Úkladní vrahovia
Niektoré kmene nereagovali na vojnu či peniaze. Ibn Ishák zaznamenáva, ako Mohamed využíval strach a zastrašovanie vyvolané úkladnými vraždami, aby konvertoval kmeň:
Abú Afak... prejavil svoju nespokojnosť, keď apoštol (Mohamed) zabil al-Harítha b. Samita... Apoštol povedal, "Kto si poradí s týmto lotrom namiesto mňa?" Na čo Sálim bin Umajr,... šiel a zabil ho. ... (Asma bint Marwan) bola z Banú Umajja b. Zajd. Keď bol Abú Afak zabitý, prejavila nespokojnosť... Keď apoštol počul, čo povedala, tak povedal, "Kto ma zbaví Marwanovej dcéry?" 'Umajr b. 'Adij al-Chatmí, ktorý bol s ním, ho počul, a ešte v tú noc šiel do jej domu a zabil ju. Ráno prišiel za apoštolom a povedal mu čo urobil a on (Mohamed) povedal, "Pomohol si Bohu a Jeho apoštolovi, ó 'Umajr!" Keď sa ho opýtal, či bude musieť znášať nejaké zlé následky, apoštol povedal, "Dve kozy sa kvôli nej nepobijú." ...Deň potom, ako bola Bint Marwan zabitá, sa ľudia z (kmeňa) Chatmá stali moslimami, lebo videli moc islamu. (Ibn Ishák, Sírat Rasúl Alláh, s. 675-676)
Takže Mohamed niekedy používal na konvertovanie kmeňa na islam metódu úkladného vraždenia.
Donucovanie
Mohamed kedysi nepoužíval donucovanie na šírenie islamu.
V náboženstve niet donútenia. Správne a rozumné od nesprávneho a nerozumného je už rozlíšené. (Korán 2:256)
Apoštol vyslal do oblasti okolo Mekky vojakov, ktorí pozývali ľudí k bohu: neprikázal im bojovať. (Ibn Ishák, Sírat Rasúl Alláh, s. 561)
Ale pri iných príležitostiach donucovanie používal a schvaľoval.
On (Mohamed) povedal: "Beda ti, Abú Sufján, nie je čas uznať, že som boží apoštol?" On odpovedal, "Pokiaľ ide o to, stále mám určité pochybnosti." Ja (Abbás) som mu povedal, "Podriaď sa a dosvedč, že niet iného boha okrem Alláha a že Mohamed je apoštol boží, kým neprídeš o hlavu," čo aj urobil. (Ibn Ishák, Sírat Rasúl Alláh, s. 547)
Abú Bakr povedal: "Požiadal si ma o najlepšiu radu, akú ti viem dať, a poviem ti. Boh zoslal Mohameda s týmto náboženstvom a bojoval zaň, kým ho ľudia neprijali dobrovoľne alebo nasilu." (Ibn Ishák, Sírat Rasúl Alláh, s. 668-669)
...Keď sa Džarir dostal do Jemenu, bol tam muž, ktorý veštil a zvestoval dobré veci hádzaním vešteckých šípov. Ktosi mu povedal, "Je tu posol Alláhovho apoštola a keby ťa našiel, odsekol by ti hlavu." Jedného dňa, keď ich používal (t.j. veštecké šípy), sa tam zastavil Džarir a povedal mu, "Zlám ich (t.j. šípy) a dosvedč, že nikto nemá právo byť uctievaný okrem Alláha, inak ti odseknem hlavu." Tak ten muž zlámal šípy a dosvedčil, že nikto nemá právo byť uctievaný okrem Alláha. (Bucharí 5:59:643)
Vyrozprával 'Abdulláh: Alláhov apoštol povedal, "Krv moslima, ktorý dosvedčí, že nikto nemá právo byť uctievaný okrem Alláha a že ja som jeho apoštol, nesmie byť preliata, okrem týchto troch prípadov: V odplate za vraždu, keď zosobášený človek spácha nelegálnu súlož a keď niekto odpadne od islamu (stane sa odpadlíkom) a opustí moslimov." (Bucharí 9:83:17)
Takže pri niektorých príležitostiach Mohamed používal a schvaľoval donucovanie na šírenie islamu a na to, aby pri ňom udržal ľudí.
Mučenie
Mohamed potreboval množstvo peňazí na financovanie šírenia svojho náboženstva a ríše. Jedným z najbohatších miest v oblasti bolo židovské mesto Chajbar. Tamojší Židia neprijali Mohameda ako proroka, ani jeho požiadavku, aby nad nimi vládol. Môžeme sa dočítať, čo urobil Mohamed po tom, ako dobyl Chajbar, aby získal ich bohatstvo na financovanie svojho džihádu.
Kinána al-Rabí, ktorý sa staral o poklad (Chajbaru), ...bol privedený k apoštolovi, ktorý sa ho na neho opýtal. Poprel, že by vedel, kde sa nachádza. K prorokovi prišiel Žid... a povedal, že videl, ako Kinána ide k istej zrúcanine každý deň zavčas rána. Keď sa apoštol opýtal Kinánu, "Vieš, že keď zistíme, že ho máš (poklad), tak ťa zabijem?", on povedal, "Áno." Apoštol vydal rozkazy, že tá zrúcanina má byť vykopaná a niečo z pokladu sa našlo. Keď sa opýtal na zvyšok, odmietol odpovedať, preto apoštol vydal rozkazy al-Zubajrovi b. al-Awwámovi, "Muč ho, kým sa od neho nedozvieš, čo má," tak zapálil oheň s kresacím kameňom a oceľou na jeho hrudi, až kým nebol takmer mŕtvy. (Ibn Ishák, Sírat Rasúl Alláh, s. 515)
Takže Mohamed niekedy využíval na financovanie šírenia svojho náboženstva a ríše mučenie.
3. ODSTRAŇOVANIE MOŽNOSTÍ
Zničenie kaab a svätýň
Kaaba v Mekke nebola jedinou kaabou v Arábii. Existovali iné kaaby a svätyne, ku ktorým Arabi robili počas roka púte. Mohamed šíril islam ničením týchto ostatných kaab a tým, že z islamského uctievania v Mekke urobil pre Arabov jedinú možnosť.
Vyrozprával Džarir bin 'Abdulláh: V predislamskom období existovala budova zvaná Dhul-Chalasa a nazývala sa tiež Al-Kaba Al-Jamanija alebo Al-Kaba Aš-Šamija. Alláhov apoštol sa ma opýtal, "Zbavíš ma Dhul-Chalasy?" Tak som tam šiel so 150 jazdcami z kmeňa Ahmas a následne sme ho zničili a zabili každého, koho sme tam našli. Potom sme prišli za prorokom a upovedomili sme ho o tom. Poprial nám a kmeňu Ahmas dobro. (Bucharí 5:58:160)
Potom apoštol vyslal Chálida ku al-Uzzá, ktorá bola v Nachle. Bol to chrám, ktorý tento kmeň Kurajšovcov, Kinána a všetci Mudari uctievali. ...Keď Chálid prišiel, zničil ju a vrátil sa ku apoštolovi. (Ibn Ishák, Sírat Rasúl Alláh, s. 565)
Ničenie nezávislých mešít
Mohamed schválil výstavbu mnohých mešít. Pri jednej príležitosti však nezávislá skupina postavila mešitu a pozvala do nej Mohameda. Títo moslimovia nechceli bojovať v Mohamedovom džiháde. Mohamed nechal ich mešitu zničiť.
Majitelia mešity odporu prišli za apoštolom, keď sa pripravoval na (útok na) Tabúk a povedali, "Postavili sme mešitu pre chorých, ľudí v núdzi a kvôli nociam, kedy je zlé počasie a boli by sme radi, keby si za nimi prišiel a pomodlil sa tam za nás." Povedal, že každú chvíľu odcestuje a je zaneprázdnený... a že keď sa vráti, ak to bude božia vôľa, tak za nimi príde a pomodlí sa v nej za nich. Keď sa zastavil v Dhú Awán, dostali sa ku nemu novinky o mešite a povolal si Málika b. al-Duchšuma... a Ma'na b. 'Adija... a povedal im, aby šli do mešity tých zlých ľudí, zničili ju a vypálili... a potom dvaja z nich vbehli do mešity, kde sa nachádzali jej ľudia, vypálili ju a zničili a ľudia z nej utiekli. (Ibn Ishák, Sírat Rasúl Alláh, s. 609)
Takže Mohamed šíril svoj islam tak, že svoje mešity urobil jedinou možnosťou.
Odmietanie ostatných prorokov
V rovnakom čase, kedy Mohamed tvrdil, že je prorokom, sa vyskytovali muži z iných kmeňov, ktorí taktiež tvrdili, že sú proroci. Títo muži a ich kmene prijali Mohameda za proroka, ale Mohamed týchto mužov za prorokov neuznal. V tomto období mali tieto kmene dvoch prorokov: Mohamed a svojho vlastného.
Za svojho života Mohamed nedokázal zabiť týchto ostatných prorokov, ale keď zomrel, zabili ich jeho stúpenci. Toto si ukážeme v piatej časti. Čiže islam sa šíril tak, že Mohamed bol pre pozíciu proroka jedinou možnosťou.
4. ZAČLENENIE PREDISLAMSKÉHO NÁBOŽENSTVA
Mohamed šíril islam tak, že zjednodušil prechod z predislamského náboženstva na islam. Urobil to jeho drobnými zmenami. Modly boli odstránené a ľudia sa mu museli podriadiť, ale takmer všetky ostatné zvyky zostali rovnaké. Prakticky, islam je veľmi podobný predislamskému náboženstvu. Tu je pár príkladov.
Pôst
Mohamed spočiatku pokračoval v predislamskom období pôstu:
Vyrozprávala Aiša: "Ašura" (t.j. desiaty deň Muharramu) bol dňom, kedy sa kmeň Kurajšovcov v predislamskom období nevedomosti postil. Prorok sa v tento deň postil tiež. Takže keď sa presťahoval do Mediny, v ten deň sa postil a prikázal im (moslimom) to isté. Keď nariadil pôst počas Ramadánu, ľudia sa mohli v deň Ašura dobrovoľne postiť či nepostiť. (Bucharí 5:58:172)
As-Safá a Al-Marwá
Predislamské náboženstvo tiež malo zvláštnu chôdzu, ktorá prebiehala medzi horami Safá a Marwá v Mekke. Mohamed v tomto zvyku pokračoval tiež. Opäť, niektorým z raných moslimov to nebolo príjemné a mysleli si, že tento pohanský zvyk by mal skončiť. Neskôr Mohamed premenil význam týchto hôr na "rituály, ktoré Boh určil":
Vyrozprával Asim: Opýtal som sa Anasa bin Málika: "Nemal si rád, keď si mal robiť Tawaf medzi Safou a Marwou?" Povedal, "Áno, keďže to pochádzalo z obradov dní predislamského obdobia nevedomosti, kým Alláh nezjavil: "As-Safá a Al-Marwá patria k rituálom, ktoré Boh určil. Kto by konal púť k Domu alebo by konal umru, tak sa nedopustí hriechu, ak by medzi nimi chodil." (2:158)(Bucharí 2:26:710)
Čierny kameň
Predislamské náboženstvo bolo animistické a venovalo mimoriadnu pozornosť posvätným kameňom.
Vyrozprával Abú Radža Al-Utaridí: Uctievali sme kamene a keď sme našli lepší kameň než ten prvý, tak sme ten prvý zahodili a vzali si druhý, ale ak sme nevedeli zohnať kameň, pozbierali sme trochu zeme (t.j. hliny) a potom sme priviedli ovcu, podojili ju nad ňou a vykonali okolo nej Tawaf... (Bucharí 5:59:661)
Najposvätnejším kameňom v predislamskom náboženstve bol čierny kameň. Bol súčasťou kaaby v Mekke. Hoci je uctievanie kameňov animistické, Mohamed v tomto zvyku pokračoval. Niektorí z raných moslimských reformátorov to považovali za veľmi nepríjemné.
Vyrozprával Zajd bin Aslam od svojho otca, ktorý povedal: "Umar bin Al-Chattáb hovoril o Rohu (čiernom kameni) a povedal, 'Pri Alláhovi! Viem, že si kameň a nie si ani na úžitok, ani na ujmu. Keby som nevidel, že sa ťa prorok dotýka (a bozkáva), nikdy by som sa ťa nedotkol (a nepobozkal ťa).' Potom ho pobozkal a povedal, 'Nemáme dôvod robiť Ramal (zvláštny druh chôdze)(počas Tawafu), jedine, že by sme sa chceli predviesť pred pohanmi, a teraz ich Alláh zničil.' Umar dodal, '(Napriek tomu) to prorok urobil a my sme ho nechceli vynechať (t.j. Ramal).'" (Bucharí 2:26:675)
Ale väčšine raných moslimov uľahčilo prijatie islamu to, že mohli pokračovať vo svojom predchádzajúcom zvyku uctievať čierny kameň, a tak sa islam šíril.
Zaklínadlá
Zaklínadlá boli súčasťou animistického predislamského náboženstva. Mohamed umožnil pokračovanie tohto zvyku, pokiaľ sa zaklínadlá pretransformovali na islamské:
Auf b. Málik Ašdža'i oznámil: V predislamských dňoch sme zaklínali a povedali sme: Alláhov posol, aký máš na to názor? On povedal: Povedzte mi svoje zaklínadlo a povedal: V zaklínadle, ktoré nezaváňa polyteizmom, nie je hriech. (Muslim 26:5457)
Takže Mohamed šíril islam tým, že uľahčil prechod z predislamského náboženstva na islam. Urobil to tak, že zachoval väčšinu animistických predislamských zvykov.
Vyrozprávala Aiša: Kedykoľvek Alláhov apoštol prikázal moslimom niečo urobiť, prikazoval im skutky, ktoré vedeli ľahko urobiť... (Bucharí 1:2:19)
Animistické požehnania
Mnohé hadísy zaznamenávajú, že Mohamed a jeho stúpenci verili, že látky z jeho tela majú zvláštne schopnosti, ktoré dokážu ľuďom požehnať. Toto je predislamské animistické presvedčenie. Raní moslimovia uctievali Mohamedove sliny, vodu, ktorou sa umýval, pot, vlasy a možno dokonca i jeho moč.
...Keď si (Mohamed) odpľul, pľuvanec padol do ruky jedného z nich (t.j. prorokových spoločníkov), ktorý si ho natrel na tvár a na kožu... (Bucharí 3:50:891)
Vyrozprával Mahmúd bin Ar-Rabí: Pamätám si Alláhovho apoštola a tiež dúšok vody, ktorú si zobral z vedra v našom dome a vychrlil (vypľul)(na mňa)... (Bucharí 1:12:801)
Vyrozprával Abú Džuhajfa: Videl som Alláhovho apoštola v stane z červenej kože a videl som, ako Bilal berie zvyšnú vodu, s ktorou sa prorok umýval. Videl som, ako si ľudia netrpezlivo berú použitú vodu a ktokoľvek, kto z nej trocha získal, si ju natrel na telo a tí, ktorí žiadnu nezískali, si vzali vlahu z rúk ostatných... (Bucharí 1:8:373)
Vyrozprával Abú Hazím: ...Muž medzi jeho spoločníkmi videl (Mohameda), ako ju nosí (plachtu) a povedal, "Ó Alláhov apoštol! Prosím, daj mi ju, aby som ju mohol nosiť." Prorok povedal, "Áno." (a dal mu tú plachtu). ...Ten muž povedal, "Chcel som získať jej požehnanie, keďže si ju obliekol prorok, tak som dúfal, že by som sa do nej mohol obliecť." (Bucharí 8:73:62)
Anas b. Málik oznámil, že Alláhov apoštol (nech je s ním pokoj) prišiel do domu Umm Sulajm a spal v jej posteli, kým ona bola mimo svojho domu. ...Prišla a zistila, že sa potí a jeho pot padá na kožené plátno rozprestreté na jej posteli. Otvorila svoje vrecko s parfumovým práškom a začala ním plniť fľaše. Alláhov apoštol (nech je s ním pokoj) sa vyľakal, prebudil sa a povedal: Umm Sulajm, čo to robíš? Ona povedala: Alláhov posol, snažíme sa takto o požehnanie pre naše deti. Na to povedal: Robíš niečo dobré. (Muslim 30:5762)
Abú Bakr oznámil: (Mohamed zavolal) holiča a ukazujúc na pravú stranu svojej hlavy povedal: (Začni) stadiaľto, a potom rozdelil jeho vlasy medzi tých, ktorí boli blízko neho. (Muslim 7:2992)
Mohamed pokračoval vo zvyku uctievania marabuta (svätého muža; v moslimskom prostredí severnej Afriky vedúci bratstva alebo svätec - pozn. prekl.) so sebou ako objektom uctievania. O tomto zvyku sa často nesprávne hovorí, že je to "ľudový islam" a nie pravý islam, avšak Mohamed zjavne akceptoval svoje uctievanie. Bola to súčasť spôsobu, akým Mohamed šíril islam.
Uctievaný v modlitbe
Hoci je Mohamed mŕtvy, je uctievaný a oslovovaný v islamskej modlitbe (salát).
As Salámu alajka ajjuhan nabijju wa rahmatul láhi wa barakátuh...
Pokoj s tebou, ó prorok, a milosť a požehnanie Alláha... (salát)
(Táto veta je súčasťou tašahhudu. Tašahhud je časť islamskej modlitby, kedy moslim sedí na zemi, je otočený tvárou k Mekke, velebí boha a zdraví proroka Mohameda, pozri napr. tu a tu - pozn. prekl.)
Uctievanie svätcov/marabutov bolo predislamským zvykom, v ktorom Mohamed pokračoval so sebou ako objektom uctievania. Vďaka tomu bol islam pre jeho stúpencov jednoduchý a to pomohlo s jeho šírením.
5. PO MOHAMEDOVEJ SMRTI
(Bezprostredne po smrti Mohameda) Situácia, ktorej Abú Bakr čelil pri prevzatí kalifátu, bola veľmi neradostná. Mnohé kmene odpadli od islamu a odmietli platiť zakát. Po celej Arábii sa objavovali falošní proroci a mnohí ľudia im vyjadrili vernosť. Argument, ktorý u nich zavážil, znel, že živý prorok má byť uprednostnený pred mŕtvym. (Prof. Masúd ul-Hasan, The History of Islam (Dejiny islamu), zv. 1, s. 97)
Nasledovný text je zhrnutím opisu vojen proti odpadlíckym arabským kmeňom od profesora Hasana.
Arabské kmene okolo Mediny boli pripravené zostať moslimskými, ale nechceli platiť zakát (daň) islamským úradom. Tieto kmene sa pokúsili zaútočiť na Medinu, ale boli odrazené. Abú Bakr ich prenasledoval, podrobil si ich a vzal si ich pozemky.
Abú Bakr potom obrátil svoju pozornosť na zvyšok Arabského polostrova, väčšina ktorého si zvolila opustenie islamu.
Na sever od Mediny bol kmeň Asad. Oni nasledovali proroka Taleahu. Pochodovali proti nim moslimské armády a v Buzache ich porazili. Následne sa vrátili k islamu.
Potom moslimské armády pochodovali ku kmeňu Fazara a bojovali v Zafare. Moslimovia zvíťazili, porazený kmeň sa podriadil a bol znovu prijatý do islamu.
Kmeň Sulajm bol napadnutý moslimskými armádami a porazený. Ich vodca Abú Šajra bol zajatý a vzatý do Mediny, kde prijal islam.
Moslimské armády pochodovali proti kmeňu Tamím. Tento kmeň neodporoval, ale ani sa nepodriadil. Ich vodca bol zabitý a jeho manželka sa vydala za islamského generála Chálida. Kmeň následne prijal islam.
Kmeň Hanífa viedol prorok Musajlima. Moslimovia proti tomuto kmeňu tvrdo bojovali a napokon zvíťazili, hoci utrpeli veľké straty na životoch. Keď bol Musajlima zabitý a kmeň podrobený, prijal islam.
Po tejto bitke vyslal Abú Bakr armádu do Bahrajnu. V Bahrajne sa dostal k moci nový kráľ a ten odmietol islam. Došlo k veľkému vnútornému boju. Moslimovia sa pokúšali podrobiť si ich, ale neboli úspešní, kým neprišli posily. Po porážke sa ľudia z Bahrajnu kajali a boli prijatí do islamu.
V Ománe bol prorokom Lakuit ibn Málik. Bola proti nemu vyslaná moslimská armáda. Lakuit a desať tisíc jeho stúpencov bolo zabitých. Ľudia z Ománu potom opäť konvertovali na islam.
V Mahre vyvolala smrť Mohameda občiansku vojnu. Moslimovia sa postavili na slabšiu stranu a bojovali s nimi. Keď bola táto oblasť dobytá, ľudia z Mahry sa kajali a opäť konvertovali na islam.
V Jemene bol prorok zvaný Aswad Ansí. Mal mnohých stúpencov. Pochovali proti nim moslimské armády, porazili ich a zabili Aswada. Po porážke sa táto oblasť vrátila k islamu.
V Hadramaute ľudia vzdorovali islamskej vláde. Moslimské armády si ich podrobili a boli opäť prijatí do islamu.
Kampane proti odpadlíctvu začali v auguste 632 a tieto operácie sa skončili vo februári 633. V priebehu krátkych šiestich mesiacov Abú Bakr uspel vo vyhladzovaní odpadlíctva a získal všetky arabské kmene v Arábii späť pre islam. (Prof. Masúd ul-Hasan, The History of Islam (Dejiny islamu), zv. 1, s. 102)
Takže keď Mohamed zomrel, islamská ríša sa rozpadla a mnohé arabské kmene islam opustili. Urobili to z rôznych dôvodov. Niektoré nechceli platiť daň Mekke/Medine, iné chceli nasledovať vlastných prorokov, lebo Mohameda nepovažovali za posledného proroka. Mohamedovi spoločníci donútili tieto kmene vrátiť sa k islamu. Takto sa islam šíril a ustanovil v Arábii.
ZÁVER
Ako Mohamed šíril islam? Ako demonštruje tento prieskum, používal mnoho metód. Medzi ne patrilo učenie islamu, recitovanie Koránu, vojna, peniaze a dary, úkladné vraždy, donucovanie, mučenie, odstraňovanie ostatných náboženských možností a začlenenie veľkej časti predislamského náboženstva do islamu. Po Mohamedovej smrti jeho spoločníci pokračovali v niektorých z týchto metód. Je nesprávne zveličovať ktorúkoľvek z nich; Mohamed ich na šírenie islamu používal všetky.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára