Rozhovor s Raymondom Ibrahimom.
Raymond Ibrahim
sa narodil v USA a vychovávali ho egyptskí rodičia, ktorí žili na Blízkom
východe, je spisovateľom a veľmi uznávaným prednášajúcim, ktorý sa špecializuje
na Blízky východ a islam. Momentálne je odborným pracovníkom v David
Horowitz Freedom Center, uznávaným vyšším pracovníkom na inštitúte Gatestone
a odborným pracovníkom na Middle East Forum. Spolu s Danielom
Pipesom, Robertom Spencerom a Bruceom Bawerom je jedným
z najslobodnejších hlasov o islamských dejinách.
Taliansky vydavatelia nie sú ochotní prekladať
a vydávať knihy kritické voči islamu. Nedávno ste vydali knihu Obrancovia
Západu (Defenders of the West). Môžete našim čitateľom priblížiť obsah tohto textu?
Áno, je to
pokračovanie mojej predchádzajúcej knihy Meč a šabľa: Štrnásť storočí
vojny medzi islamom a Západom (Sword and Scimitar: Fourteen Centuries of War between Islam and the West). Kým
táto kniha sa zameriavala na osem rozhodujúcich bitiek medzi islamom
a Európou, ktoré formovali chod dejín, Obrancovia Západu sa zameriavajú na osem rozhodujúcich mužov. Kniha sa pozerá
na tú istú dlhú vojnu medzi islamom a Európou, ale cez optiku a životy
týchto ôsmich bojovníkov, ktorých životy a činy sú dramatickejšie než
dokáže zachytiť väčšina hraných filmov. Iróniou je, že kým kedysi bolo všetkých
týchto osem mužov oslavovaných ako veľké vzory a hrdinovia, dnes je väčšina
z nich buď úplne neznáma, alebo očierňovaná a ich obranné vojny proti
islamu sú prezentované ako intolerantné a nevyprovokované útoky
„islamofóbov“ a xenofóbov, ktorí neboli schopní „oslavovať diverzitu“. Mal by
som dodať, že sa mi podarilo preniknúť do niekoľkých tajuplných a málo
známych zdrojov v rôznych jazykoch, aby som ponúkol čo najpresnejšie a najchytľavejšie
opisy ich bojov proti džihádu.
Ruská invázia na Ukrajinu zvýšila závislosť
Európy od Turecka, Azerbajdžanu, Alžírska a moslimských krajín pri Kaspickom
mori. Ako budú tieto moslimské krajiny v budúcnosti využívať našu závislosť
od ich zdrojov energie?
Nuž, ak sú dejiny
nejakým ukazovateľom, tieto moslimské krajiny využijú našu závislosť od ich
zdrojov energie tak, že to posilní islam, a to aj vo svetovom spoločenstve.
Napríklad, o saudských petrodolároch je dobre známe, že sa nimi financuje
a šíri najradikálnejšia forma islamského učenia v mešitách
a madrasách (islamských náboženských školách – pozn. prekl.) po celom
svete, vrátane, ak nie najmä, na Západe – takzvaný „wahhábizmus“ (čo je
v skutočnosti len iný spôsob, ako povedať doslovný a puristický
islam). Okrem toho, snaha o posilnenie islamu a oslabenie neveriacich je
moslimským imperatívom, ktorý možno dosiahnuť mnohými spôsobmi, z ktorých najznámejší
je džihád. Podľa tohto scenára moslimovia využijú peniaze samotných neveriacich
a ich závislosť od moslimských zdrojov na radikalizáciu moslimských spoluobčanov
proti Západu.
Moslimovia dobyli a podrobili si
obrovské územia po celom svete, od Európy cez Áziu po Afriku. Ako je možné, že civilizácia
bojovníkov a otrokárov sa teraz považuje za „obeť“ údajného útlaku Západu?
Áno, je to úžasný
zvrat udalostí, nie? Dôvod, prečo sa podarilo zvíťaziť v takejto prevrátenej
histórii, je dvojaký: po prvé, väčšina skutočných historických interakcií medzi
islamom a Západom – stáročia vojen, dobývania, krviprelievania a masového
otroctva – bola potlačená; tu mám na mysli pokračujúci, násilný džihádistický útok
páchaný moslimskými kalifátmi, sultanátmi a emirátmi z rôznych národov vrátane
Arabov, Berberov, Turcov a Tatárov. Ako píšem v oboch knihách, Obrancovia
Západu a Meč a šabľa, tieto rôznorodé národy, ktoré sa riadili
jednoznačne islamskou logikou – takou, ktorú presadzuje ISIS
a o ktorej nám bolo povedané, že nemá „nič do činenia s islamom“
– viedli neúnavný džihád v každom kúte Európy a pri svojich nájazdoch
na chytanie otrokov zašli až na Island. Navyše, v prvých storočiach islamu boli
tri štvrtiny pôvodného kresťanského sveta – vrátane celej severnej Afriky, od
Maroka po Egypt, Blízkeho východu a Malej Ázie (dnes známej ako Turecko) –
násilne anektované z kresťanského sveta, hoci tieto regióny predstavovali
staršie a rozvinutejšie oblasti kresťanstva. Na Západe o tomto, žiaľ,
vie iba pár ľudí; zdá sa, že si myslia, že Blízky východ a severná Afrika boli
vždy islamské. Táto história však nielenže bola úplne potlačená, ale namiesto nej
boli ľubovoľné historky, ktoré démonizujú Európanov a prezentujú moslimov ako
obete, vytrhnuté z kontextu, zveličené a všeobecne sa rozšírili.
Je to tak aj v prípade križiackych výprav?
Križiacke výpravy
sú dokonalým príkladom. Ak sa opýtate niekoho na Západe, kedy sa začali konflikty
medzi moslimami a Európanmi, vždy vám odpovie, že to boli križiacke výpravy.
Pritom odhalia svoju nevedomosť o tom, že križiacke výpravy boli
v skutočnosti len kvapkou v mori všetkých vojen medzi islamom
a Západom v priebehu viac než jedného tisícročia; a počas
všetkých tých vojen – vrátane prvej vojny Spojených štátov amerických ako štátu
s „Berbermi“ – to boli moslimovia, ktorí boli agresormi. Prečo inak by bol islam
po stáročia v Španielsku, na Balkáne či v Rusku? Napokon, keď „mainstream“
hovorí o historickej interakcii medzi Západom a islamom, vždy začína koloniálnou
érou, čiže začína tým krátkym časovým úsekom, keď sa Západ konečne stal vojensky
nadradeným islamu, a preto ho možno označiť za agresora. Iróniou a skutočnosťou
je, že aj prví európski kolonizátori pôsobili v kontexte nepretržitej,
dlhej vojny medzi islamom a nimi samými; inými slovami, snažili sa
reformovať alebo aspoň oslabiť moslimský svet.
Nedávne pobodanie Salmana Rushdieho
ukazuje, že islam má „dlhú pamäť“, pokiaľ ide o „urážky“, za obeť ktorých sa
považuje; naopak, obyvatelia Západu rýchlo zabúdajú na teroristické útoky
a islamské násilie. Čomu vďačíme za tento rozdiel v pamäti?
Dobrá otázka. Myslím
si, že väčšinou sa do veľkej miery točí okolo toho, ako boli moslimovia a západniari
formovaní. Povedal by som, že moslimovia majú prirodzený alebo normálny druh pamäte,
ktorý zasadzuje a interpretuje udalosti v kontexte ich histórie. Na
druhej strane, ľudia zo Západu sú zvyknutí pomocou takzvaných „správ“ myslieť a zaujímať
sa len o to, čo je „nové“ – hoci, samozrejme, v skutočnosti nikdy nie
je nič nové – a potom prejsť na ďalšiu vec, ktorou „správy“ hýria a zabudnú
na tú prvú.
Prevzaté z http://www.linformale.eu/the-delated-history-of-islam-interview-with-raymond-ibrahim/
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára