nedeľa 13. januára 2019

Mohamed a vražda Abú Afaka


Úvod


Potom, ako Mohamed prišiel asi v roku 622 do Mediny, začalo voči nemu niekoľko miestnych ľudí cítiť odpor. Mnohí z nich boli Židia, niektorí boli pohanskí Arabi. Mohamedovi kritici boli jeden po druhom umlčaní; niektorí sa stali moslimami, niektorí boli zavraždení, iní boli vyhnaní z Mediny. Tento článok sa zaoberá Mohamedovou požiadavkou, aby jeho muži zavraždili Žida menom Abú Afak. Abú Afak mal 120 rokov. Aký zločin Afak spáchal? Vyzýval svojich spoluobčanov v Medine, aby nedôverovali Mohamedovi.

Prezentácia islamských zdrojov

Poznámka: Moje komentáre budú v [] zátvorkách. Ostatné zátvorky, ako tieto (), sú v prekladoch.

Zo Sírat Rasúl Alláh (Život proroka božieho) od Ibn Isháka (1), strana 675:

Výprava Sálima Bin Umajra na zabitie Abú Afaka

Abú Afak bol jedným z Banú Amr bin Auf z klanu Banú Ubajda. Prejavil svoju nespokojnosť, keď apoštol zabil al-Harítha bin Suwajda bin Samíta a povedal:

Žijem dlho ale nikdy som nevidel
Zhromaždenie či skupinu ľudí
Vernejších svojmu záväzku
A svojim spojencom, keď ich vyzvú,
Než synovia Kajly, keď sa zhromaždia,
Muži, ktorí prevrátili hory a nikdy sa nepodvolili,
Jazdec, ktorý za nimi prišiel, ich rozdelil na dve skupiny (so slovami)
"Povolené", "Zakázané", o všetkých veciach.
Keby ste boli verili v slávu alebo kráľovstvo
Nasledovali by ste Tubbu.

[Poznámka: Tubba bol panovník z Jemenu, ktorý prepadol tú časť súčasnej Saudskej Arábie: Kajliti mu vzdorovali.]

Apoštol povedal, "Kto si poradí s týmto lotrom namiesto mňa?", na čo Sálim bin Umajr, brat z Banú Amr bin Auf, jeden z "uplakancov", šiel a zabil ho. Umáma b. Muzajríja v súvislosti s tým povedal:

Klamal si o božom náboženstve a mužovi Ahmadovi! [Mohamedovi]
Pri tom, kto bol tvojím otcom, zlý je syn, ktorého splodil!
"Haníf" ťa bodol v noci so slovami
"Vezmi si to, Abú Afak, napriek svojmu veku!"
Hoci som vedel, či to bol človek alebo džin
Kto ťa zabil uprostred noci (povedal by som uprostred ničoho).

Z Kitab al-Tabakát al-Kabír (Kniha veľkých tried), zväzok 2, od Ibn Sa'da, (2), strana 31:

"Potom došlo ku "saríji" (nájazdu) Sálima Ibn Umajra al-Amrího proti Abú Afakovi, Židovi, v (mesiaci) šavváli na začiatku dvadsiateho mesiaca od hidžri [imigrácie z Mekky do Mediny v roku 622] apoštola Alláhovho. Abú Afak bol z Banú Amr Ibn Awf a bol to starec, ktorý dosiahol vek stodvadsať rokov. Bol to Žid, podnecoval ľudí proti apoštolovi Alláhovmu a skladal [o Mohamedovi] (posmešné) básne.

Sálim Ibn Umajr, ktorý bol jedným z veľkých uplakancov a ktorý sa zúčastnil bitky pri Badr, povedal, "Sľubujem, že buď zabijem Abú Afaka alebo zomriem skôr než on." Čakal na príležitosť, až kým nenastala horúca noc, kedy Abú Afak spal na otvorenom mieste. Sálim Ibn Umajr to vedel, tak položil meč na jeho pečeň a zatlačil, kým nedosiahol jeho posteľ. Nepriateľ Alláha vykríkol a ľudia, ktorí boli jeho stúpencami, sa ponáhľali za ním, vzali ho do jeho domu a pochovali ho.

Od súčasného moslimského odborníka na islam

Z knihy Alího Daštího, "23 rokov: Štúdia prorockej kariéry Mohameda", (3), strana 100:

"Abú Afak, muž vysokého veku (údajne 120 rokov), bol zabitý za zosmiešňovanie Mohameda. Skutok vykonal Sálim b. Umajr na príkaz proroka, ktorý sa opýtal, "Kto si poradí s týmto lotrom namiesto mňa?" Zabitie takého starého muža prinútilo poetku Asmu b. Marwan zložiť neúctivú báseň o prorokovi, a aj ona bola úkladne zavraždená."

Pred uvedením všetkých úkladných vrážd nariadených Mohamedom, Alí Daští na strane 97 píše:

"Islam sa teda postupne zmenil z čisto duchovného poslania na militantnú a trestnú organizáciu, ktorej pokrok závisel od koristi z prepadov a odmeny zo zakátu."

Diskusia

Afak vyzýval ľudí žijúcich v Medine, aby nedôverovali Mohamedovi a opustili ho. Afakovi sa Mohamedove slová zdali zvláštne a rozkazovačné. Vynadal Arabom, ktorí do Mohameda vložili svoju dôveru. Mohamed sa o tom dopočul a považoval 120-ročného muža za hrozbu pre svoju dôveryhodnosť, nie pre svoj život. Nikde sa nepíše, že Afak naliehal na ostatných Arabov, aby na Mohameda zaútočili, alebo aby mu ublížili. Stodvadsaťročný muž určite nebol pre Mohameda, ani jeho stúpencov fyzickou hrozbou.

Posledné vyjadrenie v básni Umámu b. Muzajríju mi pripadá zaujímavé:

"Hoci som vedel, či to bol človek alebo džin
Kto ťa zabil uprostred noci (povedal by som uprostred ničoho)."

Toto vyjadrenie je dôkazom, že moslimovia presne vedeli, čo robia. Vedeli, že je to chladnokrvná vražda, ktorú vykonávajú na žiadosť Mohameda. Chceli ju utajiť, celkovo chceli pred obyvateľmi skryť svoje zlé skutky. Preto Umáma neprezradil, kto zavraždil Afaka.

Keď premýšľam nad tým, čo za ľudia prikazujú svojim stúpencom spáchať vraždu, prichádzajú mi na um len bossovia organizovaného zločinu, skorumpovaní politici a vodcovia siekt. Spomenul som si na Saddáma Husajna. Čo by sa stalo Iračanovi, keby vyjadril kritický názor na Saddáma?

Alebo si vezmime Ajatolláha Chomejního. Jeho fundamentalistický islamský režim nechával úkladne vraždiť ostatných disidentských Iráncov po celom svete. Títo ľudia presne stelesňujú to, aký bol Mohamed. Držali sa Mohamedovej metodológie: zabite tých, ktorí sú hrozbou pre vašu dôveryhodnosť.

Otázky

1) Čo za človeka bol Mohamed, keď nechal zabiť 120-ročného muža, lebo vyzýval svojich spoluobčanov, aby o ňom pochybovali?

2) Áno, Abú Afak bol hrozbou pre Mohamedovu dôveryhodnosť. Ale zaslúžil si byť chladnokrvne zavraždený, v noci, potajomky, kým spal? Bol jeho názor pre Mohameda až takou hrozbou? Nepomohli Mohamedovi v bitke pri Badr anjeli? Ak áno, prečo sa Mohamed obával 120-ročného Žida?

3) Sú tieto "islamské" hodnoty zlučiteľné s našimi hodnotami na Západe? Mali by západniari, ktorí kritizujú Mohameda, očakávať, že ich sloboda prejavu bude ohrozená, alebo mali by žiť v strachu zo zabitia za vyjadrenie svojho názoru? Pamätajte, že moslimovia na Západe už začali zabíjať ľudí v záujme svojho náboženstva.

4) Ak Mohamed zaviedol tento systém, t.j. vraždenie ľudí, ktorí s ním nesúhlasia, ako to ovplyvňuje islamskú spoločnosť? Ako to súvisí s tým, čo vidíme v islamských spoločnostiach ako je Alžírsko, Irán, Irak, Afganistan, Egypt a Sudán? Je tento druh brutálneho vraždenia tým, v čom chcú moslimovia žiť?

5) Keby dnes Mohamed žil, a my vieme o ľuďoch, ktorých zavraždil, čo by na to Západ povedal? Čo by ste povedali vy? Nechceli by sme, aby takýto človek zaplatil za svoje zločiny, aby bol uväznený či dokonca popravený?

6) Nemáme právo súdiť Mohameda podľa najlepších morálnych štandardov, aké poznáme? Tvrdil, že je posledným prorokom božím. Tvrdil, že jeho systém je posledným systémom božím pre celé ľudstvo. Takže, podľa našich štandardov, nemyslíte, že to, čo Mohamed urobil, bolo strašne zlé? Ak sú naše štandardy lepšie než jeho, ako ohodnotíme jeho status "proroka"? Prečo by naše štandardy mali zatieniť štandardy posledného proroka božieho?

Záver

Aby uspokojil svoje telesné túžby, Mohamed nechával ľudí chladnokrvne zavraždiť. Jedným z nich bol 120-ročný muž menom Abú Afak. Vidíme, že Mohamedove snahy boli skutočne poháňané jeho telom a egom, nie bohom. Abú Afak bol pre Mohameda nepríjemnosťou, bez pochyby, tak ako ľudia na rôznych stranách sporu so sebou nesúhlasia a navzájom sa hnevajú. Ale žiaden spravodlivý človek by nemohol ospravedlniť Mohamedovu vraždu tohto muža.

Odkazy

(1) "The Life of Muhammad", preklad "Sírat Rasúl Alláh" (Život proroka božieho) od Ibn Isháka, preklad A. Guillaume. Táto kniha je najlepším dostupným životopisom Mohameda. Všimnite si, že Guillaume pridal ďalšie referencie z Tabarího a ostatných raných islamských spisov.

(2) "Kitab al-Tabakát al-Kabír", (Kniha veľkých tried), Ibn Sa'd. Preložil Moinul Hak, vydala Pakistanská historická spoločnosť.

(3) "23 rokov: Štúdia prorockej kariéry Mohameda", Alí Daští. Preložil F. R. C. Bagley.

Silas

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára