
Obaid Omer
Prvý krát som
slovo „islamizmus“ počul vo videu z diskusie medzi
Mádžidom Nawázom, Zebou Chánom, Douglasom Murraym a Ayaan Hirsí Alí
v roku 2010. Nawáz vysvetlil, že výraz „islamizmus“ používa na označenie
ideológie, ktorá presadzuje nastolenie islamskej nadvlády a výraz
„islamista“ na označenie každého, kto chce tento cieľ presadzovať. Táto terminológia
mu podľa neho umožnila rozlišovať medzi umiernenými a fundamentalistickými
moslimami. Je však príznačné, že takéto rozlišovanie nerobíme v súvislosti
so žiadnym iným náboženstvom. Svojím výberom slovníka Nawáz použil dvojaký
meter. Chcel sa vyhnúť tomu, aby všetkých moslimov hodil do jedného vreca, ale to
mohol urobiť použitím kvalifikátorov ako „fundamentalistickí“, „extrémistickí“ alebo
„radikálni“.
Jedným z dôvodov
Nawázovej voľby bolo, že chcel západniarov poučiť o rozdieloch
v islame. Tomuto cieľu by však lepšie poslúžilo prispôsobenie pojmov, ktoré
západniari už poznajú v židovsko-kresťanskom kontexte. Nawáz mohol napríklad
opísať organizácie ako Rada pre americko-islamské vzťahy (CAIR) v USA
a 5 pilierov v Spojenom kráľovstve ako náprotivok evanjelických kresťanských
skupín, ktoré sa snažia ovplyvňovať národnú politiku na podporu svojho náboženského
presvedčenia. (CAIR lobovala za také veci, ako je zavedenie šaríjskych rodinných súdov, bankových služieb
v súlade s islamom a podpora nosenia hidžábu.)
Ak si Nawáz
myslel, že používanie výrazu „islamizmus“ namiesto „islam“ na rozlíšenie
mierumilovných, umiernených a fundamentalistických verzií islamu umožní
ľuďom vyhnúť sa obvineniam z islamofóbie, mýlil sa. Pre tých, ktorí túžia zdiskreditovať
oprávnenú kritiku islamu ako rasistickú – alebo ktorí skutočne veria, že takáto
kritika je motivovaná predsudkami – sa zmena terminológie bude pravdepodobne javiť
len ako šikovný trik. V roku 2010 totiž CAIR uviedol, že „výraz islamista sa
zväčša používa na označenie akéhokoľvek moslimského jednotlivca alebo hnutia,
ktoré je v rozpore s programom tých, ktorí tento hanlivý výraz používajú.“
Podobne aj komik Frankie Boyle nedávno na Twitteri napísal:
„Ak vidím slovo islamista, predpokladám, že budem čítať nesúvislé táranie šialeného
rasistu.“
Moja rodina a jej
blízki priatelia sú podľa všetkých kritérií umiernení moslimovia. Ale napriek
tomu určite veria v nadradenosť islamu. Keď som vyrastal, často mi
hovorili, že islam sa nakoniec rozšíri po celom svete a každý sa stane
moslimom. Nehovorili, že sami pomôžu tomu, aby sa to stalo, ani sa nesnažili
presvedčiť mňa a mojich súrodencov, aby sme islam šírili, nehovoriac o účasti
na násilnom džiháde. Len považovali za samozrejmé, že islam ovládne celý svet. Ak
toto presvedčenie nazývate „islamizmom“, ktorý považujete za extrémnu verziu
islamu, máte len malú nádej pochopiť, ako moslimovia ako moja rodina vidia svet.
Za posledných približne
desať rokov sa definícia pojmu „islamizmus“ vyvíjala. Spočiatku znamenal
vytvorenie spoločnosti založenej na šaríi s použitím politických prostriedkov. Potom
sa pomaly začal meniť a znamenal túžbu vytvoriť islamskú spoločnosť s použitím
akýchkoľvek prostriedkov, vrátane násilia. Ale keďže už máme pojmy „teokracia“
a „teokrat“, prečo potrebujeme na opis tejto ambície tieto nové slová, špecifické
pre islam?
Používať výraz
„islamista“ na označenie niekoho, kto chce šíriť islam – akýmikoľvek
prostriedkami, mierumilovnými či inými – znamená stotožňovať Hamas a ISIS
s CAIR. Nech už si o ideologických sklonoch CAIR myslíte čokoľvek, je
to politická skupina, nie teroristická.
V mnohých
islamských krajinách sa dievčatá vo veku deväť rokov môžu vydať za mužov
starších o niekoľko desiatok rokov. Toto nie je „islamizmus“; je to islam.
Mohamed sa oženil s Aišou, keď mala šesť rokov, a sobáš naplnil
pohlavným stykom, keď mala deväť rokov. Vlády Iránu, Jemenu a mnohých ďalších
krajín používajú argumentáciu, že ak sa prorok, najdokonalejší z ľudí,
oženil so svojou nevestou, keď mala šesť rokov, pre moslimov musí byť prijateľné
ženiť sa s dievčatami v predpubertálnom veku. Predstierať, že táto prax je
pre islam okrajová, nám nepomôže vyriešiť tento problém.
Hidžáb
a zahaľovanie sú islamské praktiky – nie znaky „plazivého islamizmu“. Hoci
niektoré islamské krajiny zakázali závoj tváre z bezpečnostných dôvodov,
žiadna nezakázala hidžáb a niekoľko krajín ho presadzuje zákonom. Tvrdiť,
že povinný hidžáb je islamistická praktika, znamená zahmlievať problém. Hidžáb je
súčasťou samotného islamu a musíme sa s ním vyrovnať za týchto podmienok. Obyčajní
moslimovia, ktorí chcú šíriť šaríu, môžu tiež nariadiť hidžáb aj ženám vo svojej
rodine.
Islam je
totalitné náboženstvo, ktoré sa snaží kontrolovať každú stránku života
moslimov. Existujú pravidlá o tom, ktorou nohou by ste mali vojsť do domu a do
každej miestnosti. Existujú pravidlá o tom, ako piť vodu. Mnohé z týchto
pravidiel pochádzajú z hadísov a ukazujú, ako napodobňovať Mohameda. Vzhľadom
k tomu, že islam kontroluje život až na úroveň takýchto drobností, je mylné domnievať
sa, že príkazy z Koránu o tom, že islam by mal byť najvyšší, nie sú nejakým
spôsobom samotným islamom, ale niečím iným, čo sa nazýva „islamizmus“. Označovať
škodlivejšie stránky islamu ako „islamizmus“ znamená nebrať islam tak vážne, ako
by sme mali.
Pojem „islamista“
odvádza od skutočnosti, že násilní extrémisti majú islamské ciele. Problémom tu
nie je podmnožina islamského myslenia, ale základy samotného islamu. Uganda
nedávno prijala zákony zakazujúce homosexualitu. Toto neliberálne a neľudské
autoritárstvo nebolo pripísané „kresťanizmu“, ale vplyvu evanjelického kresťanstva.
„Islamizmus“ je mätúce slovo. Apologétom umožňuje bagatelizovať účinky
islamského učenia a praxe. Teokratické vlády, ako tie v Pakistane,
Iráne a Afganistane, nie sú „islamistické“. Sú islamské. Prijímajú zákony
a zavádzajú politiku, ktoré sú v súlade s islamským učením.
Islamská doktrína
rozdeľuje svet na dom islamu, dar al-islam, a dom vojny, dar al-harb.
ISIS, Al-Kájda, Hamas a ďalšie islamské teroristické skupiny bojujú za
rozšírenie pôsobnosti dar al-islam, ako to nariaďuje Korán. Mali by sme proti
nim bojovať na základe ich činov a pochopiť, že to, čo motivuje tieto činy,
je doslovné čítanie islamských posvätných textov – a nie mútiť vodu tým, že
budeme islam spájať s islamizmom.
Prevzaté z https://quillette.com/blog/2024/08/23/its-islam-not-islamism/
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára