinul Hak, zväzok 2, strany 30-31.

Saríja Umajra Ibn Adija

Potom (sa uskutočnila) saríja Umajra ibn Adija Ibn Charašaha al-Chatmího proti Asme Bint Marwan, z Banú Umajja ibn Zajda, keď z mesiaca Ramadán zostalo päť nocí, na začiatku devätnásteho mesiaca od hidžri apoštola Alláhovho. Asma bola manželkou Jazída ibn Zajda ibn Hisn al-Chatmího. Nadávala na islam, urážala proroka a podnecovala (ľudí) proti nemu. Skladala poéziu. Umajr bin Adij prišiel za ňou v noci a vstúpil do jej domu. Jej deti spali okolo nej. Jedno kojila. Pohľadal ju svojou rukou, lebo bol slepý, a dieťa od nej odsunul. Vrazil jej do hrude meč, až vyšiel z chrbta. Potom v Medine predniesol s prorokom ranné modlitby. Apoštol Alláhov mu povedal: "Zabil si dcéru Marwanovu?" On povedal: "Áno. Mám urobiť ešte niečo?" On (Mohamed) povedal: "Nie. Dve kozy sa kvôli nej nepobijú." Toto slovo sme počuli od apoštola Alláhovho ako prvé. Apoštol Alláhov ho nazval "Umajr, basir (vidiaci)". [Koniec citátu Ibn Sa'da]

Dosvedčujúce spisy

V knihe "23 rokov: Štúdia prorockej kariéry Mohameda" od Alího Daštího (Mazda Press, 1994), autor taktiež zmieňuje vraždu Abú Afaka a Asmy bint Marwan. Napísal (strana 100):

"Abú Afak, muž vysokého veku (údajne 120 rokov), bol zabitý za zosmiešňovanie Mohameda. Skutok vykonal Sálim b. Umajr na príkaz proroka, ktorý sa opýtal, "Kto si poradí s týmto lotrom namiesto mňa?" Zabitie takého starého muža prinútilo poetku Asmu b. Marwan zložiť neúctivú báseň o prorokovi, a aj ona bola úkladne zavraždená."

Diskusia

Tak si to zhrňme a vysvetlime.

Mohamed nechal zavraždiť Abú Afaka. Asma b. Marwan sa kvôli vražde toho starca vyjadrila proti Mohamedovi. Presviedčala svojich súkmeňovcov, aby proti vrahovi niečo podnikli. Keď sa Mohamed dopočul, čo povedala, pokračoval vo svojej vražednej horúčke a nechal ju zavraždiť. Akú veľkú hrozbu pre Mohameda predstavovala? S najväčšou pravdepodobnosťou by jej robilo veľký problém, aby na Mohameda zaútočila sama. Potrebovala mužov, ktorí by sa Mohamedovi postavili. Pozrime sa na tú udalosť podrobnejšie a preskúmajme súvislosti Asminho vzťahu s jej kmeňom.

1) V prvom rade, jej kmeň nebol pod nadvládou Mohameda. Možno mali s Mohamedom dohodu, možno nie. Tak či onak, táto žena mohla vyjadriť svoj názor. Ak existovala dohoda a ak ju porušila, Mohamed sa mohol sťažovať u vodcov jej kmeňa a tí jej mohli prikázať, aby mlčala.

2) Na tejto udalosti je pozoruhodnejšie to, že potom, ako bola zavraždená, Mohamed povedal, "Dve kozy sa kvôli nej nepobijú", čím myslel, že jej smrť nebude nikoho zaujímať (nuž, okrem jej detí a rodiny).

Všimnite si tiež, že niektorí ľudia z jej kmeňa sa už stali moslimami. Je isté, že oni by ju nepočúvali.

Pointou je toto: ak jej vražda naozaj nikoho nezaujímala, tak naozaj nikoho nezaujímalo, čo povedala. Jej ľudia taktiež vedeli o tom, že Mohamed nechal zavraždiť Abú Afaka a zdá sa, že ani to ich nezaujímalo. Aj vzhľadom k tomu by ju nikto nebral dosť vážne na to, aby počúval jej výzvy na zabitie Mohameda, ktorý bol vodcom mocnej skupiny ľudí. Nikto z jej ľudí nebol ochotný riskovať svoj život kvôli jej slovám.

Najdôležitejšie je toto: Asma b. Marwan nebola pre Mohameda legitímnou hrozbou.

Preskúmajme podobný príklad. Po celom Strednom východe sú moslimovia, ktorí nazývajú Ameriku Veľkým Satanom. Títo moslimovia vyzývajú na násilné zničenie Ameriky. Často sa zhromažďujú veľké davy, ktoré skandujú "Smrť Amerike, smrť Reaganovi/Bushovi/Clintonovi/...". Keby Amerika, alebo Reagan, alebo Bush atď. mali použiť Mohamedove štandardy, zabili by zopár Arabov. Ale vieme, že skandovanie davu horúcich hláv neospravedlňuje použitie násilia proti nim. Existujú lepšie spôsoby, ako jednať s kritikmi a kritikou. Počas mladíckej vášne ľudia často povedia veci, ktoré nezamýšľajú urobiť, alebo ktoré urobiť nedokážu.

Tak prečo teda Mohamed požadoval vraždu Asmy? Skúsme niekoľko možností:

a) Mohamed veril, že pre neho predstavuje legitímnu hrozbu, preto nariadil jej vraždu.

b) Mohameda trápili jej slová a chcel ju umlčať.

c) Boh Mohamedovi povedal, aby tú ženu zavraždil.

Je očividné, že jedinou reálnou možnosťou je tá druhá. Ona ho nevydesila, nebola vodkyňou svojho kmeňa a mala len malý alebo žiaden vplyv. Nebola pre neho nič viac než nepríjemnosťou. Keby boh Mohamedovi povedal, aby šiel a zabil ju, Mohamed by tvrdil, že mal zjavenie typu, "Ó moslimovia, Alláh hovorí, aby som šiel a zabil Asmu b. Marwan." A stalo by sa to ihneď. Keby to bolo takto, moslimovia by ju hromadne napadli cez deň.

Jediným záverom je, že Asma spochybňovala Mohamedovo ego a skutky. To Mohameda znepokojovalo a chcel ju umlčať.

Ďalšie postrehy

1) Čo ma na islame znepokojuje najviac, je jeho sklon k násiliu a jeho použitiu ako štandardu božej vôle.

Umajr je toho dokonalým príkladom. Máme tu moslima, Mohamedovho priateľa, konajúceho na Mohamedovu žiadosť, ktorý pod plášťom noci vstúpi do domu ženy. Podstúpi ku nej, zatiaľ čo spí na posteli so svojimi deťmi, a zavraždí ju vrazením meča do tela. Mohamed tomu mužovi následne hovorí, že "pomohol Bohu a jeho apoštolovi". Ak Alláha táto žena naozaj ohrozovala, myslím, že by ju zabil sám, nemyslíte? Potrebuje boh muža na to, aby sa v noci prikradol a zavraždil spiacu ženu?

2) Ďalej, čo je islam vlastne za náboženstvo? Krátko po vražde Asmy šiel Umajr za jej rodinou a vysmial sa jej! Smial sa im do tváre, že zabil ich matku a že s tým nemôžu nič urobiť! Tu je ten citát ešte raz:

Mala piatich synov a keď Umajr šiel za nimi od apoštola, povedal, "Zabil som bint Marwan, ó synovia Chatmá. Zneste ma, ak môžete; nenechajte ma čakať."

3) Musím tiež skritizovať nemoslimských Arabov v Mohamedových časoch. Chýbal im zmysel pre hodnotu ľudského života. Tu bola zavraždená jedna z ich žien a namiesto toho, aby ich to šokovalo, začali konvertovať na islam, lebo "videli moc islamu".

4) Napokon, podobne ako v bode číslo 1, pozrime sa na moc islamu. Tu je citát:

To bol prvý deň, kedy islam nadobudol moc u B. Chatmá... Deň potom, ako bola Bint Marwan zabitá, sa ľudia z B. Chatmá stali moslimami, lebo videli moc islamu.

Takže moc islamu spočíva teda v tom, že idete a v noci zavraždíte spiacu ženu a uniknete trestu?

Platí v islame, že "silnejší rozhoduje"? Je pravda, že "ten, kto má najväčší meč, je od Alláha?"

Jediní ľudia rešpektujúci tento druh moci, ktorých poznám, sú zločinci, mafiánom podobní ľudia, ktorí taktiež chodia v noci a zabíjajú ľudí v spánku.

Otázky

1) Čo za človeka bol Mohamed? Naozaj musel žiadať svojich mužov, aby zabili matku piatich detí, ženu, ktorá pre neho nebola legitímnou hrozbou?

2) Prečo ju Mohamed nezabil sám? Prečo zakaždým, keď chcel Mohamed niekoho zabiť, si na tú vraždu našiel niekoho iného?

3) Pozrite sa na túto temnú stránku islamu. Toto je islam, ktorý praktizoval Mohamed. Keď zakladateľ náboženstva musí nechať zabiť v noci bezmocnú ženu za to, že mu oponovala, ako môžeme také náboženstvo opísať?

4) Kde sú v súčasnosti "práva žien" alebo "ľudské práva" v islame? Ak Mohamed odopieral slobodu prejavu ostatným, ako sa to odráža v islame a v tom, čo vidíme v islamskom svete dnes? Ako to, že čím sú moslimské národy fundamentalistickejšie, tým viacej potláčajú všetky základné ľudské práva?

5) Je Mohamed človekom, ktorému by ste skutočne dôverovali?

Záver

Vieme, že v každom náboženstve sú dobrí a zlí, ale tento prípad je iný. Táto udalosť odráža muža, ktorý s islamom začal: islam je postavený na Mohamedových slovách a skutkoch. Tu vidíme, že Mohamed nechal brutálne zavraždiť ženu. Zabil ju, pretože sa vyslovila proti nemu a stala sa skôr nepríjemnosťou než legitímnou hrozbou. Navyše, Mohamed nemal žiadne zákonné právo zabiť ju. Vzal situáciu do vlastných rúk a nechal ju zabiť. Mohamed mal pocit, že táto vražda pomohla bohu; necítil žiadnu vinu a nemal ani pocit ľútosti.

Silas

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára